Ieniemini zeer speciaal veulentje op komst

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-10 12:01

sweetheart schreef:
Suzanne F. schreef:
Aaaah die foto's van Nijn!! Wat is ze geweldig zeg, en wat groot!! Lief snuitje ook.
Wat voor ras is het eigenlijk??

Als ik het goed heb is het een lotharinger. Toch ts?

Ik lees al de hele tijd mee en geniet van jullie kleine walrus met broer konijn :D Elke ochtend snel kijken of er al een kleine is. :D

ZUS

Manda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-10 12:05

Zus konijn is inderdaad een raszuivere groot Lotharinger :D

Mabotje schreef:
Als ze 26 april uitgerekend is kan het (zeker vanaf nu) nog wel een maand duren voordat er een veulen is... (ik wil niet pessimistisch zijn, volg dit topic ook al een tijd)... enig idee hoeveel pagina's in dit topic dat dan zullen zijn? ;)

Pfff zal toch niet........ We dachten eerst misschien dat ze toch van de eerste dekking drachtig was, dan was de uitgerekende datum 26 maart. Maar volgens mij kunnen we nu wel zeker zijn dat het toch van de tweede dekking was ;).

En haar uier is voor een maiden al een hele tijd echt heel groot, maar zegt kennerlijk niet veel, want ze loopt al weken rond met een gevulde uier :D.

Dat zal ze ons toch niet aandoen om pas half mei ofzo te gaan bevallen? Dan ben ik een beetje erg moe denk ik :z

joyce2 schreef:
AAARgH, weer geen paard te zien, misschien moet ik het maar opgeven ;)

Ja ze komt savonds pas zo tussen 21 en 22 binnen en sochtends tussen 7 en 8 gaat de deur weer open :D. Smiddags doet ze vaak een dutje, zo tussen 13 en 14, maar niet altijd.

lindalieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-10 12:08

Mabotje schreef:
Als ze 26 april uitgerekend is kan het (zeker vanaf nu) nog wel een maand duren voordat er een veulen is... (ik wil niet pessimistisch zijn, volg dit topic ook al een tijd)... enig idee hoeveel pagina's in dit topic dat dan zullen zijn? ;)

Volgens mij gaat t tot de 500 pagina's toch? ;)

Poiuytrewq

Re: Ieniemini zeer speciaal veulentje op komst

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-10 12:36

Haha nee alleen in HK topics tot de 500.
Half mei dat duurt nog wel ff. Ik zie allemaal veulentopics en nu wil ik er zelf ook een <3 :')

car0linee

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-10 12:45

Wat een bijzonder verhaal, ik hoop voor je dat er echt een prachtveulentje uit komt, wat vast niet onwaarschijnlijk is met zo'n knappe papa en een hele mooie mama! ben benieuwd! :)

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-10 13:19

Ik had twee jaar terug een maiden, die een week of drie met gevulde uier liep. Mijn Friese merrie was vorig jaar ook een maiden en begon met krap 270 dagen al een behoorlijk uier te kringen. Het veulen werd toen met 322 dagen geboren. Dus ja, het zegt zo weinig.....

Manda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-10 13:27

Lola loopt al dikke maand met een gevulde uier, en we zitten nu op dag 327 :-).

Manda schreef:
Ja ze komt savonds pas zo tussen 21 en 22 binnen en sochtends tussen 7 en 8 gaat de deur weer open :D. Smiddags doet ze vaak een dutje, zo tussen 13 en 14, maar niet altijd.

Wat heeft ze toch een constant ritme he, ze ligt precies weer te dutten tussen 13 en 14 :D, nu is ze dus te zien op de webcam.
Haar voerbak staat er nog want ze heeft net gegeten, maar ik wil haar niet storen dus laat die maar even staan.

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-10 13:42

Nouja, dan kan het zomaar nog even duren. Weet je, je kunt er gewoon niets van zeggen. Maar het is wel een spanennde tijd.

Manda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-10 14:05

Zeker een spannende tijd....

Ik heb toevallig de dierenarts ook even gesproken gister, bij mensen is het maar makkelijk, daar kan je ter geruststelling zo even een echo krijgen, maar bij de paarden helaas niet. Lola werd nog vergeleken met een drachtige ZEUG, omdat ze even groot waren en hij bij zeugen wel eens echo´s deed tussendoor. En bedankt :Y).
Bij mini paarden hebben ze hier in de regio nog nooit tot zeer zelden een echo gedaan, zelfs niet voor drachtigheidsbevestiging na een dekking, ze hebben de kunde niet omdat het eigenlijk nooit gevraagd wordt hier in de regio, zeggen ze eerlijk, ze vinden ze ook te klein en zijn te bang voor beschadiging door inwendig scannen. Daarom hebben wij pas drachtigheidsbevestiging gekregen na een echo van buitenaf in de paardenkliniek Utrecht toen ze 5 maand drachtig was.

Het leek me wel een geruststellende gedachte, even de echokop erop van buitenaf en zien dat het veulen in ieder geval niet in stuit ligt en het hartje goed klopt. Maar zo´n echo is hier in de buurt enkel mogelijk in Utrecht of Emmeloord, de paardenklinieken.

Ik twijfelde of ik het neer zou zetten, klinkt weer zo overbezorgd. Maar dat valt wel mee hoor, als het zou kunnen had ik dat zeker gedaan, zou een kleine moeite zijn... maar zo eenvoudig is dat niet helaas ;).

MootjeK

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-10 14:09

Wat raar zeg, dat dat bij paarden niet kan, terwijl het bij mensen zo gemakkelijk is. Zou zo fijn zijn om even wat bevesting te hebben dat alles nog goed is he...

chanouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-10 14:11

Wat raar dat dat niet kan, ik heb een falabellamerrietje en daar word het ook gewoon bij gedaan en is geen enkel probleem.

Fiebie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-10 14:12

Ze staat in ieder geval lekker te slapen. Middagdutje voor een aanstaande moeder.

Maar is wel vreemd inderdaad, volgens mijj kan je zoiets gewoon aanvragen toch?

Manda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-10 14:18

Het ligt echt aan de regio, ik hoor dat anderen helemaal geen problemen hadden om hun mini gescant te krijgen.
Maar zelfs in Belgie bij de hengst wilde de dierenarts daar er niet aan beginnen om een mini inwendig te scannen, en na de redenen waarom wilde ik het eerlijk gezegd ook niet meer....

We hadden toen ook nog bloed laten afnemen, om te checken op drachtigheid. En de uitslag van Lola viel precies tussen het grensgeval misschien drachtig of zeker drachtig :+. Dus daar had ik ook niks aan.

Echt pas bij 5 maanden dracht zagen we op de echo in utrecht een prachtig veulentje en daarmee de bevestiging dat ze echt drachtig is.
Toen was het ook echt, even de echokop op de buik en duidelijk het veulentje in beeld. Wat zou ik dat graag nog eens willen zien...

chanouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-10 14:30

Manda schreef:
Het ligt echt aan de regio, ik hoor dat anderen helemaal geen problemen hadden om hun mini gescant te krijgen.
Maar zelfs in Belgie bij de hengst wilde de dierenarts daar er niet aan beginnen om een mini inwendig te scannen, en na de redenen waarom wilde ik het eerlijk gezegd ook niet meer....

We hadden toen ook nog bloed laten afnemen, om te checken op drachtigheid. En de uitslag van Lola viel precies tussen het grensgeval misschien drachtig of zeker drachtig :+. Dus daar had ik ook niks aan.

Echt pas bij 5 maanden dracht zagen we op de echo in utrecht een prachtig veulentje en daarmee de bevestiging dat ze echt drachtig is.
Toen was het ook echt, even de echokop op de buik en duidelijk het veulentje in beeld. Wat zou ik dat graag nog eens willen zien...

Wat was de reden dan dat die dierenarts dat niet wou doen?

gemske

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-10 14:49

Maar stel dat je erachter komt dat het in stuit ligt (volgens mij kan je dat nu niet meer zien?) dan kun je er toch weinig aan doen.
Een veulen draait trouwens pas vlak voor de bevalling goed het geboortekanaal in. Dus als ze echt begint met persen dan kun je controleren of je twee beentjes en een neusje ziet. Zo niet, veearts laten komen. Maar die had je al paraat toch?

Hopelijk laat ze je niet al te lang meer wachten!

Manda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-10 15:14

Wat ik begreep is er bij een kleintje meer risico op een darmperforatie bij inwendig scannen, paardenkliniek Emmeloord doet dit ook liever niet. Maar ik hoor van anderen dat veel dierenartsen helemaal geen problemen ermee hebben en het met het grootste gemak doen net zoals bij grote paarden, dus het zal wel een verschil van mening zijn :-). Ik heb het over de scan voor drachtigheidsbevestiging he, die van drie weken na de dekking. Zoals bij grote paarden bijna altijd wordt gedaan.

Met een uitwendige echo via de buik kan je maar zo´n 15 cm in de buik kijken, en je kan nooit alles zien nee. Net zoals bij zwangere vrouwen zo ver in de zwangerschap, het kind is te groot om volledig in beeld te krijgen.
Dus een stuitligging uitsluiten bij een veulen kan inderdaad niet met zekerheid.
Helaas, zou wel makkelijk zijn als het zo makkelijk ging, even de echokop erop en hoppa, duidelijkheid. Maar zo werkt het niet ;).

Het veulen draait inderdaad pas vlak voor de bevalling of zelfs tijdens de bevalling in de juiste positie. Maar vanaf 6 maanden ligt het op de rug met hoofd richting achterkant, dan kunnen ze nog wel heen en weer naar links en rechts, maar niet meer in stuit, toch? Dus als het nu in stuit zou liggen zou het ook niet meer terug kunnen. Dan weet je dus dat wil je het veulen een grote kans geven je het paardje het beste naar een kliniek kan brengen.

Als een dierenarts gewoon aan huis zou kunnen komen om even een echo van buitenaf te maken om te controleren dan had ik dat zeker laten doen ;). Ze zou er dan geen last van hebben en geen stress. Maar ik ga niet met een hoogdrachtig paardje naar een kliniek.

Zou er markt in zitten, paarden pretecho´s aan huis :P

Jeany_Orion

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-10 15:17

Wat was de link van de webcam ookalweer ? ik ben hem kwijt.

Manda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-10 15:19

Faruba

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-10 15:23

Fijn,die link nog een keer,kon hem ook nergens meer vinden!!

gemske

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-10 15:28

Pretecho zou ik zeker gedaan hebben, toen mijn paardje drachtig was (alweer zes jaar geleden!). Scannen durfde ik ook niet.
Gelukkig heeft zij me niet zolang in spanning gehouden. 's middags een druppeltje, een nacht rondjes gelopen in haar stal, en volgende middag werd Saros geboren :+:

Balte

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-10 15:29

Vaak zijn het DA's met kleine handjes die het aandurven om een inwendige echo te maken.
Zonder grof te willen zijn heb ik al vaker gezegd dat hier een markt is voor hele kleine mensjes. Mini's scannen en hun hoeven verzorgen, mijn smid doet mijn kleintjes niet graag omdat hij zich dan zo moet bukken, dus ook hier zou een klein mensje uitkomst brengen.

joyce83

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-10 15:43

mmmm moet ik toch maar een carriereswitch overwegen :D

chanouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-10 15:54

Manda schreef:
Wat ik begreep is er bij een kleintje meer risico op een darmperforatie bij inwendig scannen, paardenkliniek Emmeloord doet dit ook liever niet. Maar ik hoor van anderen dat veel dierenartsen helemaal geen problemen ermee hebben en het met het grootste gemak doen net zoals bij grote paarden, dus het zal wel een verschil van mening zijn :-). Ik heb het over de scan voor drachtigheidsbevestiging he, die van drie weken na de dekking. Zoals bij grote paarden bijna altijd wordt gedaan.

Met een uitwendige echo via de buik kan je maar zo´n 15 cm in de buik kijken, en je kan nooit alles zien nee. Net zoals bij zwangere vrouwen zo ver in de zwangerschap, het kind is te groot om volledig in beeld te krijgen.
Dus een stuitligging uitsluiten bij een veulen kan inderdaad niet met zekerheid.
Helaas, zou wel makkelijk zijn als het zo makkelijk ging, even de echokop erop en hoppa, duidelijkheid. Maar zo werkt het niet ;).

Het veulen draait inderdaad pas vlak voor de bevalling of zelfs tijdens de bevalling in de juiste positie. Maar vanaf 6 maanden ligt het op de rug met hoofd richting achterkant, dan kunnen ze nog wel heen en weer naar links en rechts, maar niet meer in stuit, toch? Dus als het nu in stuit zou liggen zou het ook niet meer terug kunnen. Dan weet je dus dat wil je het veulen een grote kans geven je het paardje het beste naar een kliniek kan brengen.

Als een dierenarts gewoon aan huis zou kunnen komen om even een echo van buitenaf te maken om te controleren dan had ik dat zeker laten doen ;). Ze zou er dan geen last van hebben en geen stress. Maar ik ga niet met een hoogdrachtig paardje naar een kliniek.

Zou er markt in zitten, paarden pretecho´s aan huis :P

Ja ik begreep welke je bedoelde, deze word bij mijne altijd wel gedaan en heb dat nog nooit gehoord alleen van de dierenartsen de mannelijke met hele grote handen doen het liever niet omdat dat nogal pijnlijk is voor de kleintjes, hier komt altijd een vrouw met wat kleinere handjes.

Maar een echt van buitenaf kan ook gewoon thuis hoor, althans hier wel.

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-10 17:31

Manda schreef:
Het leek me wel een geruststellende gedachte, even de echokop erop van buitenaf en zien dat het veulen in ieder geval niet in stuit ligt en het hartje goed klopt. Maar zo´n echo is hier in de buurt enkel mogelijk in Utrecht of Emmeloord, de paardenklinieken.

Ik twijfelde of ik het neer zou zetten, klinkt weer zo overbezorgd. Maar dat valt wel mee hoor, als het zou kunnen had ik dat zeker gedaan, zou een kleine moeite zijn... maar zo eenvoudig is dat niet helaas ;).

Kun je gewoon hier neerzetten hoor, begrijp best hoe spannend het is! Maar zou ook niet met haar op pad gaan alleen voor je eigen gemoedsrust ... ;) het komt heus gewoon goed, geduld is een schone zaak! :D

freyatjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-10 17:35

spanend hoor!

volg het al een tijdje :p