Wat ik begreep is er bij een kleintje meer risico op een darmperforatie bij inwendig scannen, paardenkliniek Emmeloord doet dit ook liever niet. Maar ik hoor van anderen dat veel dierenartsen helemaal geen problemen ermee hebben en het met het grootste gemak doen net zoals bij grote paarden, dus het zal wel een verschil van mening zijn

. Ik heb het over de scan voor drachtigheidsbevestiging he, die van drie weken na de dekking. Zoals bij grote paarden bijna altijd wordt gedaan.
Met een uitwendige echo via de buik kan je maar zo´n 15 cm in de buik kijken, en je kan nooit alles zien nee. Net zoals bij zwangere vrouwen zo ver in de zwangerschap, het kind is te groot om volledig in beeld te krijgen.
Dus een stuitligging uitsluiten bij een veulen kan inderdaad niet met zekerheid.
Helaas, zou wel makkelijk zijn als het zo makkelijk ging, even de echokop erop en hoppa, duidelijkheid. Maar zo werkt het niet

.
Het veulen draait inderdaad pas vlak voor de bevalling of zelfs tijdens de bevalling in de juiste positie. Maar vanaf 6 maanden ligt het op de rug met hoofd richting achterkant, dan kunnen ze nog wel heen en weer naar links en rechts, maar niet meer in stuit, toch? Dus als het nu in stuit zou liggen zou het ook niet meer terug kunnen. Dan weet je dus dat wil je het veulen een grote kans geven je het paardje het beste naar een kliniek kan brengen.
Als een dierenarts gewoon aan huis zou kunnen komen om even een echo van buitenaf te maken om te controleren dan had ik dat zeker laten doen

. Ze zou er dan geen last van hebben en geen stress. Maar ik ga niet met een hoogdrachtig paardje naar een kliniek.
Zou er markt in zitten, paarden pretecho´s aan huis