Veulens 2017

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

plutolover

Re: Veulens 2017

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-18 16:53

Ik moet er een half uur voor rijden.

SparklingApp

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-18 18:32

Leuk Plutolover, ook een HIT actief, hebben wij hier ook.
Ik doe ze nog deze zomer hier op de wei, samen met een bijna twee jarige die een operatie heeft gehad en dan is het plan om ze na de zomer ook in de HIT actief te zetten.
Ik vind het wel een fijn idee dat ze in een groep verder opgroeien (en opgevoed worden) en dan niet meer de nachten op stal hoeven te blijven, maar ben wel benieuwd of die guppen zich goed redden in zo'n kudde met volwassen paarden.

plutolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-18 18:38

SparklingApp schreef:
Ik doe ze nog deze zomer hier op de wei, samen met een bijna twee jarige die een operatie heeft gehad en dan is het plan om ze na de zomer ook in de HIT actief te zetten.
Ik vind het wel een fijn idee dat ze in een groep verder opgroeien (en opgevoed worden) en dan niet meer de nachten op stal hoeven te blijven, maar ben wel benieuwd of die guppen zich goed redden in zo'n kudde met volwassen paarden.

Ind daarom wil ik zeker tot 2 jaar wachten. Want zo gup tussen de volwassen. Wel weet ik wel stan en guppy gaan vaak even aparts de paddock in. Stanley vind shetjes en jonge paardjes leuk.. houdt hem jong denk ik.

Maar goed dat is pas voor de toekomst

Janinevv

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-18 18:39

Net hoefjes uitgekrabt ging super goed :D

Geen idee wat hitactief stal is?

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-18 18:42

Hitactief stal is 24/7 buiten met schuilmogelijkheid binnen en voerstation en hooi en water op verschillende plekken zodat er veel gelopen wordt.

Janinevv

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-18 18:48

Aah soort paddock paradise?
Klinkt wel super :)

Emita

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-18 18:51

plutolover schreef:
SparklingApp schreef:

Ind daarom wil ik zeker tot 2 jaar wachten. Want zo gup tussen de volwassen. Wel weet ik wel stan en guppy gaan vaak even aparts de paddock in. Stanley vind shetjes en jonge paardjes leuk.. houdt hem jong denk ik.

Maar goed dat is pas voor de toekomst

Precies hier is de fokker dus bang voor... Ik wil Nova graag met andere paarden in een groep hebben staan, maar zij vindt dat geen fijne gedachte. Ze komt nu hier op een paddock/weiland te staan samen met een C pony en drie shetjes. Ze zijn van verschillende leeftijden dus ze kan met de anderen spelen maar ook opgevoed worden.

mooney

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-18 19:05

Ligt natuurlijk een beetje aan de kudde en aantal paarden, maar ik zou een groep van 8 volwassen paarden niet enger vinden dan een groep van 8 jonkies bij elkaar. Misschien in een HIT actief stal wel, doordat je eventueel gedrang kan krijgen bij het voerstation.

We hebben momenteel een beetje een apart systeem qua groepen, maar mijn B pony veulen (bijna jaarling natuurlijk) staat sowieso met haar moeder en mijn Arabier en soms met nog twee andere volwassen grote pony's (trekpaard type en New Forest) erbij. Ze is dus duidelijk de kleinste (zolang ze nog kleiner is dan de moeder) en de jongste maar dat gaat prima. De rest houdt duidelijk rekening met dat het nog een jonkie is, maar zetten haar wel rustig op de plaats als ze te ver gaat.

swartbeessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-18 19:09

Als je een evenwichtige kudde hebt zou ik juist een voorkeur geven aan oudere kuddegenoten ipv alleen maar jonkies (mits er wel een leeftijdsgenootje tussen staat). Lijkt mij juist veel rustiger dan een kudde peuters..

Ik heb het geluk dat mijn veulen in de familiegroep kan opgroeien met een leeftijdsgenootje.

plutolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-18 19:27

In de opfok waar me veulen komt zijn ook aantal oudere.

De kudde die de Hitactief staan zo ver ik weet geen jonge paarden. De jongste is zo ver ik weet 9.

Maar mijn hafje van nu bijna 20 denkt dat hij nog 4 is.

Dus ik denk als ik hem met 2/2,5 naar de hitactief breng dat t wel een goed idee is.

Want de nieuwelingen komen alleen in mei/zomer de hitactief in omdat dan ook weideseizoen begint. En t makkelijker is om dan de nieuwelingen het systeem te leren. WAnt de kudde staat dan op t land. Zodra ze t systeem door hebben gaan ze mee t land op.

Ook is t dan rustiger met rangorde omdat de kudde dan meer bezig is met gras eten.

Want ff denken hoor.. bij de opfok begint het bij oktober de jaargang en met 3 gaan ze weg ofzo..

En stel me 3 jarige moet dan in oktober weg.dan moet die tot mei bijna 22 uur op stal staan. Als ik hem op mijn stal neerzet. Omdat de nieuwelingen in mei er pas in gaan...

Dat wil ik niet. Dan haal ik hem liever eerder na de hitactief.

Even voor goede orde. De stalpaarden staan in de winter minimaal 2 uur in de paddock. Dit wil ik me jonky waar ik dan nog niks mee doet, niet aan doen.

En zomers kunnen ze kiezen overdag op land op 24/7 op t land.

De hitactief paarden gaan 3/4 uurtjes t land op de rest gewoon de Hitactief in.
Laatst bijgewerkt door plutolover op 29-03-18 19:30, in het totaal 1 keer bewerkt

Verani

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-18 19:28

Ik denk er hetzelfde over als jou swartbeessie. In een gemengde kudde kunnen ze mijnsinziens veel meer van elkaar leren, dan wanneer ze in een kudde staan met alleen maar leeftijdsgenoten. Dat lijkt me verre van een natuurlijke situatie. Bij mij komt ze in een kudde terecht met één leeftijdsgenootje, twee pony's van twee, twee paarden die met pensioen zijn en verder ong. 10 volwassen paarden. Dit lijkt mij echt een perfecte combi. Praktijk moet zich nog gaan uitwijzen natuurlijk, maar ik heb er veel vertrouwen in.

Ik wil ook graag naar een hitactief uiteindelijk. Maar daar wacht ik persoonlijk liever nog even mee, zeker nu ze deze zomer lekker 24/7 op de wei kunnen. In de hitactief bij mij in de buurt (15 min. rijden) komen ze in de zomer een halve dag op de wei en verder staan ze in de hitactief. Wisselmomenten doen ze alleen in de lente, om zo de rest van het jaar een stabiele kudde te houden. Dus wie weet over een of twee jaar :-)

plutolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-18 19:31

Verani schreef:
Ik denk er hetzelfde over als jou swartbeessie. In een gemengde kudde kunnen ze mijnsinziens veel meer van elkaar leren, dan wanneer ze in een kudde staan met alleen maar leeftijdsgenoten. Dat lijkt me verre van een natuurlijke situatie. Bij mij komt ze in een kudde terecht met één leeftijdsgenootje, twee pony's van twee, twee paarden die met pensioen zijn en verder ong. 10 volwassen paarden. Dit lijkt mij echt een perfecte combi. Praktijk moet zich nog gaan uitwijzen natuurlijk, maar ik heb er veel vertrouwen in.

Ik wil ook graag naar een hitactief uiteindelijk. Maar daar wacht ik persoonlijk liever nog even mee, zeker nu ze deze zomer lekker 24/7 op de wei kunnen. In de hitactief bij mij in de buurt (15 min. rijden) komen ze in de zomer een halve dag op de wei en verder staan ze in de hitactief. Wisselmomenten doen ze alleen in de lente, om zo de rest van het jaar een stabiele kudde te houden. Dus wie weet over een of twee jaar :-)

Uit welke omgeving kom jij?

Verani

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-18 19:33

plutolover schreef:

Provincie Utrecht, hitactief is bij Stal Hilverzicht in Loosdrecht :)

plutolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-18 19:35

De kudde die we nu hebben is vrij rustig. Hoop dat t zo blijft.. over mijn huidige haf nooit zorgen ongemaakt die staat z’n mannetje wel (niet gemeen) maar zo guppy van 2/2,5

Als me guppy tegen die tijd als enigste de hitactief nieuweling is, ga ik vragen of mijn hafje en guppy dan even paar dagen samen stukje land op mogen. Of als ze willen oefenen voor het systeem dat mijn hafje erbij mag blijven

Mijn hafje moet maar ff sugraat opa worden of hij leuk vind of niet. Guppy moet wel ff een maatje hebben voor steun.
Laatst bijgewerkt door plutolover op 29-03-18 19:36, in het totaal 1 keer bewerkt

plutolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-18 19:35

Haha ik sta daar.

Waar sta jij nu dan?

Verani

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-18 19:40

plutolover schreef:
Haha ik sta daar.

Waar sta jij nu dan?

Wat leuk!! Ik stuur je even een pb :)

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-18 19:59

Verani schreef:
plutolover schreef:

Provincie Utrecht, hitactief is bij Stal Hilverzicht in Loosdrecht :)

Daar staat een vriendin van mij ook met haar paard.
Leuke stal!

20062017

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-18 20:25

Ben het eens met swartbeesie!
Hier staat hij met twee volwassen paarden, die leren hem denk ik meer dan andere veulens want die weten en kennen zelf nog niets..
Bijvoorbeeld mn oudste paard is zo gewend dat ik regelmatig met die andere met de trailer weg ga, het veulen doet hem precies na, en staat ook gewoon heel rustig. Leuk om te zien!
En om te spelen heeft hij hier niet echt een leeftijdsgenoot nodig want hij speelt hier met die oudste van 22, die denkt namelijk dat hij ook nog heel jong is haha
Maar verder heb ik niets tegen een groep jonge paarden hoor (was t eerst zelf ook van plan) maar voor mij is dit een goede keuze!

En hij gaat er al wat minder baby uitzien

Afbeelding

Pikeur

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-18 21:58

Ach wat lief!

Bedankt voor de tips, heb hem nog maar 1 dag nu dus gaan er rustig verder mee aan de slag. Leuk om in dit topic een beetje te zien hoe ver de rest een beetje is.
Afbeelding

plutolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-18 22:04

Silly: wie dan?? Ik moet zeggen ik stond er paar jaar geleden. En ben 2 jaar weg geweest. In dec weer terug gekomen

Normaal doet stalhouder geen nieuwe paarden in de Hitactief in december maar mijn haf kende de halve kudde en t systeem.

Ging gelijk goed. Systeem had hij ook gelijk door vooral de bikstation hahah

20062017

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-18 22:10

Ah wat leuk! Hij lijkt best wel groot. Hoe oud en groot nu?
Een tip wat betreft meelopen: wat druk geven op halster en zodra hij een stapje zet gelijk druk eraf. Dat had hij hier met 10 minuten door..

Verani

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-18 22:54

Wat een leuke, Pikeur!! :) Veel plezier met hem!

Sylkai

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-18 11:06

Hier staar popcorn aan huis, met mijn haf merrie en tinker merrie en 1 shetlander. Volgende maand komt hij bij n ruin te staan en deze maand verwacht mn tinkermerrie n veulen en dan hopen op n stabiele kudde. De merrie's leren m de regels wel ;) :D

rocymax

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-18 18:00

Jullie gaan hard zeg!! Ik zag leuke fotos voorbij komen en Hitactief. Ik wist niet wat het was, maar het klinkt goed.
Wij hebben het geluk dat de paarden aan huis staan en dat de kudde goed met elkaar overweg kan. Bengel is 12 en die is de baas, dan komt Esperanza met 5 jr, Elske met 4 jaar en dan Lily. Lily is helemaal geaccepteerd in de groep, dat is fijn. Daarom hebben we ook voor een veulen gekozen , want het paard dat we daarvoor hadden , Wala, was een merrie van 7 en na een jaar tijd was het nog steeds haat en nijd in de groep.

Vanmorgen was het lekker weer en we hebben Lily het halstertje omgedaan en geprobeerd een eindje te lopen, maar er moet persé een ander paard mee of snoepjes anders vertikt ze het om te lopen. Hoe hebben jullie dat opgelost?

Afbeelding

Janinevv

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-18 18:02

Hekenbaar! Ik zou denk ik niet op jutten.
Jelske durfde ook slecht in begin door hek heen. Ik ben niet gaan trekken maar gezellig gaan praten stapje voor stapje.

Alleen ik ben ook geen held altijd hoor! Vind het hele uitdaging met haar. Mevrouw wil soms wel eens doorlopen.. maar ik merk wel door te oefenen elke dag even paar minuten dat het goed gaat.