Al een hele dag oud; Y.K.W. Chazie, ons droomveulen!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

chimello

Re: Al een hele dag oud; Y.K.W. Chazie, ons droomveulen!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-15 12:12

@yvje86 Het was een dunskin bont hengstveulen met een blauw oog. Geen van beide droeg splash dus blijft een beetje een raadseltje waarom hij een blauw oog had. Hij was dezelfde kleur als de vader alleen wat donkerder en bont. Het was een gigantisch verlies ook qua verkoop maar helaas is het niet terug te draaien. Wij zijn echt in shock over het feit dat we maar 2 veulens gefokt hadden en beide gewoon dun droegen. Mijn moeder heeft foto's gemaakt van hem maar ik kon het gewoon niet. Hoe hij in de stal lag staat voor eeuwig op mijn netvlies gebrand. Het is heel bitterzoet want we genieten nu van dit knappe meisje maar mijn hengstje had ook al in de wei kunnen springen nu :(

@aartje Met de moeder gaat alles heel goed nu. Ze was de eerste dag helemaal van slag terwijl ze eigenlijk niet echt een super moeder type was bij haar eerste veulen, maar ze flipte compleet toen we het veulen wilden verplaatsen dus hebben we haar maar erbij laten staan een hele dag. Nu is ze hem al vergeten, ze reageerde ook heel normaal (zoals de andere merries) naar Chazie toen ze haar voor het eerst zag. Ze wordt volgende maand geinsemineerd met Guess en dan duim ik voor een gezond veulentje voor 2016 :)

@pretty We gaan testen voor cream, we hebben tijd genoeg dus haartjes trekken kan nog even wachten :P maar ik weet niet of ze smokey is. Ogen zijn best wel donker. Maar wie weet! Zou heel mooi zijn want mijn moeder droomde van een smokey grullo.

Dankjewel voor de lieve berichtjes, nogmaals! En bedankt voor uitgelicht! Mijn moeder was helemaal in de wolken toen ik het haar niet zien :D

Fleur_a

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-15 14:11

aaaaahw wat is hij leuk!! in een woord, prachtig! echt een prachtig paardje! Veel geluk er mee!

njiloj

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-15 14:13

echt een knap ding!!

jody87

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-15 14:14

Wat een GAAF veulen! <3

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-15 14:37

sidenote: blauwe ogen komen niet alleen bij splash voor ;)

chimello

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-15 14:48

Normaal gesproken zorgt gewoon bont niet voor blauwe ogen. Alleen frame of splash. Beide ouders hebben dat niet. Daarbij had hij een smal blesje als de moeder dus daarbij ook geen wit om z'n oog wat je dan wel enigzins verwacht. Z'n andere oog was baby blauw, deze was helder blauw. Normaal gesproken zou er geen reden moeten zijn dat hij een maanoog had. Sabino geeft ook geen blauwe ogen, maar zelfs dat dragen beide niet. Er wordt gezegd dat pearls scherfjes kunnen hebben, maar dat dragen ze ook niet.
Nu zijn er inderdaad nog witte patronen die nog niet te testen vallen, maar ik vind het gewoon bizar dat geen enkel van de (voor)ouders blauwe ogen hebben en ineens dit veulen wel.
En waar denk je dat het dan vandaan komt als ik vragen mag?

Coloured

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-15 14:52

Mijn ervaring is dat bij sabino juist wel veel blauwe ogen voorkomen. Bij frame is het vaak zo dat de ogen juist niet blauw zijn.

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-15 14:52

Het sabino verhaal is nog bij lange na niet geheel duidelijk, daar zitten nog veel verrassingen bij. Ik zie het vaker daar weg komen, ook bij effen paarden.
Is Splash getest bij je paarden, dat je zo zeker bent? Splash kunnen ze ook dragen zonder duidelijk te tonen.

chimello

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-15 14:56

Ik kan ervoor testen, ik vind het alleen ongebruikelijk dat ze splash dragen als er geen enkele voorouder blauwe ogen heeft gehad. Het lijkt me zo onwaarschijnlijk. Het mag natuurlijk wel, graag zelfs, want ik zie graag blauwe ogen.
Ik dacht dat sabino geen blauw gaf. Pas nog een artikel gelezen waar dat ook zo in stond. Zal eens kijken of ik het nog kan vinden.

Karin92

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-15 15:01

Jeetje wat een apart beestje zeg!
Ben heel erg benieuwd hoe die gaat uitgroeien.

Weet op t moment niet zo goed of ik hem nou heel mooi vind of niet hihi. :o
T is een hele aparte.
Maar vader vind ik wel erg gaaf!

Set_Elkol

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-15 15:04

ik vind dat ze behoorlijke cream-oogjes heeft dus ben echt benieuwd of ze smoky is :D

pretty

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-15 15:10

Ik heb ook een NSPS merrie die zwartbont is met 1 blauw oog. Terwijl haar hoofd geheel zwart is. In de voorouders zitten geen blauwe ogen. Ze heeft goede papieren en toch hebben we ze op de markt gekocht,weliswaar was dat blauw oog niet gewenst op de keuringen.

Ze "lijkt" sabino te zijn want ze heeft een soort vage verzamelingen van witte haartjes hier en daar,haar veulen had het ook trouwens. (de witte haartjes,niet het blauwe oog)

Er zijn nog vele vraagtekens bij blauwe oogjes. :j

http://i59.photobucket.com/albums/g291/ ... 52dc05.jpg

Tinniie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-15 15:27

Inderdaad, blauwe ogen komen voor bij sabino1, tobiano en de verschillende splash vormen. Enkel bij alleen frame niet. :)

chimello

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-15 15:32

Denk dat de meningen wbt sabino toch verdeeld blijven, ik lees echt steeds afwijkende antwoorden en artikels. Echt verwarrend zeg :\
Maar als ze me volgend jaar weer zo'n schoonheid geeft dan ben ik heeeelemaal tevreden met of zonder maanoog :P
Nu wil ik stiekem dus wel toch gaan testen want nu wil ik het wel echt zeker weten :o

Tinniie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-15 15:35

Ja en de wetenschap veranderd ook constant. Eerst sprak men over verschillende sabino-vormen, die zijn nu afgeschaft en blijft er voor eens en voor altijd enkel sabino1. Al de rest valt nu onder de White (spotting) genes die voorheen dominant white genes waren. Die zijn nog vollop in onderzoek maar daar zullen er wss ook wel een heel aantal bijzijn die voor blauwe ogen zorgen. Maar daar zijn er dus ook nog maar een paar van te testen.

Ik weet dat enkel frame niet voor blauwe ogen zorgt, meestal heeft het ook nog een extra bontpatroon nodig om goed tot uiting te komen. En als er dan blauwe ogen bijzijn testen ze meestal op een ander ook positief.

Haha ja ik zou ook willen weten of ze smoky is :p Mijn gevoel zegt precies van wel...

chimello

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-15 15:44

Onze buckskin/palomino veulens hadden vele lichtere baby ogen, maar toen ik de foto's ging bewerken vond ik de ogen ook veel lichter. In het echt zijn ze toch vrij donker.

Maar verdorie, heb een dubbel sabino 1 merrie die spierwit geboren is en die heeft zelfs geen blauw oog! :')

Terre

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-15 16:31

Wauw, wat een prachtig beestje! <3

mairead

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-15 17:31

Wat een super schattig veulentje!
Ik ben helemaal verliefd op die oren! <3 (They're so fluffy; Im gonna die!!! :+ )

Coloured

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-15 17:47

Hoe was het wit op het hoofd verdeeld van je overleden veulentje? En had het wellicht een kinvlek/witte onderlip? Als de vragen te pijnlijk voor je zijn, snap ik het ook hoor, maar probeer mee te denken hoe hij aan zijn blauwe oogje kwam. :)

Snollygoster

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-15 17:49

Waaauuw! Die heeft echt precies dezelfde oren als mijn paard! :wow:

Prachtig veulen!

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-15 17:58

Wauw! Die is prachtig!!

Wat is jullie bedoeling met haar? Houden of verkopen? :)

Gientje12

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-15 18:10

wat een prachtig veulen zeg! <3

hipkippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-15 18:21

Wat een knap ding zeg!! <3 En dr oren zijn echt cute

ArroNnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-15 18:25

Jeeeetje wat een droppie! <3

chimello

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-15 18:39

Hij had een heel smal, recht blesje. Klein stipje onder z'n kin. Mijn moeder had foto's gemaakt, ik kon het niet. Dus geen wit bij het oog ofzo. Het was heel onverwacht. Denk dat ik het niet eens had gemerkt, maar de kant waar hij lag was het blauwe oog, zeg maar.

@gekvanfleur Ze is niet te koop, is wel al over de hele wereld vraag naar geweest :P Als mensen een veulen als Chazie willen kunnen ze altijd een dekking van onze hengst overwegen O:)