Bedankt voor alle reacties! Het blijft leuk dat er mensen mee lezen!
Het gaat eigenlijk heel erg goed met Belle en Sann. Natuurlijk mogen we nog steeds niet te vroeg juigen... want nog steeds lopen beide risico! Maar, zoals het er nu op dit moment naar uitziet gaat het met beide helemaal goed komen!
Belle heeft een hele nette stabiele temperatuur. Dit is erg positief i.v.m. de kans op buikvliesontsteking. De wond ziet er echt keurig netjes uit. De mest is wat hard, maar dit lijkt nu (met behulp van wat olie op advies van DA) ook beter te worden. Ze is wel moe, maar dat is ook iet zo gek. Gelukkig heeft ze nu eigenlijk een manier gevonden om toch te kunnen liggen met haar buikwond en dat gaat goed! Kan ze zichzelf net iets meer rust geven.
Sann doet het ook goed! Want een levenslust zit er in de kleintje zeg! De eerste dagen sliep het veel en diep (eng diep!). Maar nu heeft het energie voor tien. Het is een schatje om te zien, maar wel een pittige tante hoor! Ik probeer zoveel mogelijk neutraal te zijn, hoe moeilijk het soms ook is. Maar dit heeft ze echt nodig, anders heb ik straks écht een draak rondlopen. De temperatuur van Sann kan wel iets meer schommelen, maar blijft wel netjes binnen de goede temperatuur. Met het geven van de prikjes blijft ze echt keurig staan, dat is wel heel erg fijn.
jilleroo schreef:Ik weet dat er van die bakken bestaan voor kalveren waar ze melk in doen, zouden die niet ook bruikbaar zijn voor veulens? Eventueel met een andere speen?
Dat klopt, en die kan ik zelf ook inkopen. Het wordt ook veel voor lammeren gebruikt. Het nadeel is. Ze drinkt per keer nu ongeveer 140 cc. maar in zo'n emmer/bak werkt dat niet echt, omdat de hoeveelheid te klein is. Het komt niet goed in de speen. Nu verkoop ik zelf wel een speen die er voor zorgt dat er bijna niks in de emmer achterblijft, maar daarvan is de speen te grof. http://www.tevoetentepaard.nl/1508930/v ... mmer-speen
Sann mag nu 'onbeperkt' drinken. De ene keer geeft ze na 100CC aan dat het genoeg is, de andere keer pas bij 160CC. Meestal melk ik 140 CC soms blijft er iets over, soms moet ik bij melken.
Maar Belle kan in 1 melkbeurt niet veel meer melk geven dan de behoefte van Sann. Anders zou je nog kunnen denken, ik gebruik toch zo'n emmer en dan 'verlies' ik maar een hoop melk.
Voor nu gaat de fles nog wel even, maar je merkt wel dat het niet ideaal is. Elke melkbeurt wordt ze mensgerichter. Helaas is mijn vriend er vandaag niet toe gekomen om iets te maken. Maar dit komt wel goed!