Een kind krijgt een kind

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Apple

Re: Een kind krijgt een kind

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 11:19

Dan is het dus inderdaad de bevalling afwachten en dan hopen dat ze er zelf geen negatieve gevolgen aan ondervind.

GoLizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 12:42

Ik ben heel benieuwd hoe dit afloopt!

TS: Ik vind dat je echt top werk heb verricht nu al! +:)+

elliecuijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 14:05

ts super dat je voor deze pony zo goed zorgt.Zo jong al een veulen krijgen,vreselijk.Heb er helaas ook 1 die net 2 was en toen gedekt is in de wei.prachtig merrieveulentje,maar de bevalling was heel erg zwaar en hulp was ook echt nodig.Dat kon ze niet alleen.Met 6 personen hebben we er uiteindelijk voor gezorgd dat het veulen ter wereld kwam.
t veulen was ontzettend druk en moeders ging er na een maand of 3 zowat aan onder door.Na 3 1/2 maand gespeend.ma was gewoon op.
Of er schade ontstaan weten we nog niet,misschien wel.dat moeten we even afwachten..

Bassenqua

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-12 14:14

Oei elliecuijck, dat klinkt niet goed, ik hoop dat je merrie geen rest schade eraan overhoudt!

Dat is ook iets wat we met Iris goed in de gaten zullen houden, bevalling hoeft ze niet alleen te doen, ze is 1x gedekt dus de datum van bevallen kan maar 1 kant op dus die zullen we niet missen maar dan is het inderdaad zaak om te kijken hoe het gaat als het veulen bij haar zoogt. Ik ben daarom ook zo blij dat haar conditie nu goed is, als ze nog mager was geweest was het dubbelop gegaan.

elliecuijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 14:17

veulen is inmiddels ruim een half jaar oud en die woont al elders.over moeders hebben we onze twijfels om het zo maar te zeggen..

Bassenqua

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-12 14:19

Ach dat is toch wel triest! Zo'n zware bevalling is ook niet niks natuurlijk voor zo'n jong ding. Jammer

MerleSimone

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 14:27

Jeetje wat ziet die er goed uit nu zeg, top! Ga dit even volgen, ben wel benieuwd wat voor een leuk kleintje eruit gaat komen! ^^

abba

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 15:02

Ik ga ook volgen :D

Ik wil even het volgende zeggen, het komt regelmatig voor dat een 2-jarige gedekt wordt. Da's helemaal niet erg als er dan ook maar goed voor gezorgd wordt (goed voer, supplementen, goede ontworming, hoefsmid enz. enz.).

Ook in de natuur komt dit verschijnsel regelmatig voor, maar daar gebeuren de vroege dekkingen óók alleen maar in een 'goed' jaar. (Goed weer, goede voeding e.d.)!

En je mag natuurlijk nooit een merrie dekken met een veel te grote hengst, want dan krijg je van die 'met 6 man helpen om te bevallen' taferelen. En dat is natuurlijk afschuwelijk!

Het is dus gewoon het beste om niet met zo'n jonge merrie te dekken, maar nu het zo is, past het veulen zich aan naar de baarmoeder (het zal dus wel een ienie-mienie-tje zijn :j! Leuk voor de verkiezing!)

Dus het is een geluk dat ze nu op een SUPERthuis staat, want nu kun je de tekorten die ze eerder opgelopen heeft gelukkig nog aanvullen. Ik zou het eens met je veearts hebben over vitamine E en seleen bijvoeren i.v.m. haar bekkenstand?

Succes en we duimen! +:)+

Bassenqua

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-12 15:08

abba Iris was nog geen twee jaar toen ze gedekt werd. ;) Ze is dus als ruime 1 jarige gedekt.

Ik zal de DA eens vragen over de selenium en vitamine E voor Iris, bedankt voor de tip.

Chivance

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 15:08

Het kan ook zijn dat de pony nu in betere conditie lijkt dan ie werkelijk is.
Door de zwangerschapshormonen kunnen er namelijk dingen zijn die niet gezien worden omdat de hormonen sterker dan de bacteriën/virussen/parasieten zijn en de nare dingen kunnen onderdrukken. Hierdoor kunnen er 2 kritieke momenten ontstaan nadat de bevalling is geweest, nl. enkele dagen nadien als de hormonenspiegel een heel stuk terugzakt (en de bacteriën/virussen/parasieten stilletjes aan de overhand kunnen krijgen) en het 2de moment is als het veulen volledig gespeend is en de hormonenspiegel volledig terugzakt naar normale merrie zonder dracht. Het is daarom goed enkele dagen na de bevalling extra alert te zijn op eventuele baarmoederontstekingen en andere symptomen en haar goed te temperaturen de eerste week na de bevalling, ook al lijkt ze piekfijn in orde. Want als ze in zo'n toestand komt, kan het op enkele uren omslaan van normaal naar doodziek.
Gezien je zegt dat ook de wormen moeilijk onder controle te krijgen zijn, is het waarschijnlijk ook goed het veulen van in het begin een intense (en zeker na met een bekwame dierenarts overlegd te hebben) wormprogramma te laten volgen. Zodat het veulentje niet al met een erfenis zijn leven start.
Ik hoop dat ik je niet bang maak met deze info, en hopelijk gaat bovenstaande niet op voor jou pony, maar een verwittigd mens is er 2 waard.
Ik vind super wat je voor dit beestje doet en zij zal je heel zeker dankbaar zijn, succes!

Bassenqua

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-12 15:11

Chivance ik ben juist blij met zulke info, ik kan maar beter goed voorbereid zijn toch? Natuurlijk wordt ik er niet blij van maar niet weten is nog erger.

Het veulen gaat inderdaad wat wormen betreft in samenwerking met de DA ontwormd worden en mogelijk ook vrij snel een bloedje trekken om te zien hoe het er voor staat. Ook jij bedankt voor de tips. ;)

abba

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 15:13

Bassenqua schreef:
abba Iris was nog geen twee jaar toen ze gedekt werd. ;) Ze is dus als ruime 1 jarige gedekt.

Ik zal de DA eens vragen over de selenium en vitamine E voor Iris, bedankt voor de tip.

Graag gedaan! Ik zie het nu ook in je TS staan, dat is natuurlijk te gek voor woorden, zeker in de conditie waarin Iris was, ik ben blij dat ze nu op zo'n goed adres staat! Ik ben zelf ook niet voor beneden de 3 jaar dekken, maar mits goed begeleid én door mensen die ook aan verzorging doen (en dat niet alleen maar zeggen haha.....) is het natuurlijk geen 'ramp'!

Bassenqua

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-12 15:17

ik hoop dat Iris ons verrast en dat het echt zo'n knokkertje blijkt te zijn als wat ze tot nu toe heeft laten zien, dan gaat het vast goed komen. Positief blijven denken maar hé!

Dikke buiken foto's komen helaas wat later, mijn rug werkt nog niet echt mee en ik wil nog niet glibberdeglij naar de paardjes toe gaan, op stal kom ik er niet echt mee weg. :o

elliecuijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 16:18

@abba,Mijn merrie is gewoon gedekt door een paard van t zelfde ras enkel die hengst was een jaar jonger en zal iets groter worden.Het probleem was dat de bekken niet breed genoeg waren voor de bevalling.t paard is nl nog niet volgroeid..

abba

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 16:59

Tsja, dan is het natuurlijk helemaal vervelend, je moet ook idd niet te vroeg beginnen met fokken, maar ja het kan altijd mis gaan;

Ik heb hier ook een merrie staan, die is was al 3 x eerder zonder enig probleem moeder geworden, maar bij het vierde veulen (gewoon ook van een Welsh A) is ze toen ze 8 maanden drachtig was, 's avonds laat klem komen te liggen op stal, hoe ze het voor elkaar kreeg 'Joost mag het weten' en heeft tot 's morgens wrs. vastgelegen. Ze kon dus niet meer recht, last van bekkeninstabiliteit, last van haar benen, die heeft eerst een maand op stal gestaan (meer gelegen, maar ja....) daarna zo snel mogelijk op de wei (alleen met haar dochter voor de rust te bewaren) en 's nachts op stal (tussenschot eruit dus extra veel plek).

Iedere dag hoopte we op beter (en dat was écht zielig als je haar zag, ik heb zelfs met de D.A. overlegd of we het veulen er niet uit konden halen, zodat in ieder geval de merrie bij ons kon blijven, maar dat was geen optie, keizersnee ook niet.... dus ja afwachten, vitamine E + seleen en pijnstillers en heel veel verwennen!).

Op 10 maanden en 1 week is toen ons hengstje geboren (en die zag er florisant uit, wel erg mager, een kleintje, heel dun in het haar, érg zachte hoefjes) maar gelukkig is het door mamma's supermelk een beer van een veulen geworden en de D.A. is er nog steeds van overtuigd dat het té vroege veulen haar gered heeft! Het had nl. niet geboren kunnen worden als hij al zo groot geweest was.

We hebben Cascade op rust gezet en die heeft een jaar lang uit mogen buiken en onder controle van de D.A. gestaan en ze wordt dit voorjaar voor de 5e keer mamma (dat wordt wel de laatste keer)! Spannend! zie: CASCADE X TWISTHOEVE'S 'G' RHYDAMAN NOG 9 WEKEN TE GAAN

We hadden trouwens ALTIJD voor de merrie gekozen, hoe erg we het ook voor het veulen hadden gevonden, gelukkig is die keuze ons bespaard gebleven!

elliecuijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 18:50

helaas bleek mijn ruana dus onverwacht drachtig.had bij de bezichtiging gevraagd of ze drachtig was.nee hoor zeker niet drachtig.Mooi wel dus .3 weken voor tijd bleek dus wel dat ze drachtig was.Bij navraag bleek ze wel bij een hengst te hebben gestaan,maar meneertje dacht dat die nog niet zou dekken!
daarom hoop ik ts dat het bij de bevalling zonder problemen gaat,maar goed dat je zelf gaat waken!zon jonkie kan goed de hulp kunnen gebruiken!

Bassenqua

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-12 19:29

Komt goed elliecuijk, ik heb mijn werk aan huis dus ben om de deur en heb er de hele dag zicht op, de paardjes staan aan huis, en in de nacht staat ze onder de cam. Als ik weg moet is mijn partner thuis, sowieso hoor in de veulentijd. ;) Zou raar gaan als we de bevalling missen, ik hoop gewoon voor Iris dat de bevalling makkelijk gaat, dat wil nog weleens verschillen per paardje. ;)

sietske83

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 19:38

Hebben wij ook al een keer gehad. Een bloedbank pony was 1 jaar en 8 maanden oud en toen werd ze bewust gedekt door een goedgekeurde hengst.
Is op zich een leuk veulen uit gekomen (met hulp) maar je kon wel zien dat de merrie er onder te lijden had.
Wij vonden de verhouding van de D pony niet geheel kloppen.
Ze was wel heel wijs met haar veulen en ook streng als het nodig was.

KadySurkana

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-12 21:18

:wow: jeeeetje wat is ze mooi gewordden !!! :j

Lambiekske

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-12 21:25

Op 6 Juli hebben Wij Iris van de Madina's Hoeve in niet zo een fraaie conditie opgehaald bij een bokker....
??!! WTF!! :(

Ze ziet er nu super uit zeg! Goed werk geleverd! Beestje heeft geluk gehad dat ze bij jullie terecht is gekomen! +:)+

supertinkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-12 21:51

Ze ziet er nu al een heel stuk beter uit. Top dat je haar mee hebt genomen. Vind het een heel mooi paardje om te zien.
Zal voor je duimen dat de bevalling goed gaat verlopen!

Nietactief1

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-12 22:09

Ik volg. Ze ziet er stukken beter uit nu! Duimen dat alles goed gaat komen.

Eponastable

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-12 14:25

Esther!!! wat leuk dat Isis haar eigen topic heeft!
Wat is ze knap geworden zeg! woow!
Goed werk geleverd jullie allen!
Ben benieuwd wat er zal uitrollen :)

Bassenqua

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-12 17:18

Dikke buiken foto's *\o/* Een wollige uitgebuikte Iris! Voeten zijn nog vuil, vond mijn rug niet fijn om zo laag bezig te zijn. :o

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Tietjes ben ik vergeten, doen we de volgende ronde, is ook nog niks aan te zien.

Milan_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-12 17:19

Wat ziet ze er goed uit zeg! Met een lekkere flinke buik ook!!