Splash x splash = ??? Amha minipaardje in de maak

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Eponastable

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-11 15:47

Dorien1 schreef:
MDR, misschien is mams het wel maar zie je het niet echt duidelijk. Soms is een snebje of kolletje al genoeg.

Spicegirl, ik stuur je een pb'tje

En als ik me niet vergis heeft mams een kolletje :j
Sandy is wel HUGE op die foto!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-11 15:48

Ik vind dit topic erg interessant, niet alleen omdat ik het mooi vind jouw mini te zien (en te genieten van je nieuwe veulentje natuurlijk) als vanwege de discussie.

Mag ik 1 misverstand uit de wereld helpen? Ik zie hier mensen die zeggen 'mijn paard is niet doof'. Dat is praktisch niet te bewijzen. Waarom niet? Omdat paarden die doof zijn vaak orenspel hebben en dingen wel 'horen' in die zin dat ze trillingen van geluiden op het bot opvangen en zo toch meekrijgen dat er iets gezegd wordt. Vaak zijn paarden die doof zijn ook niet apart schrikkerig o.i.d. en zul je dus praktisch niet merken dat er iets anders is aan het paard als aan een horend paard. Ja, ik heb hier ervaring mee.

De opmerking die Spicegirl maakt over Gunner klopt deels: splashed white is erfelijk en wanneer er veel wit wordt geërfd door het veulen is de kans op een doof veulen groot. Gegokt wordt dat Gunner 20 tot 50% dove nakomelingen geeft, dit is wel te testen maar deze test staat in de VS nog in de kinderschoenen (en wordt in Europa niet/nauwelijks uitgevoerd) omdat er nog vrij weinig over bekend is.

En Vanneke: doofheid is niet iets dat erfelijk is op zichzelf. Het is erfelijk met de kleur (splashed white dus). Vaak is het zo: hoe meer wit, hoe groter de kans dat het veulen doof is. Maar dit hoeft niet per se zo te zijn, dat is er ook verwarrend aan.

Hoe dan ook, denk ik persoonlijk dat splash x splash geen goede cominatie is, omdat je dan een grote kans hebt op doofheid. Echter denk ik dat doofheid niet per definitie een grote handicap is, en dat het een ethische kwestie is: elke fokker moet voor zichzelf beslissen of hij/zij hiermee wil fokken. Persoonlijk vind ik het enkel belangrijk dat je op de hoogte bent van de risico's en dat je daar rekening mee houdt wat het veulen betreft.

Kortom, veel geluk ermee! En ik ben benieuwd naar het kleurtje van je veulen straks.

Edit: voor wie meer wil weten over de kleur, risico's ervan en erfelijkheid: http://en.wikipedia.org/wiki/Splashed_white

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-11 16:10

blauwe ogen kan toch duiden op verborgen bont ?
@mandy-schitterend app hengstje heb je :j

@ffortuna- klopt. al schijnt het percentage dove kinderen van gunner hoger te liggen.maar een kenmerk van dove paarden is dat ze de oren in een typisch zijwaartse stand hebben.en een paard ziet goed zijwaarts, en achterwaarts, dus ze zien eerder dingen als je denkt.dan moet je echt verborgen staan, en een onverwacht vreemd of hard geluid maken.maar doofheid bij rijpaarden zal dit een groter probleem zijn, als bij minis.
Laatst bijgewerkt door spicegirl op 10-05-11 16:13, in het totaal 1 keer bewerkt

mdr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-11 16:12

Audrey, deze foto bedriegt eigenlijk wel een beetje vind ik, want zo dik is ze eigenlijk nog niet. Ok, je ziet het duidelijk, maar ze loopt nog vrij gemakkelijk vind ik, ze heeft er nog niet echt last van (gelukkig maar!).

Als ik het goed lees, dan was Gunner effectief positief voor doofheid bevonden en hadden ook veel van zijn nakomelingen het, ook al werd er waarschijnlijk niet iedere keer splash x splash gedaan? En toch bleven mensen ermee fokken, ook al wisten ze het? Dan denk ik dat die een veel groter risico namen dan wij?
Je kunt inderdaad gelijk hebben dat het niet zo makkelijk te ontdekken valt, omdat ze toch orenspel hebben en trillingen aanvoelen, maar is dit dan eigenlijk geen bewijs dat een paard er toch wel confortabel mee kan leven? De manier waarop fFortuna het aanbrengt komt veel beter over, op die manier is het informatief en niet zo aanvallend. Denk dat we dus ondertussen al weten wat het kan inhouden. Maar zoals hierboven nog maar es verduidelijkt, soms zullen mensen splash x splash kruisen zonder het te weten, want als Sandy's mama splash is, dan zal eigenlijk niemand dat vermoeden.
Dus ja, ik weet nu duidelijk dat het misschien een doof veulen zou kunnen zijn, maar stel dat het zo is in het slechtste geval, dan nog is het niet levensbedreigend en zal ik het veulen toch voldoende levenskwaliteit kunnen bezorgen. Ik hou er rekening mee, maar ik ga mijn nu nog niet opjagen in het feit dat dat veulen eventueel doof zal kunnen zijn! Eerst zien dat het gezond en wel ter wereld komt, dan nog zien of het inderdaad wel splash is en dan kunnen we verder zien. Grote kans dus, dat ik het dan ook nog es nooit ga weten of hij of zij doof is, want orenspel en trillingen spelen een rol en in België en Nederland zijn die testen nog een unicum. En het veulen is toch een blijvertje, dus zet er ook al niemand mee in 't zak. En als ik al niet zal kunnen uitmaken of dit veulen al dan niet doof is, dan jullie van op foto al helemaal niet, veronderstel ik! En toch denk ik dat je dat zou moeten zien. Hoe komt het dan als er in de stal (die aanpalend is aan onze weide), iemand de snoepjesdoos opent, dat Sandy al direct haar hoofd opricht en begint te hinikken? Dat is toch een trilling waar zij volgens mij niet echt een onderscheid kan in maken? De ondergrond van de stal is beton en Sandy staat zeker 10 meter verder op gras? Ik veronderstel dus echt dat Sandy horig is! We hebben een hond die doof is en dat zie je gewoon, die voelt inderdaad ook trillingen van de auto of zo als die oprijdt, maar als je hem roept, dan hoort hij je echt niet! En dat is met Sandy ook echt niet het geval, die komt van ver als ik haar roep. In een van de vorige post, zei men iets van verschillende toonaarden, dat ze voor speciefieke toonaarden doof zouden kunnen zijn, dat zou misschien kunnen, maar dat heb ik nog nooit ondervonden, dus daar spreek ik me niet over uit.

Dus ok, dat er plaats is voor discussie, dat ga je mij niet horen ontkennen, maar het was wel mijn bedoeling hier een leuk veulentopic van te maken en geen discussie over al dan niet doofheid en splash. Misschien kunnen de geïnteresseerden daarin dan beter daar een apart topic over maken en dit topic in zijn waarde laten en het verder leuk laten zijn? Zoals ik al eerder aanhaalde, ik wil graag samen met jullie uitkijken naar een leuk veulen en leuke ervaringen delen, zelfs trots zijn op mijn paardjes en niet steeds weer geconfronteerd worden met wat er allemaal zou kunnen mis gaan. Ik heb al 25 jaar paarden, ik weet dus dat er heel veel kan mis gaan, ik ga het niet ontkennen of verdringen en ik vond het interessant om te lezen dat het kan, maar enough is enough, snappen jullie?

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-11 16:15

van gunner was het idd bekend.hij gaf de splash ook door op effen merries.maar de fokkers namen/nemen bewust het risico, omdat het een goed presterende hengst is, die die eigenschap ook doorgeeft.dus prestatie gaat voor.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-11 16:29

mdr: ik heb een 100% zeker doof paard ook weleens zien reageren op zulke kleine dingetjes als het openmaken van een snoepjesdoos of een brokkenton, terwijl het paard er niet naar keek. Dat is ook het lastige van doofheid bij paarden: het is slecht te onderscheiden of het nou wel of niet zo is. Wat tegelijkertijd positief is, want het is ook een teken dat een paard er prima mee kan leven (wat in mijn ogen dus ook laat zien dat een paard er comfortabel mee is).
Wat je kunt doen is je dierenarts vragen of hij dit wil testen. Hij kan bijv. even met Utrecht bellen (en als jij daar meer informatie over wil, kun je mij PBen).

Wat Spicegirl zegt klopt inderdaad, er is mee gefokt vanwege de sportpresetaties (en die zijn/waren niet mis, ook niet bij nakomelingen). En natuurlijk ook omdat een splash-koppie gewoon onwijs gaaf is om te zien.

mdr

Re: Splash x splash = ??? Amha minipaardje in de maak

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-11 16:33

Ik woon in België, maar daar zullen ze in de kliniek in Merelbeke dan toch ook wel mee bekend zijn, veronderstel ik?

Dat is ook wat wij vonden, dat splash echt een prachtig kleurenpatroon is! Zal je zien dat ik er een effen bruine of zwarte uit haal ;-)

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-11 16:50

om te zien is splash idd geweldig :j

mdr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-11 16:55

Om te hebben nog meer :D

Nicole288

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-11 19:44

Moderatoropmerking:
Ik wil TS graag even quoten:

Citaat:
Dus ok, dat er plaats is voor discussie, dat ga je mij niet horen ontkennen, maar het was wel mijn bedoeling hier een leuk veulentopic van te maken en geen discussie over al dan niet doofheid en splash. Misschien kunnen de geïnteresseerden daarin dan beter daar een apart topic over maken en dit topic in zijn waarde laten en het verder leuk laten zijn? Zoals ik al eerder aanhaalde, ik wil graag samen met jullie uitkijken naar een leuk veulen en leuke ervaringen delen, zelfs trots zijn op mijn paardjes en niet steeds weer geconfronteerd worden met wat er allemaal zou kunnen mis gaan. Ik heb al 25 jaar paarden, ik weet dus dat er heel veel kan mis gaan, ik ga het niet ontkennen of verdringen en ik vond het interessant om te lezen dat het kan, maar enough is enough, snappen jullie?

Vanaf hier graag weer een 'normaal' KS topic en als er behoefte aan is kan de discussie die opgelaaid is in een eigen topic op F-AM, dat zou een interessant KG topic kunnen worden.

mdr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-11 22:28

Bedankt Nicole voor de wijze woorden :D

Sophie_mini

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-11 22:54

Valerie, Sandy ziet er zo lief uit op de foto hé ... Ze blijft toch wel één van m'n mini-favorietjes <3 Moest je ooit op haar uitgekeken zijn, heb altijd wel plaatsje voor haar vrij ;)
Succes nog met het verder verloop van de dracht! Hopelijk moeten we toch niet té lang meer wachten...

Laureas

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-11 22:59

Sandy is al mooi rond aan het worden...Maar Lucky heeft wel al een grotere uier, dus wie zal het eerste veulen krijgen! :D
zie dit topic, [KS-ITP] Minipaardveulentje verwacht..wat zal het worden...

@Sophie..sorry hoor, maar als Valerie ooit uitgekeken wordt op Sandy,..wat ik ten zeerste betwijfel.. ;) ...dan is haar plaatsje hier al gereserveerd. :o

Sophie_mini

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-11 23:02

@Vanessa, ik had zo al wel een flauw vermoeden, kon het maar proberen hé ;)

Bassenqua

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-11 00:20

Jeetje Sandy lijkt op de foto inderdaad mega dik. := Mooi meisje hoor en ik ben ook héél benieuwd hoe dit uit gaat pakken.
Laatst bijgewerkt door Nicole288 op 11-05-11 02:04, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: *knip*

mdr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-11 08:59

Hoho, nee hoor, een ding staat vast, Sandy gaat nooit meer bij me weg, dus het spijt me om jullie misschien te moeten ontgoochelen :D maar ik zal alvast leuke foto's plaatsen, zo is ze ook altijd een beetje van jullie, ok ;-) ?
Sophie, bedankt voor het complimentje! Ja, een ding is zeker, we vallen echt wel op dezelfde paardjes hé :D Jij nog es proficiat met je nieuwe aanwinst, ook zo mooi!!!!

Ja, ze is wel al wat rond, maar zoals ik al zei, vind dat die foto een beetje bedriegt, want in het echt lijkt ze me nog zo zwaar niet. Je ziet duidelijk dat ze langs de zijkant draagt (weet iemand soms wat dat meestal wil betekenen over het geslacht van het veulen?).
Maar ik had de indruk, de laatste keer dat ik Lucky zag dat ze al zwaarder was dan Sandy en ze heeft al meer uier, dus ik gok erop dat Lucky eerst zal zijn! Is wel leuk hé dat de vriendinnen samen kunnen waken en elkaar weer steunen door dik en dun ;-) Vanes, een vriendin zoals jij is toch echt uniek hoor! Bedankt voor alles!

Het andere topic is ook erg leuk, heb ook al gereageerd. We moeten er een duo-topic van maken :D Wie zal de eerste veulenfoto kunnen plaatsen? We zullen zien hé!!!

_biondaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-11 18:09

Komt vast een leuk beestje uit :)

stal_dolisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 14:24

erg leuke combinatie ben zeer benieuwd wat hier uitkomt

mdr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-11 14:32

Ja, ik ben ook benieuwd! Uier begint lichtjes bij te komen, maar spenen zijn nog lang niet gevuld, dus ik denk dat ze het nog wel eventjes trekt. Ze heeft wel het geboortealarm al aan en is er in geslaagd om mij vannacht al 2 keer wakker te bellen en vandaag op mijn werk ook al es. Hopelijk doet ze dit niet iedere nacht! Het is toch altijd weer lang afwachten, vooral die laatste maand vind ik! En stel dan dat ze nog over draagt! Ben benieuwd!!!

mdr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-11 14:32

Was vandaag aan de ene kant wel leuk verjaardagskado geweest, aan de andere kant zou ik me zorgen maken dat het zo vroeg geboren wordt, dus laat het nog maar even lekker zitten :D

Eponastable

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 14:46

2 keer? :O
Valt nog hééééél goed mee _O-

mdr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-11 14:48

Voor de eerste nacht onder alarm en nog maar weinig verandering aan te merken? Dat vond Mario dus niet zo goed mee vallen :D

Eponastable

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 14:51

Haha :') dat kan ik best begrijpen...
Vraag even of hij Starlette wilt lenen?

mdr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-11 14:56

Hij wordt helemaal gek denk ik :D Starlette kon er ook wat van hé! Deze nacht de tweede keer ging ik toch kijken, want heb ze nog niet op stal gezet 's nachts en kon dus niet met de camera kijken, moest dus even in de wei gaan piepen! Lagen ze alle vier op een rijtje te slapen! Was gewoon vier op een rij! Spijtig dat het te donker was om een foto te nemen, was wel grappig zicht! En dan keken ze me zo aan met van die slaperige oogjes zo van "Wat doe jij hier nu?". Ja, ik uit mijn slaap, maar zij dus ook :D !

Bassenqua

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 15:07

Dat is zo mooi hé, ik heb dat hier ook, om 1 uur s nachts ga ik nog even de stal in om bij Peaces te gluren, meestal ligt al het spul dan zalig te slapen en komen dan met slaperige koppies overeind, wat doe jij nou hier!!! _O- Zo lief, krijg er altijd een smile van op mijn gezicht.