2021 veulens foto en kletstopic

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Mi_Amore

Re: 2021 veulens foto en kletstopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-22 21:30

Ik ben er nog steeds niet uit wanneer ik Be ga castreren… Komend voorjaar of volgend najaar :(

Als ik hem in februari/maart laat castreren is hij 1 jaar en 10 maand. Als ik volgend jaar november neem, is hij 2 jaar een half.

Wat is wijsheid…

Hij zit zichzelf aaaabsoluut niet in de weg qua hormonen. Tijdens het grondwerken is het soms wel een brok hormonen maar handelbaar.

KittyDylan

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-22 21:53

Arthur loopt regelmatig op 5 benen heb ik begrepen. Afgelopen week hem niet in de groep gezien dus hoe mans hij is met zijn maatjes weet ik niet. Arthur stond apart afgelopen zondag, omdat meneer als enige onder het draadje door kon := hij liet de rest achter :+
In de laatste 3 weken prachtig bijgetrokken.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Balou_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-22 21:58

Groeit hier ook als koolAfbeelding

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-22 22:07

Hier geen ballen :+ maar wel een kleine smeer zak (had dr ff afgespoten)
Afbeelding

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-22 22:20

Mooie zandkleur MarjanB. _O-

Hier waren ze van het voorjaar ook al zo veel hengst. _O-

Afbeelding
Donker bruine 11 maanden, palomino 10 maanden haha. En een hengstige merrie voor hun neus. _O-

Daarna zijn ze de wei op gegaan waar geen merries in de buurt zijn, dus valt het redelijk mee met hoeveel hengst ze zijn. Wel echt hengsten spel onderling (staan met 4 jaarling hengsten en 2 3 jarige hengsten).

Eind van het jaar komen ze weer lekker naar huis. Ga ze in eerste instantie naast de stal in de wei met inloopstal zetten, maar even kijken hoe ze op de merries reageren, want die lopen langs de wei van de hengsten van en naar de wei. Anders gaan ze naar de andere kant. Ze worden ook sowieso niet gecastreerd.

Zit er aan te denken om 1 van mijn merries te laten dekken door de palomino volgend jaar, maar twijfel nog een beetje vanwege zijn leeftijd. Had ook al van wat mensen de vraag gekregen of hij niet hun merries al mocht dekken komend jaar... :=

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-22 22:41

Hier was die allang gecastreerd als er een slurf onder hing.
Ze gaan t voorjaar dat ze 1 worden of zijn. Zo vroeg mogelijk, maar met bewegingsmogelijkheid en weinig vliegen.

Selente

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-22 06:58

Die van mij blijft in ieder geval nog tot volgend najaar hengst. Staat nu nog lekker in een stabiele hengstenkudde en dat gaat prima. Zijn er twee die zich vooral de man voelen, maar die van mij is super braaf, lief en vooralsnog zonder streken.

Afbeelding

Denk dat je daarin gewoon je gevoel moet volgen Mi amore!

tamaramt

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-22 20:45

Ik meld me ook maar weer eens :)
Red is nu 16 maanden oud en een erg makkelijke jaarling over het algemeen..niet snel onder de indruk van dingen en nog helemaal niet vervelend of echt hengst.
Hij is ook erg knap
Vandaag gemeten op 1.58 dus hopelijk word hij minimaal 1.70 of groterAfbeelding

Tundra

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-22 18:15

Helaas hier voor het eerst bloedwormen. Gelijk kuurtje gehad nu de volgende wormenonderzoek afwachten.

Rose_Sonny

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-22 21:05

Merkte je iets Tundra, dat je dacht ik laat testen op bloedworm?

Afbeelding

Tundra

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-22 21:37

Rose_Sonny schreef:
Merkte je iets Tundra, dat je dacht ik laat testen op bloedworm?

[ [url=m/i1HgIH.jpg]Afbeelding[/url] ]

Nee het was weer tijd voor een check maar niks gemerkt alle paarden hebben het helaas. Ze heeft verder nooit wormen gehad haar mest was bij de vorige keren altijd schoon.

xLiez

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-22 22:19

Tundra schreef:
Helaas hier voor het eerst bloedwormen. Gelijk kuurtje gehad nu de volgende wormenonderzoek afwachten.

Bij ons op stal helaas ook veel paarden met bloedwormen opeens. Onze jaarling (+ mijn senior) ook. :(

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-22 22:44

Wordt er alleen ontwormd op onderzoek of ook gewoon standaard?

xLiez

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-22 22:54

Cioccolato schreef:
Wordt er alleen ontwormd op onderzoek of ook gewoon standaard?

Mijn staleigenaresse doet beide. Ze krijgen 1x de standaard ontworming en vlak voor einde weideseizoen doet ze mestonderzoek. En als het dan nodig is de hele kudde ontwormen.

mooney

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-22 07:35

Jonkies kan je eigenlijk beter per schema ontwormen, voor volwassen paarden doe je met onderzoek + 1x standaard pramox in het najaar voldoende. Maar veulens, jaarlingen en twenters hebben nog onvoldoende weerstand tegen wormen, vandaar dat daar vaak een schema voor wordt aangeraden.

1x standaard en einde seizoen een onderzoek is eigenlijk net niets. Als je onderzoek doet is het sowieso de bedoeling om die ene kuur te doen en dan 4x per jaar (of 3x per jaar bij kort weideseizoen) onderzoek. En dat is dan voor een gezond volwassen paard, jonkies en paarden met gezondheidsproblemen moeten vaker als je pertinent niet aan een schema wilt gaan.

Geen commentaar op jou Liez, gewoon even ter info. Omdat je ook aangeeft dat veel paarden besmet zijn, dat is de reden waarschijnlijk.

xLiez

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-22 08:08

mooney schreef:
Jonkies kan je eigenlijk beter per schema ontwormen, voor volwassen paarden doe je met onderzoek + 1x standaard pramox in het najaar voldoende. Maar veulens, jaarlingen en twenters hebben nog onvoldoende weerstand tegen wormen, vandaar dat daar vaak een schema voor wordt aangeraden.

1x standaard en einde seizoen een onderzoek is eigenlijk net niets. Als je onderzoek doet is het sowieso de bedoeling om die ene kuur te doen en dan 4x per jaar (of 3x per jaar bij kort weideseizoen) onderzoek. En dat is dan voor een gezond volwassen paard, jonkies en paarden met gezondheidsproblemen moeten vaker als je pertinent niet aan een schema wilt gaan.

Geen commentaar op jou Liez, gewoon even ter info. Omdat je ook aangeeft dat veel paarden besmet zijn, dat is de reden waarschijnlijk.

Onze jaarling gaat gewoon op schema van kliniek, dus die krijgt vaker ontworming. Die heeft keurig alle ontwormingen gehad, zelfs twee weken geleden nog. Dus hoe die besmet is geen idee, hij krijgt over twee weken nog een keer een ontworming.

Ieder najaar krijgen ze allemaal pramox bij ons op stal, waarschijnlijk komt het nu van nieuwe paarden of paarden die ergens op vakantie geweest zijn. We hebben anders altijd voldoende aan 1x mestonderzoek en in het najaar pramox.

Tundra

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-22 08:47

Die van mij gaat mee met de mestonderzoeken maar wordt wel via het schema ontwormt. Ze staan hier met gemengde leeftijden dus daarom laat ik haar ook mee doen met de mestonderzoeken. Hopelijk zijn we er snel vanaf.

xsensibel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-22 15:50

Ik heb eventjes snel een vraagje tussendoor.

Die van mij is nu 1,5 (april 2021) hij staat op een fijne opfok maar hij staat heel ver weg van huis.. Ik woon in omgeving Rotterdam en veulen staat in Winterswijk.
Dat is 1 minpunt. Maar nou zijn de weilanden zo slecht dat ze nu alweer op stal staan.. Hij heeft van April tot nu op de wei gelopen. Nou daar ben ik t eigenlijk niet mee eens… Imo horen jongen paarden gewoon heerlijk hele dagen buiten te lopen toch!?

Wat zouden jullie doen in deze situatie?

Verder ben ik echt tevreden over de opfok hoor! Maar dit is wel een dikke minpunt..

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-22 16:01

Tja. Als ze nu aantal dagen op de paddock komen zie ik geen problemen..

Het is mooi als het zo lang mogelijk kan. Maar soms kan het dus niet. Droogte, te nat etc.

mooney

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-22 17:17

Even op de paddock tot het weer gaat zou ik ok vinden. Grotendeels de dag op stal en/of nu helemaal einde weideseizoen tot volgend voorjaar zou ik niet ok vinden.

Maar ik ben ook vrij verwend met mijn accommodatie qua faciliteiten voor de paarden (qua training doe ik flinke consessies), ik kies er dus voor mijn pony's voor om ze niet naar de opfok te doen. Paarden niet in eigen beheer hebben is toch vaak compromissen sluiten.

Kimvicious

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-22 20:16

Ik ben ook echt pro lekker-laten-lopen maar soms moet je concessies doen en niet iedereen kan het ideale plaatje dan een realiteit maken.

Hier gelukkig wel <3
Net even avond rondje gedaan en knuffel sessie met Lilo en de kleine Queenie(van m'n baas)
Afbeelding
Afbeelding

_Lente

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-22 21:11

Xsensibel: op stal als in 24/7 in een (loop)stal, of in combi met een grote paddock?

xsensibel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-22 23:15

Hij staat helaas gewoon echt op stal wel in een loopstal. Komen wel op de paddock maar dat is volgens mij niet bijvoorbeeld de halve dag ofzo.. Ik weet niet of ze weer terug naar de wei gaan. Ik verwacht van niet mits het weer gaat regenen en het gras gaat groeien..

Ik ben ook zeker van het laten lopen. Mijn sportpaard staat ook gewoon op de wei, ondanks dat het gras kort is..

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-22 08:26

Je bent nou eenmaal afhankelijk van de 'baas' die zijn goed recht heeft om land te sparen voor volgend jaar. Tenminste, daar ga ik vanuit en ik hoop ook dat dat de reden is.
Mensen denken snel, geef dan hooi bij op het land?! Of andere 'oplossingen' zoals laten lopen.. Maar dat is zeker niet zaligmakend voor je land. Klinkt wel makkelijk maar heb het beheer soms maar eens in je eigen hand..
Mijne sjouwen nu door omstandigheden ook alles aan gort en dat brengt extra werk en kosten met zich mee voor bijvoorbeeld volgend jaar. Dus zo makkelijk is het helaas niet.. paarden zijn overigens professioneel land slopers ofzo :+

Ik zit bijvoorbeeld op veen grond. Ik heb een top zomer tot nu toe. Heb nog genoeg vers gras voor t aantal paarden dat ik momenteel heb. Maar is er veel regen? Ben ik de sjaak. Terwijl zandgrond daar weer lekker op gaat.

April op de wei is voor joun paard al een maand extra, veel staan pas vanaf mei.. dus eigenlijk zit je gelijk qua tijd als de meeste oktober de stal weer op gaan...
Als de looptstal echt ruim is zodat ze kunnen ravotten en ze genoeg beweging in de paddock krijgen, moet het goed komen.. ik zou wel minimaal een halve dag willen. Regelmatig. Maar goed.. sta je op die hele grote bekende opfok in Winterswijk?

_Lente

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-22 09:43

Ik snap je teleurstelling van het op stal staan xsensibel. Zeker als ze niet gewoon overdag de hele dag de paddock op gaan. Maar idd...beleid stal waar je heel weinig aan kan doen.