Kletstopic veulens 2022!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Sanet

Re: Kletstopic veulens 2022!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-24 15:18

Wij zijn 1 tand kwijt. Al meer paarden aan het wisselen? Ik dacht dat het heel vroeg was. Maar 2,5 voor de snijtanden is normaal blijkbaar.

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-24 15:23

Martje80 schreef:
Ja bitje in krijgt ze nu elke keer even in tijdens poetsen, kan ze er aan wennen

Hier precies zo..!

Longeren doe ik nog steeds met kaptoom.
En als ik haar longeer dan de bijzet zo laag mogelijk aan de singel en niet te kort.. zodat ze echt haar hals kan ‘laten vallen’ zonder te knikken in de nek.

Vandaag ook weer. Ze is natuurlijk nog erg zoekende, maar ze liet ook echt hele fijne losgelaten momenten zien!
Ben weer zo trots op haar… <3

juniper

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-24 18:45

Sanet schreef:
Wij zijn 1 tand kwijt. Al meer paarden aan het wisselen? Ik dacht dat het heel vroeg was. Maar 2,5 voor de snijtanden is normaal blijkbaar.

Nee hier nog niks, en ik controleer regelmatig.

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-24 19:14

Nou toevallig keel ik net in dr bekkie, en 1 voortand zit sws los, dus die vertrekt ook binnenkort verwacht ik.

Wat zouden jullie doen, peeks hoest een weekje of 3, niet heel ernstig, maar je hoort haar denk ik 5x per dag hoesten, klonk van diep weg te komen. Daarbij had ze een snotneus.

Die snotneus is nu helemaal over, waren echt klodders. Ze hoest nu nog heel af en toe. Dus het is al een heel stuk verbeterd. Ik had al een dierenarts afspraak staan voor a.s vrijdag, maar twijfel nu of ik die laat komen, omdat het al zo verbeterd is.(Ze staat nu2 weken op de nieuwe stal, en op de vorige stal heerste een virusje wat zij dus ook te pakken had. Veel jonge paarden bij elkaar en veel snotterende hoestende paarden)

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-24 19:40

Ik heb het gebit nog niet gecontroleerd maar de tandarts komt in november.

Qua bitje en longeren, tsja gewoon doen. Ik longeer nooit met halster, dat lijkt altijd zo oncomfortabel een halster en hoofdstel :o Ik longeer eerst wel in een longeerkraal of afgezette bak zodat ze steun hebben aan de zijkanten. Met bijzet eerst heel los doen. En langzaam aan de "druk opbouwen". Echt in paniek raken ze zelden. Ze willen er wel eens tegenin gaan maar ook dat is een leerproces
Dit was eerste keer aan bijzet
Afbeelding
Bitje in tijdens het poetsen heb ik eerlijk gezegd nog nooit gehoord :o

Martje klinkt als een verkoudheid. Je kan het even aankijken of dierenarys laten komen en evt ventipulmin geven. Hier gaat het eigenlijk altijd wel over

Minthe doet ongeveer 1x in de 2 weken iets. Ben vooral bezig met vertrouwen krijgen in de oogkleppen. Ze voeld zich alleen en heeft een beetje error. Loopt ook met de rem erop en schrikt veel waardoor ze weg schiet. Minthe is een paard die je makkelijk overvraagd en dan helemaal in de freeze en blokkade gaat. Dus 1x in de 2 weken is eerst prima. Als dit straks goed gaat wil ik haar weer voor de pallet zetten. Dat heb ik nu 1x gedaan wat ze goed deed
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-24 20:01

Kabayo schreef:
Qua bitje en longeren, tsja gewoon doen. Ik longeer nooit met halster, dat lijkt altijd zo oncomfortabel een halster en hoofdstel :o Ik longeer eerst wel in een longeerkraal of afgezette bak zodat ze steun hebben aan de zijkanten. Met bijzet eerst heel los doen. En langzaam aan de "druk opbouwen". Echt in paniek raken ze zelden. Ze willen er wel eens tegenin gaan maar ook dat is een leerproces.

Ben het met je eens dat het een leerproces is, maar ik heb al diverse jonge paarden achterover zien gaan in de tijd dat ik op diverse africhtingsstallen heb gewerkt.. dus áls ik dat kan voorkomen door het wat langzamer te doen, zal ik dat zeker niet laten. Ik heb ook géén haast en zo blijft ze op mij vertrouwen.. wat alleen maar makkelijker is als ik er straks een keer op ga zitten.. :j

Meestal pas ik me gewoon aan aan het paard. Ik heb geen standaard plan van aanpak, maar kijk ik terloops waar ik we een goed gevoel bij hebben.

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-24 20:03

Als ze achterover gaan heb je ze te strak. Meestal doe je dat de eerste keren niet. Ik heb ook 5 jaar op een trainingsstal gewerkt en die hebben mij geleerd juist eerst zo los mogelijk vast te maken

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-24 20:14

Ik heb daar geleerd hoe het juist niet moet.. :+

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-24 20:21

Casarell schreef:
Ik heb daar geleerd hoe het juist niet moet.. :+

Gaat toch prima zoals je het doet?
Als je wel een touw aan dat bitje doet is er ook geen man overboord. Soms moet je gewoon doen en zien wat er bij je paard werkt en daarop je keuze eventueel aanpassen

Voor mij en veel paarden werkt lang vast zetten vaak erg goed om een introductie met bijzet positief te laten verlopen. Ik heb het niet over kort bijzetten binnen een week tijdsbestek

Gitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-24 20:42

Wat gaan jullie snel!!! Ik kan jullie niet meer bijhouden :')
Jullie paarden doen het allemaal heel knap. Ik ben al blij dat Roos nog mee kan lopen haha.
Bitjes en dergelijke denk ik nog helemaal niet bij na. Longeren ook nog niet. Wat dat betreft kan ik mooi met jullie meekijken :)
Waarom gaan jullie eigenlijk voor bit? gaat er ook iemand voor bitloos?

Vandaag is Roos verhuisd naar de pensionstal. Het is allemaal zeer goed verlopen.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-24 20:49

Ik denk deels gewenning. Heb nog niet echt bitloos gereden behalve met een halster haha. En als je hogerop komt in de dressuur mag je niet bitloos als ik het goed heb, na de M ofzo? En ik wil wel starten :j Minthe gaat ook voor de wagen en dat vind ik persoonlijk enorm gevaarlijk als je dat bitloos gaat doen :o

Roos is ontzettend knap <3 Ik zou haar zo kopen :j

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-24 21:58

Fijn dat de verhuizing goed is gegaan!

Waarom met bit? Omdat er straks steeds meer finetuning bij komt kijken, naar mate het niveau van africhting stijgt. Het is de bedoeling dat ze straks de sport in gaat, daar is ze ook voor gefokt.

Daarnaast vind ik zelf een bitje een fijnere manier van communiceren dan bitloos. Maar dat is natuurlijk heel persoonlijk.

boedjang

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-24 22:08

Gitana
Ja hoor hier bitloos. Ik longeer ook nog niet. De camargue mag lekker uitgroeien, meneer is een laatbloeier. Ook hij bouwt spanning op als hij straks WE moet gaan doen kan hij nog hard genoeg werken . Voor nu basis grondwerk. Op stem , wijken voor druk én ontspanning.
En de verhuizing even verwerken. Ook niet onbelangrijk Afbeelding
Afbeelding

wortel115

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-24 22:49

Ik ga Atari wel met bit rijden maar ik gebruik geen neusriem.

Boedjang dat ziet eruit als een fijne plek

boedjang

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-24 23:18

Dank je wortel. Het voelt ook ala een goede plek. Moet wel wennen na 14 jaar maar hij gaat heel goed en sas belangrijk, hij moet er 24/7 wonen.
Vind neusriemloos altijd zo mooi staan.

juniper

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-24 02:09

Dat is zeker een mooi plekje! Lekker veel ruimte!

Tulip kent nog geen bit, daar ga ik volgend jaar pas mee beginnen. Dit is mijn eerste jonge paard en ik moet zelf ook nog heel veel leren, en ik wil eerst qua grondwerk en ontspanning wat meer op orde hebben voordat ik met bit begin. Ik denk zelfs dat ik eerst bitloos met lange lijnen begin.

Isabel_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-24 13:24

Haley is al haar vier voortanden al kwijt. Daar las ik iets over net. :D

Verder kent ze het bit nu nog niet. Voor het grondwerk, fietsen en wandelen wat we nu doen vind ik dat nog niet nodig. Daarbij is ze ook nog niet naar de tandarts geweest. Pas daarna ga ik ermee starten. Ik vind het voor longeren niet nodig. Ik heb een goede kaptoom want een halster vind ik dan ook weer niet prettig. Daarbij longeren we ook nog niet echt. Ze loopt zelfstandig aan een touwtje rechtdoor over de hoefslag en luistert naar halt, ho en stappen/draven.

Bij Haley gaat er als ze voor de wagen loopt wel beleerd worden met bit. Voor haar andere activiteiten vind ik het onnodig en zolang het niet nodig is, gebeurt het niet. Ook het werk aan de lange teugels doen we zonder bit.

boedjang

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-24 14:56

Mooi ook om te zien hoe iedereen anders bezig is en erin staat. Ik dacht dat mithras vanmorgen bloed had aan z'n bekkie, bleek een of andere liksteen te zijn waar hij een lik van had genomen.
Vandaag is hij met z'n vriend even verplaatst zodat hij de andere kudde kan ontmoeten. Nou dat vond ie prima,hij is een gezellig jochie hoor. Liep heel parmantig over het erf.
Afbeelding
Z'n vriend is er bij gaan liggen

Afbeelding
Mag al van vriend in de stal
Afbeelding
Ff kijken waar hij is.

veertje99

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-24 21:48

Alles wel helemaal bij gelezen, maar via telefoon op iedereen reageren is niet handig :+

Hier ook nog niet aan het wisselen, wel het idee dat hij soms het hooi iets minder goed kan eten maar dat zijn momenten. Volgend jaar gaat hij met de groep mee als de tandarts er is, ben benieuwd hoe het dan zal zijn.

Qua longeren ben ik vandaag weer aan de slag gegaan. Dit is de eerste keer echt met longeerlijn. Ik zet de bak niet af aangezien hij de cirkels al vrij goed kent van het grondwerk. Daarom kan ik hem nu ook nog mooi zonder zweep de rondjes laten lopen. Zijn vanavond 10 minuten bezig geweest en een aantal keren gewisseld met links en rechtsom. Hij pakt het zo goed op. Wil eerst dit goed rustig hebben voordat ik ga kijken naar eventueel bijzet, maar dat wil ik het liefst zo lang mogelijk of helemaal weg laten
Afbeelding
Afbeelding

MrsEm

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-24 19:14

Leuk om al jullie berichten weer te lezen! Senzo is inmiddels bij de tandarts geweest en was nog niet aan het wisselen. Wel gelijk ook de wolfskiesjes eruit gehaald!

Het plan hier was ook met dubbele lijnen te beginnen en langzaam een bitje te proberen.
Ik heb ook minder fijne ervaringen met een bijzet. Maar zoals met alles, het is de hand die het gebruikt wat uitmaakt of iets vriendelijk is.

Helaas kwam ik vandaag op stal bij Senzo en was hij stok kreupel met een warm en dik been -O-
Super balen dus. Nu Inflacam van de dierenarts en even duimen dat het snel beter wordt…

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-24 21:13

Oh jeetje.. hopen dat het meevalt MrsEm.. :(:)

Dat longeren ziet er goed uit Veertje99.. lekker op eigen benen..!

Fijn dat het goed gaat Boedjang, fijn dat hij zo snel acclimatiseert.

Hier gisteren ook even wat geprobeerd..
Mijn dame moet natuurlijk leren hoe haar lijf correct te gebruiken.. en ik ga haar niet dwingen, maar wil haar wel laten ervaren wat fijn loopt.. dus buikspieren aanspannen, bekken kantelen en rug los laten..
En ik zie echt wel vooruitgang, ook al pak ik haar maar 2x per week eventjes. Vandaag had ze natuurlijk lekker rust en een heerlijke poetsbeurt, en het viel me op dat haar buik wat strakker leek. Kan het me natuurlijk ook verbeelden omdat ik het graag wil zien.. :')
Maar met poetsen is ze ook losser in haar spieren, dus er is toch iets aan het veranderen in haar lijf.

Afbeelding

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-24 21:25

Is dat een speciaal dekje Casarell?

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-24 21:50

Dat klopt. Er zit bevestiging voor 2 elastische singels.. 1 voor onder de buik door en 1 voor achterlangs. Deze worden ook gewoon mee geleverd.

Caresse07

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-24 07:54

Oh MrsEm wat balen van Senzo, hopelijk valt het mee -O-

Ziet er fijn uit Casarel!

Sueño komt donderdag naar huis <3

butengeweun

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-24 15:51

Mrs em, hopelijk zijn de benen al weer dun.

Boedjang, fijn dat hij zich al zo snel thuis voelt

Veel al lekker aan de longe, hier van de week wel de cirkel uitgezet in de wei. Die kleine ging alle kanten op. Hopelijk deze week eens testen wat ze dan doet.

Gisteren wilde zoonlief trailer laden. Dus hup klep open en hij heeft zelf zijn pony erin gezet.

Afbeelding