Kletstopic veulens 2022!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

juniper

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-24 17:59

Anike schreef:
Wat fijn zeg!! <3
Ik blijf het apart vinden, zo die stippen rond de ogen :)

Ja dat oog ziet er niet uit he :P Ik ben er aan gewend inmiddels, maar in het begin vond ik het niks.

Isabel_k

Re: Kletstopic veulens 2022!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-24 18:11

Wij hebben nog geen tandarts op bezoek gehad dus die vlieger gaat nog niet op. Het liefst zou ik een bitfitter laten komen om het echt goed te checken. Ik rij al 10+ jaar bitloos dus ik heb werkelijk waar geen idee. :')

Met Haley gaat het verder goed. Behalve dat ze een enorme hekel heeft aan regen en ik dus nu een shetlander met deken heb lopen. Gaat aan alle kanten tegen mijn ideaalbeeld in, maar hey, uiteindelijk is ze er blij mee. :+
Afbeelding

Gitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-24 18:19

ik snap Haley wel :') wat een weer jongens...

@mrsEm verliest hij echt zijn balans of 'lijkt het maar zo'? in principe zouden ze wel op 3 benen moeten kunnen staan. wat gebeurd er als je gewoon vasthoudt? anders wat stabiliteit bieden langs de muur?

wauw Tulip lijkt daar prachtig te staan. wat fijn dat ze weer met anderen kan staan! :) ze klinkt wel snel op haar gemak daar

@wortel115 Aan het 'werk' gaat Roos nog niet echt. Ik vind het wel belangrijk dat ze zich netjes kan gedragen, dus daar wil ik de eerstkomende tijd mee bezig. Daarnaast vind ik wat grondwerk en kleine uitdagingen wel goed om te doen met jonkies, en ik schat zo in dat Roos wat mentale uitdaging ook wel kan waarderen. Wel allemaal op spelende wijze en niet te lang per keer :) dus dat zal eerst bestaan uit de basics, waarna we wellicht ook stukjes kunnen gaan wandelen, oefenen met commando's etc. Ik ben benieuwd hoe ze het oppakt en pas het daar ook op aan. In principe kende ze als veulens al wat commando's, ben benieuwd of ze die nog weet :)) ze wordt in april pas 3 jaar dus we doen het allemaal op een maatwerk tempo, dat is ongeveer het ongeschreven plan :D Ik wil haar na haar verjaardag niet direct gaan beleren onder het zadel, dat doe ik liever als ze iets ouder is. Sowieso wil ik eerst even zien hoe ze uitgroeit en of ze groot genoeg voor me wordt, al lijkt dat tot nu toe wel het geval te zijn :)

MrsEm

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-24 21:23

Gitana schreef:
ik snap Haley wel :') wat een weer jongens...

@mrsEm verliest hij echt zijn balans of 'lijkt het maar zo'? in principe zouden ze wel op 3 benen moeten kunnen staan. wat gebeurd er als je gewoon vasthoudt? anders wat stabiliteit bieden langs de muur?

wauw Tulip lijkt daar prachtig te staan. wat fijn dat ze weer met anderen kan staan! :) ze klinkt wel snel op haar gemak daar

@wortel115 Aan het 'werk' gaat Roos nog niet echt. Ik vind het wel belangrijk dat ze zich netjes kan gedragen, dus daar wil ik de eerstkomende tijd mee bezig. Daarnaast vind ik wat grondwerk en kleine uitdagingen wel goed om te doen met jonkies, en ik schat zo in dat Roos wat mentale uitdaging ook wel kan waarderen. Wel allemaal op spelende wijze en niet te lang per keer :) dus dat zal eerst bestaan uit de basics, waarna we wellicht ook stukjes kunnen gaan wandelen, oefenen met commando's etc. Ik ben benieuwd hoe ze het oppakt en pas het daar ook op aan. In principe kende ze als veulens al wat commando's, ben benieuwd of ze die nog weet :)) ze wordt in april pas 3 jaar dus we doen het allemaal op een maatwerk tempo, dat is ongeveer het ongeschreven plan :D Ik wil haar na haar verjaardag niet direct gaan beleren onder het zadel, dat doe ik liever als ze iets ouder is. Sowieso wil ik eerst even zien hoe ze uitgroeit en of ze groot genoeg voor me wordt, al lijkt dat tot nu toe wel het geval te zijn :)

Ja goede vraag! Ik twijfel er zelf ook aan. Als ik gewoon vast blijf houden dan uiteindelijk springt hij een soort van met zijn andere been een stukje om weer opnieuw te gaan staan. Het is overigens alleen met de voorbenen. Achter gaat doorgaans prima. Ik twijfel zelf ook of het normaal is.

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-24 17:29

Uiteraard zou een dier op 3 benen moeten kunnen blijven staan.
Echter staan de jonkies vaak nog in onbalans op 3 benen, en kunnen ze ook nog eens last hebben van hun spieren, omdat alles nog zo aan het ontwikkelen is. Mijn dame had er ook moeite mee.. en soms nog steeds.. maar het gaat steeds beter.

Morgen komt de tandarts.. ze maakt steeds vaker een prop, dus het is gewoon nodig.
Ben benieuwd hoe ze het nu doet bij de tandarts.. vorig jaar was het echt drama.. :x

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-24 08:36

Peekie vind de smid ook lastig, mn voor. Dan trekt ze ook wat snel terug, omdat ze zichzelf dan niet houdt.
Met een geduldige smid komt het hier goed.

We zijn verhuisd. Trailer rit ging goed, laden iets lastiger. Vorige x liep ze zo de 2prds op, nu niet. Uiteindelijk wel gelukt, maar dat is even een aandachtspunt.

Ze staat al heerlijk in de groep, ging heel goed. Altijd weer spannend die eerste kennismaking.
Zo lijkt ze al heel wat paard .
Afbeelding

Afbeelding

En dan uit deze hoek... :')

Afbeelding

Equipro

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-24 11:01

Leuk alle herkenbare issues, Sella vind de smid ook lastig, als ik haar voeten optil is ze best braaf nu ik oefen volgens de TRT methode. Ze is ook een beetje eenkennig.

Ook bij haar moet de tandarts komen, ook zij maakt proppen inderdaad.

Kneveltrensje zou ook mijn advies zijn, dan leren ze net wat makkelijker sturen, duur druk van de zijkant.

veertje99

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-24 13:36

Hoe oefenen jullie dat met de achterbenen optillen? Voorbenen kan ik gerust op tillen zonder problemen maar achter vind hij echt super lastig en probeert zich daarbij los te maken. Ook vind hij het allemaal te interessant dat hij gaat kijken wat ik aan het doen ben, helpt niet mee voor zijn balans :+

Wil morgen avond weer eens gaan oefenen met longeren. Ben net zelf een aantal dagen ziek geweest dus ik ga zelf toch nog niet rijden dus dan kan ik mooi met Spot eventjes naar de bak toe

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-24 19:54

De achterbenen vasthouden onder zijn lijf, dus niet naar achteren.. en los laten als hij ontspant.. voordat hij uit balans raakt. Gaat dat goed, dan kan je dat steeds een stukje langer doen, en kan je ook langzaam aan wat meer naar achteren oppakken.

Vandaag is de tandarts geweest.
Ze blijkt een schaargebit te hebben, maar wel aan beide kanten, waarschijnlijk omdat ze zo fijn gebouwd is.
Dat is nu weer netjes gevijld.. dus ze kan er weer tegenaan.
Ook blijkt ze een kleine diastase te hebben bij de 3e kies. Vandaar ook de proppen die ze soms maakt.
Daar heeft hij nu niets aan gedaan, omdat deze waarschijnlijk weg is als ze straks gewisseld heeft.
Gewoon in de gaten houden is het advies.. want ze eet er niet minder om en ziet er super uit in een nog flinterdun vachtje.

Ik heb hier een enkel gebroken bustrens, wel met mooi gevormd mondstuk.
Juist omdat ze zo'n smal/fijn bekkie heeft heb ik gekozen voor enkel gebroken. Is een gevoel wat ik bij haar heb.. terwijl ik normaliter juist voor dubbel gebroken ga.
Ze heeft hem alleen nog nooit in gehad.. :')

juniper

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-24 22:25

Even wat stickers over mijn vriendin geplakt, maar dit hebben we gisteren toevallig even gedaan!

Afbeelding

MrsEm

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-24 00:13

Toch geruststellend dat we allemaal dezelfde dingen tegenkomen ;-) Senzo sloeg eerst met zijn achterbenen. Wij zijn toen begonnen met de achterbenen optillen met een touwtje. Dat werkte goed. Nu oefenen we veel op de poetsplaats met een kruiwagen hooi ervoor. Zo staat hij rustig en kunnen we met minder stress voetjes oefenen.

Juniper wat goed! Die gaat zo te zien super makkelijk de overgang maken naar een rij paardje!

Ik dacht vandaag oh laat ik een rondje door de bak lopen terwijl er andere paarden trainde. Nou meneer vond dat dus echt niet normaal -O- Wou graag mee doen met de galopperende paardjes. Normaal zijn we er op rustige momenten en het is een kleine stal dus dit was nieuw voor hem. Soms vergeet ik even hoe wild hij was toen hij uit de opfok kwam totdat we weer iets nieuws uitproberen :D

juniper

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-24 01:05

MrsEm schreef:
Ik dacht vandaag oh laat ik een rondje door de bak lopen terwijl er andere paarden trainde. Nou meneer vond dat dus echt niet normaal -O- Wou graag mee doen met de galopperende paardjes. Normaal zijn we er op rustige momenten en het is een kleine stal dus dit was nieuw voor hem. Soms vergeet ik even hoe wild hij was toen hij uit de opfok kwam totdat we weer iets nieuws uitproberen :D

Dat had Tulip ook! Die bevroor in het begin als er andere paarden in de bak reden, en toen ze wat ouder was wilde ze mee rennen.

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-24 06:34

Haha... ik mag blij zijn als ik ontspannen de bak door kan stappen als er niemand rijdt.. :+

butengeweun

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-24 13:37

Poekie verhuisd nu lekker in de groep. Trailer gewoon lekker vaak gaan oefenen dan komt dat vast goed.

Casarel, hopelijk groeit ze erover. En voor de diastase. Misschien af en toen met een grote spuit wat spoelen dat het schoon blijft.

Juniper ook lekker bezig.

Mrsem. Trainen in de bak. Andere paarden zijn ook spannend.

Hier tuigje opgehaald voor cookie. Daarnet even gepast morgen komt iemand even beter kijken maar ze stond het keurig toe gelukkig. Het gekluns van mij. Was gelijk een goede training voor de andere dame dat ze niet doodgaat als ze even uit de buurt is.

Afbeelding

boedjang

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-24 18:07

Wat braaf butengeweun

Kleine moet vanwege wond nog apart, en hij gaat ook as zondag verhuizen dus maar ff niet terug de kudde in.
Gelukkig kan hij wel af en toe samen in de rijbak, jammer genoeg is ons land al gesloten vanwege regenval Afbeelding
Afbeelding

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-24 20:01

Als ik zie wat jullie al doen met de baby dan hou ik de mijne nog te veel baby haha. Zo te zien kan ze best een beetje meer gaan doen en ontdekken. Vinden jullie het ook zon gek idee om straks op je veulentje te gaan zitten.. ik merk steeds vaker dat ik denk, neeee, ik kan toch nooit later op mn kleine meisje gaan rijden

butengeweun

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-24 20:58

Als ik zo terug lees doet jou dame ook al redelijk wat, lekker wandelen, poetsen en aan de lijnen.

Maar gewoon je gevoel volgen. Cookie heb ik niet vanaf veulen ben eerder aan het denken hoe ga ik na 4 jaar niet op een paard zitten een stuiter Welsh inrijden. Maar hopelijk gaat het gewoon vanzelf als de voorbereidingen goed gaan.

Odessa de grote is gisteren 2 geworden dus dan heb ik nog een ruim jaar voordat die wat mag doen qua inrijden

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-24 08:11

Ik doe ook nog niets echt met mijn 2 jarige. Behalve dus die balkjes stappen. Eind van de maand gaan we naar de tandarts. Dus ik wou binnenkort wel weer even oefenen op de trailer samen met haar “tante”.

Gister was het weer 3 oktober en de vorige 2 jaar hadden we ook foto gemaakt op 3 oktober, dus dit jaar weer. M’n dekje blijft krimpen en de muur ook.
Afbeelding

Isabel_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-24 08:24

Wat heb jij toch een knappe fries! Ik ben echt fan van het ras, maar ik vind ze veel te groot voor mezelf :+

Mer1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-24 08:47

Wat onwijs leuk om die foto's ook zo te maken <3 Knappe Fries hoor! Mooi front!

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-24 10:12

Buitengeweun, mwah, valt in de praktijk tegen. Denk dat ze in het afgelopen half jaar 2 x in het bos is geweest en 2 x in de longer cirkel. Maar ik heb onze eerste grondwerkles gepland. En volgende week een bezoekje van de dierenarts. Ze is wat hoesterig bij inspanning. Dat zint me niet.

Mooie fries sanet!

juniper

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-24 19:05

Aww dat dekje staat heel erg mooi!

veertje99

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-24 21:49

Wat leuk om te zien met dat dekje! Dan groeien ze ook zo snel of het dekje is gewoon opeens 3 maten te klein :') Ik heb ook nog wel een foto met een groen dekje, binnenkort maar eens een nieuwe maken.

Voor nu een trotse paarden mama. Spot mee genomen naar de bak, voor het eerst in het donker met bak lampen aan. Hij liep er alsof het de normaalste zaak van de wereld was <3 Hij had genoeg energie dus eventjes weer richting 'longeren' gegaan zodat de ergste energie eruit was. Afgesloten met grondwerk en dan voornamelijk halt houden en paar passen achterwaarts om de rust te bewaren en netjes naast me blijven lopen i.p.v te gehaast of te ver achter mij.

Afbeelding

juniper

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-24 02:36

Knap hoor, dat kun je weer van je lijstje afstrepen!

boedjang

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-24 08:01

Mooie Fries hoor
En fijn dan in donker meelopen
Mithras had vorige maand bedacht niet meer buiten het erf te willen lopen.
Wat grondwerk lesjes later en gewoon ook even de jonge man laten groeien in hoofd, loopt ie sinds 2 dagen weer braaf mee het erf af
Afbeelding

Afbeelding

Ook even terwijl hij aan t eten was wat optomingen gepast. Ik had hiervoor een draver dus qua hoofd zou hij misschien erin moeten groeien. Hij had er niks van al dat gefriemel aan z'n lijf

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding gekke foto zo eigen

Morgen verhuizen, spannende toestand weer