Tweeling in aantocht

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

A_J

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-10 16:18

Even een stipje om dit ook bij te houden!

Spannend, ik duim met jullie mee!

JaBa

Re: Tweeling in aantocht

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-10 16:30

Hoi, eerste keer dat ik reageer. Ik hoop van harte dat alles prima verloopt! Ik vind haar wel niet zo zwaar ogen voor een tweeling. Dacht altijd dat je dat duidelijk zag! Maar misschien vertekenen de foto's wel. Nog even een vraagje, heb ik dat goed gelezen dat jij een operatiedoos hebt staan om eventueel een keizersnede te doen? Mag ik eens vragen hoe het komt dat jij dat kan en hoe je dat dan aanpakt?

Amandake

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-10 16:34

zet nog even een stipje ,ben ook reuzebenieuwd nu ;-)

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-10 16:43

das nog niet iets wat je graag wil, ik heb begrepen dat als je een keizersnee in de stal (ivp kliniek) moet (laten) doen, je een hele grote kans hebt de merrie kwijt te raken aan infecties.

JaBa

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-10 16:54

Volgens mij is dat gewoon niet iets dat mogelijk is door een leek! Zelfs een zeer goede dierenarts gaat daar in uiterste nood aan beginnen, iemand die geen DA is, kan dat dus onmogelijk doen...

nikia

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-10 16:57

zij is toch veearts of zoiets? of niet?

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-10 16:57

fokfanaat schreef:
das nog niet iets wat je graag wil, ik heb begrepen dat als je een keizersnee in de stal (ivp kliniek) moet (laten) doen, je een hele grote kans hebt de merrie kwijt te raken aan infecties.

Dit weet de TS-er :)
heb begrepen dat ze een opleiding veterinair gevolgt heeft ;)

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-10 16:58

was mijn reactie op Jaba. dat ookal heb je de spullen en zou je het kunnen, dan wil je het nog ten alle tijde zien te voorkomen.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-10 16:59

Oh oke ;)

Tuurlijk wil je dat zien te voorkomen :j is een grote ingreep.

JaBa

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-10 17:00

Een opleiding veterinair? Wat bedoel je daarmee? Is de topicstarter dierenarts?

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-10 17:00

Nou, jeetje, ik zal je vanachter mijn pc eerst maar eens heel veel succes en sterkte wensen! En meeduimen voor een dubbel goede afloop!

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-10 17:03

Als je het topic goed gelezen hebt, wordt de DA erbij gehaald voor het 2e veulen. TS gaat echt niet zomaar in haar eigen paard snijden (voordat de verhalen en insinuaties dadelijk de wereld in geholpen worden)

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-10 17:03

met een zeer kleine kans op succes.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-10 17:05

Iris82 schreef:
Als je het topic goed gelezen hebt, wordt de DA erbij gehaald voor het 2e veulen. TS gaat echt niet zomaar in haar eigen paard snijden (voordat de verhalen en insinuaties dadelijk de wereld in geholpen worden)

Lees onderstaande quote:

marialva schreef:
, wij zijn heel goed voorbereid op alles zelf liggen mn operatie instrumentaria klaar in geval van echte nood.
BV keizersnede en red bag delivery kan ik zelf allemaal.

Dit kan ze dus zelf :)
Ik heb via pb begrepen dat zij zelf paraveterinair is (schrijf ik dit goed??)

Uiteraard komt er een DA bij, dit is ook te lezen in het topic, dat die er binnen 15 minuten kan zijn.

JaBa

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-10 17:08

Inderdaad. Ik vind het gewoon wat vreemd als ik dat mag zeggen, zover ik begrijp is de topic starter geen DA en heeft ze hulp nodig van een DA. Dus ik snap niet wat ze met een operatiedoos moet en waarom ze beweert dat ze een keizersnede zelf kan. Daar heb je volledige anesthesie voor nodig en dat is echt een laatste redmiddel als niets anders meer mogelijk is.

Niettemin, ik hoop dat alles goed verloopt, al heb ik er een hard hoofd in. Ik duim!

Edit: een PARAVETERINAIR??? Heeft ze wel enig idee wat een keizersnede bij een paard inhoudt??? Onmogelijk dat een paraveterinair in staat is een keizersnede uit te voeren! Dat wordt heel zelden gedaan in de praktijk en dan nog enkel door DA's met chirurgische ervaring! Het feit dat ze dit zogezegd zelf kan, vind ik heel erg zorgwekkend!

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-10 17:09

Ik weet niet precies hoe of wat ze is.
Maar als ze dit zelf kan, dan zal ze toch wel DA zijn o.i.d??
Laten we die discussie maar achterwege, ze zal hier zelf wel op reageren denk ik :j

laten we gewoon hopen dat alles goed komt.
En zij niet weer veulens verliest door een DA fout, of door iets anders :)

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-10 17:12

Tjongejongejonge... TS is doodzenuwachtig, doet zichzelf tekort en hier wordt haar even op de vingers getikt?
Mijn god, laat me even heel hard lachen zeg... Ze weet duidelijk heel goed waar ze mee bezig is en heeft ook gezegd in geval uiterste nood... Wanneer een DA niet kan komen door veel sneeuw bijvoorbeeld, noem maar eens wat.
Hoezo goed voorbereid? Denk dat menig bokker hier wt van kan leren!

TinkerTom

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-10 17:13

Zo lekker bokt weer....

Mensen die een bel hebben horen luiden maar niet weten waar de klepel hangt,

Mensen als TS zegt dat ze het zelf kan dan zal dat wel en zal ze best weten wat ze doet!
Eerst maar eens uitleg vragen voor er gespeculeerd wordt hier!

__Elizabeth

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-10 17:13

Ik weet niet maar een keizersnede bij een koe lijkt me niet veel moeilijker?

(weet ik niet hoor maar denk ik)

en daarvan weet ik dat boeren het allemaal zelf kunnen dus waarom zij niet?
als de DA te laat zou zijn zou ik er alles aan doen om mijn merrie en 2 veulens te redden dan ga je niet dom zitten kijken en wachten..

Nietje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-10 17:14

Het lijkt mij heel simpel, het liefst doet ze het niet zelf. Logisch want een dierenarts kan het altijd beter.

Maar wanneer er een levensbedreigende situatie zich voor zal doen, en de dierenarts niet ter plaatse is, zal TS het zelf doen denk ik. En dat is dan om de merrie en veulens te redden.

Er is hier verder geen sprake van het zelf opereren van het paard, maar mocht het een noodgeval zijn en het niet anders kunnen zal ze geen keuze hebben. En het zelf moeten doen.

Snap de discussie ook niet zo, TS komt op mij over als een persoon met hart voor haar dieren. Ze zal echt geen onnodig risico nemen lijkt mij, maar zal doen wat nodig is om haar paard te redden indien nodig...

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-10 17:14

TinkerTom schreef:
Zo lekker bokt weer....

Mensen die een bel hebben horen luiden maar niet weten waar de klepel hangt,

Mensen als TS zegt dat ze het zelf kan dan zal dat wel en zal ze best weten wat ze doet!
Eerst maar eens uitleg vragen voor er gespeculeerd wordt hier!

Amen :)

En niet allemaal op zn kop gaan staan als de TS-er weer even een dagje niet reageert ;) :+

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-10 17:15

__Elizabeth schreef:
als de DA te laat zou zijn zou ik er alles aan doen om mijn merrie en 2 veulens te redden dan ga je niet dom zitten kijken en wachten..

Jij bent zelf geen DA?
Dus jij kan niets doen denk ik, neem aan dat je niet een mesje pakt en gaat snijden.
hier is meer voor nodig dan een mesje namelijk ;)

Tuurlijk doet iedereen er alles aan, maar zodra er keizersnede plaats zal moeten vinden, heb je écht een DA nodig :)

Janine1990 schreef:
Hoezo goed voorbereid? Denk dat menig bokker hier wt van kan leren!

Dat denk ik ook :j
Laatst bijgewerkt door Jolliegirl op 12-02-10 17:16, in het totaal 1 keer bewerkt

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-10 17:16

__Elizabeth schreef:
Ik weet niet maar een keizersnede bij een koe lijkt me niet veel moeilijker?.

Bij een paard is het een heel moeilijke operatie omdat in tegenstelling tot een koe (en een mens), de placenta zich over zowat de gehele oppervlakte van de baarmoeder bevindt. Daardoor verliest een paard ook extreem veel bloed bij een keizersnede. Het risico op overlijden van de merrie is daarom zeer groot

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-10 17:17

fokfanaat schreef:
__Elizabeth schreef:
Ik weet niet maar een keizersnede bij een koe lijkt me niet veel moeilijker?.

Bij een paard is het een heel moeilijke operatie omdat in tegenstelling tot een koe (en een mens), de placenta zich over zowat de gehele oppervlakte van de baarmoeder bevindt. Daardoor verliest een paard ook extreem veel bloed bij een keizersnede. Het risico op overlijden van de merrie is daarom zeer groot

Bij de meeste boeren komen toch ook bijna alle kalfjes door een keizersnede?

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-10 17:18

Een keizersnede bij een paard? Nou ik ga mezelf eigenlijk niet wijs laten maken dat je dat als paraveterinair (oftwel dierenartsassistente) zou kunnen uitvoeren. Sterker nog: zelfs als de nood aan de man is nog niet.

Als het een koe was, dan was het anders, maar is bij een paard schier onmogelijk. :n