Kletstopic veulens 2022!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

wortel115

Re: Kletstopic veulens 2022!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-24 06:09

Een touw halster zit inderdaad losser. Ik heb niet speciaal voor de lange lijnen voorbereidend werk gedaan. Maar ik heb Atari wel in handen gehad vanaf dat hij geboren is. En ik weet hoe hij doorgaans reageert op nieuwe dingen. Ml had hem de eerste keer aan het halster touw vast en liep met hem. Ik weet niet of Tulip ook gelijk zo reageert.

boedjang

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-24 06:54

Super leuk toch die lange lijnen.

butengeweun

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-24 11:13

Beterschap voor alle knusjes. Hopelijk is alles snel weer dicht en kunnen ze weer lekker bij de groep.

Atari lekker aan het werk. Wat doet hij het knap

Sanet lekker balkjes lopen. Voor de knieën ook vaak stuk achteruit zetten worden ze ook sterker van. Hier zit het in het lijntje dus heb al veel jonge paarden dit moeten trainen :')

Hier doen ze eigenlijk niets. Maar mijn jongste dochter gaat vanaf deze week naar de peuterspeelzaal dus we krijgen hopelijk wat meer tijd. Tot die tijd worden ze vooral gebruikt als poetsponnies.

Afbeelding

wortel115

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-24 11:20

Is het ook Boedjang gewoon even met hem bezig zijn.

Butengeweun hopelijk krijg he wat meer tijd als de kleine naar school gaat.

Anike

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-24 18:17

Beterschap voor allemaal!

Cartier staat inmiddels 3 weken op haar nieuwe stal. Hier wordt heel erg goed naar haar gezondheid gekeken, en dan doel ik vooral op haar gewicht!
Graasmasker gewoon om, en een handje biks.
En het werpt z’n vruchten af! Heel fijn voor haar!

Afbeelding

Afbeelding

veertje99

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-24 20:16

Vandaag bij Spot de hechtingen eruit gehaald, of ja de ene hechting die er nog in zat aangezien hij de rest er zelf al uit had gehaald :+ Nu een beetje in dubio wat ik moet gaan doen. Vind de wond er nog niet zo heel erg mooi uit zien, maar kan er gewoon zalf op smeren en hij heeft geen pijn, rent ook veel in het weiland. Twijfel of ik toch langzaam aan weer ga beginnen in de bak met grondwerk of dat ik toch nog komende periode nog ga wachten tot het meer echt dicht zit

juniper

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-24 22:59

Kun je geen foto plaatsen Veertje?

veertje99

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-24 13:29

Jawel, maar het is geen smakelijk beeld dus dat wil ik liever niet zo delen in een topic. Niet iedereen kan daar tegen :)

boedjang

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-24 13:41

veertje99 schreef:
Jawel, maar het is geen smakelijk beeld dus dat wil ik liever niet zo delen in een topic. Niet iedereen kan daar tegen :)

Dan zet je er toch bij dat kijken op eigen risico is?

Anike

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-24 14:00

boedjang schreef:
veertje99 schreef:

Dan zet je er toch bij dat kijken op eigen risico is?

Precies :)
Foto in een linkje

veertje99

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-24 15:47

Geen idee hoe dat werkt :+ als iemand het wilt zien en advies heeft stuur gerust een pb :)

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-24 20:45

Het werkt eigenlijk hetzelfde als met een foto plaatsen.. alleen druk je dan niet op 'Img' maar op 'Spoiler'..
Dan zie je de welbekende zwarte balk en kan iedereen zelf weten of ze de foto openen.. ;)

boedjang

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-24 16:01

Mithras zn pootje gaat goed. De anti biotica is op en been wordt wat minder dik.
Hij staat in de nacht nog apart van de kudde op de paddock ( met schuilstal) en overdag gaat eerst de kudde op t land en laat ik ( of mijn stalgenoten) hem in een apart stukje met heel veel knaag mogelijkheden. Als we weg gaan zetten we de oudste van de kudde ( lieve ijsco) op de voorste weide erbij. Hij mist echt z'n maatjes. Maar voor nu even het beste zo. Afbeelding

juniper

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-24 06:29

Nou…Tulip’s hoofd is weer bijna genezen, maar net stond ze met twee dikke koten. Gisteren hadden we een storm dus ik denk dat ze gek gedaan heeft in de paddock. Laten stappen, gekoeld, en er leem op gesmeerd. Hopelijk is het morgen minder want overmorgen gaan we verhuizen.

Zo zien de mondhoeken er nu uit.
Afbeelding

Ze was duidelijk erg blij met haar peesbeschermers.
Afbeelding

Afbeelding

Zo groot is ze trouwens. Ik ben 1.67
Afbeelding

Gitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-24 08:41

Ik heb al een tijdje niet meegepraat, (wel meegelezen :) ) omdat Roos al meer dan een jaar in de opfok staat. Over iets meer dan 2 weken komt ze naar de pensionstal :D
Ben heel benieuwd hoe ze zich gaat gedragen en of er enige vorm van hereniging en herkenning is met haar moeder
Afbeelding

Dat heelt mooi @juniper. Roos heeft ook zo'n akkefietje gehad met het lint in haar mond. Heel naar maar je ziet er nu niks meer van. Tulip ziet er al mooi volwassen uit

@sanet wat zijn hakende knieën? Zou vervelend zijn als je minder mooie punten krijgt dan gehoopt inderdaad, maar jouw paard wordt er niet minder van. Dan is ze alleen een ervaring rijker en dat is altijd positief :)

@wortel115 wat doet atari dat netjes!

wortel115

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-24 11:07

Gitana leuk dat Roos naar huis komt. Ga je al langzaam met haar wat werk doen of nog niet echt?

Atari krijgt binnenkort een paar maanden vrij. De grote paddock (16 hectare) naast de paarden paddock is pas gehooid maar er ligt en groeit nog best wat eten. Dus Atari en een leen vriend mogen daar in de komende paar weken op. Ik mag een oudere ruin lenen van een vriendin.

Ik blijf wel gewoon de balancer brok voeren en vliegmaskers aan en uit dus hij komt nog wel in handen.

juniper

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-24 16:13

16 hectare? Wow, dat is pas een mooie vakantie!

juniper

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-24 23:46

Tulip is gisteren verhuisd en ik ben zo gelukkig dat ik deze keuze gemaakt heb! Het afgelopen jaar stond ze alleen in een paddock en kon ze geen fysiek contact maken met andere paarden, terwijl ze de eerste 1.5 jaar van haar leven wel bij andere paarden stond. Ze staat nu in een grote wei (zonder gras, maar wel met planten en bomen) met twee oudere ruinen. We hebben ze gisteren gelijk samen gezet. Ze hebben een paar rondjes gerend en daarna werd het al snel rustig. Er werd niet geslagen of gegild en voor we het wisten stonden ze met z’n drieën hooi te eten. Na een uurtje ging ze zelfs rollen!

Totdat de zwelling in haar koten weg is heeft ze sowieso rust, en daarna gaan we nog even door met grondwerk. Over een maand kan het weer al omslaan (zoals Libera wel weet) dus dan hebben ze sowieso vakantie tot april. In die tijd kan ze lekker groeien en paard zijn en dan gaan we in het voorjaar wel weer verder met grondwerk enzo.

Tulip denkt 'waar ben ik nu weer beland?'
Afbeelding

De ruinen waren even iets te opdringerig
Afbeelding

Het rennen was al snel afgelopen
Afbeelding

Vanochtend kwam ze gewoon naar me toe vanuit de andere kant van de wei.
Afbeelding

Anike

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-24 08:19

Wat fijn zeg!! <3
Ik blijf het apart vinden, zo die stippen rond de ogen :)

Isabel_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-24 10:19

Wat fijn dat ze weer lekker bij vriendjes staat! Hopelijk zijn jullie snel gesetteld.

wortel115

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-24 11:12

Fijn zeg dat Tulip het goed heeft op haar nieuwe plek.

Ik heb gisteren de omheining nagelopen in de nieuwe paddock voor Atari. Aan de straat kant moet een deel vervangen worden en een van de 5 poorten moet gemaakt worden. Voor wat ik had verwacht valt het mee. Net als de huidige paarden wei is dit een oude schapen paddock die in geen jaren is gebruikt. Ik ga van week ook wat stroom draad en klok halen, hopelijk helpt dat Atari om niet te proberen terug naar moeder en pony te gaan.

MrsEm

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-24 11:48

Wat leuk om hier weer even mee te lezen!! Ze worden allemaal zo groot!

Ontzettend leuk ook om te zien dat jullie het lange lijnen oppakken. Dit staat bij ons nu ook op de planning. Tandarts komt deze week en dan gaan we langzaam wennen aan een bitje en hoofdstel!
Wat voor bitje gebruiken jullie voor de eerste keer? Gewoon een dubbel gebroken bustrensje?

Ook is hij nog lastig bij de smid. Hij verliest snel zijn balans en wil niet voor langere periodes zijn benen optillen -O- Tips zeker welkom!!

Senzi groeit ook hard door. Ik ben wel benieuwd naar zijn hoogte maar heb nog niks gemeten. Ik ben zelf 174 ongeveer.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

butengeweun

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-24 11:59

Voor been langer optillen naast een wand zetten dat ze wat kunnen hangen. En zelf heel veel oefenen dus gewoon beginnen met een minuut en steeds opbouwen tot je rustig 5 a 10 minuten kan staan

Bit, ik heb meestal een kneveltrens. En dan per paard verschillend of het enkel dubbel of ongebroken is.

En Heerlijk weer met andere paarden geniet van je jonkie.

Gelukkig hek redelijk heel, geef ook een trap tegen alle palen hier een keer gehad zag er mooi uit maar ze waren net onder de grond doorgerot dus een klein tikje en ze gingen.

Hier ga ik dinsdag een tuigje ophalen voor de kleinste eens kijken of we haar zo gek kunnen krijgen dat straks de kinderen er achter kunnen met een slee

boedjang

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-24 13:48

Wat fijn voor tulip.. kan me niet voorstellen om apart te willen staan als kudde dier.
Zondag wordt mithras verhuisd naar een kudde met ruinen. Vandaag even van het het erf geweest, dat vindt hij nog Spannend Afbeelding
Afbeelding

Anike

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-24 16:33

Hier een dubbel gebroken bustrensje inderdaad!
Wel een van sprenger, een satinox. Leek me erg prettig in de mond. Nadat ze bij de tandarts geweest was, even navraag gedaan wat het prettigst is.
En deze was prima zei ze! Goed om mee te beginnen.

Cartier heeft een heel klein mondje, 10,5 cm bitje.
Dus gekozen voor een onderleg trensje. Deze is gelijk aan een gewone, alleen de ringen zijn kleiner ;)