fannetje schreef:horseyfries: als jij dat zo stelt, zouden kinderen tot 16jr nog niet mogen lopen. Ik werk met foto's, heb je wel eens kinder foto's gezien. Iksnap dat je zo een veulen idd niet overeind moet gaan jagen en op zijn benen moet gaan zetten, maar als vorm van Fysio kun je ze onbelast wel bewegen, waardoor de spieren niet te stijf worden ( dat doen ze in de buik ook, daar liggen ze ook niet stil). En ze ontwikkelen sneller dan de mens, dus zou me kunnen voorstellen dat het veulen misschien met een paar dagen wel wil staan, zou het dan gewoon laten gaan. Zolang houd ze het toch niet vol, dat de benen echt belast worden en zo kan ze wel oefenen, desnoods met ondersteuning ( handdoek onder de buik oid)
Ik geloof niet dat bij kinderen onder de 16 jaar als je een röntgenfoto wilt maken, de complete benen en armen leeg lijken? Dit is wel het geval bij dit soort veulentjes. Het is te vergelijken met een te vroeg geboren baby willen laten lopen, niet met kinderen van 16!
Je hoeft mij niet te geloven, maar ik vertel maar door wat iemand die over de HELE WERELD bekend staat om haar ervaring en kennis hiervan zegt.
Miet heeft zo al vaker gezien dat mensen wel de moeite nemen om het veulentje te voeden, maar omdat het veulen zelf wil staan niet luisteren naar haar raad om het veulen neer te houden en alleen gespalkt te laten lopen. Dit eindigt meestal in een drama waarbij het veulen als jaarling of tweejarige vergroeide benen of zware artrose heeft en alsnog ingeslapen moet worden.
Bedenk goed dat als je hier advies geeft, je wel ZEKER moet weten dat je advies ook voor te vroeg geboren veulentjes goed is!