Kletstopic veulens 2022!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

mirriejj

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-24 07:07

Jeetje wat balen zeg Juniper!

Ik zag dat Atari en andere ook al lekker aan het werk waren geweest.

Ik heb gisteren ook weer wat nieuws gedaan met Blue. Voor het eerst mee langs de fiets.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-24 07:26

Atari lang de fiets.. stoer!!
Lijkt me super handig als ze dat kunnen.. _/-\o_

boedjang

Re: Kletstopic veulens 2022!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-24 22:14

Wat goed van blue.
Mithras wil niet meer van t erf af. Gaat in grote staking

wortel115

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-24 22:38

Blue loopt er heerlijk ontspannen bij

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-24 22:45

Casarell schreef:
Atari lang de fiets.. stoer!!
Lijkt me super handig als ze dat kunnen.. _/-\o_

Oh oh... ik heb niet goed gelezen en te snel gereageerd.. lomp lomp..
Het is Blue langs de fiets.. niet Atari.. 8)7 :x |o
Maar desalniettemin vind ik het toch stoer!!

Mariska_28

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-24 23:00

Lekker bezig allemaal, leuk om te lezen!

Equipro

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-24 00:24

Ook handig om ze langs de fiets te leren lopen idd!!

Ik zal eens gaan kijken voor een balancer idd. Wil graag zeker weten dat ze alle voedingstoffen krijgt die die jonkies nodig hebben…

Mijn hittepetit is met vlagen heel stoer, en soms van alles onder de indruk. Ik ga haar nu wat vaker aan het (grond)werk zetten om meer regelmaat en progressie er in te krijgen, waar zij hopelijk meer zelfvertrouwen van krijgt.

juniper

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-24 04:47

Tulip begint eindelijk een beetje in verhouding te komen, op een beetje een groot hoofd na. Ze is ongeveer 148 cm hoog.
Afbeelding

Ik weet dat het al vaker besproken is, maar hoeveel groeit een paard nog op 2.5 jarige leeftijd?

JameyDL

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-24 09:29

juniper schreef:
Tulip begint eindelijk een beetje in verhouding te komen, op een beetje een groot hoofd na. Ze is ongeveer 148 cm hoog.
[ Afbeelding ]

Ik weet dat het al vaker besproken is, maar hoeveel groeit een paard nog op 2.5 jarige leeftijd?

Uhmm verschilt heel veel per paard, en per ras die van mij is nu 1.61 hoop persoonlijk dat ze nog uitgroeit tot ongv 1.68. Ze groeien door tot te 4 soms zelfs tot de 6. Ook in lichaam veranderen ze veel en brede ze veel meer uit, dat doet ook al heel veel kwa looks :o . Er zijn verschillende methodes om dit te meten zoals touwtjes van lengete been tot lengte schoft, wat je misschien kan doen is bij "oei ik groei" topic kijken.

juniper

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-24 15:18

Dus in principe kan er nog een paar cm bij komen? Ik verwacht niet heel veel, maar ik ben een beetje bang dat ze misschien te klein blijft voor een normaal western zadel+persoon.

Libera

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-24 15:25

Nee joh, de meeste westernpaarden zijn heel klein!
We hebben hier de quarter van m’n dochter die is ook maar 1.45 ofzo maar wel al ouder en uitgezwaard, dus staat heel normaal ook met een western zadel. Dochter is best lang ook.
Maar er komt zeker nog wel wat bij denk ik!
Dit is Paris, voor het beeld:
Afbeelding

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-24 17:12

Er is geen voorspelling op los te gooien..

Ik ken paarden die na hun 3e nog 10 cm in hoogte groeien.. en ik ken paarden die bijna niet meer groeien.

Het is genetisch bepaald, alleen wel afhankelijk van omstandigheden zoals bijvoorbeeld voeding en beweging.

veertje99

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-24 21:11

Hier nog steeds weinig te melden. Spot staat nog steeds 'op rust' in de zin van dat ik het nog niet aan durf om met hem naar de bak te gaan. Hij is niet kreupel en heeft geen last van zijn wond, maar afgelopen week heeft hij zelf aan de hechtingen gebeten waardoor het voorste gedeelte van de huid losgelaten was, dit heeft hij er vervolgens ook zelf afgetrokken. Vanavond schoongemaakt met betadine, de losse flap zit zelf gelukkig wel dicht nu maar de wond vind ik nog te vers om met hem naar de bak te gaan i.v.m zand en stof. Komende periode dus maar in de gaten houden en goed schoon maken. Hij ligt wel in stal dus vies gaat de wond toch wel worden maar als ik het kan voorkomen dat er nog meer troep in komt moet ik dat maar eventjes voor lief nemen.

Misschien dat ik komend weekend ga kijken of ik een klein stukje met hem kan gaan wandelen zodat we toch nog iets kunnen doen samen. Uiteraard iedere dag knuffelen en lekker poetsen. Vanavond nog eventjes deze foto gemaakt <3

Afbeelding

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-24 21:40

Balen dat hij aan de hechtingen heeft gezeten, hij zal er wellicht jeuk aan hebben gehad.
Hij kijkt wel echt onschuldig op de foto.. O:)

Je zou de wond evt 2x daags kunnen insmeren met honingzalf na t schoonmaken, deze ontsmet en zorgt voor een hele mooie en snelle genezing. Ik gebruikt het eigenlijk altijd bij wondjes ed.

boedjang

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-24 22:28

Arme spot
Hier voor de 2e x een dierenarts erbij voor meneer z'n pootje. 1e keer kon het nog geplakt. Vandaag waren alle paarden aan het klooien bokken ,rennen, en een vliegende achterbeen. Klap op mitras z'n pootje. Dit keer moest hij wel gehecht was erg diep, bijna op t gewricht.
Nu moet hij 2 weken apart.. nou ben benieuwd. Hij en apart van de kudde. Vooralsnog in een klein afgezet stuk gezet en vanmiddag gaan grazen aan de hand in de weide. Blij dat hij dat prima vindt.
Maar of hij dat 2 weken leuk vindt???.
Let op beelden kunnen als schokkend binnen komen.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

veertje99

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-24 07:25

@casarell, oh dat kan ik wel eens proberen. Wat is nu goede honing zalf? Zie zoveel merken voorbij komen.

@boedjang, Ah gosh! Beterschap voor Mitras! Is een nare wond. Goed dat ze er wel verband omheen hebben gedaan, zo kan hij er zelf niet mee gaan lopen klooien. Hopelijk gaat hij het komende 2 weken volhouden. Misschien een extra speeltje neerleggen in het stuk wat afgesloten is? Een bal waar je dan wat hooi of gras in kunt doen?

boedjang

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-24 07:48

Ze hadden t niet ingepakt omdat hij buiten staat... maar dus allemaal vliegen op. Dus stalgenoten even telefonisch met mij ( op werk toen gebeurde) overleg en toch maar ingepakt. De da komt vandaag voor ab injectie dus kijken wat die zegt.

juniper

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-24 05:10

@Veertje: Ik gebruik Vetramil. Best duur maar het werkt echt heel goed dus ik vind het de moeite waard.

Twee weekse update van Tulip haar wang. Heb de eerste foto ff in een spoiler gezet, de tweede foto is niet vies.
Spoiler:
Afbeelding

Afbeelding

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-24 07:40

Ach wat een pech allemaal met de twee jarigen. Wat een fratsen halen ze allemaal ook uit. Heftig!
Hier gaat het best goed, mijn twee jarige Thyra had wat last van hakende knieën. Dus als het even gaat qua tijd dan stappen we in de ochtend even 10x over de 5 balkjes heen. Ik heb 10 plaspotjes besteld, nu kunnen ze ook omhoog.
Afbeelding
Ze doet dat heel braaf, dus dat is leuk!

En verder heeft ze met vlagen last van haar jongere broertje, die is bijna 5 maand oud en wil graaaag met z’n grote zus spelen :D hij krijgt dus met regelmaat een dikke oplawaaier.
Afbeelding

Ik heb ook hun neefje aangeschaft. En die is heel wat zachter qua karakter. Die vindt ze een stuk leuker dan haar eigen broertje.
Afbeelding

Ik heb inmiddels een plek geregeld waar ze volgend jaar heen kan om klaar gemaakt te worden voor de keuring, maar ik vind het nu al spannend, wat nou als de jury mijn oogappel afkraakt -O-
Nou ja… we gaan het mee maken, duurt gelukkig nog ff.

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-24 15:29

boedjang schreef:
Ze hadden t niet ingepakt omdat hij buiten staat... maar dus allemaal vliegen op. Dus stalgenoten even telefonisch met mij ( op werk toen gebeurde) overleg en toch maar ingepakt. De da komt vandaag voor ab injectie dus kijken wat die zegt.

Ik hoop ook voor hem dat de wond snel geneest. Ben benieuwd wat hij ervan zegt.
Vliegen in een wond is inderdaad niet wat je wilt.

boedjang

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-24 23:41

Het verband moest er stanta pe af..dat was niet de bedoeling. Het zat blijkbaar niet goed aangezien er anders teveel druk op huid kwam met beweging. En als zou regenen kon t verband krimpen.
De kleine vind t niet leuk dat er aan z'n beentjes gezeten werd dus heeft even laten zien hoe goed hij op achterbenen kon staan.. even op z'n gedrag aangesproken. Kleine aap. De injectie met antibiotica ging er dan weer prima in. Dierenarts zei apart of ergens waar hij rustig blijft. Nu staat hij in avond en nacht apart naast de merries en overdag met 1 merrie naast kudde op gras. Dat gaat wel oke. Nu 4 dagen 2x daags ab oraal geven. Dat doetbue ook braaf gelukkig.
Hij heeft denk ik echt ruinen nodig en ik vrees dat de merrie kudde niet bij zijn levensfase past, hij moet nog zoveel uitpluizen..Afbeelding( hier zat verband er nog om)

wortel115

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-24 03:22

Boedjang hopelijk houd hij zich rustig en geneest geneest het snel.

Sanet hopelijk wordt ze sterker met de balkjes lopen. Wat een goed idee met de potjes eronder.

Ik heb het druk gehad van de week dus niet veel met de paarden gedaan. Vandaag eerst fijn gaan rijden met Atari zn moeder en daarna Atari voor de tweede keer aan de lange lijnen. Sturen is nog niet perfect en hij ging absoluut niet over een opgedroogde olie vlek maar deed het verder super knap zonder helper.
Afbeelding
Afbeelding

juniper

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-24 03:44

Knap hoor! Doe je dat met een normaal halster?

wortel115

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-24 05:20

Ja gewoon een halster. Waarschijnlijk niet ideaal omdat zo te doen, maar ik wil nog geen bit gebruiken.

juniper

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-24 05:52

Ik zit ook aan een halster te denken hoor! Of een hoofstel zonder bakstukken en dan de teugels aan de neusriem klippen. Een touwhalster vind ik geen goed idee omdat dat was losser zit en imo te veel 'ruis' veroorzaakt.

Heb jij voorbereidend werk gedaan voordat je hier mee begon?