2021 veulens foto en kletstopic

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-22 11:20

Hier ook eentje die altijd wel vol krassen en sneetjes staat :')
Hij is nu 1 jaar en 1.5 maand en een echte hengst.
Mijn ruin is 14 jaar lang hengst geweest en jarenlang ingezet in de dek, dus die 2 kloojen wat af...

Ik zie hier veulens met vliegenmaskers op, welke maat hebben jullie en ook wélke kap?
Qua halster zit de mijne op cob al, maar een kleine cob.
Ik probeer de juiste kap te vinden welke het zicht zoveel mogelijk normaal houdt.

De mijne heeft een klein 'trekje' die spant tijdens stress zijn onderste halsspier op en geeft dan een luide slik. Ik heb er mij maanden zoooo in druk gemaakt, maar heb hem dan nu maar de bijnaam 'Knorremans' gegeven.

't is geen luchtzuigen, 't is geen cornage (allemaal onderzocht), dus gewoon een uiting van 'howla!'.

Ooh ja, ik ben hem deze week mogen gaan vangen op een niet-omheind weiland van 1.3 hectare. Zo'n eikel is het, dwars over 1.20m gesprongen.
Laatst bijgewerkt door Mi_Amore op 06-06-22 11:23, in het totaal 1 keer bewerkt

Balou_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-22 11:21

Hier ook lekker doorgroeien, mijn prinses.
Afbeelding
Afbeelding

Staat ook altijd vol bulten en krassen, och als t dat maar is!

Mi_Amore

Re: 2021 veulens foto en kletstopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-22 11:23

Wauw dat kleurtje! <3

xsensibel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-22 13:20

Wat een knappe baby’s! Ik heb geen idee hoe de mijne het doet haha. Heb m alweer een maand of 2 niet gezien :’)

MarliesR

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-22 16:40

Mijn pluis van 9 maanden is erg blij dat hij nu lekker elke dag op de wei weer kan <3

Afbeelding

pluklief

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-22 16:52

Wat een knappe baby's allemaal en wat groeien ze hard! Zo leuk om ze zo allemaal te zien veranderen.

Mysla is vrijdag een jaar oud geworden *\o/* .

Afbeelding

Afbeelding

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-22 18:15

Knapperds en gefeliciteerd!

Hier een shires masker maat Shetlander

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-22 20:09

Ik moet eerlijk toegeven dat het moeilijk blijft…
Mijn vorig veulen werd geen jaar, deze kanjer haalde dan toch al 1 jaar en 1 maand

Afbeelding

Dat hij maar mooi 35 jaar mag worden <3

The_Cat

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-22 12:25

Ik ben aan het denken of ik mijn jaarling nu misschien eens magnesium moet bijgeven... Ze is de laatste weken ontzettend rillig geworden op alles. Het is een beetje vermoeiend ook. Dingen die ze ervoor zo goed kende, vind ze nu allemaal plots spannend. Het geluid dat een borstel maakt als hij niet op haar vacht maar op mijn handen komt enzo. Of hangt ze het gewoon uit? Iemand ervaringen met zoiets?

Tundra

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-22 13:16

Mi_Amore schreef:
Ik moet eerlijk toegeven dat het moeilijk blijft…
Mijn vorig veulen werd geen jaar, deze kanjer haalde dan toch al 1 jaar en 1 maand

[ [url=m/agWjwB.jpg]Afbeelding[/url] ]

Dat hij maar mooi 35 jaar mag worden <3

Mooi koppie zit erop zeg

Tundra

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-22 13:17

The_Cat schreef:
Ik ben aan het denken of ik mijn jaarling nu misschien eens magnesium moet bijgeven... Ze is de laatste weken ontzettend rillig geworden op alles. Het is een beetje vermoeiend ook. Dingen die ze ervoor zo goed kende, vind ze nu allemaal plots spannend. Het geluid dat een borstel maakt als hij niet op haar vacht maar op mijn handen komt enzo. Of hangt ze het gewoon uit? Iemand ervaringen met zoiets?

Zelf geen ervaring mee maar denk dat magnesium nooit kwaad kan.

Tundra

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-22 13:19

Afbeelding
Die van mij geeft nergens om zelfs een grote tractor pal langs haar heen die aan het maaien was maakt haar helemaal niks uit.

sannahtris

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-22 13:38

The_Cat schreef:

Mijn jaarling heeft dat ook gehad was al bekend met tuigje opdoen hoofdstelletje in doen enz..
Ineens was dit heeeul eng allemaal gewoon rustig gebleven en weer herhaald heeft weekje geduurd denk toen was dat over.
Denk iets van een fase ofzo?
Magnesium kan indd sws geen kwaad kan je zeker wel uitproberen toch!

goldenarrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-22 13:39

The_Cat schreef:

Gaat vaak vanzelf wel weer over, sommige gaan even door een periode dat ze ineens niks meer kennen. Hier een keer een merrie 2 weken op stal laten staan omdat ze ineens haar halster niet meer om wilde laten doen. Dat was ook ineens weer over. Ik denk ook niet per se dat magnesium hiertegen gaat helpen. Ik zou het gewoon aanpakken zoals dat je het ook aanleert, dus vooral het paniekerige gewoon negeren en belonen als ze braaf is.

The_Cat

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-22 13:42

Ok :) misschien dus toch maar een fase idd. Ja het zijn idd die stomme kleine dingen. Borstel, halster wou ze gisteren ook niet meer, was ineens ook "eng". Ik heb medelijden nu al met de hoefsmid woensdag :')

Tundra

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-22 10:06

Afbeelding
Mijne wordt nu echt een naarling. Ze staat wel lekker dag en nacht op het land nu

sannahtris

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-22 23:29

Ze groeien allemaal lekker door binnekort denk weer even mest check doen jullie dat nog?
(Morgen word hij bekapt )
Quick <3
Afbeelding

Selente

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-22 07:49

Hier wordt het elk kwartaal (om en nabij) gedaan, en dat is tot op heden nog geen overbodige luxe geweest... Maar kan me voorstellen dat het in eigen beheer een ander verhaal kan zijn.

DDDara

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-22 08:07

Mijn hengstje is 10 dagen geleden gecastreerd, helaas prikte de dierenarts een bloedvat aan en kwam er een hele lading bloed uit toen ze ballen er dus afgingen. Maar was niets om me druk over te maken.... Vervolgens hing er een dag later een vliesje voor een cm of 3 uit dus weer een dierenarts erbij. Voor de 2de keer plat gespoten en vliesje er afgeknipt. Gisteren had hij ineens een hele gezwollen koker en hoge koorts. Weer dierenarts en aan de antibiotica en pijnstillers...... Nu moet zijn koker meerdere keren per dag afgespoten worden en moet ik hem longeren om van de zwelling af te komen en de wond goed open te houden....... Wat ook extreem zielig is want lopen doet hem enorm zeer.

Is er iemand die ervaring heeft met ontsteking bij de castratie? Enig idee hoe lang het duurt voordat dit weer normaal is?
En een vraag je over het koelen moet ik koelen voor ik hem ga bewegen of juist er na of moet ik er juist tijd tussen laten? Of maakt het niets uit?

The_Cat

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-22 09:11

Ooof. Geen ervaring er mee, maar dat klinkt niet fijn :( Hopelijk is hij er snel door!

Tundra

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-22 11:58

DDDara schreef:
Mijn hengstje is 10 dagen geleden gecastreerd, helaas prikte de dierenarts een bloedvat aan en kwam er een hele lading bloed uit toen ze ballen er dus afgingen. Maar was niets om me druk over te maken.... Vervolgens hing er een dag later een vliesje voor een cm of 3 uit dus weer een dierenarts erbij. Voor de 2de keer plat gespoten en vliesje er afgeknipt. Gisteren had hij ineens een hele gezwollen koker en hoge koorts. Weer dierenarts en aan de antibiotica en pijnstillers...... Nu moet zijn koker meerdere keren per dag afgespoten worden en moet ik hem longeren om van de zwelling af te komen en de wond goed open te houden....... Wat ook extreem zielig is want lopen doet hem enorm zeer.

Is er iemand die ervaring heeft met ontsteking bij de castratie? Enig idee hoe lang het duurt voordat dit weer normaal is?
En een vraag je over het koelen moet ik koelen voor ik hem ga bewegen of juist er na of moet ik er juist tijd tussen laten? Of maakt het niets uit?

Ik weet van een stalgenoot zijn paard had het ook en uiteindelijk hebben ze de wond weer open moeten maken en is het gespoeld en aangetaste weefsel weggehaald geloof ik maar die was wel wat ouder 3.5 geloof ik

Rianne1807

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-22 23:14

He wat een ellende dddara, zelf heb ik er geen ervaring mee met castreren.
Hopelijk is het snel over.

Ik ben vandaag weer bij solana geweest en tot mn grote verbazing zag ik ineens appaloosa kenmerken die ik vorige maand niet zag.
Wat is het toch een toverballetje
Verder doet ze t super, groeit goed
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

xsensibel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-22 00:23

DDDara schreef:

Stalgenoot van mij heeft dit ook gehad. de wond bleek te snel geheeld waardoor de viezigheid er niet uit kon. Dit moest dus weer open gemaakt worden, hier kwamen allerlei bloedstolsels etc uit. Hij heet uiteindelijk antibiotica gespoten gekregen 2x per dag en na een paar dagen was het over. Koelen is altijd goed.. maar longeren? Hoe oud is hij?

MarliesR

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-22 07:01

Zo leuk om al die jonkies te zien groeien en veranderen!

De complicaties van de castratie zijn wel echt vervelend. Het advies om te longeren vind ik bij een jaarling ook wel bijzonder. Wandelen kan ik me nog wel iets bij indenken. Is het inmiddels wat meer onder controle?

Die van mij is nu bijna 10 maanden oud en begint er meer en meer als een jaarling uit te zien :D Het wordt (naar IJslander begrippen) echt een joekel ook! Helaas wel jeugdwratjes, maar dat is niet anders. De eersten beginnen ook al weer weg te trekken (en de witte prut is zonnebrandcreme).

Afbeelding

Tundra

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-22 13:29

Paardje wat bij mijn jaarling staat heeft ook die wratjes trekken nu ook weg