[Foto] 2020 veulens

Moderators: C_arola, Nicole288, Coby, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
tiwi1969

Berichten: 7700
Geregistreerd: 04-04-10
Woonplaats: in een huis met een tuintje

Re: [Foto] 2020 veulens

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-21 23:26

Wat vervelend dat je nog zo zoekende bent Janine.
Wat ik aan de voeding zou aanpassen is compleet overgaan op opfokbrok, mijn voorkeur ligt dan bij Pavo Podo Grow 3 zeker 1 kg per dag, liefst verdeeld over meerdere porties met één hand structuurmix (lucerne, Fibra oid) erdoor omdat ze dan beter kauwen en meer speeksel toevoegen voor een optimale vertering.

Sportbrok is niet gemaakt voor paarden in de groei en bevat te weinig eiwit

kevinsky

Berichten: 1984
Geregistreerd: 05-10-09
Woonplaats: Ergens in het noorden

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-21 23:39

Janinevv schreef:
Doriena lieve foto!
Ze is groter als die van mij maar ik hoop dat die er ooit boven op komt al hebben we al bloed geprikt en alles..

Ze is niet heel veel groter dan mijn welsh a

[ [url=m/eHFJYx.jpg]Afbeelding[/url] ]


Wat ontzettend naar! :knuffel: Een troost onze 5 jarige ruin was tot met zijn 3de levensjaar amper 1,55m.. tussen de 3 en 4 jaar begon ie pas een beetje te groeien en nu met 5 is ie 1,70. :+ Niemand wilde hem als 3 of 4 jarige kopen van mijn schoonpaps. Toen heeft ie hem uit ellende aan ons gedoneerd en nu is het een prachtig lief sportpaard. En overal waar we komen vragen mensen op ie te koop is. :') Nope nu hebben ze pech ;)

Caily

Berichten: 12529
Geregistreerd: 02-09-07
Woonplaats: Noord Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-21 01:20

Ik mis in het rijtje van ontwormen wel een spuit gericht op de veel voorkomende spoelwormen. Waarom krijg je geen spuit met pyrantel of andere stof die daartegen werkt?

Teveel pulp/luzerne etc kan ervoor zorgen dat het ruwvoer minder goed wordt opgenomen. Sportbrok heeft voor zo'n ukkie niet de juiste waardes. Ik ben zelf niet iemand die graag brok voert, maar ben het er zeker mee eens dat je beter opfokbrok kan geven, en dan gewoon de aanbevolen hoeveelheid, dan zoveel andere dingen. Een volwassen paard wordt voor afgeraden meer dan 2kg voer per keer te geven, voor zo'n ukkie zal dat nog wel minder zijn.

Hoe is haar huisvesting? Stress doet ook veel. Heeft ze een maatje waar ze op kan vertrouwen, slaapt ze genoeg? Liggend bedoel ik dan. Mijn peuters slapen nog steeds wel meer dan de volwassen paarden.

Mijn jongste dame (19 juni 2020) is nu tussen de 1.30 en 1.35 en heeft een eind maat van 1.50 tot 1.55. Dus als jouw veulen nu iets groter is dan je Welsh A, zou ik me niet direct zorgen maken over de hoogte. Elk paard groeit anders, en ze had natuurlijk een achterstand en problemen. Dat duurt maanden/jaren om weer in te halen. Als haar vacht glimt en het verharen goed gaat, ben je denk ik stiekem toch al meer op de goede weg dan je misschien denkt. Veel heeft ook tijd nodig....
Afbeelding

Janinevv

Berichten: 13246
Geregistreerd: 12-01-16

Re: [Foto] 2020 veulens

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-21 06:26

Dankje allemaal dus weer terug op de veulen brok van podo grow. Zo lastig iedereen zegt iets anders qua voeding.

Ik geef een goede hand luzerne zodat ze niet te snel eet met het brok dan verstopt ze. De pulp moet ik even wegen hoeveel het precies is wat zouden jullie aan raden qua hoeveelheid?

Caily ze heeft dacht ik 4 verschillende ontworm spuiten gehad en in het begin ook die tegen spoelwormen. Ik denk dat deze spuit nu over 4-6 weken ook weer word gebruikt omdat er nu ook paar spoel wormen waren uit gekomen.

Gelukkig nog niet zo extreem als in het begin toen ging het dagen door.. arm dier.

Bedankt allemaal voor het mee denken morgen
dus terug op de pavo grow.

immii_clarr

Berichten: 791
Geregistreerd: 16-08-07
Woonplaats: Zuiderwoude

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-21 06:29

DorienA schreef:
immii_clarr schreef:
Vandaag weer eens op bezoek geweest bij Pazzi, hij word behoorlijk groot, bijna een jaar en denk dat hij wel al 1.60 is.


[ [url=m/HOOhqM.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/MyPP6y.jpg]Afbeelding[/url] ]


Wauw wat is hij al groot! Hoe groot verwacht je hem?



Zijn moeder is 1,77 dus denk dat hij die kant ook wel op gaat, als ie niet groter word :=

Janine, vervelend dat het bij jou allemaal niet zo wil. Ik zou ook volledig overgaan op een opfokbrok, hier zitten echt de voedingsstoffen in die een paard in de groei nodig heeft. Sportbrok is toch net voor een iets ander doel.

Daihyo

Berichten: 88155
Geregistreerd: 01-06-01

Re: [Foto] 2020 veulens

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-21 07:23

Veel dierenartsen geven ivermectine tegen spoelwormen. Dat doet niet genoeg. Je moet echt pyrantel hebben (Strongid-P). Bij ivermectine kwamen er hier ook geen wormen af. Bij pyrantel wel. En flink ook. :=
Ik moet nog ontwormen met moxidectine (ze is nu een jaar) en dan heb ik het hele spectrum van veulen tot jaarling gehad.

En ik sluit me aan bij mijn voorgangers. De voorgeschreven dosis veulenbrok/muesli, eventueel aangevuld met luzerne voor het kauwen. Bietenpulp kan ook, maar zou ik dan in een andere voerbeurt doen. Bijvoorbeeld de ochtend het ene en de avond het andere. :j

Cioccolato

Berichten: 6751
Geregistreerd: 13-12-11

Re: [Foto] 2020 veulens

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-21 09:03

Ik heb in de winter wel anderhalve schep sp geweekt. Dus een aardige emmer vol. Dat verdeel ik over voerbeurten en ging er na even wennen goed in. Maar zou day in jou geval ook naast de brok voeren. Brokjes zijn belangrijkst.

Janinevv

Berichten: 13246
Geregistreerd: 12-01-16

Re: [Foto] 2020 veulens

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-21 10:02

Daiyho strongid p heeft ze ook al gehad ja.
Met die werkzame stof.

Dank voor de adviezen. Straks dus weer strongid p ?

Caily

Berichten: 12529
Geregistreerd: 02-09-07
Woonplaats: Noord Nederland

Re: [Foto] 2020 veulens

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-21 11:14

Ik zou helemaal stoppen met pulp. Het trekt de calcium fosfor verhouding scheef, dus heeft zo invloed op alles wat ze opneemt, of niet. Zou idd de Strongid P nog eens geven. En eventueel je hooi laten testen en eiwitten bijgeven. Eiwitten zijn bouwstoffen. Sojaschroot wordt daar veel voor gebruikt, maar of je dat aan een veulen moet/kan geven weet ik niet zo goed. Zou niet weten waarom niet, maar je kan altijd bokker mizora een berichtje sturen. Maar een opfokbrok is, als het goed is, ook hoog in eiwitten. Sojaschroot is meer voor de extreme gevallen. Luzerne tegen schrokken lijkt me prima.

Ik heb trouwens mijn beide dames volgens schema Vulina gedaan dit jaar en bij de 8 maanden pyrantel beide geen worm gezien. Dus enorm blij mee! Advies van de dierenarts liet ik op dit vlak sowieso al voor wat het was, maar haar schema is dus (in ieder geval hier) echt heel fijn.

Julia
Berichten: 24745
Geregistreerd: 22-02-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-21 11:41

Wat lastig Janine. Hoe ziet ze er nu verder uit? Kan ze zich in de nachten warm genoeg houden of is een dekentje misschien nog een optie voor haar? Eet ze haar ruwvoer wel goed? Geen gebitsproblemen?
Staat ze in een koppel en hoe verloopt dat? Krijgt ze voldoende rust? Veel vragen, misschien al eerder gesteld en op geantwoord. Excuses in dat geval.

Wat betreft brok zou ik ook ruim geven. Toevoeging van seniores priores wat hier al wordt gezegd, lijkt mij helemaal geen gek idee. Behalve dat ze er goed van aankomen, zitten er ook belangrijke voedingsstoffen in. Wordt over het algemeen met veel smaak gegeten. Sojaschroot kan ook een goede toevoeging zijn, maar dit moet je wel heel langzaam opbouwen en voor zo’n kleintje niet teveel van geven.

Nevermind17

Berichten: 281
Geregistreerd: 09-11-20
Woonplaats: Oudegem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-21 11:59

Hier alles ook goed. Maar hij deed net echt iets raar. Hij was aan het grazen en ineens zakte hij volledig door zijn benen achteraan en hij maakte een raar geluidje. Maar toen zag ik dat zijn piemel eruit hing en er iets uit kwam dus ik vermoed dat hij half probeerde om te dekken of iets in die trant? :')


Afbeelding

Puppetje
Berichten: 1024
Geregistreerd: 24-11-05

Re: [Foto] 2020 veulens

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-21 12:05

Ik voel me nu echt een slechte eigenaar.... Ik heb er twee in de opfok staan en ga bijna nooit kijken. Ze kennen me toch niet en dan sta je daar voor die box.....

Caily

Berichten: 12529
Geregistreerd: 02-09-07
Woonplaats: Noord Nederland

Re: [Foto] 2020 veulens

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-21 12:10

Als particulier zijnde vraag ik me dan gelijk af, waarom heb je ze dan? := Maar ik ben een idioot, ik hou ze thuis omdat ik juist die band wel wil. Doe hooguit 2 keer per maand een keer poetsen of wandelingetje over het erf. Maar gewoon de daagse dingen in de wei en het contact, ze zien opgroeien...

kimendana
Berichten: 160
Geregistreerd: 28-08-08
Woonplaats: Hellevoetsluis

Re: [Foto] 2020 veulens

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-21 12:16

Die van mij staat in de opfok en ik probeer elk weekend naar hem toe te gaan. Nu heb ik ook wel een fantastische opfok gevonden, ze zijn 3 dagen in de week geopend (woensdag, zaterdag en zondag) ze hebben een aantal lege boxen zodat je hem/haar uit de groep kan halen om te poetsen, ze hebben een buitenbak om wat grondwerk oefeningen te doen. Nu is die van mij 11 maanden, dus die heeft nog nooit in de buitenbak gelopen, die staat lekker in zijn vaste groep. Maar de eigenaren van de 2 tot 3 jarigen maken er dankbaar gebruik van..

Daihyo

Berichten: 88155
Geregistreerd: 01-06-01

Re: [Foto] 2020 veulens

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-21 13:14

Ik heb mijn inmiddels jaarling :D in gemengde kudde staan. Vind het fijn om haar in de gaten te houden en af en toe in handen te hebben. Ze heeft een speelmaatje en een stel opvoeders en doet het super.
Ben blij met deze keuze. Maar dat is ieder voor zich toch?

Vandaag weer even een borstel over het varken gehaald. Het grijs is weer iets donkerder grijs van iets minder zand en stof _O-
Afbeelding

Afbeelding

Caily

Berichten: 12529
Geregistreerd: 02-09-07
Woonplaats: Noord Nederland

Re: [Foto] 2020 veulens

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-21 13:22

Ze blijft knap. Is haar been weer helemaal beter?
Heb je wel eens eerder gehoord dat ze een bokkend paard op haar linker schouder heeft?

En zeker is dat ieder voor zich! En de meesten paarden worden nog altijd gehouden voor prestatie en bloedlijnen. Snap dat die band dan minder van belang is, en bij veel paarden houden ook onmogelijk. Ik heb altijd diep respect voor de mensen die daarop durven te gokken. Sinds mijn eerste veulen ingeslapen werd op 2 jaar en 8 maanden leeftijd besef ik des te meer wat voor enorme risico's aan dat "wachten" zitten.

kimendana
Berichten: 160
Geregistreerd: 28-08-08
Woonplaats: Hellevoetsluis

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-21 13:23

Zo is het ook, zo veel eigenaren zo veel meningen.. Iedereen doet wat in hun ogen het beste is en buiten dat is ook niet elk paard hetzelfde.. Ik heb nu in de groep bij ons in de opfok gezien dat sommige paarden het echt niet redden in de groep..

Daihyo

Berichten: 88155
Geregistreerd: 01-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-21 13:27

Caily: nee, wel een west highland white terriër _O-
Been is zo goed als heel gelukkig. Je ziet het nog wel, het is wat rood maar niet open. En het is iets verdikt. Gelukkig mag ik er weer aan zitten sinds vorige week (heel even :x), dus ik smeer er nu groene klei op. Dat lijkt te helpen. Het wordt minder rood en slinkt langzaam. Deze foto is van afgelopen vrijdag. Ik had de woensdag ervoor voor het eerst gesmeerd.
Afbeelding

Lau07
Moderator

Berichten: 1632
Geregistreerd: 10-07-13

Re: [Foto] 2020 veulens

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-21 13:38

Fijn dat het beter gaat met haar beentje Daihyo! En inderdaad Caily, net een bokkend paard :D

Peer krijgt in de opfok Podogrow, maar het is natuurlijk niet zo vreemd dat je dametje een stukje kleiner is met alles wat ze al voor haar kiezen heeft gekregen, Janine. Hopelijk doet het voorjaar en een volle wei haar goed.

Puppetje, ik probeer om de twee weken te gaan kijken. Een beetje poetsen en aandacht kunnen nooit kwaad, en voor je het weet staan ze vooraan te wachten als ze zien dat je eraan komt. En ik vind het ook leuk om te documenteren en bij te houden hoe ze eruit ziet, hoe groot ze wordt etc.

Lotte_Wessel

Berichten: 3587
Geregistreerd: 12-05-08
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-21 14:15

Caily schreef:
Als particulier zijnde vraag ik me dan gelijk af, waarom heb je ze dan? := Maar ik ben een idioot, ik hou ze thuis omdat ik juist die band wel wil. Doe hooguit 2 keer per maand een keer poetsen of wandelingetje over het erf. Maar gewoon de daagse dingen in de wei en het contact, ze zien opgroeien...


Ik heb om die reden mijn 2020 en 2019 veulen (inmiddels jaarling en bijna 2 jarige) samen staan met mijn oudje van 18 aan huis. Ze stonden eerst op een zeer kleine pensionstal 24/7 buiten in hele zomer en voorjaar en eigenlijk grotendeels van de herfst, maar omdat ik de optie had toch ze verplaatst en aan huis gezet. Nu staan ze 24/7 buiten met schuilstal en ze doen het top. Die van 2020 is wel schraal maar ze groeit zo snel. Ze krijgt ook een schep Podo grow en als ik dit er niet inkrijg, krijgt ze een kopje Podo Care. Dit heeft namelijk hetzelfde voor paarden die niet een kilo brok eten. Verder krijgt ze veel wortels, onbeperkt hooi en nu 2 uurtjes per dag gras. Ze speelt flink, ze eet hooi goed en groeit als kool. Ze is nu ook 1.50 en bijna mijn 2 jarige alweer voorbij! :=

Maar het blijft lastig. Wanneer ik haar poets (1x per 2 weken) voelt ze zo ribbig, dan vraag ik me af of ze genoeg krijgt. Maar is denk ik ook wel de leeftijd.

Puppetje
Berichten: 1024
Geregistreerd: 24-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-21 14:26

Caily schreef:
Als particulier zijnde vraag ik me dan gelijk af, waarom heb je ze dan? := Maar ik ben een idioot, ik hou ze thuis omdat ik juist die band wel wil. Doe hooguit 2 keer per maand een keer poetsen of wandelingetje over het erf. Maar gewoon de daagse dingen in de wei en het contact, ze zien opgroeien...


Omdat ik twee nieuwe sportpaarden wil. Die band komt wel als ze hier weer op stal zijn. Het ene veulen heb ik 3 weken op stal gehad en daarna naar de opfok gebracht en de andere heb ik bij de fokker gekocht en ben gelijk doorgereden naar de opfok. Ik heb nog 2 paarden op stal staan, 1 van 25 en 1 van 19 waar ik wel gewoon elke dag kom, maar bij de veulens/enters zie ik er gewoon de meerwaarde niet van in.
Het paard van 19 heb ik als veulen gekocht en in de zomer in de opfok gehad en in de winter op stal. Ik vond het een drama. Ik heb ze liever gewoon in de opfok en ik zie over een paar jaar wel wat het wordt.
Die van 25 is op zijn 3e uit de klei getrokken en meegegaan naar stal. Die kon ook helemaal niets. Het zijn beiden hele fijne paarden geworden, dus ik verwacht met deze heren ook geen problemen. Ik heb nu alleen geen band met deze veulens/enters (28e worden ze 1 jaar, op dezelfde dag jarig en dezelfde vader).

Julia
Berichten: 24745
Geregistreerd: 22-02-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-21 14:40

Ik snap jou hoor Puppetje! Iedereen doet het op zijn/haar manier en dat is oke.

Aan de andere kant merk ik wel een meerwaarde door af en toe te gaan. Ze herkennen je echt wel en ook door deze korte momenten, kan je wel een band opbouwen en zie je ook al veel van het karakter. Zo signaleer je ook sneller dat er iets mis is, als hij zich ineens heel anders gedraagt bv.
Misschien doe ik het meer voor mezelf dan voor het paard, maar voor mijn idee is het wel prettig dat stel er gebeurt wat en hij moet bv naar de kliniek, dat hij dan iemand heeft die voor hem vertrouwd is. Of dat als ze na 3 jaar uit een koppel gaan, dat ze nog iets hebben wat ze kennen en waar ze steun uit kunnen halen.

Cioccolato

Berichten: 6751
Geregistreerd: 13-12-11

Re: [Foto] 2020 veulens

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-21 16:23

Ik heb ze ook lekker bij huis. Twee van 3 jaar, een van 2 jaar en een van 1 jaar momenteel in een groep. Elke dag in dr hand en straks 24 7 op t land met dagelijks controle.

Maar ach. Niet iedereen heeft het aan huis.. Dan moeten er toch andere oplossingen komen

Meya_

Berichten: 1440
Geregistreerd: 16-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-21 16:27

Lastig janinevv.
Tja, ieder hun eigen manier. Alles heeft voor en nadelen.

Hier in 2017 Fries veulen gekocht, altijd thuis gehouden. Enter hengst van vorig jaar ook thuis gehouden, zou wel van zomer de opfok in maar is dus al verkocht.

Qua voer.. podo grow, is me bij beide goed bevallen! :j

Hier nog een laatste foto van ons, van vorige week. Is ie 10,5 maand oud. Ben zelf 1,78.. Dus hij is vrij groot :D Afbeelding

ThornForest
Berichten: 528
Geregistreerd: 03-08-09
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-21 20:50

Wat zitten er al grote jaarlingen tussen zeg. *wil nog altijd veulens zeggen. :')

Ik heb Nanne ook elders in de opfok maar ga er iedere week naartoe. Ook al kan ik alleen maar voor zijn stal staan, we knuffelen en kroelen wel heel veel en heb echt wel het idee dat hij me daardoor blijft herkennen. De foto’s zijn alleen wel altijd wat ééntonig en van dezelfde hoek. Zodra ze op het land staan maar eens goede foto’s maken. Ze komen wel dagelijks buiten maar net op de tijden dat ik er niet ben dus kan dan ook geen leuke foto’s maken.

Goed nieuws hier. De opfok eigenaar heeft besloten de jonge hengsten eerst nog aan huis te houden om te kijken hoe ze het op de wei doen en de twenters elders te weiden. Voor nu kan ik dus eerst weer een jaar vooruit kijken en dan zien we tegen die tijd wel weer hoe het er dan voor staat.

Janine, ik kan je weinig advies geven. Heb zelf ook zo’n 1. Maar nu na tig wormenspuiten, vitaminespuit, apart van de rest gevoerd worden en bietenpulp gaat hij eindelijk de goede kant. Ik heb mijn zinnen maar op het weide seizoen gezet, hopelijk knappen ze daar helemaal van op.
Afbeelding