Kletstopic veulens 2022!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Martje80

Re: Kletstopic veulens 2022!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-24 12:48

Ze kan netjes vast staan hoor, dat is het probleem niet. Meer dat ik altijd wat onzeker ben over wat nou de beste manier van vastzetten is. Ivm onder of over de stang gaan in paniek

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-24 15:51

Oh jeetje schrik er van hoeveel er een 2 jarige los vervoeren. Waarom? Kennen ze nog geen vaststaan? Lijkt mij zeer onveilig als de druk van de assen niet normaal verdeeld wordt. Helemaal als ze gaan bewegen/lopen in de trailer. Of praten we dan over mini pony's?

Ik zet ze vanaf 2 maand oud gewoon vast. Dan zijn ze nog klein dus de touwen onder de stang door. Maar een grote 2 jarige doe ik op de normale manier vast, met 2 touwen

Minthe doet niks. Dus niks te melden
Afbeelding

boedjang

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-24 16:48

Kabayo schreef:
Oh jeetje schrik er van hoeveel er een 2 jarige los vervoeren. Waarom? Kennen ze nog geen vaststaan? Lijkt mij zeer onveilig als de druk van de assen niet normaal verdeeld wordt. Helemaal als ze gaan bewegen/lopen in de trailer. Of praten we dan over mini pony's?

Ik zet ze vanaf 2 maand oud gewoon vast. Dan zijn ze nog klein dus de touwen onder de stang door. Maar een grote 2 jarige doe ik op de normale manier vast, met 2 touwen

Als ze nog nooit hebben vast gestaan is los bijvoorkeur in vrachtwagen de beste oplossing. Hij heeft de hele weg uit België staan eten. Niks aan handje.

[ Afbeelding ]

Anike

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-24 19:06

Kabayo schreef:

[ Afbeelding ]

Aaah hoe zoet!!

Hier ook gewoon vast hoor!

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-24 19:20

Kabayo schreef:

Mijn merrie kan prima vast staan, maar de vervoerder vervoert ze altijd los, als ze er alleen in staan.
Niet alleen bij jonge paarden, maar ook bij oudere paarden.
En ze gaan bijna altijd op dezelfde manier staan.. das wel heel grappig om te zien.. :')

Op t moment dat ik zelf een trailer heb, gaan we daar uiteraard mee aan de slag.

Libera

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-24 22:14

Al mijn paarden vervoer ik los… mijn 17 jarige ook :') is geen enkel probleem.
Afbeelding
Hier mijn paard en mn dochter haar pony allebei los in de trailer :D

juniper

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-24 21:43

Oh wow, dat zijn echt boxen toch?

wortel115

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-24 12:25

Ik zet de mijne normaal vast in de trailer. Met zo een trailer als Libera zou ik ze waarschijnlijk ook los laten staan.

Atari is inmiddels bijna net zo groot als zijn moeder. Ik zal hem binnenkort weer eens opmeten. Ik heb niet echt veel met hem gedaan de afgelopen weken dus ook niet veel te melden.
Afbeelding
Afbeelding

juniper

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-24 17:27

Hier valt (helaas) wel weer wat te melden. Ik kwam dit weekend terug van vakantie in NL en Tulip had wondjes in haar mondhoeken. Bij nader onderzoek bleek dat ze ook een wond aan de zijkant van haar kaak had (net onder de band van haar vliegenmasker) en dat de wondjes in haar mondhoeken een stuk verder doorliepen dan ik dacht. Ze had duidelijk iets in haar mond gehad en getrokken waardoor ze zichzelf gesneden/verwond had. DA erbij en de tong was niet beschadigd, maar de binnenkant van haar mondhoeken zijn wel ingesneden. Denk dat het wel gaat genezen maar het gaat wel even duren, maar gelukkig is de tong nog heel.

Volgens de stal eigenaar zit ze vaak met de stroomdraad en de houders te klooien (waarom zeiden ze dat dan niet tegen mij), soms zo erg dat ze een schok krijgt maar daarna doet ze het dus gewoon weer. Voor context, ze staat 24/7 alleen in een paddock met schuilstal naast alle andere paarden (wat hier de standaard is, de stal is verder prima). Na wat wikken en wegen heb ik toch maar besloten om haar weer te verhuizen. Dt past gewoon niet bij haar. Ze gaat nu naar een vriendin van mij waar ze 24/7 buiten komt te staan met andere paarden. Voor de derde keer verhuizen in 1.5 jaar tijd maar hopelijk is het nu scheepsrecht.

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-24 21:47

Dat is balen juniper.. hopelijk geneest het goed, het is wel een rotplek.
En weer verhuizen is niet leuk, maar je doet het uiteindelijk in het belang van je paard.. :knuffel:

boedjang

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-24 00:21

Verhuizen is stom maar als ze met vrienden samen komt te staan is dat de stap meer dan waard hoor.

wortel115

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-24 04:50

Hopelijk geneest ze snel Juniper. En met vriendjes staan lijkt mij ook fijner als apart. Als snap ik wel dat een pension plek ze apart zet in geval van elkaar verwonden.

wortel115

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-24 10:00

Ik kan helaas mijn vorige post niet meer editen.

Vandaag was de paddock naast de paarden gehooid. Dus Atari mocht een paar rondjes om de nieuwe balen heen lopen. Dit was de eerste leer met de lange lijnen. Ml liep met hem aan zn halster en toen hij gewend was heb ik wat sturen geoefend. Op zn Aries deed hij het gewoon weer super makkelijk. Ik laat hem nu weer een paar weken met rust behalve poetsen en voetjes optillen want ik wil niet te snel gaan als hij alles zo goed oppakt. Uiteindelijk wil ik dit wel uitbouwen naar met bit en dubbele longe longeren maar we hebben tijd genoeg.
Afbeelding
Afbeelding

Equipro

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-24 10:11

Ik heb een vraagje, Sella staat nu 24/7 buiten, zolang het weer te toe laat, ze krijgt hooi en kuil, allebei van goede kwaliteit.
Moet daar nog iets bij? Ik ben zelf gauw geneigd opgroei brok te halen, maar is dat echt nodig?
Ze werkt natuurlijk nog niet…

wortel115

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-24 10:18

Ik voer geen opgroei/merrie/veulen brok. Onbeperkt hooi en een vitamine en mineralen balancer.

Anike

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-24 15:20

juniper

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-24 18:37

Equipro schreef:
Ik heb een vraagje, Sella staat nu 24/7 buiten, zolang het weer te toe laat, ze krijgt hooi en kuil, allebei van goede kwaliteit.
Moet daar nog iets bij? Ik ben zelf gauw geneigd opgroei brok te halen, maar is dat echt nodig?

Je zou eventueel een balancer kunnen halen, daarvan krijgen ze dan een kleine hoeveelheid per dag omdat het geconcentreerde vitaminen en mineralen zijn. Tenzij het paard het niet goed doet op alleen hooi en kuil zou ik nog brok gaan geven. Pas als ze echt aan het werk zijn en dan nog pas als ze anders invallen of geen spieren opbouwen.

Anike

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-24 19:54

juniper schreef:
Equipro schreef:

Je zou eventueel een balancer kunnen halen, daarvan krijgen ze dan een kleine hoeveelheid per dag omdat het geconcentreerde vitaminen en mineralen zijn. Tenzij het paard het niet goed doet op alleen hooi en kuil zou ik nog brok gaan geven. Pas als ze echt aan het werk zijn en dan nog pas als ze anders invallen of geen spieren opbouwen.

Ik kreeg inderdaad ook advies om een balancer te geven!
Via verschillende partijen een voedingsadvies opgevraagd.

Furst

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-24 20:44

Hier gingen ook alle paarden aan de bak vandaag, hihi. Ook mijn tweejarige, Tara, mocht er aan geloven. We zijn bezig met de beginselen van cirkelen/longeren en de stemcommando's van stap en draf. Ben trots op haar! Wat een braaf meisje!

Afbeelding

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-24 21:19

En ook hier mocht mijn dame weer wat leren.. :D

Vandaag weer heel eventjes aan de lijn gehad met een kaptoom en een singeltje. En aan die singel aan weerzijden een touwtje vast gemaakt om te kijken wat ze doet op druk aan haar hoofd.. maar daar week ze prima voor.. *\o/*

Dit zodat we straks wat meer kunnen aansturen naar correct lichaamsgebruik, omdat ze nu nog wel eens haar hoofd ver omhoog doet om om zich heen te kijken wat er allemaal gebeurd.. en dat is niet bevorderlijk voor haar rug.

Dit deed ze echt super.. op de 2e foto was ze zelfs aan het briesen.. <3 <3

Afbeelding

Afbeelding

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-24 22:09

Zij krijgt trouwens naast (bijna) onbeperkt hooi wel krachtvoer bij, wat bestaat uit jonge paarden muesli, aangevuld met lucernebrok en extra vitamines en mineralen. Maar goed.. ze heeft in een jaar tijd ook veel nodig gehad om er bovenop te komen.. en ze is nog steeds niks te dik.
Ze doet het er goed op, dus we houden het voorlopig gewoon zo. :o

wortel115

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-24 22:31

Leuk de anderen ook aan het werk.

boedjang

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-24 22:35

Hier ook voor de kleine man lucernebrok en vitamine brok met nog wat aanvullende mineralen en supplementen
Wat een leukert die Tara trouwens

juniper

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-24 04:01

@Furst: kleine tip, je touwhalster mag eventueel wat strakker zodat het wat hoger op de neus zit. Net als een hoge neusriem zegmaar.

Wat wordt er lekker veel werk verricht! Ik had uit NL een Anky dekje meegenomen en aangezien we nu toch niks kunnen doen heb ik die maar gepast. Morgen misschien wat clicker training doen in de paddock.

Afbeelding

juniper

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-24 04:04

juniper schreef:
Tenzij het paard het niet goed doet op alleen hooi en kuil zou ik nog brok gaan geven.

Dat moet natuurlijk ‘geen brok gaan geven’ zijn.