Kimmsel schreef:Uit nieuwsgierigheid, Jelske, welke conditionele redenen bedoel je precies? Ik vraag me namelijk wel eens af of mijn merrie last heeft van haar uier in beweging en het zogen, maar ben benieuwd of er anderen zijn die dus ervaren van wel en dan op welke vlakken.
En ben zelf ook geen tegenstander van afspenen, vanaf een acceptabele leeftijd is het hartstikke prima.
Hmmmm, ja, wel iets anders dan wat jij hier noemt. In het kort:
Mijn merrie heeft tijdens de dracht waarschijnlijk een virus onder de leden gehad waardoor ze met koorts heeft gestaan en enorm is ingevallen. 10 dagen na de bevalling heb ik ze opgehaald (en dus bezit gekregen). Vanaf dat punt met o.a. een goede fourageur en de veearts nieuw voerbeleid opgesteld en kwam ze weer langzaam aan. Ondertussen had ze wel mok, mijt, ontstekingen in drie benen en een worminfectie doordat ze zo'n lage weestand heeft gehad.
Zolang ze aankwam hadden we tijd voor het veulen om melk te blijven drinken/te ontwikkelen, maar zodra het veulen voldoende voor zichzelf kon zorgen hadden we er evengoed nog belang bij om haar te spenen.
Overigens kan het heel goed dat jouw merrie gewoon lang niet altijd meer wil lacteren. Op zich zal ze tijdens de beweging niet zomaar last hebben van haar uiers (of er moet een ontsteking in zitten, maar dat merk je gauw genoeg aan de merrie). Op een gegeven moment worden die veulens een stuk grover en willen ze nog wel eens bijten in het uier. Zeker als er geen andere veulens op de weide staan, heeft de merrie er veel meer bemoeienis mee.
@gitana:
Door de tekorten van mijn merrie heeft mijn veulen een calciumtekort gehad met als gevolg dat ze haar beentjes niet zo goed kon/wilde strekken. Zij is met 1,5mnd leeftijd voor het eerst gecorrigeerd en toen met 4mnd leeftijd nog eens. Wanneer het gaat om de ontwikkeling van hoeven/benen en/of de correctie daarvan zijn de eerste 8 maanden van het leven van het veulen cruciaal, maar als daarna een afwijking ontstaat wil je er evengoed zo snel mogelijk bij zijn.
ik zou dus rustig de hoefsmid er eens naar laten kijken.