Kwpn x Mini staat dan eindelijk toch op papier!!!!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-14 11:27

Wat is dan het nut van dat stamboekpapier van dat Welsh Part Bred??
25% is niets: dus dat hele stamboek van het WPB bestaat uit hele verschillende type paarden die niet met elkaar te vergelijken zijn. Alleen maar dat ze 25% Welsh hebben, of de overige 75% ezel is maakt niet uit.

Je eigen kruising is het bewijs. We lezen sinds de geboorte van het diertje dat er een KWPN kruising mini geboren is, om nu uiteindelijk heel trots te zijn dat het in een Welsh stamboek is ingeschreven? Feitelijk heeft het dus niets met een stamboek te maken....want je kan 75% andere rassen erin fokken. Dus wat maakt dan het stamboek tot stamboek? Niets.

Ik zou er geen cent voor over hebben en al helemaal niet met zoiets een dekking willen.

Bovendien als ik een 75% Arabier- 25%welsh fok en iemand anders een 75% draver-25%welsh fokt en er wordt verder gefokt, haal je de Welsh er steeds meer uit.

xSogno

Re: Kwpn x Mini staat dan eindelijk toch op papier!!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-14 11:32

Dat je weet wie de ouders zijn, mocht het diertje ooit verkocht worden? En als diegene er dan weer mee wilt fokken kan het heel handig zijn.
Verder is dit toch een itp en geen discussie gedeelte dacht ik. Ik weet nog steeds niet zo goed wat ik van deze kruising moet vinden, ben wel benieuwd hoe hij er over 3 jaar uitziet.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-14 11:33

Ik meen dat vrijwel elk part-bred stamboek een percentage heeft waaraan ze moeten voldoen.

NRPS bv moet ik meen 12.5 (anglo) arabisch bloed hebben om toegelaten te worden.
(anglo in geval van paarden)

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-14 11:34

Fijn voor TS dat ze er een papier bij heeft. Wat me wel zorgen maakt is dat ze 1) niet uitsluit dat ze deze combi nog een keer gaat maken en 2) dat ze ook ermee dekken niet uitsluit. Je ziet toch zelf wel dat hij niet een echt handige bouw heeft? (en dan zeg ik het nog voorzichtig). En dat bedoel ik echt niet gemeen, maar een beetje realisme is wel handig. Ik krijg steeds meer het gevoel dat TS het vooral te doen is om tegen zoveel mogelijk schenen te schoppen en dat daarbij het realisme volledig uit het oog verloren is. Overigens is een speknek heel wat anders als een korte nek, en dat laatste heeft hij zeker.

Verder snap ik de mensen die dit aandachtzoekerij vinden helemaal. Maar goed, sommige mensen hebben daar behoefte aan en het staat iedereen vrij om een topic te openen :)

W_Empress

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-14 11:48

gekvanfleur schreef:
25% is niets: dus dat hele stamboek van het WPB bestaat uit hele verschillende type paarden die niet met elkaar te vergelijken zijn. Alleen maar dat ze 25% Welsh hebben, of de overige 75% ezel is maakt niet uit.

Je eigen kruising is het bewijs. We lezen sinds de geboorte van het diertje dat er een KWPN kruising mini geboren is, om nu uiteindelijk heel trots te zijn dat het in een Welsh stamboek is ingeschreven? Feitelijk heeft het dus niets met een stamboek te maken....want je kan 75% andere rassen erin fokken. Dus wat maakt dan het stamboek tot stamboek? Niets.

Ik zou er geen cent voor over hebben en al helemaal niet met zoiets een dekking willen.

Bovendien als ik een 75% Arabier- 25%welsh fok en iemand anders een 75% draver-25%welsh fokt en er wordt verder gefokt, haal je de Welsh er steeds meer uit.

Het nut van een partbred sectie (want een stamboek is het niet, dat is het stamboek zelf, deze sectie is er een onderdeel van) is bloedverversing bij gesloten stamboeken en de mogelijkheid tot het fokken van een pony die geschikter is voor de sport dan het originele type en die te kunnen registreren. Das niet zo moeilijk toch? :)

Je laatste voorbeeld klopt ook niet. Kruis je een 75% arab, 25% welsh, met een 75% draver, 25% Welsh, krijg je een veulen met 25% Welsh. Er wordt dus niks uitgefokt.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-14 11:51

12.5 toch....
25% + 25% wordt opnieuw 25% in de nakomeling meen ik... :=

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-14 11:56

W_Empress schreef:
gekvanfleur schreef:

Het nut van een partbred sectie (want een stamboek is het niet, dat is het stamboek zelf, deze sectie is er een onderdeel van) is bloedverversing bij gesloten stamboeken en de mogelijkheid tot het fokken van een pony die geschikter is voor de sport dan het originele type en die te kunnen registreren. Das niet zo moeilijk toch? :)

Je laatste voorbeeld klopt ook niet. Kruis je een 75% arab, 25% welsh, met een 75% draver, 25% Welsh, krijg je een veulen met 25% Welsh. Er wordt dus niks uitgefokt.

Ook over bloedverversing wil je toch nadenken??? En niet: ik kan mijn mini *KWPN nergens inschrijven, gelukkig zit er ook nog Welsh bij, dan kan ik hem daar nog kwijt. :+

Dus die draver en Arabier gaan percentueel gezien inleveren, maar de Welsh niet. Dat lijkt me een sterk verhaal.

W_Empress

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-14 11:57

Dat is het voorbeeld ook Ayasha.... Moeder: 75% draver/25% Welsh, Vader: 75% Arab/25% Welsh= 25% Welsh. Veulen krijgt van beide ouders 12,5% Welsh mee. 2 x 12,5% = 25%.

W_Empress

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-14 11:58

gekvanfleur schreef:
W_Empress schreef:

Ook over bloedverversing wil je toch nadenken??? En niet: ik kan mijn mini *KWPN nergens inschrijven, gelukkig zit er ook nog Welsh bij, dan kan ik hem daar nog kwijt. :+

Dus die draver en Arabier gaan percentueel gezien inleveren, maar de Welsh niet. Dat lijkt me een sterk verhaal.

Deze mini x KWPN is dan ook een uitzondering he? :') Denk nou niet dat het hele welsh partbred ermee vol zit :+

De rest klopt idd, dat jou dat sterk lijkt kan ik niet helpen. Het is zo, zie voorbeeld hierboven.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-14 11:59

W_Empress schreef:
Dat is het voorbeeld ook Ayasha.... Moeder: 75% draver/25% Welsh, Vader: 75% Arab/25% Welsh= 25% Welsh. Veulen krijgt van beide ouders 12,5% Welsh mee. 2 x 12,5% = 25%.

Ohja! Je hebt helemaal gelijk! :o Had 'm effe verkeerd gelezen! :o

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-14 12:00

hetzal toch ook vooral een goedkope en emotionele keuze geweest, eigen hengste en eigen emrrie, fijn iig voor dr dat het bij een stamboek terecht kan.

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-14 12:04

Nee, maar kun je je dan voorstellen dat mensen niet op dit soort excessen zitten te wachten in ´hun´ stamboek..ik wel (en ik fok geen mini´s, heb een ras dat in NL vrijwel niet voorkomt en ben er blij mee ook, want daar bestaat dit gezeur niet)

Ook ik had een verkeerd rekensommetje gemaakt, excusus. :)

W_Empress

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-14 12:06

gekvanfleur schreef:
Nee, maar kun je je dan voorstellen dat mensen niet op dit soort excessen zitten te wachten in ´hun´ stamboek..ik wel (en ik fok geen mini´s, heb een ras dat in NL vrijwel niet voorkomt en ben er blij mee ook, want daar bestaat dit gezeur niet)

Natuurlijk, ik had deze kruising ook nooit gemaakt! :) Maar dat wil nog niet zeggen dat de hele Welsh partbred sectie moet worden afgedaan als "rommel". Want die partbred secties hebben wel degelijk nut :j

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-14 12:13

W_Empress schreef:
gekvanfleur schreef:

Natuurlijk, ik had deze kruising ook nooit gemaakt! :) Maar dat wil nog niet zeggen dat de hele Welsh partbred sectie moet worden afgedaan als "rommel". Want die partbred secties hebben wel degelijk nut :j

Ik begrijp het :j Het is natuurlijk nuttig, alleen ik ben zo verbaasd dat je een kruising fokt kwpn-mini en je hem dan in mag schrijven bij een Welsh stamboek. Vind het gewoon zonde.
Misschien een stom vraagje: waarom houden ze niet 50 procent aan? Dat lijkt mij logischer. Je wilt een ras verbeteren voor de sport en de bloedvoering, maar me maar 25% Welsh vind ik dat wel wat magertjes.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-14 12:14

gekvanfleur schreef:

Als ze niet op dit soort excessen zitten te wachten dan lijkt het me verstandig om het percentage Welsh bloed van 25% naar bijvoorbeeld 50% te zetten. Maar zolang dit niet gebeurt vind ik het een nietnuttige discussie.

W_Empress

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-14 12:21

gekvanfleur schreef:
W_Empress schreef:

Ik begrijp het :j Het is natuurlijk nuttig, alleen ik ben zo verbaasd dat je een kruising fokt kwpn-mini en je hem dan in mag schrijven bij een Welsh stamboek. Vind het gewoon zonde.
Misschien een stom vraagje: waarom houden ze niet 50 procent aan? Dat lijkt mij logischer. Je wilt een ras verbeteren voor de sport en de bloedvoering, maar me maar 25% Welsh vind ik dat wel wat magertjes.

Dat weet ik ook niet. Ik fok ook niet voor het Welsh stamboek. :) Het zal vast iets te maken hebben met zoveel % zuiver op papier in generaties ofzo. Geen idee :)

Davina1402

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-14 12:23

Nag nag nag... :P :P :P :P

GEFELICITEERD MET JULLIE PAPIER!!!!

*durf blij te zijn voor een ander*

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-14 12:28

Heeft niks met durven blij zijn voor een ander te maken. :(:)

Ilse_123

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-14 12:31

Oke... ik volg niet heel de discussie want die gaat me soms veeel te ver en onzinnig.... maar wat is voor jou nou eigenlijk de waarde van dat papier? Vooral omdat je zo trots bent met je kwpnxmini en dan een soort speurtocht begint naar een papier, en dan maar voor het partbred welsh papier gaat omdat je dat toevallig kan krijgen.
Niet dat ik niet blij voor je ben, maar ik snap gewoon de meerwaarde van dat papiertje niet, het zal de pony een worst wezen, en ik denk dat het qua geldwaarde van de pony ook niks uitmaakt.

Sincere

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-14 12:43

Wat een discussies weer...
Het lijkt ook steeds respectlozer te worden. Sommige mensen praten over dit paard alsof hij een hoop stront of een voorwerp is.

Loveskary

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-14 12:55

Toen ik mijn fjord kocht stond de gehele afstammeling gewoon op het paspoort los papier doen veel stamboeken niet meer.
Net zoals jij een mini appaloosa zou kopen staat ook gewoon op het paspoort de afstammeling als er een stamboek bij zit.

Loveskary

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-14 12:56

Sincere schreef:
Het lijkt ook steeds respectlozer te worden. Sommige mensen praten over dit paard alsof hij een hoop stront of een voorwerp is.

Helemaal mee eens en Ts heeft een leuk veulen.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-14 12:58

Er zit een verschil tussen ras stamboeken (gesloten) en registratie stamboeken (open)
Mijn haflo heeft gewoon nrps papier, kan gewoon naar de stamboekopname.
Als ik haar met een tinker (voorbeeld) laat dekken, kan dit veulen ook gewoon weer ingeschreven worden ivm het percentage (anglo) Arabisch bloed...

Sincere

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-14 13:16

Loveskary schreef:
Sincere schreef:

Helemaal mee eens en Ts heeft een leuk veulen.

Inderdaad! Het is niet alleen 'die kruising', maar ook een veulen waar de TS gek op is, en veel om geeft. En niemand vind het leuk als er zo respectloos gepraat word over een paard waar jij zelf heel gelukkig mee bent.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-14 13:22

Ik zie helemaal nergens respectloze reacties? :? Wel mensen die hier hun bedenkingen bij hebben en daar is het een forum voor. TS weet zelf ook dondersgoed dat ze dit soort reacties kan krijgen en kiest er toch voor om het te plaatsen. Prima toch? Wat bereik je met alleen maar een berg pennyreacties?
Laatst bijgewerkt door Cayenne op 06-11-14 13:24, in het totaal 1 keer bewerkt