Rum Mini x Kwpn word steeds groter en groter..

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Pauww

Re: Rum Mini x Kwpn word steeds groter en groter..

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-14 13:13

Prachtig veulen ! En een super kleurtje <3

akishino

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-14 13:19

Mooi kleurtje.
Heb je ook een foto van papa? Of kijk ik daar nu helemaal overheen?
Veel succes met je knappe veulen.

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-14 13:21

Dustinlover schreef:
Het veulen voldoet zeker aan mijn verwachtingen. Hij is luxe en kan goed en ruim bewegen.

Dat snap ik en ik herhaal ook graag nog een keer dat ik het een leuk veulen vind, maar brengt dit veulen je dichter bij je fokdoel zoals ik al eerder vroeg? Hij is leuk, maar ben je er foktechnisch gezien nou echt iets mee opgeschoten? Het nadeel van een kruising waarvan de ouderdieren zo ontzettend verschillend zijn is dat je een soort van genetische grabbelton creëert, terwijl je er als fokker juist bij gebaat bent om ongeveer te weten wat je van een combinatie kunt verwachten. Anders is fokken echt gokken. Natuurlijk kunnen er goede redenen zijn om zo'n combinatie toch te maken. Binnen veel ponystamboeken zie je dat er op enig moment pony's met paarden zijn gekruist om de kwaliteit te verbeteren. Over de gehele populatie is dat vaak erg zinvol gebleken, al werden individuele fokkers nogal eens verrast (zowel in positieve als negatieve zin) door hun eigen fokproducten. Er gaan vele generaties overheen voordat je weer een beetje weet wat voor vlees je in de kuip hebt. Het is een offer wat je maakt als je zulke verschillende dieren met elkaar kruist. Het is natuurlijk nog een beetje afwachten hoe jouw veulen uitgroeit, maar van wat ik nu zie denk ik dat je in Nederland niet heel ver hoeft te zoeken naar pony's die kleiner zijn dan jouw veulen zal worden en die op de punten die jij als belangrijk noemt minstens net zo goed scoren als jouw veulen en als ik eerlijk ben denk ik ook nog wel beter. Wil je ook nog een leuk kleurtje dan zal je misschien iets langer moeten zoeken of iets meer moeten betalen, maar aan de andere kant, een leuk kleurtje fok je er in één generatie op en kun je ook net zo snel weer kwijt zijn, dus dat lijkt mij van ondergeschikt belang. Wegen de nadelen van de 'genetische grabbelton' op tegen de voordelen in kwaliteit van dit veulen? Naar mijn idee ben je terug in de tijd aan het fokken. Waarmee ik dus niet zeg dat je veulen niet leuk is of dat je deze combinatie niet meer zou moeten maken, maar het verbaast mij een beetje dat je met het fokdoel waar je mee begon tevreden bent met dit resultaat. Ik denk dat dit een leuk experiment was wat je best nog eens kunt herhalen, maar als je serieus bent over je fokdoel denk ik dat je het jezelf ontzettend moeilijk maakt op deze manier.

WorthTheWait

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-14 13:23

Wat een mooi veulen! <3

IngridM

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-14 13:55

Hij gaat volgens mij wel heel gaaf uitgroeien ! Prachtig kleurtje ook !

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-14 14:09

goeroe schreef:
Dustinlover schreef:
Het veulen voldoet zeker aan mijn verwachtingen. Hij is luxe en kan goed en ruim bewegen.

Dat snap ik en ik herhaal ook graag nog een keer dat ik het een leuk veulen vind, maar brengt dit veulen je dichter bij je fokdoel zoals ik al eerder vroeg?

Huh? Is dit veulen het resultaat van een fokdoel dan?
Ik dacht dat het een ongelukje was....
Waarom zou je überhaupt deze mix bewust opzoeken?

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-14 14:17

Die discussie over het touwtje begint behoorlijk vervelend te worden. Gelukkig is het veulen niet van heel bokt maar van Rowan. En Ro ik blijf erbij, hij is leuuk!!

Daarbij, ja dit was een bewuste keuze om
Te fokken, en ja dit kun je ovet heeeeeel bokt lezen ondertussen. En als ik me niet vergis was het om nieuw bloed te maken/toe te voegen en had Rowan gehoopt op een merrie. Volgensmij.

Furrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-14 14:21

Het is een beetje zoals deze combinaties fokken, als het goed gaat ben je een held. Als er een misvormd veulen uit kwam kan je bijna gaan lopen.
Idem met het touwtje :)

Ik ben blij dat hij zo mooi is geworden :)

Set_Elkol

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-14 14:26

Dees schreef:
goeroe schreef:
Dat snap ik en ik herhaal ook graag nog een keer dat ik het een leuk veulen vind, maar brengt dit veulen je dichter bij je fokdoel zoals ik al eerder vroeg?

Huh? Is dit veulen het resultaat van een fokdoel dan?
Ik dacht dat het een ongelukje was....
Waarom zou je überhaupt deze mix bewust opzoeken?

zoek TS haar eerdere topic maar op, ook mini x kwpn bij merries kijken.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-14 14:27

Ja Dees, dit was een bewuste keus van TS. Daar zijn al wat topics over geweest trouwens. Ik vind het geen verkeerd veulen, maar wel buiten proporties (en dat heeft niets met het veulen-zijn te maken). De halslengste klopt bijvoorbeeld niet met de rest, maar goed, het is de keus geweest van TS. En het kleurtje is wel weer commercieel natuurlijk :)

Goudlokje1

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-14 14:31

Ik had nooit verwacht het te zeggen, maar wat een knap dingske.. Ik vind hem echt heel gaaf, hoeft geen strikje omheen <3

Iedereen over het touwtje: Jullie hebben van alles te zeuren over het feit dat er een touw aan zit, wat (ook volgens mij) best iets korter kan, maar als TS aangeeft dat hij anders niet te vangen is, anderen aankomen met "dan is het een fout van de fokker, je had er eerder mee moeten beginnen." aan komt, zak je voor mij wel heel laag. Het is gezegd, klaar.

cashlee

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-14 14:52

Knappe rum! Hij ziet er goed uit! Al enig idee hoe groot hij wordt?

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-14 15:12

Goudlokje1 schreef:
Ik had nooit verwacht het te zeggen, maar wat een knap dingske.. Ik vind hem echt heel gaaf, hoeft geen strikje omheen <3

Iedereen over het touwtje: Jullie hebben van alles te zeuren over het feit dat er een touw aan zit, wat (ook volgens mij) best iets korter kan, maar als TS aangeeft dat hij anders niet te vangen is, anderen aankomen met "dan is het een fout van de fokker, je had er eerder mee moeten beginnen." aan komt, zak je voor mij wel heel laag. Het is gezegd, klaar.

Waarom zak je dan laag?

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-14 15:20

Waarom ga je niet in op vragen die niet over het touwtje gaan?

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-14 15:33

Jeetje val bijna van mijn stoel. Wat een reacties zeg. Ts moet zich nu zo'n beetje verantwoorden voor een eventueel verkeerd fokdoel? Laat haar dat lekker zelf bepalen. Haar keuze je kan vinden wat je wil maar je hoeft toch niet zo vervelend te doen? Leven en laten leven en doe wat je wil met je eigen dier.

zit de foto's nog even te bekijken maar zie niet veel bijzonders aan de halslengte, veulens zijn altijd uit proportie, kun je echt nog niet zoveel uit afleiden. Daarom doen ze de stamboekopname natuurlijk ook als veulen en nirt als ze 3 zijn, stom van me 8)7
Laatst bijgewerkt door piezze op 20-08-14 15:39, in het totaal 1 keer bewerkt

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-14 15:36

Ik zie helemaal geen vervelende reacties maar juist mensen die gewoon geinteresseerd zijn in de beweegredenen van de TS. Die zet overigens zelf steeds overal 'mini x kwpn' bij, dus dan kan ze dat gewoon verwachten. Lijkt mij helemaal niets mis mee :)

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-14 15:42

Nee wel gek dat ts niet echt meer reageert, en dat terwijl ze allemaal van die enthausiaste en vriendelijke reacties krijgt op dit veulentje, gek hoor _O-

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-14 15:44

Bizar fokdoel. Lijkt me ook een beetje foktechnisch een doodlopende straat, want hoe wil je van hier uit nog verder fokken?
Nou ja, het zou mijn keuze niet zijn.

Ik denk dat een nakomeling van bijv. KWPN-goedgekeurde hengst Bordeaux fokken uit deze merrie veel interessanter zal zijn.
Dat dit veulen nog enigszins gelukt is, is dankzij de mooie rijpaardgenen van de merrie en daarnaast een hele hoop geluk.

Maar goed, DIT veulen is best aardig om te zien.
Waar wil je hem gaan registeren, TS?

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-14 15:46

Piezze, jij reageerd bizar. Waarom is het raar om te vragen wat de toekomstplannen zijn en of hij foktechnisch interessant is?

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-14 15:55

Cayenne schreef:
Ik zie helemaal geen vervelende reacties maar juist mensen die gewoon geinteresseerd zijn in de beweegredenen van de TS. Die zet overigens zelf steeds overal 'mini x kwpn' bij, dus dan kan ze dat gewoon verwachten. Lijkt mij helemaal niets mis mee :)

dat is me ook al opgevallen... :) En ook in topics van haar andere veulen wordt Rum regelmatig genoemd met de kruising erbij... Dan zou je toch haast denken dat ze gewoon dergelijke reacties wíl.

Dustinlover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-14 16:07

Om nog even geïrriteerd over te komen: ik was aan het werk dat is er ook nog :P

Ik heb wel wat bijgelezen en het touwtje hebben we onderhand wel gehoord en heb ik zelf ook al genoeg op gereageerd en ga er verder ook niks meer over zeggen.

Ik lok de reacties niet uit met mini x kwpn.. Dit is om te laten weten aan mensen die hem volgen of volgde dat het over hem gaat aangezien je weet hoeveel volgers ik wel niet heb/had ;)

Hoe groot dat ga ik binnenkort als hij thuis is even meten. Waar hij ingeschreven word.. Misschien nog helemaal nergens, dat weet ik nog niet precies.. :)

Mensen die vragen hebben over mijn kruising, gewoon even mijn berichten nachecken ;) Daarbij ben ik nog heel blij met mijn kruising en is hij goed in verhouding tot nu toe en zullen we zien hoe het gaat uitgroeien.

Memere

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-14 16:11

Maar als je hem nergens inschrijft hoe kun je je fokdoel verder zetten?
Dat gaat toch helemaal niet,teminste als je papiervolle veulens wilt..wat jij graag wilt denk ik als fokker.
Want je wou graag nieuw bloed en verder fokken tot een kleinere maat, maar het is een hengst geworden.. is hij dat om aan te houden of voor de verkoop aangezien zijn kleurt toch ook makkelijker verkoopt?

Het is een zeer mooi veulen en je hebt geluk gehad dat deze kruising zo goed gelukt is..zou ook iets compleet anders uit kunnen komen !
Als je zoveel volgers hebt weten die personen ook goed genoeg wie hij is..dus de kruising erbij zetten heeft ook geen enkele nut buiten reacties/vragen uitlokken.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-14 16:16

Zie je zelf voor hem een toekomst in de fokkerij of had het daarvoor echt een merrie moeten zijn?
Is hij te koop of besluit je dat pas als hij volwasssn is?

Kaus

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-14 16:27

Mag ik vragen waarom je liever een merrie had?
Je kunt toch een merrie kwpn x mini hebben en er een mini hengst op zetten, of een mini merrie hebben en er een kwpn x mini hengst (Rum dus) op zetten?
Zit daar verschil in?

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-14 16:34

Een kruising komt natuurlijk niet door de hengtenkeuring Kaus, dus dan zul je er hooguit je eigen merrie mee dekken.