Ik kwam gisterennacht in de stal omdat ik gebonk in de stallen hoorde. Ik (overbezorgde surrogaatmama van Jazzy) ga kijken.
Tref ik mijn 20 jarige gezinspaard aan kreunend van de pijn op de grond. Ik stapte de stal binnen want dacht aan koliek. Toen schrok ik mij het leplazerus! Er hing een pootjesblaas uit!
Ik gillend naar mijn man dat deze moest komen omdat Lib lag te bevallen. Gelukkig waren we erbij, want veulen zat vast in het geboortekanaal, en tong was al paars/blauw. Merrie perste ook niet meer, dus letterlijk eraf getrokken. Eenmaal op de grond begon hij gelijk te happen naar adem. Wel is hij een beetje zwak, en staat erg wankel op zijn beentjes. Vanmiddag ging het al iets beter met 'm, maar zijn beentjes moeten echt nog uitvouwen..Opstaan gaat nog erg moeizaam daar helpen we hem dan ook nog bij. Hij is ook snel vermoeid. Achteraf moet het gebeurt zijn in die drie weken dat hier een hengst stond voor Montana. Libby is toen 1 keer losgebroken. Maar ze was al jaren niet meer willig! Dus ik heb daar niets van gemaakt. Heb ook geen dekking gezien, enkel dat zij in de buurt van de hengst losliep.Ik poets haar iedere dag, maar ook niets gevoeld. Verder ook geen tekenen, ook niet achteraf.. We voeren haar in de winter graag wat extra, omdat het een merrie is die snel terug valt. Dus ook geen enorme dikke opvallende buik.. Dit was Libby haar eerste veulen. We hadden geen fokdoel met haar, omdat zij een aangeboren hoefafwijking heeft. Libby mag gewoon als gezinspaard hier haar jaartjes slijten. Omdat het echt een verassing was en wij hem nu echt zien als cadeautje, gecombineerd met een moeizame bevalling waarbij mijn man en ik hem hebben gehaald met onze blote handen,wilde ik een bijzondere naam voor hem. Hij heet Gioh. Spreek uit als Gio van oh,oh cherso! De letters van zijn naam staan voor: Gift In Our Hands. Omdat we letterlijk een cadeau in onze armen mochten houden.! Beetje de draad kwijt, maar nu alles oke is met mams en zoon, toch ook wel superblij!! Moest het ff aan jullie kwijt..

En nog 1 van de 10 dagen oude Jazzy!!

.
en gelukkig dat je erbij was.