ioontje schreef:Pas je wel op jezelf? In je profiel las ik dat je 34 bent, dus niet echt meer een 'Pennymeisje', maar laat de wens niet de vader zijn van de gedachte!
Op 2 maart denk je een veulen te voelen (ook ik heb kinderen en weet hoe het voelt als ze te keer gaan, maar mijn darmen houden mij wel eens voor de gek, door net te doen alsof er een baby tegen mijn buik schopt, compleet met 'bult') en op 4 maart zeg je voor 99% zeker te zijn van dracht omdat de buik van je merrie nu lekker begint uit te dijen............... Zelf heb ik toch al redelijk wat drachten en geboortes meegemaakt, maar binnen twee dagen heb ik weinig echt zien groeien.. wel vorm veranderen en ook het uier zien veranderen.
Ik wil zeker niets uitsluiten, want wat is er leuker dan een veulentje in de wei, maar ik zou haar toch even laten opvoelen. Niet omdat je je zorgen hoeft te maken; als ze hoogdrachtig is komt het veulen er echt wel uit, hoewel ik er zeker bij zou willen zijn om, in geval van nood, een handje te kunnen helpen of de DA te kunnen bellen. Maar ik zou er gewoon zeker van willen zijn en me niet dagen/weken lopen verheugen op iets wat misschien helemaal niet komt (je merrie had volgens mij, zover in de dracht toch al wel een klein beetje veranderd uier moeten hebben....).
Wat betreft het op de eerste dag uit elkaar halen: als dit een eerste veulen is voor je merrie zou ik persoonlijk daar even, in ieder geval, een paar dagen, mee wachten. Er moet wel een band/binding komen tussen moeder en kind. Wij hebben het al eens meegemaakt dat de merrie erg weinig wou weten van het veulen en we het veulen in eerste instantie, voor de zekerheid, de fles hebben gegeven (met melk van de merrie zelf). Door toch steeds weer te proberen het veulen bij de moeder te laten drinken voor we gingen melken en daarnaast ze samen veel rust te geven is het gelukkig wel goed gekomen, maar ze hadden samen toch echt even tijd nodig.
Later is het inderdaad handig als ze wat gewend zijn aan 'afscheid' nemen.
Succes en houd ons op de hoogte!
Mijn idee ook, schijndrachtige merrie kan je flink voor de gek houden, zolang ik geen merrie opgevoeld heb, geloof ik ook niet zomaar dat ze drachtig is. Heb het wel meer gehoord, die mensen wachten al jaren op dat veulen waar ze 99% zeker van waren.
Wat betreft merrie en veulen dag 1 al uit elkaar halen, grootste onzin. zorg dat je een mak veulen krijgt die je met moeder erbij vertrouwt, dan kun je dat geleidelijk opbouwen en uiteindelijk is zelfs afspenen geen probleem. Laatste veulen van mijn merrie, niks bij weggehaald. pas met een paar maanden stond ze af en toe een half uurtje in de box met een andere merrie naast. in de aanloop daarvan ging het vaak heel spelenderwijs, even onder het eten wanneer veulen naar buiten liep deur 2 minuten dicht enzovoort, even gewoon opbouwen. afspenen veulen opgehaald, thuis bij ander veulen in, en bij merrie voor de eerste nacht haar vaste maatje in de stal, ik heb beide niet een keer gehoord
. zo kan het ook.