hellup krijg onverwachts een cadeautje van Amber

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Apochewinta

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-13 13:34

Wat een leuke verrassing! Heel veel succes!
Laat de natuur inderdaad haar gang maar gaan; komt best goed.

Als ik je een tip mag geven:
Haal vanaf dag 1 (dat gaat onder protest... :+ ) de merrie heel even bij het veulen weg. Als je dit dagelijks herhaald, wordt het gewoon dat mamma even weg is. Dat voorkomt veel stress en jij kunt desgewenst het rijden weer oppakken.
Bij het spenen heb ik ervoor gekozen om de merrie een maandje elders te zetten. Het veulen bleef op z'n vertrouwde plek en was rustig: mamma ging wel vaker even weg en zou heus wel terugkomen, dus geen reden voor paniek. Na die maand weer bij elkaar op de wei. Ze herkenden elkaar uiteraard maar het drinken liet mams niet meer toe.

Geniet ervan; het is een bijzondere tijd!

medlam

Re: hellup krijg onverwachts een cadeautje van Amber

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-13 13:59

spannend, ben benieuwd wat voor veulen eruit komt, ik hoop dat het gezond is....

selyna

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-13 14:01

ben benieuwd

annewill

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-13 14:08

Spannend hoor.

myk_en_shant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-13 14:16

Apochewinta bedankt voor je tips. Hier heb ik zeker wat aan.
Ga ze denk ik vanaf dag 1 idd heel eventjes van elkaar scheiden. En steeds verder uitbreiden.

koenlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-13 14:26

vrouwke schreef:
koenlover schreef:

Dan wil ik wel graag weten wie jou dierenarts is, want mijn dierenarts rekende voor nog geen 10 minuten werk met opvoelen bijna €70.-, als ik dat van tevoren had geweten had ik mooi gewacht.

TS; wat een verrassing! Ik hoop dat er binnenkort een gezond veulentje naast staat.

Welke dierenarts heb jij koenlover?
Ik woon dichtbij je in de buurt en had eerst ook een andere dierenarts die harstikke duur was.
Via een manege ben ik aan een andere gekomen die daar ook altijd komt.
Ik moet zeggen dat het de helft scheeld.

Ik zit voor de paarden bij dap Deurne, ondertussen dierenartsen combinatie zuid-oost, en sinds het samen gaan zijn ze nog duurder geworden. Ik hoor graag welke jij hebt want met 8 paarden heb ik er nog als eens een nodig.

Hagar_Helga

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-13 14:37

Iedereen zijn mening, maar ik zou ze echt niet vanaf dag 1 al uit elkaar halen, dat gaat zo tegen de natuur in. Met 2 weken is al een heel ander verhaal imo.....

DaniOx

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-13 15:15

De eerste dag uit elkaar halen? Mag het paard aub paard zijn en blijven? Dat vind ik echt niet kunnen. Ook voor de merrie niet. Lekker paard laten wezen, afspenen heb je ruim de tijd voor. Ik zou dus echt niet meer rijden, maar wel beweging blijven geven. DA kan, als je geen ervaring hebt, een hoop schelen. In ieder geval even bellen en zeggen dat je een veulen verwacht zou wel t minste zijn. Verder hoop ik voor jullie dat de natuur het zelf regelt. Wel stom van de vorige eigenaar om zoon ongecastreerd bij moeder te laten staan. Niet fijn een insect veulen inderdaad, maar daar kan jij nu nx aan doen. Weet je al of je het houdt of niet?
Ja er zijn zat kostenverschillen in DA, maar dus ook in de manier van behandelen. Ik heb liever een goede DA dan een eikel die bijv. bij alles antibiotica en pred voorschrijft. Of die je dier onder narcose laat gaan zonder gasanesthesie en extra bewaking. Die ze niet antagoneren, maar langer onder narcose laten etc.

ioontje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-13 15:47

Pas je wel op jezelf? In je profiel las ik dat je 34 bent, dus niet echt meer een 'Pennymeisje', maar laat de wens niet de vader zijn van de gedachte!
Op 2 maart denk je een veulen te voelen (ook ik heb kinderen en weet hoe het voelt als ze te keer gaan, maar mijn darmen houden mij wel eens voor de gek, door net te doen alsof er een baby tegen mijn buik schopt, compleet met 'bult') en op 4 maart zeg je voor 99% zeker te zijn van dracht omdat de buik van je merrie nu lekker begint uit te dijen............... Zelf heb ik toch al redelijk wat drachten en geboortes meegemaakt, maar binnen twee dagen heb ik weinig echt zien groeien.. wel vorm veranderen en ook het uier zien veranderen.
Ik wil zeker niets uitsluiten, want wat is er leuker dan een veulentje in de wei, maar ik zou haar toch even laten opvoelen. Niet omdat je je zorgen hoeft te maken; als ze hoogdrachtig is komt het veulen er echt wel uit, hoewel ik er zeker bij zou willen zijn om, in geval van nood, een handje te kunnen helpen of de DA te kunnen bellen. Maar ik zou er gewoon zeker van willen zijn en me niet dagen/weken lopen verheugen op iets wat misschien helemaal niet komt (je merrie had volgens mij, zover in de dracht toch al wel een klein beetje veranderd uier moeten hebben....).

Wat betreft het op de eerste dag uit elkaar halen: als dit een eerste veulen is voor je merrie zou ik persoonlijk daar even, in ieder geval, een paar dagen, mee wachten. Er moet wel een band/binding komen tussen moeder en kind. Wij hebben het al eens meegemaakt dat de merrie erg weinig wou weten van het veulen en we het veulen in eerste instantie, voor de zekerheid, de fles hebben gegeven (met melk van de merrie zelf). Door toch steeds weer te proberen het veulen bij de moeder te laten drinken voor we gingen melken en daarnaast ze samen veel rust te geven is het gelukkig wel goed gekomen, maar ze hadden samen toch echt even tijd nodig.
Later is het inderdaad handig als ze wat gewend zijn aan 'afscheid' nemen.
Succes en houd ons op de hoogte!

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-13 15:49

myk_en_shant schreef:
Apochewinta bedankt voor je tips. Hier heb ik zeker wat aan.
Ga ze denk ik vanaf dag 1 idd heel eventjes van elkaar scheiden. En steeds verder uitbreiden.

Vanaf de eerste dag moet je niet doen, voor het veulen onnodig en de merrie gaat helemaal over de zeik. Wacht gewoon even tot het veulen 2 weken oud is, tot die tijd kun je bv wel het veulen in de box laten en de merrie in het gangpad aan de deur binden (zodat ze elkaar kunnen zien), of op de merrie rijden terwijl het veulen wordt vastgehouden in het midden van de rijbak.
Als het veulen 2 weken oud is zijn ze vaak al een stuk zelfstandiger en zie dat de merrie al veel minder intresse heeft in waar het veulen uithangt.

rienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-13 16:01

Oeh spannend! hoop voor je dat je een gezond en goed veulen krijgt!

ik wil even ingaan op de post van apochewinta: Niet alle merries laten het veulen niet meer drinken na die periode.

Wij hebben ons veulen 3 jaar geleden ook thuis laten staan en mams is 1.5 maand weggeweest. Thuis ook nog een maand gescheiden gehouden maar ze bleef het veulen toestaan om te drinken.

Janski

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-13 16:27

Laten we even wel wezen, er is geen handboek voor wanneer een veulen van zijn moeder af moet.
Bij mij mogen ze gerust even elkaar leren kennen. De moeder kent het veulen vrij snel maar omgekeerd niet, als je in de eerste paar dagen de moeder wisselt maakt dat het veulen niet uit.

Wij doen met 2 weken even 10 minuutje en dan zo heel rustig aan uitbouwen tot ze een half uurtje uit elkaar zijn. Met twee maanden pak ik het rijden weer op dus dan zijn ze een uurtje zonder elkaar.

De eerste dag scheiden is naar mijn gevoel echt niet leuk/goed dient geen enkel doel.
Ik doe wel vaak zo snel mogelijk naar buiten en dag twee al een halstertje om even..

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-13 17:03

ioontje schreef:
Pas je wel op jezelf? In je profiel las ik dat je 34 bent, dus niet echt meer een 'Pennymeisje', maar laat de wens niet de vader zijn van de gedachte!
Op 2 maart denk je een veulen te voelen (ook ik heb kinderen en weet hoe het voelt als ze te keer gaan, maar mijn darmen houden mij wel eens voor de gek, door net te doen alsof er een baby tegen mijn buik schopt, compleet met 'bult') en op 4 maart zeg je voor 99% zeker te zijn van dracht omdat de buik van je merrie nu lekker begint uit te dijen............... Zelf heb ik toch al redelijk wat drachten en geboortes meegemaakt, maar binnen twee dagen heb ik weinig echt zien groeien.. wel vorm veranderen en ook het uier zien veranderen.
Ik wil zeker niets uitsluiten, want wat is er leuker dan een veulentje in de wei, maar ik zou haar toch even laten opvoelen. Niet omdat je je zorgen hoeft te maken; als ze hoogdrachtig is komt het veulen er echt wel uit, hoewel ik er zeker bij zou willen zijn om, in geval van nood, een handje te kunnen helpen of de DA te kunnen bellen. Maar ik zou er gewoon zeker van willen zijn en me niet dagen/weken lopen verheugen op iets wat misschien helemaal niet komt (je merrie had volgens mij, zover in de dracht toch al wel een klein beetje veranderd uier moeten hebben....).

Wat betreft het op de eerste dag uit elkaar halen: als dit een eerste veulen is voor je merrie zou ik persoonlijk daar even, in ieder geval, een paar dagen, mee wachten. Er moet wel een band/binding komen tussen moeder en kind. Wij hebben het al eens meegemaakt dat de merrie erg weinig wou weten van het veulen en we het veulen in eerste instantie, voor de zekerheid, de fles hebben gegeven (met melk van de merrie zelf). Door toch steeds weer te proberen het veulen bij de moeder te laten drinken voor we gingen melken en daarnaast ze samen veel rust te geven is het gelukkig wel goed gekomen, maar ze hadden samen toch echt even tijd nodig.
Later is het inderdaad handig als ze wat gewend zijn aan 'afscheid' nemen.
Succes en houd ons op de hoogte!

Mijn idee ook, schijndrachtige merrie kan je flink voor de gek houden, zolang ik geen merrie opgevoeld heb, geloof ik ook niet zomaar dat ze drachtig is. Heb het wel meer gehoord, die mensen wachten al jaren op dat veulen waar ze 99% zeker van waren.

Wat betreft merrie en veulen dag 1 al uit elkaar halen, grootste onzin. zorg dat je een mak veulen krijgt die je met moeder erbij vertrouwt, dan kun je dat geleidelijk opbouwen en uiteindelijk is zelfs afspenen geen probleem. Laatste veulen van mijn merrie, niks bij weggehaald. pas met een paar maanden stond ze af en toe een half uurtje in de box met een andere merrie naast. in de aanloop daarvan ging het vaak heel spelenderwijs, even onder het eten wanneer veulen naar buiten liep deur 2 minuten dicht enzovoort, even gewoon opbouwen. afspenen veulen opgehaald, thuis bij ander veulen in, en bij merrie voor de eerste nacht haar vaste maatje in de stal, ik heb beide niet een keer gehoord :). zo kan het ook.

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-13 19:27

VVDD > KS

Graag oneliners uit dit topic houden. Om een topic te volgen kun je het bovenaan de pagina merken en komt het in de eigen berichten lijst, zonder dat het nodig is om hier een stipje te plaatsen.

Zoeklein

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-13 20:03

leuk /3
van harte!!! *\o/*
:D

Joanne1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-13 20:20

Ts, ik lees vanaf begin mee en ik vind je niet overkomen als 34, eerder als een tiener die de wereld verkondigd een veulen te krijgen... Dit is overigens niet l*llig bedoeld
Opvoelen vind je te duur (mijn mening, als je behandeling van je dieren, ongeacht waarvoor, niet kunt betalen moet je er niet aan beginnen). En ook jouw kennis heeft geen röntgen ogen en kan mijn inziens niet zeggen of je merrie wel of niet drachtig is. Is ze het niet, breng je momenteel wel aar gezondheid in gevaar, je voert (of gaat dat doen) merriebrok en onbeperkt ruwvoer, waardoor ze bij niet drachtig 1. te dik en 2. ons loopt evt hoefbevangen te raken...
Mijn advies is dus toch op laten voelen zodat je het echt (uitzonderingen daar gelaten) zeker weet en goed voorbereid bent. Je hebt totaal een ervaring en weet totaal niet wat je kunt verwachten en wanneer....
Mocht ze drachtig zijn, hoop ik mee op een goede bevalling en gezond veulen!

Kitty1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-13 20:55

Joanne1987 schreef:
Ts, ik lees vanaf begin mee en ik vind je niet overkomen als 34, eerder als een tiener die de wereld verkondigd een veulen te krijgen... Dit is overigens niet l*llig bedoeld
Opvoelen vind je te duur (mijn mening, als je behandeling van je dieren, ongeacht waarvoor, niet kunt betalen moet je er niet aan beginnen). En ook jouw kennis heeft geen röntgen ogen en kan mijn inziens niet zeggen of je merrie wel of niet drachtig is. Is ze het niet, breng je momenteel wel aar gezondheid in gevaar, je voert (of gaat dat doen) merriebrok en onbeperkt ruwvoer, waardoor ze bij niet drachtig 1. te dik en 2. ons loopt evt hoefbevangen te raken...
Mijn advies is dus toch op laten voelen zodat je het echt (uitzonderingen daar gelaten) zeker weet en goed voorbereid bent. Je hebt totaal een ervaring en weet totaal niet wat je kunt verwachten en wanneer....
Mocht ze drachtig zijn, hoop ik mee op een goede bevalling en gezond veulen!

Rontgen ogen of niet. Maakt geen ruk uit, want daar heb je toch niks aan. Op de echo zie je niks.

Ja ben het met je eens dat als je geen geld aan je dieren wil/kan besteden je geen dieren moeten nemen.
Maar in dit geval is het compleet onterecht.
Geld besteden aan iets waar je binnen een paar week vanzelf achter komt zou ik ook niet doen.

Binnen nu en een maand staat er of wel of geen veulen naast. Komt TS snel genoeg achter.

En van een maandje onbeperkt ruwvoer( wat een paard hoort te hebben) en een maandje merriebrok valt ze maar zo niet dood neer hoor.

Bekende van mij heeft door heel NL pony's lopen voor de begrazing. 1 maand komt er een hengst bij. En dan ziet hij vanzelf of er een veulen uit komt ja of nee. De opzichter gaat er elke dag langs voor controle en grijpt pas in wanneer het mis gaat.

Moeder natuur kan dit soort dingen prima oplossen.
Laatst bijgewerkt door Kitty1985 op 04-03-13 20:56, in het totaal 1 keer bewerkt

_Sabrinaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-13 20:56

Op verzoek van de eigenaresse/TS, hier een foto van Amber.

Afbeelding

Joanne1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-13 20:57

Ik heb het niet over een echo, ik heb het over voelen...
En ik heb het niet over een maandje, ik heb het erover dat als de pony niet drachtig is, ze al andere tijd te dik is

Kitty1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-13 21:01

Joanne1987 schreef:
Ik heb het niet over een echo, ik heb het over voelen...
En ik heb het niet over een maandje, ik heb het erover dat als de pony niet drachtig is, ze al andere tijd te dik is

Je hebt het erover dat de kennis geen rontgenogen heeft....wat heeft dat dan met opvoelen te maken?.

Waarom die merrie pesten met een arm in haar fluit terwijl je er binnen een paar week vanzelf achter komt.

Echt geld weggooien in mijn ogen.

Joanne1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-13 21:02

Dat de kennis zonder de merrie gezien of opgevoeld te hebben door de telefoon nooit kan zien of ze drachtig is :+

Anoeska27

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-13 21:04

@Kitty Omdat een reeds te dikke pony van onbeperkt ruwvoer en merriebrok behoorlijk bevangen kan raken. En ja, ook als het maar een paar weken betreft. Qua kosten zit er echt weinig verschil tussen opvoelen en onbeperkt ruwvoer + merriebrok, dus geld weggooien is ook volslagen onzin.
Laatst bijgewerkt door Anoeska27 op 04-03-13 21:06, in het totaal 1 keer bewerkt

Joanne1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-13 21:05

Dan hoeven wij ook nooit meer naar de verloskundige als je zo redeneert.... Maar dat is een andere discussie. Ik zou als eigenaar toch wel heel graag willen weten of het echt raak is, zodat ik weet wat ik nu eraan kan doen (voeding, beweging, evt voorzorgsmaatregelen in stal en binnen welke termijn is dit evt nodig). Daarbij vind ik de merrie op de foto niet echt drachtig ogen

Anoeska27

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-13 21:06

TS heb je ook een foto van de zijkant gezien?

Kitty1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-13 21:09

Joanne1987 schreef:
Dat de kennis zonder de merrie gezien of opgevoeld te hebben door de telefoon nooit kan zien of ze drachtig is :+

Die opmerking slaat dus nergens op.

Nee een ervaren fokker die zijn eigen merries opvoeld zal ongetwijfeld geen idee hebben waar hij over praat. En ook vast niet weten hoe een drachtige merrie eruit ziet of gedraagt.

Ken menig fokker/paardenhouder die meer verstand hebben van paarden en fokken dan bepaalde vee/paardenartsen die ik ken.

En dit is niks medisch hoor. gewoon moeder natuur