Het kan nu ècht elk moment gebeuren...

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

HannahFrouk

Re: Het kan nu ècht elk moment gebeuren...

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-11 22:00

Wel erg fijn dat hij goed gedronken heeft.
Ik ga heel hard voor jullie duimen!

Elma_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-11 22:04

Ik wil je niet bangmaken ofzo hoor.. Maar meestal heeft het een reden als een merrie een veulen afstoot.
In de natuur, als een veulen dusdanig fout is dat de overlevingskansen klein zijn, Laat een merrie het veulen ook voor dood liggen, om te voorkomen dat het opgroeit en zo zwak blijft dat het alsnog een makkelijke prooi wordt, of dood gaat van ellende.

Natuurlijk hoop ik voor je dat het allemaal meevalt, en het mannetje er helemaal bovenop komt en toch gezond blijkt!!

Merry98

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-11 23:18

Ey lisa mooi dat t veulen heeft gedronken staand.dan wel niet bij donja zelf maar uit een bak.
Dit laat wel zien dat hij graag door zet! Dat don zo doet dat kan idd met en de natuur te maken hebben maar ook door der eigen ervaring. Ik geloof zelf dat paarden dat wel kunnen herinneren of ze moeder liefde hebben gehad.
Hopen dat t alsnog goed komt! En dat t veulen dus sterker word en daardoor zijn benen beter gaat gebruiken.
Leuk om te lezen dat hij al stond tijdens drinken!
Blijven hopen op t geluk voor t kleine ventje!

anjore

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-11 23:31

Ik wil je even heel veel sterkte en geluk wensen voor dit veulen.
Het kan een heel eind goedkomen hoor met zwabberbenen. Ik heb ook een veulen gehad wat niet kon staan omdat hij voor op de voorkant van zijn kogels stond. Hij tuimelde gewoon steeds over de kop. Met therapie en geduld is het helemaal goed gekomen. Ik heb het niet laten spalken, daar zitten ook weer nadelen aan.
Ik moet er eerlijkheidshalve wel bij vermelden dat zijn moeder wel heel bezorgd en behulpzaam voor m was.
Het feit dat dit veulen geen goeie start maakt met drinken bij zijn moeder vind ik persoonlijk zorgelijker dan de stand van zijn beentjes.
Maar aan je verhaal te lezen doe je al alles wat mogelijk is om hem daarin te steunen. Ik wens je daar dan ook alle succes mee! En ook de opmerking hierboven dat het misschien niet voor niets is dat de merrie het veulen slecht accepteerd moet je wel in je achterhoofd houden. Al kan het ook een hele andere reden hebben. Bijvoorbeeld dat er al erg veel spanning op het uier stond omdat het veulen niet meteen is gaan drinken. En dat ze daarom een slechte ervaring op deed.

Nogmaals, veel sterkte succes en een hoop geluk toegewenst.
Ik blijf t graag volgen.

en een naam.... ja iets met maan zou ik ook naar zoeken denk ik.

dadabo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-11 00:04

Sterkte!
Hopelijk komt alles nog goed.

Elin_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-11 00:08

Mooi veulen hoor! Is het niet zo dat moeders weten wanner het veulen niet goed is?Ik wil je niet ongerust maken ,maar des te verder ik las des te meer ik dacht dat moeders gewoon weet dat veulentje niet goed is en daarom niet toelaat.

Ik gok maar iets ,maar zou dat het kunnen zijn ?

Ik hoop voor jullie dat er gauw veel verbetering komt!

noudy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-11 00:21

Wat een leuk veulen,
jammer dat de moeder hem niet accepteerd,
hoop dat hij alsnog mag drinken bij haar.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-11 00:26

Elma_ schreef:
Ik wil je niet bangmaken ofzo hoor.. Maar meestal heeft het een reden als een merrie een veulen afstoot.
In de natuur, als een veulen dusdanig fout is dat de overlevingskansen klein zijn, Laat een merrie het veulen ook voor dood liggen, om te voorkomen dat het opgroeit en zo zwak blijft dat het alsnog een makkelijke prooi wordt, of dood gaat van ellende.

Natuurlijk hoop ik voor je dat het allemaal meevalt, en het mannetje er helemaal bovenop komt en toch gezond blijkt!!

Ik wilde precies hetzelfde zeggen.
Ik vind die foto van de achterhand heel erg naar om te zien..
En ik denk eerlijk gezegd echt dat hier een groter probleem achter zit.
Een merrie laat niet zomaar een veulen links liggen...

Verschrikkelijk om te zeggen, maar ik vraag mij af of dit goed komt, en of dit eerlijk is.

Wat een prachtige kleine is het!
Hou je ons op de hoogte?

kannie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-11 00:28

tja..balen dat de moeder hem afstoot, maar zo lang hij goed drinkt (uit een teil dan maar...) kan het helemaal goed komen hoor met die achterhand. heb ook een veulen gehad met zo'n achterhand. eng om te zien en kan me voorstellen dat je je afvraagt of het goed kan komen, had ik toen ook, maar het is echt helemaal goed gekomen. alleen vind ik het gek dat jouw da het een paar dagen aan wil zien, het duurt wel een paar weken voordat het rechttrekt. bij mijn veulen heeft het 2-3 weken geduurd...heel veel sterkte!

kannie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-11 00:36

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-11 08:34

Ik hoop dat het goedkomt. :(:)

anjore

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-11 08:37

nou ik nog s in je andere topic heb gelezen zag ik dat donja zelf ook niet door haar moeder is groot gebracht... dat kan ook meetellen aan t feit dat ze het nu zelf ook niet doet...
Heeft ze al eerder veulens gehad? en hoe is dat gegaan?

t blijft lastig, hoe dan ook..
maar ik blijf met je hopen dat het toch goed komt!

En als je nog naam suggesties wil;
Juno ( omdat ie tot juni gewacht heeft om geboren te worden)
Twister ( omdat ie heel flexibel op zijn beentjes staat) ;)

mindful

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-11 08:44

Het is wel fijn om te lezen hoe het met sommige veulens goed gekomen is, vooral het verhaal van "kannie" vind ik echt prachtig.
Wat een verschil met in het begin, dit is echt ongelooflijk hoe de natuur dit kan herstellen...het geeft je in elk geval veel hoop :(:)
Ik hoop echt dat het met dit kereltje ook zo mag lopen :j

Lisa_Storm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-11 09:22

Weer echt suuper bedankt voor jullie reacties!

Ik vind spalken eerlijk gezegd ook niet echt iets, het been staat dan misschien wel recht maar het lijkt mij dan niet dat het gauw sterker wordt...
ik kan me het verhaal van bovenstaand topic nog goed herinneren! Wel super dat die zo is rechtgetrokken... het lijkt wel erg op mekaar inderdaad dat die ook met 2 benen naar een kant zwiebert!

Kijk, wat het probleem is; dat we nooit te weten zullen komen waaróm Donja het veulen verstoot en niet laat drinken... het kan vanalles zijn
1. het is haar eerste veulen
2. misschien stond er heel veel spanning op de uiers (ze waren ook meeega groot/dik) en is hij niet meteen gaan drinken
3. ze is zelf ook een lepveulen geweest dus misschien weet ze niet wat moederliefde is
4. de kans is groot dat ze zelf merkt dat hij inderdaad niet goed is, net als in de natuur dus dat ze hem daarom afstoot

ik kan nu even niks meer bedenken maar het kan dus vanalles zijn, dat zullen we dus niet te weten komen maar straks gaan we toch nog weer een keer proberen of hij bij Donja wilt drinken want die is echt niet verkeerd, ze vind het niks maar laat (aan het halster dan wel) verrassend veel toe... alleen hij is nog te dom om niet te drinken helaas

We hebben verschillende mensen op stal die eventueel willen helpen want hij zou anders om de 4 uur (6x per dag) veulenmelk moeten krijgen dus dat gaat helemaal goedkomen.. we wachten even af en ik hou jullie natuurlijk op de hoogte!!

mindful

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-11 09:53

De natuur zit heel logisch maar soms ook heel verrassend in elkaar en zal meestal als laatste het woord hebben...ik blijf dit toch met veel interesse volgen ;)

Fijn dat je op anderen kan rekenen hé...dan sta je er niet alleen voor +:)+

Winxz_Bas

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-11 10:01

die achterhand, gaat echt bijtrekken! daar geloof ik heilig in!!
dat drinken is wel erg lastig inderdaad, maar daar is ook een oplossing voor te vinden zoals je al zei :)

nee ik geloof dat dit wel goed komt!

jojoni

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-11 10:18

Hallo,

Ik wil je even een hart onder de riem steken. Ook ik ben ervan overtuigt dat het goed gaat komen!

Ik weet dat het niet hetzelfde is maar wij hebben precies hetzelfde aan de hand gehad met geitjes.
De eerste keer kon het lammetje zelfs 3 dagen niet zelfstandig lopen (1e dag alleen liggen). Hij was
sterk en we hebben toen besloten om hem binnen in huis te nemen, mama te melken en het een weekje
aan te kijken. Het is HELEMAAL goed gekomen! De mama had hem dus ook verstoten omdat ze voelde dat
het kleintje niet oke was.. (het enige probleem was dat hij uiteindelijk uit de wei kon ontsnappen en via het
kattenluikje naar binnenkwam)

Ook dit jaar hebben we weer zo'n probleemlammetje. Zij kon de eerste uren alleen liggen, maar deed wel continu
pogingen tot staan. Als we haar rechtop hielden, zakte ze door haar achterbenen. De lieve mama heeft de eerste
dag toegelaten dat wij het lammetje vasthielden zodat ze kon drinken. (trouwens ook slechte zuigreflex).
Nu kan ze helemaal zelfstandig de wei rondhuppelen, al is ze wel grappig. Omdat ze nog wat wankel is, valt of glijdt
ze regelmatig..

Een van mijn professoren (ik studeer diergeneeskunde en heb de vraag aan hem gesteld uit intresse) dacht dat
dit kwam omdat het geitje misschien iets te vroeg geboren is, waardoor de ligamentjes en spiertjes nog teveel
elastine bevatten (te elastisch zijn). Namate het kleintje ouder wordt, verdwijnt de elasticiteit en komt alles weer goed te zitten.

Ik hoop echt dat het bij jou ook goed komt! maar ik ben er vrijwel zeker van!

SoAndrea

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-11 13:35

wat jammer van de achterhand,
maar wil het veulen wel normaal uit een fles drinken ?
vind het wel een leuk koppie hebben!
vooral die aftekeningen op zijn kop! <3

caboclo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-11 13:54

pff wat een dubbel gevoel moet het daar zijn zeg.
ook ik denk dat de achterhand nog wel ''gered'' kan worden
als je even google zijn er net zulke dingen waar mee er nou een aantal gewoon mee in de sport lopen.
zo ie zo is het de eerste paar dagen altijd wel wankelig dus wie weet komt het allemaal wel weer goed met de juiste rust en of juiste beweging.

igg veel succes !!

Odette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-11 21:27

Hoe gaat het nu met Donja en de kleine?

dadabo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-11 22:06

Ik ben zeer benieuwd hoe de dag is verlopen.

martine2610

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-11 22:18

hoop dat het goed komt!!!

Muzefee

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-11 22:31

Spalken kan wel degelijk veel goed doen. Ook ik dacht dat ze er niet sterker van worden, maar als het ze op weg helpt is het zeker te overwegen. Natuurlijk is hebt beter om ze lekker veel te laten lopen zonder spalk om zo sterker te worden, maar houd het wel in je achterhoofd. :)

Fijn dat je op stal zoveel hulp aangeboden krijgt! :)

Kirsten_Ches

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-11 22:58

Ik ben ook benieuwd hoe het nu gaat!

_Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-11 00:34

Aller eerst toch een voorzichtige felicitatie met je veulen.
Wij hebben ook een keer een veulen met erg kromme benen groot gebracht met veulenmelk alles is gelukkig goed recht getrokken zie hier haar been stand.
Afbeelding

Maar ik las ergens dat je hem 6x per dag melk moet geven om de 4 uur maar zoals ik mij kan herinneren moesten wij het in het begin veel vaker doen.
Zij kwam bij ons toen ze 4 dagen oud was (haar moeder was overleden) en toen moesten we haar 10x per dag drinken geven tot dag 7
vanaf week 2 tot en met week 5 moesten we haar 8x per dag melk geven (om de 3 uur dus) en van week 6 tot week 12 kreeg ze 6x per dag melk (toen ging de nachtvoeding eraf) Overdag liep ze bij de trekpaarden van ons en 's nachts stond ze in de stal naast het trekpaard die een veulen aan de voet had.
Zie hier een topic met haar verhaal toen ze bij ons was ( let op dit is een topic uit 2008)
[VN] Trekpaard moedert voor tweede maal over KWPN merrieveulen