Splash x splash = ??? Amha minipaardje in de maak

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

dalmarieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-11 12:09

Interessant topic om te volgen over die doofheid! Ik heb het me wel eens afgevraagd. Bij onze Dalmatische honden is het ook een erfelijk iets, omdat ze wit zijn, net als bij vele andere hondenrassen en bij blauwe ogen is de kans nog veel groter (bij het missen van pigment). Daarnaast zijn er hondenrassen waar je bijv de blue merle variant niet mag kruizen, ivm dat daar ook een dodelijke variant uit komt, dus het al in grote lijnen veel van elkaar weg hebben..

Wat een knap paardje dit!

delerium

Re: Splash x splash = ??? Amha minipaardje in de maak

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-11 12:20

Ik moet zeggen dat ik de discussie ook wel enorm interessant vind. Over de kleuren als splash is wellicht binnen de fokkerij van de rassen waarin het voorkomt wel veel bekend, maar echt algemene basiskennis is het niet. Zo had ik een paar jaar geleden nog nooit gehoord van OLWS, laat stáán van het ontstaan ervan, en was het tot eventjes geleden voor mij ook een complete nieuwheid dat splash doofheid mee kan brengen, en dan laat ik nog even buiten beschouwing of de kleur het veroorzaakt of de bloedlijn. Maar ik moet zeggen dat ik tot het Horse Event van afgelopen jaar ook absoluut niet wist wat een AMHA was :=

Super toch dat je middels een heel blij topic (want er komt een veulen :j ) zoveel mensen iets wijzer kunt maken dan ze al zijn? Ik zal echt niet de enige zijn die hier veel van leert :)

TS; ik hoop dat het allemaal supervoorspoedig zal verlopen en je straks een droommerrietje naast de mamamerrie hebt lopen!

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-11 12:31

wanneer is ze precies uitgerekend ?

Meavey

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-11 13:33

stef schreef:
bij de mini's is ook openheid over het onderwerp, normaalste zaak van de wereld. Dus ik snap echt je punt niet. Wat voor linkje wil je dan? De fokkers die ik ken testen allemaal, of dat ergens in een link staat... weet ik veel

Lieverd jij hebt het over frame overo dat is te testen en moet je ook doen anders heb je kans op een dood veulen.
Maar Spicegirl heeft het over spalsh dat is een heel ander gen, wat nog niet te testen is.
Splash word idd soms doofheid bij gekoppeld maar heb het bij mini's nog maar 1 keer van gehoord, idd in amerika. (en volgends mij was die ook frame??)
Waarschijnlijk is het ontbreken van pigment in het gehoorstelsel daar een aanleiding voor, want idd bij witte honden en katten komt het dus dan ook voor. ;)
Maar ik ken aardig wat max sabino's, hele witte dus, en heb nog nooit van gehoorproblemen gehoord.

Hele witte geloof ik niet dat dat alleen splash is, die hebben vast ook sabino of frame.
Als een paard zo wild getekend is als bv Toet van Anja of Sandy hier, zonder tobiano of LWO, dan is dat waarschijnijk al een homozygoot splash is de theorie.
Maargoed er is nog geen test voor en wie weet steekt het wel heel anders in elkaar.
Maargoed de kans op doofheid bij mini's is dus wel miniem te noemen. ;)

Ik ben erg benieuwd naar het veulentje van Sandy! :D
Het word vast een knap witkopje. ;)

Bassenqua

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-11 13:33

Spicegirl, ik denk dat er over het scheren bij paardjes veel verschillende meningen zijn maar bij de mini paardjes hoort het er gewoon bij! Je hoeft echt niet met een ongeschoren paardje naar show of een keuring te gaan. De meeste van ons houden hun paardjes buiten waardoor er een giga vacht op komt te liggen waardoor het paardje haast niet meer te beoordelen is door de keurmeester, daarbij kan ik je vertellen dat het door de paardjes erg gewaardeerd wordt als hun wolliebollie vacht eraf gaat.

Ik vond de discussie over de eventuele doofheid ook interessant, altijd fijn om zulke dingen te weten.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-11 13:35

Linda, Spicehirl had het in basis ook over overo waarom dat niet getest wordt, waarom er geen openheid is... Dat gaf ik ook aan in mijn berichten ;)

Meavey

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-11 13:37

Ja maar zij heeft het nu over het "dove" overo en dat is splash, geen frame ;)

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-11 14:03

zoals ik al zei ; ik verwarde in het begin doofheid-splash met OWLS /overo, my bad.maar waar ik me over verbaasde, is het verzwijgen over de kans op doofheid, en OWLS.er moet openheid over zijn, m.n. voor de beginnende fokkers.er zijn er al een paar, die aangaven er nog nooit over gehoord te hebben.en waarom ? omdat de henhgsteneigenaar dat verzwijgt.stel, dat je een paar dekkingen mist.toch belangrijker als gezonde veulens ? hetzelfde kaart ik ook altijd aan in de quarter fokkerij. heel veel genetische erfelijke afwijkingen,zoals ook de dwerggroei bij shets en friezen,welke verzwegen worden door de hengsteneigenaar.en dat hoeft niet, want bij de juiste keuze hoef je geen risico te lopen.maar dan moet je wel openheid van zaken geven..
je kan best een hengst laten dekken, die doof is, of het OWLS gen draagt.(en geloof me-er zullen er meer zijn als je denkt),als je dan maar de goede combi met de merrie van maakt. frame x effen geeft 50 % kans op de frame kleur.en geen OWLS veulen.
nu snap ik dat doofheid bij de minis niet echt actueel is, het zijn toch geen rijpaarden, ik denk dat er bijna helemaal niemand naar kijkt,maar het blijft een afwijking.een goed indicatie is de rare zijwaartse stand van de oren..
het heeft idd te maken met het ontbreken van pigment, zoals ook bij witte katten.maar witte siamezen b.v., zijn niet doof !

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-11 14:06

Nu begin je weer te oordelen... Waar haal jij vandaan dat er verzwegen wordt?.
Dwerggroei is nauwelijks te verzwijgen aangezien er geen tests voor beschikbaar zijn.

Wat heb je tegen minipaarden? Je meld je regelmatig in topics over minipaarden met vervolgens alleen maar negatief, ongefundeerd gebazel

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-11 14:14

wat heb jij tegen mij ? je bent gauw op je teentjes getrapt, als ik alleen een vraag stel...en ik heb zelf minis gehad, dus nix ertegen.waar baseer je dat dan op ? ik heb al heel wat leuke paardjes/veulens voorbij zien komen.de merrie uit dit topic vind ik een plaatje !
moet ik in herhalingen vallen ? laat maar een (stuk van) een topic hier zien, waarin dit word besproken ?en het feit dat er al een paar hebben gezegd ;daar had ik nog niet van gehoord ?
er hoeft toch niet over gezwegen worden ? of juist wel ? >;)
de merrie is gelukkig niet doof,maar splash x splash is een ongewone keuze.en ik ben gewoon benieuwd naar het veulen, wat voor kleur ie heeft.
en je hoeft niet te testen, om een veulen met dwerggroei te krijgen. alleen in bepaalde friezenstammen komt het vaker voor, als andere.net als het wit, of vosveulens.als de hengstenhouder openheid daarin geeft, kan je als merriehouder het risico beperken, of elimineren...is toch neit meer als eerlijk ?
en te spreken over ongefundeerd gebazel is de pot verwijten. ik baseer het op jarenlange ervaring, en info.dat je het er niet mee eens bent, om een bepaalde reden, is niet het bewijs dat het ongefundeerd is.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-11 14:17

Omdat je in elk minitopic waar ik je tegen kom negatief bent. Omdat er in dit topic niet over gesproken wordt wordt het verzwegen? Omdat er mensen zijn die er nooit van hebben gehoord wordt het verzwegen? Dat zijn foute conclusies die je trekt.
Ik ken genoeg fokkers die, zodra de test beschikbaar komt, direct in de rij staan voor de dwerg test, maar tja, zolang hij er niet is, wordt dat lastig.
Ik heb overigens niks tegen jou persoonlijk, maar ik heb wel moeite met je negatieve instelling die steeds weer naar boven komt en steeds weer de sfeer in topics verziekt.
We zijn 5 pagina;s verder en nu reageer je een keer positief over de merrie waar het topic over gaat. Had je toch ook in je eerste bericht kunnen doen?

"geweldig mooie merrie, maar hoe zit het precies met het splash?"
Das al een heel andere insteek :j

mdr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-11 14:20

Oew, dit topic wordt een serieus discussietopic als ik het zo zie! Maar wel leuk dat er weer een paar nieuwe zielen bijgekomen zijn! Ben altijd benieuwd wat jullie schrijven en mensen, er zitten een paar echte kleurenkenners bij hoor! Meavey die weet er echt heel veel van!
En ook leuk dat er zich andere melden!

Sandy is normaal 5 juni uitgerekend, dus nog een klein maandje te gaan. Maar het kan altijd vroeger en ook later zijn hé! In ieder geval was ze 5 mei 300 dagen, dus dan toch de levensvatbare zone bereikt. Van mij mag het gerust nog eventjes blijven zitten, maar toch liefst niet veel langer dan een maand :D Nu ja, ik denk dat het nog niet voor direct zal zijn, want het is nog niet ingedaald. Ze heeft een vrij puntige buik (langs de zijkant, niet langs onder) en die punt zit nog erg veel naar voor. Dat doet mij vermoeden dat het nog niet voor direct is.

Zal maar even een fotootje spammen van de trotse mama in spe en van haar uier. Uierfoto is wel slecht, maar hebben jullie dat ook dat je digitale camera niet wil trekken daar van onder? Misschien is mijn camera beschaamd om intieme dingen te fotograferen 8-) Heb hem op alle verschillende instellingen gezet, maar deze is de enige iets bruikbare. Mijn excuses dus hé!

Afbeelding

Afbeelding

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-11 14:21

Wat ik weleens deed valerie is de foto van achter maken, dus staart opzij en klikken maar, heb je net wat meer licht :j

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-11 14:23

ik weet hoe het zit met splash,dus hoef ik het niet te vragen.ik vroeg me wel af, waarom er voor deze combi is gekozen.maar als jullie goede vriendinnen zijn, is dat inmiddels wel duidelijk.maar er zijn geen andere minitopics waar ik zit.jij moest me wel weer afkatten op een ander topic over kleuren.maar jij gaat door, en spreekt me iedere keer aan.doe ik ook niet met jou. het moge duidelijk zijn, dat ik de vinger op de zere plaats steek...
maar ik ben hier klaar mee. :evaw: voor mij houd het hier op met jou.

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-11 14:25

@TS - mss heb ik er overheen gelezen, maar hoe hoog is je merrie ?
en ze is homozygoot getest voor zwart ? met wat voor kleur staat ze zelf te boek ?want als veulen was ze duidelijk vos, en nu is ze zilverachtig ?

Dorien1

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-11 14:32

MDR: waw wat is Sandy mooi met haar buikje! Het staat haar hoor ;-)
En mooie Magic gezien <3

Ik had ook dat probleem om uierfoto's te nemen met het digitaal toestel. Maar je moet een andere instelling kiezen. Ik dacht iets van schaduw/tegenlicht ofzo... ik kijk thuis wel even voor jou

spicegirl: de merrie en hengst zijn volledig getest op kleur dus je hoeft je geen zorgen te maken ;) (niet slecht bedoeld hé!)
Splash x Splash komt bij Welsh ook voor trouwens... en doofheid kan gelinkt worden aan familielijnen maar de kleur daar zijn ze nog niet aan uit. Ik laat het in het midden dus

En er is nog zoveel te ontdekken over splash.... wat is de juiste ligging en vooral...welk gen zoeken we?
Dus voorlopig kunnen we alleen afwachten tot de wetenschap hierover meer kent.

Maar vast staat dat splash wel bijzonder is om te zien.

De merrie in dit topic is wel degelijk zilverappel. Ik heb ook al zilveren veulens gehad en op een gegeven moment lijken ze palomino/vos te verharen... maar erna komt het zilver terug hoor ;-) Kan je wel eens foto's bezorgen van 1 van onze veulens als je die overgang eens wilt zien ervoor, tijdens en erna.
Laatst bijgewerkt door Dorien1 op 10-05-11 14:37, in het totaal 3 keer bewerkt

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-11 14:33

Goede vrienden? Mens, ik heb valerie 1x ontmoet en vanessa nog nooit naar mijn weten.
In dat andere topic wijs ik je op een onwaarheid die je verkondigt als feit

mdr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-11 14:48

Stef, bedankt voor de tip, van langs achter gezien heeft ze nog net te weinig hangen om veel te fotograferen ;-)

Dorien, bedankt voor de uitleg, jij bent ook kleurenexperte hé! Dorien geeft zelfs lezingen aan de universiteit over kleuren! Daar heb ik toch meer vertrouwen in!

Sandy is 86 cm, Magic is er 80. En Sandy is een zilverappel splash, Magic draagt splash en sabino. Zilverappels worden inderdaad haast palomino-achtig geboren.

De uitleg waarom we voor deze combi gekozen hebben, staat in 't begin van het topic. Is niet omdat we toevallig elk een hengst en een merrie hadden en vriendinnen waren dat we deze combi gemaakt hebben, nee was een doordachte keuze. Beide paardjes vullen elkaar aan qua bouw en hoofdje en als kers op de taart een combi van een van de voor ons allermooiste kleurenpatronen! Dus daarom hebben we deze combi gemaakt!

xElienx

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-11 14:56

Ik ben echt benieuwd hoe deze bijzondere combi uitpakt *D
sandy is nu trouwens prachtig op kleur.

spicegirl schreef:
@TS - mss heb ik er overheen gelezen, maar hoe hoog is je merrie ?
en ze is homozygoot getest voor zwart ? met wat voor kleur staat ze zelf te boek ?want als veulen was ze duidelijk vos, en nu is ze zilverachtig ?

als veulen is ze ook typisch zilver hoor.

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-11 15:30

@dorien-graag, ben benieuwd naar de fotos. :j

mdr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-11 15:32

Meavey schreef:
Hele witte geloof ik niet dat dat alleen splash is, die hebben vast ook sabino of frame.
Als een paard zo wild getekend is als bv Toet van Anja of Sandy hier, zonder tobiano of LWO, dan is dat waarschijnijk al een homozygoot splash is de theorie.
Maargoed er is nog geen test voor en wie weet steekt het wel heel anders in elkaar.

Ik ben erg benieuwd naar het veulentje van Sandy! :D
Het word vast een knap witkopje. ;)

Linda, ik had ook al gelezen dat zo veel wit zoals bij Sandy of Toet homozygoot splash zou kunnen zijn, maar dat zou dan toch moeten betekenen dat ze het zowel van vader als moeder geërfd hebben? En bij Sandy kan dat niet het geval zijn, want mams was een solid buckskin. Magic zou het eventueel wel van beide ouders kunnen geërfd hebben.

Dorien1

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-11 15:33

MDR, misschien is mams het wel maar zie je het niet echt duidelijk. Soms is een snebje of kolletje al genoeg.

Spicegirl, ik stuur je een pb'tje

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-11 15:35

moet splash dan niet altijd tonen ?

mdr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-11 15:39

Dorien, je zou wel es kunnen gelijk hebben. Worthie heeft een heel klein kolletje, op zich niets splash, maar ze heeft nadien wel nog een veulen gehad met Bolero van Jacky Stables en die was wel homozygoot bont, dus altijd bont veulen en toen kwam er een merrieveulen uit, buckskin bont met 1 blauw oog, dus ja, vanwaar kwam dat dan? Ik had er niet bij stil gestaan dat dat dan misschien via mams kon komen, maar ik dacht eerder via paps, maar achteraf gezien, zou het inderdaad wel es via mams kunnen gekomen zijn! Moest Sandy homozygoot splash zijn, dan wil dat zeggen dat het veulen ook zowiezo al splash zal zijn! Ben benieuwd!

Iedereen bedankt voor de leuke reacties en laat het ons leuk houden hé ;-)!

Manda

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-11 15:41

Het hoef niet altijd heel erg opvallend te tonen met veel wit enzo, kijk wat er bij mij is gebeurd, ik was werkelijk geschokt dat er een splash uit mijn merrie kwam rollen, de papa van het veulen had enkel de blauwe ogen en verder helemaal geen witpatroon (zelfs geheel donker hoofdje). Dus het wachten was op de eerste splash nakomeling ter bevestiging dat de papa ook echt splash droeg, en wij kregen die eerste nakomeling waarbij die duidelijkheid kwam :D.