Ieniemini zeer speciaal veulentje op komst

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Manda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-10 22:50

hihi twee weken na de uitgerekende datum.... dan kan ik misschien nog tot in mei wachten als dat hier gebeurd! Daarna moet ik dan maanden herstellen van de slapeloze nachten :+

girlyggirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 22:51

meid, wat zal dit bijzondere veulen nog veel stress van je vragen voor t ter wereld komt. ik duim met je mee dat alles voorspoedig voorloopt. succes!

Manda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-10 22:52

Dank je!

Ze is nog fit zat trouwens, ik ging even met haar wandelen en ze was zo fris, wilde dolgraag nog even met mij rennen met de staart mooi in de lucht.

mezeja

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 23:03

Manda schreef:
hihi twee weken na de uitgerekende datum.... dan kan ik misschien nog tot in mei wachten als dat hier gebeurd! Daarna moet ik dan maanden herstellen van de slapeloze nachten :+

Ja, hahaha en het ergste was dat we er steeds uitgingen s'nachts bij toerbeurt, dochter, echtgenoot en ikzelf en uiteindelijk belde de buurman midden op de dag aan, er ligt een veulentje naast hoor! Dat was echt een ongelooflijke bak! Maar wat een feest toen ze er was! Alsof je zelf een kind gaat krijgen, zo spannend!

Just_Me_78

Re: Ieniemini zeer speciaal veulentje op komst

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 23:17

DE biest kan getest worden op afweerstoffen , dat wel ! Het veulentje laten testen heb ik nooit gehoord ...

xElienx

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 23:25

Manda schreef:
Oja, het meest schokkende vandaag was dat ze hengstig ging doen tegen onze eigen hengstjes. Die liepen even los in de schuur en keken even bij haar over het schot en ze draaide zich om en de staart ging gelijk omhoog!! Ze draaide zich om en piepte. Net zoals ze de laatste keren deed tegen Silverado.
Er ging even door me heen, stel nou... dat ze niet meer drachtig is... maar dat kan toch echt niet??, ze ziet er toch behoorlijk drachtig uit en is met 5 a 6 maanden dracht nog in Utrecht geweest voor een echo en daar was een veulen van die leeftijd op te zien. Maarja, het ging toch even door me heen...
Ze doet dus gewoon hengstig terweil ze hoogdrachtig is... dit duidt er weer op dat ze zich misschien toch heeft laten dekken terweil ze al drachtig was en dat er weer meer kans is dat het veulen toch in maart komt...
...

bij de laatste dekking?

ik zou dan eerder deken, stel nou dat ze bij de laatste dekking al drachtig was :=

Manda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-10 23:26

mezeja schreef:
Alsof je zelf een kind gaat krijgen, zo spannend!

Ja en laat dat nou net bij mij volledig mis zijn gegaan........

WinSel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 23:28

:(:)

Kellyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 23:28

Wat spanneeeend! :D
En wat een prachtige merrie zeg! En die hengst mag er ook wezen :wow:

Manda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-10 23:31

O de biest kan je testen? Ik dacht dat er bloed kon worden afgenomen bij het veulentje om daar de antistoffen in te testen.

Elien: net zoals ze de derde keer deed tegen Silverado, piepen en plassend voor hem staan, maar als puntje bij paaltje kwam wou ze het toch niet, maar ze bleef wel hengstig doen. Ik heb toen niet afgewacht of het uiteindelijk wel zou lukken en haar naar huis gehaald niet wetende of ze van de tweede (of eerste?) keer wel of niet drachtig was.

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 23:37

spannend, wij hebben onze merrie 1 dag naar haar bevalling late enten omdat het veulen 10 dagen te vroeg was,
maar anders was de moeder een week van te voren geent voor de uitgerekende datum ?volg je het nog :D

xMazzel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 23:38

Ik duim ook voor je dat er maar iets moois mag uitkomen , een goede herinnering aan Liam ;)

Laureas

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 23:45

Laat de foto's maar komen van die uier, ik ben benieuwd hoor. Die opgedroogde witte stipjes, is niet zo erg, dat hebben de mijne ook vaak.

Manda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-10 00:12

Ik kom morgen met foto´s!

Heb ineens wel een ander idee in gedachte, we hebben thuis een heel mooi tuinhuis, betegeld / enigzins geisoleerd / met licht / waterleiding / luchtfilteringssysteem en zelfs verwarming :D. Ik heb daar nu andere dieren in maar die zouden tijdelijk wel even ergens anders kunnen, en het is even groot als een ponybox. En we hebben een best grote grastuin die we kunnen afzetten met prikpaaltjes. En daarnaast zou ik nog regelmatig met haar kunnen gaan wandelen.
Het klinkt eigenlijk ideaal, zo zou ik haar volledig in de gaten kunnen houden en kan ik gewoon thuis blijven en thuis slapen en ben ik altijd in buurt! Een camera zou er dan ook in het tuinhuisje komen. Op die manier zou ik het zelfs aandurven om haar niet naar een kliniek te brengen om te laten bevallen, omdat ik zo veel meer kans zou hebben de bevalling niet te missen.

Alleen zou ze dan moeten verhuizen en dat brengt ook wel stress mee natuurlijk. En er zijn geen andere paarden in de buurt, al moet ik zeggen dat ze hier de laatste tijd ook zonder maatje staat, uit veiligheid (ja ik ben echt bang dat er wat gebeurd...)... haar maatje is een fjord en die is nogal fris en bokkerig in de winter..

Nou ja, het is weer maar een idee, we denken er nog overna :-).

Laureas

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-10 00:17

Ik vind het alvast geen slecht idee. ;)

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-10 00:18

Ik lees ook even mee! Ik hoop dat alles goed gaat, zodat je in ieder geval een ponykind hebt om voor te zorgen!
Wat betreft het verhuizen: Ik heb gehoord dat het niet verstandig is om in de laatste weken van de dracht de merrie te verhuizen. het schijnt dat ze een soort antistoffen ook afscheiden en daarmee een soort weerstandsnest van hun stal maken. Zeker weten doe ik dit niet, maar het is na te zoeken misschien?

Manda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-10 00:22

Kleinvosje: dat klopt volgens mij ook! Ik heb dat ook gelezen. Maar de box waar ze nu staat zou ook de box niet worden waarin we haar wouden gaan zetten, ze zou een wat grotere box krijgen.
Dus ze zou deze week gaan verhuizen naar een andere, en dan zou ze opzich ook hierheen kunnen gaan verhuizen.
Ik ben steeds enthousiaster erover!

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-10 00:23

Okee, dan zou ik het wel doen ja! Is voor je meisje wel wat fijner, en voor je thuishaven ook! Zorg wel voor een vrije watertoevoer, ze moet te allen tijde over water kunnen beschikken!

nutteloos

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-10 00:28

ik denk ook dat lekker in een vertrouwd plekje(dat zal het tegen de tijd dat ze gaat bevallen vast wel zijn) ook voor haar fijner is als in de kliniek.

Manda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-10 00:36

Een waterbak zouden we er zo in kunnen maken! We hebben een waterleiding in het tuinhuisje, dan zouden we de wasbak weg kunnen halen en daar een automatische waterbak kunnen maken.
Maar ik zou ook gewoon emmers water kunnen gebruiken, zovaak als ik kan kijken (ook door de camera ;)) zou ik snel genoeg zien of de emmer leeg raakt.

Klinkt opzich niet slecht he :D. Dat is het voordeel van zo´n heel klein paardje, een fries zou ik niet zo snel in mijn tuinhuis zetten :Y).

Dorien1

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-10 10:03

Just_Me_78 schreef:
DE biest kan getest worden op afweerstoffen , dat wel ! Het veulentje laten testen heb ik nooit gehoord ...

De biest kan getest worden maar ook het veulen hoor. Ze nemen bloed en bepalen hier de antistoffen in.

Dorien1

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-10 10:06

Manda schreef:
Een waterbak zouden we er zo in kunnen maken! We hebben een waterleiding in het tuinhuisje, dan zouden we de wasbak weg kunnen halen en daar een automatische waterbak kunnen maken.
Maar ik zou ook gewoon emmers water kunnen gebruiken, zovaak als ik kan kijken (ook door de camera ;)) zou ik snel genoeg zien of de emmer leeg raakt.

Klinkt opzich niet slecht he :D. Dat is het voordeel van zo´n heel klein paardje, een fries zou ik niet zo snel in mijn tuinhuis zetten :Y).

Manda, wij hebben ook een 'oud tuinhuis' opgeknapt en verbouwen tot stalletje voor Luna ;-) Werkt prima, en er hangt ook een camera in voor haar zodat we haar op tv thuis eens te kunnen volgen.
Jonathan heeft zelf de deur van het tuinhuis volledig aangepast en het in 2 deuren gedaan zodat het bovenste open kan blijven staan. Er rechtover staat dan het 'echte tuinhuis' ;-) Luna heeft dus het oude tuinhuis in beslag genoemen als verblijf. Als je wilt stuur ik wel eens een foto door naar je hoe het geworden is.

Manda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-10 11:35

Ja graag Dorien!! Weet je de afmetingen ook van jullie tuinhuis?

Dat met de deur wilden wij ook ongeveer zo doen, maar aangezien het tijdelijk zou zijn doen we liever een plank voor het deurgat waar ze overheen kan kijken als de deur openstaat :-). Dat moet zowiezo want er zit glas in de deur.

De tuin is gelukkig ook erg rustig, helemaal omringd door andere tuinen (met dichte hoge hekken ertussen), dus omstanders van straat zouden niet zomaar even via het hek onze tuin in kunnen kijken.

Het meest praktische voor de verzorging hier zou een zaagselbedekking zijn, maar dat vind ik nou weer zo vies plakkerig aan een nat net geboren veulentje... Misschien dat ik wel een grote zak stro in de schuur zet die ik erin kieper als ze begint te kegelen ofzo. Maar strobalen in de schuur of onder de carport is een stuk lastiger als dichte plastic pakken zaagsel.

Nou je, we moeten nog veel nadenken en bekijken of het allemaal echt zo goed realiseerbaar is als we denken :-).

Een leuke bijkomstigheid zou zijn dat ik de webcam dan makkelijk kan aansluiten en het dus ook online te volgen zou zijn :-).
Laatst bijgewerkt door Manda op 24-02-10 11:37, in het totaal 1 keer bewerkt

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-10 11:37

Wat mij te binnen schiet: woon je binnen de bebouwde kom? Dan moet je goed opletten dat er niet een nare buurman of straatgenoot die een hekel aan je zou kunen hebben, je verlinkt. Het is in een heleboel gemeentes namelijk niet toegestaan paardachtigen in de tuin te houden...

Dorien1

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-10 11:41

Manda, stuur me even een pb'tje met je mailadres erin. Dan stuur ik van zodra het gaat (en ik neem dan nog eens foto's ervan) het tuinhuisje door via mail. Ik gebruik strokorrels als onderlaag nu, met daarover stro voor de warmte. Strokorrels nemen de urine op (wat stro niet doet), maar stro is tegelijk veiliger voor de merrie (mocht ze het eten dan is stro niet erg kwalijk) en het is warmer voor het veulen om in geboren te worden. Vind ik dan hé. Ik gebruikte vroeger vlas als onderlaag, tot Aero het lekker vond en in Merelbeke belande... raad ik dus niet meer. (mocht je ook zo'n dom paard hebben zoals mijn Aero-hmm lekker vlas, maak dat eens mee)