A Magic story...

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Westernfreak

A Magic story...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-08 22:23

Onze merrie Lageveld Maeve stond al enkele dagen op knappen. Gisteravond had ik besloten haar buiten te laten, in de wei bij hengst. De weersverwachting was goed en het bevallen in de wei is wel net zo schoon.

Toen ik vanmorgen om half 7 de paarden hooi ging voeren, kwam Maeve direct achter uit de wei naar voren galopperen en hinnikte. Niks bijzonders, want dit doet ze elke morgen. Het viel me echter meteen op dat ze wel heel erg ingevallen en flink bezweet was.
Ik wist dus dat ze haar veulen geworpen moest hebben. Er was echter geen veulen te bekennen !

Al snel zag ik voor in de wei de nageboorte liggen, maar nog steeds hoorde of zag ik geen veulen.
De eerste gedachte die ik had, was dat er iets mis moest zijn met het veulen.

Misschien kon het niet staan of was het al dood...ik gooide het hooi in de band en liep direct naar achteren.

De hengst at van het hooi, maar de merrie liep rustig met me mee. Achter in de wei staat een keetje waar de pony's wat beschutting kunnen vinden. Ik dacht dat ik daar achter het veulen misschien zou vinden. Ziek / zwak of dood...

Achter de keet was echter geen spoor van een veulen te bekennen. Vervolgens ben ik maar langs de omheining gelopen en keek ik in de wei van de buurman en in de bosjes achter onze wei.
...Geen veulen te bekennen...de merrie stormde naar de omheining bij het bos en hinnikte een paar keer, maar ik hoorde niets wat leek op een veulen...de merrie moest haar veulen dus daar uit het oog verloren zijn, maar hoe ?

Het viel me op dat het onderste stroomdraad op de grond lag, het veulen zou daar dus overheen gestapt kunnen zijn, maar normaal gesproken blijft een veulen wel bij zijn moeder. Bovendien weet ik vrij zeker dat het veulen voor in de wei geboren moet zijn...dat was het plekje waar de merrie het liefste lag en de nageboorte lag daar ook.

Van alles spookte door mijn hoofd...een roofdier misschien ? Dat leek me onwaarschijnlijk. Je zou dan toch een spoor of resten moeten kunnen vinden.

Gestolen ? Maar wie steelt er nu een pasgeboren veulen 's morgens vroeg in de middle off nowhere ?

Ik wilde me net omdraaien om Bertus wakker te maken om te helpen zoeken, toen ik een goede honderd meter verder, op het pad achter het bos iets zag bewegen.
Ik kroop onder de omheining door, door de braamstruiken, over takken en liep naar het pad.

Op het pad stond een nog half nat veulentje. Het beestje kwam direct op me af en murmelde naar me, alsof hij wilde vragen of ik misschien zijn moeder was en iets te eten of drinken had.

Ik kon hem dus zo pakken en optillen. Het veulen spartelde wel wat met zijn beentjes en zag er verder ook niet ziek of zwak uit, wat mij enigszins gerust stelde.

Eenmaal bij moeders, die hem opgelucht begroette en likte, ging hij al snel op zoek naar het uier. Ook de hengst kwam een kijkje nemen en snuffelde aan het veulen om vervolgens de hond uit de buurt van merrie + veulen te jagen en terug te lopen naar zijn hooi.

Ik ben naar binnen gelopen, heb een andere broek aangetrokken (die enige moddersporen vertoonde), mijn werk gebeld dat ik later kwam, de andere paarden en pony's te eten gegeven, een stal uitgemest en opgestrooid, het fototoestel gepakt en vervolgens wat plaatjes geschoten in het ochtendzonnetje van een erg opgeluchte merrie en een dorstige avonturier.

Daarna heb ik moeder en kind maar binnen gezet, zodat de merrie rustig zou kunnen eten om weer wat op krachten te komen. In de middag heeft Bertus ze nog even buiten de benen laten strekken.

Toen ik Bertus wakker maakte en dit verhaal vertelde, wilde hij het niet geloven...tja...het is ook een verhaal wat je zo in de Penny tegen zou kunnen komen. We hebben er ook nog geen logische verklaring voor dat een pasgeboren veulen bij de merrie weg loopt.

Gelukkig maken moeder en kind het prima.

De kleine avonturier is een lichtbruin hengstveulen, dit keer één met een mooi beschaafd blesje Haha!
Een naam heeft hij nog niet, maar het moet beginnen met 'Ma'. Ik zat stiekem al te denken aan Magic, maar dat vind ik eigenlijk toch net iets te Penny...

1.
Afbeelding

2.
Afbeelding

3.
Afbeelding

4.
Afbeelding

Karin

Re: A Magic story...

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-08 22:29

Dat heb ik nou nooit, dat ik zomaar een veulen vind op een bospad. No Cheer

Die mag je goed in de gaten gaan houden Mirjam, als-ie vlak na z'n geboorte al op avontuur gaat! *LOL*

Mooi veulen, en idd een heel beschaafde bles vergeleken met zijn voorgangers! Ja

guenivere

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-08 22:30

Wat een verhaal!! Gelukkig met een happy end!!
En wat een mooi veulen zeg. Die laatste foto Bloos Haha!

_Marlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-08 22:32

Wat een verhaal. Bloos!
Nou, die heeft een hoop geluk gehad zeg!
Gefeliciteerd met hem. Ja

yashilha

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-08 22:35

Pffff wat een verhaal en wat een stress moet je hebben gehad
Gelukkig is het allemaal goed afgelopen
Wat een leuk veulen is het zeg Knipoog

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-08 22:38

Eíndelijk, het verhaal!!! Geweldig Haha!
En uiteraard gefeliciteerd!!!

Seraphim

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-08 22:38

Poeh, dan schrik je ook zeg! Het is wel een heel mooi veulentje, en die laatste foto is werkelijk geniaal *LOL*

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-08 22:39

Die laatste foto is idd geweldig. Haha!

Sjoert

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-08 22:49

Ja jemig WF, het lijkt ons A hengstveulen wel. Die kunnen we ook overal vandaag plukken. Zn moeder interesseert hem geen zak, rotding. Boos! Haha!

Lijkt me een leuk ding! Moeder is wel erg veel kilo's kwijt ofniet?

Moragh

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-08 22:52

Mooi verhaal, schattig veulen, gelukkig heeft het veulen er niet onder geleden... Laatste foto is geniaal (is het een valkje trouwens?)
Magic is een mopoie naam, toch? (En anders maak je er Magiz van?)

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-08 22:54

Ik vind overigens Manzano wel een mooie naam Tong uitsteken

Yrrah

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-08 23:00

... Gone with the Wind zou een betere naam voor hem zijn.
Binnen twee dagen het tweede topic dat ik lees over een "verdwenen" veulen na geboorte in de wei. In het andere geval is het niet goed afgelopen: veulen verdronken in een sloot die naast de wei lag.
Blijf me toch afvragen wat mensen beweegt om paarden/pony's in de wei te laten veulenen met alle daaraan verbonden risico's.

Westernfreak

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-08 23:04

Sjoert schreef:
Ja jemig WF, het lijkt ons A hengstveulen wel. Die kunnen we ook overal vandaag plukken. Zn moeder interesseert hem geen zak, rotding. Boos! Haha!

Lijkt me een leuk ding! Moeder is wel erg veel kilo's kwijt ofniet?

Leuk hè welsh veulens Haha!

Het valt nog mee met moeders hoor...door haar ingevallen achterhand lijkt het erger dan het is. Die is nog zo ingevallen omdat de banden daar slap zijn.

A0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-08 23:12

Wat een verhaal zeg!! Jeetje, maar goed dat je t beestje gevonden hebt... Wat een leukie is het!

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-08 23:13

Wat een verhaal zeg! Gelukkig dat je het veulen toch snel vond. Voor het zelfde geld was hij nog verder het bos in gelopen!
En wat een stelten heeft ie! Leuk dier!

lageveld

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-08 23:17

Yrrah schreef:
Binnen twee dagen het tweede topic dat ik lees over een "verdwenen" veulen na geboorte in de wei. In het andere geval is het niet goed afgelopen: veulen verdronken in een sloot die naast de wei lag.
Blijf me toch afvragen wat mensen beweegt om paarden/pony's in de wei te laten veulenen met alle daaraan verbonden risico's.

Pardon ??

Megan_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-08 23:23

Wat eeen verhaal zeg, dan gieren de zenuwen echt door je lijf denk ik!

En die laatste foto vind ik hilarisch!!! Nagelbijten / Gniffelen

Yrrah

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-08 23:25

Nou gewoon, vraag me dat af. Ik zou zelf de voorkeur geven aan een ruime box met camerabewaking. Of als er geen mogelijkheid is voor camerabewaking regelmatig gaan kijken (ook 's nachts).

Moragh

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-08 23:26

Yrrah schreef:

Op stal heeft net zoveel risico's hoor!
Ik laat ze ook liver in de wie een veulen krijgen, veel gezonder.
Soms gaat alles effe anders dan gepland, dat kan in de wei EN op stal....

Sjoert

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-08 23:26

Was een optie geweest, maar wanneer wij de merrie uit de groep zouden halen, zou ze de hele week flink over de zeik zijn en zou de geboorte alleen maar op zich laten wachten.

Westernfreak

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-08 23:30

Yrrah schreef:

Yrrah, aan het af laten veulenen in de wei zijn niet meer of minder risico's verbonden dan in een stal.
Vaak is het in een wei nog hygiënischer dan in een stal zelfs ! In een stal is het risico groter dat de merrie het veulen dood drukt of er per ongeluk op gaat staan. Zelfs als de stal groot genoeg is.

WendyBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-08 23:33

Ik zie ze ook liever in de wei dan op stal. Moet er niet aan denken dat het klem komt te liggen...

Wat een verhaal Mirjam! Maar wat een mooi veulen zeg!! Ik moet nodig eens op bezoek komen Ja

Sjoert

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-08 23:35

Westernfreak schreef:
! In een stal is het risico groter dat de merrie het veulen dood drukt of er per ongeluk op gaat staan. Zelfs als de stal groot genoeg is.

Had je dat niet wat eerder kunnen zeggen?
Hebben we net grote stallen Boos!
http://img261.imageshack.us/img261/2973/noonoc1.jpg

Haha!

en nee, daar staat geen mini-shet in
Laatst bijgewerkt door Sjoert op 02-05-08 23:36, in het totaal 1 keer bewerkt

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-08 23:36

Sjoert............. Man, je weet toch!!!!! Tong uitsteken

Muzefee

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-08 23:37

Oh wat een grappenmaker dan zeg! Wat zou ik me toch een potje ongeruste geweest zijn. Nagelbijten / Gniffelen

Mooi veulen overigens. Haha!