Dunskin Cugu geboren uit Wielkopolski x Paint/Andalusier

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Fivaldi

Dunskin Cugu geboren uit Wielkopolski x Paint/Andalusier

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-16 20:38

Hoi! Ik kom dit stoere schattige chique lieve leuke geweldige veulen laten zien!

Met een Poolse moeder en een Amerikaanse, Spaanse en Noorse (ook een vleugje fjord) vader, is gisternacht Cugu (spreek uit als Tsoegoe) geboren. Een week geleden begon mama Medena al een beetje te harsen om vervolgens de bevalling nog een weekje uit te stellen. Mijn tent stond al een week opgesteld en haar goed in te gaten houdend besloot ik gisternacht te blijven ''slapen'' Uiteindelijk tussen de checks door misschien 3 uur slaap gehad.

Om kwart voor 5 was het zover. De pootjes staken eruit!
Om 5:07 is Cugu geboren, voor de merrie haar eerste veulen, en de bevalling verliep perfect. Ik heb haar een half jaar geleden drachtig gekocht. Ze is nog schraal van de winter en de drachtigheid maar staat nu in een groooooot groen weiland om flink aan te kunnen poten met Cugu die haar staat leeg te slurpen.

Een paar uur oud:
Afbeelding

Cugu is een Sami naam. Ik ben zelf op stage geweest de afgelopen maanden in Lapland en hier is de naam bedacht. Het word door de inheemse Sami als koosnaam gebruikt voor een lief dier.
Afbeelding

Zijn kleur is vermoedelijk Dunskin > Wildkleur valk. Uit een palomino moeder en een dun bonte vader.
Afbeelding

Zijn ogen zijn op het moment blauw-grijzig, wat volgensmij duidt op een creme gen.
Afbeelding

Hoewel hij bont kon worden, is de enige aftekening een miezerig klein stipje op zn hoofd. Wat je bij lange na niet een kol kan noemen :+
Afbeelding

Cugu zn leven bestaat nu nog uit drinken, slapen, drinken, slapen, hoewel de merrieveulens aan de overkant ook leuk zijn om naar te kijken ;)
Afbeelding

Vinden jullie hem ook leuk? *\o/*

Nessie

Re: Dunskin Cugu geboren uit Wielkopolski x Paint/Andalusier

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-16 20:41

Hij is geweldig <3 Gefeliciteerd!

amsterdam10

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-16 20:43

Wow! Wat een prachtig veulen! Ik ben benieuwd hoe pap en mam eruit zien, heb je daar ook een fotootje van? :)

Fivaldi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-16 20:57

Mama

Afbeelding

& Papa
Afbeelding

amsterdam10

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-16 21:01

Heel erg mooi! Wat een gave combi

Jolien87

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-16 21:06

Wat een plaatje zeg! En wat een bijzondere naam.

Balou_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-16 21:50

Wat een gaaf ding!! Gefeli!!

Tivoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-16 22:14

Flinke vent! Spreek je de 'g' in zijn naam uit als in 'game' ?

StormMilagro

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-16 22:21

Wat een prachtig veulen en de ouders mogen er ook wezen! Ik ben benieuwd hoe hij uitgroeit, hou je hem zelf (met boktupdates erbij :P)?

Fivaldi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-16 11:22

Dankjulliewel! De g als in game inderdaad @Tivoli.

Ik ben heel benieuwd hoe hij gaat verkleuren, als het zo ver is plaats ik weer een update ;)

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-16 14:41

wat een knapperd! oogjes hebben overigens niks met het creme gen te maken maar is gewoon veulenvlies :P lijkt idd een dunskin, heb je een foto van zijn rug toevallig ? :P

Abracadabra9

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-16 14:44

Wow. Da's een mooie! <3 <3

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-16 14:45

Wat een prachtig veulen! <3

Davina1402

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-16 14:47

oh wat een plaatje... en wat een mooie naam... die ook echt betekenis, super tof!

Gefeliciteerd!

Fivaldi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-16 21:11

Bedankt :D Voorlopig hou ik hem nog aan. Als hij een half jaar is bekijk ik het dan. Gooi ik hem of in de opfok of in de verkoop, maar voorlopig kan ik nog echt niet aan verkopen denken ;) Volgensmij word het een goede allrounder met een gaaf kleurtje en een goede maat, iets wat ik zelf ook zie zitten!

@lifaya Ik heb via een kleurengenetica site gelezen dat buckskins & dunskins wel met blauwgrijzige oogjes worden geboren, die later wel weer bijtrekken, maar kan zijn dat ik ernaast zit natuurlijk. Wat bedoel je met veulenvlies?

Dit is z'n aalstreep:
Afbeelding
Overigens heeft hij ook lichte zebrastrepen als je goed kijkt. Was vooral te zien toen hij net eruit was.

Paris_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-16 21:15

Wat een prachtig veulentje, heel lief koppie zit erop! <3

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-16 08:51

Fivaldi schreef:
Bedankt :D Voorlopig hou ik hem nog aan. Als hij een half jaar is bekijk ik het dan. Gooi ik hem of in de opfok of in de verkoop, maar voorlopig kan ik nog echt niet aan verkopen denken ;) Volgensmij word het een goede allrounder met een gaaf kleurtje en een goede maat, iets wat ik zelf ook zie zitten!

@lifaya Ik heb via een kleurengenetica site gelezen dat buckskins & dunskins wel met blauwgrijzige oogjes worden geboren, die later wel weer bijtrekken, maar kan zijn dat ik ernaast zit natuurlijk. Wat bedoel je met veulenvlies?

Dit is z'n aalstreep:
[ [url=m/w4oK0u.jpg]Afbeelding[/url] ]
Overigens heeft hij ook lichte zebrastrepen als je goed kijkt. Was vooral te zien toen hij net eruit was.

Hmm een aalstreep moet doorlopen, nu twijfel ik of ht een dunskin is. Denk eerder dat dit countershade is dan!

Baby's hebben vaak een blauw vlies over het oog. Kittens, veulens, mensen... honden etc weet ik niet :p

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-16 09:08

tja die oogjes had ons veulentje ook zo, en die zijn nu echt bruin na 1 ,3/4 jaar.En ook die aalstreep loopt bij de onze niet geheel door mede door zijn bonte aft. maar is toch als aalstr geregistreerd.
Maar he hij is prachtig ,het is een veulen en er kan nog van alles wijzigen, blijf posten hoor.

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-16 10:20

kwita schreef:
tja die oogjes had ons veulentje ook zo, en die zijn nu echt bruin na 1 ,3/4 jaar.En ook die aalstreep loopt bij de onze niet geheel door mede door zijn bonte aft. maar is toch als aalstr geregistreerd.
Maar he hij is prachtig ,het is een veulen en er kan nog van alles wijzigen, blijf posten hoor.

Dan hen je het over een bonte, dan loopt het idd niet door :p maar bij een effen kleur hoort het strak door te lopen.

CastaMickey

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-16 10:25

Wat een prachtig veulen! <3

Fivaldi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-16 19:50

Morgen is Cugu al een weekje oud :D Gras doet Medena goed, ze begint er al heel flink uit te zien. Foto van vandaag:
Afbeelding

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-16 02:44

lifaya schreef:
kwita schreef:

Dan hen je het over een bonte, dan loopt het idd niet door :p maar bij een effen kleur hoort het strak door te lopen.

zijn moeder is effen een konik grullo wild kleur en die aalstreep begint ook wat later op de schoft,rug heb er geen foto van maar het kan echt wel ook bij een effen kleur :o

oh wat lief en een waar plaatje!

mairead

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-16 05:10

lifaya schreef:
Hmm een aalstreep moet doorlopen, nu twijfel ik of ht een dunskin is. Denk eerder dat dit countershade is dan!

Nee hoor, dat moet helemaal niet. Heb ook een volle Fjord gekend waarbij dat soms niet zo was (wel seizoensgebonden). Misschien ligt t bij dit kereltje wel aan de veulenvacht, dat de aalstreep niet goed te zien is op een bepaalde plek.

Mooi kereltje trouwens! <3

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-16 06:10

lifaya schreef:
Baby's hebben vaak een blauw vlies over het oog. Kittens, veulens, mensen... honden etc weet ik niet :p

Het is geen vlies hoor. Gewoon een gebrek aan pigmentcellen.

2a54z6e45r6r

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-16 11:48

Wat een mooie mama maar ook een heel knap veulen! Welke kruising is de mama? Heeft ze ook een aalstreep?