Mijn Clever veulens, allemaal 1ste premie en een kampioen!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Manda

Mijn Clever veulens, allemaal 1ste premie en een kampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-13 21:37

Afgelopen weekend was de nationale keuring van het appaloosa stamboek. Ik deed mee met 1 merrie en 2 veulens van mezelf en 2 veulens van iemand anders waar mijn hengstje de vader van is.
Ook was de afstammingskeuring van mijn hengst die dag. Clever is in 2012 goedgekeurd als dekhengst en moet in twee jaar tijd 5 veulens tonen die van voldoende kwaliteit zijn en hun moeders verbeteren. Dit jaar heb ik 4 veulens kunnen tonen, dus volgend jaar nog 1 tonen. Dat komt wel goed want er zijn nu weer vier merries drachtig van Clever.

De dag begon om 8:30 met het afstammingsonderzoek, allevier de veulens werden beoordeeld door een groep juryleden. De uitslag hoor je niet direct terug en de definitieve beoordeling kunnen ze ook pas geven als ze vijf veulens hebben gezien, volgend jaar dus, maar de uitslag over de vier veulens zal in het volgende blad gepubliseerd worden, spannend dus! Ik hoorde wel dat de jury heel positief was en een jurylid zei later tegen mij dat de veulens hun moeders goed verbeterden en allemaal echte raskikkers zijn :D, dat zit wel goed dus!!! Zeker omdat de veulens na de afstammingskeuring ook nog deelnamen aan de premiekeuring en allemaal een 1ste premie 1ste plaats behaalden en ALLEMAAL door mochten naar het kampioenschap *\o/* *\o/*.
Mijn merrieveulen Emmy van stal de Wilde werd uiteindelijk ook nog eens Nederlands kampioen kleine maat appaloosa veulen 2013 *\o/* *\o/* Ik ben echt super trots en blij, ik heb echt onwijs veel geluk want ik zit pas kort in het appaloosa wereldje en dan gelijk zulke goede prestaties en meelopen in de top, geluksvogel dat ik ben :).
Vorig jaar was mijn merrie ook al Nederlands kampioen kleine maat geworden dus ik heb twee jaar achtereen een kampioen op de keuring *D

Alsof de dag nog niet mooi genoeg was werd het hengstveulen van Clever ook nog eens genomineerd om mee te lopen in de rubriek voor mooist getekend veulen!!! Wat een goede reclame voor de vader Clever, zo'n nominatie is echt een eer, dat krijgen er maar heel weinig.

Mijn speciale dank gaat uit naar Hanno van Kalkeren en zijn team van www.stalvanhetgildeland.nl die mij geholpen hebben met alle veulens voorbereiden en voorbrengen. Ze hadden vorig jaar ook al mijn merrie voorbereid en voorgebracht en die werd ook kampioen! Toppers zijn ze!!!

Als eerste een foto van mijn vierjarige goedgekeurde 1ste premie hengstje Clever Red Spot van de Immetjeshoeve, de vader van alle onderstaande veulens. Clever is vospanterbont en rond de 1,10.

Afbeelding

De veulens staan in volgorde van leeftijd, de oudste is 4 maanden en de jongste is pas 8 weken!

Ginger van de Steenakkers, vospanterbont merrieveulen, 1ste premie 1ste plaats! De moeder van dit veulen is een zwart panterbonte 1ste premie merrie van rond de meter.

Afbeelding

Emmelie van Stal de Wilde, vos merrieveulen met mogelijk appaloosa kenmerken, 1ste premie 1ste plaats! De moeder van dit veulen is mijn valk welsh A merrie van rond de 1,18. Emmelie is mijn veulen.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Gentleman van de Steenakkers, bruin panterbont hengstveulen, 1ste premie 1ste plaats en genomineerd voor mooist getekend veulen. De moeder van dit veulen is een zwarte shabrak merrie van 1,16.

Afbeelding

Afbeelding

Emmy van Stal de Wilde, bruin shabrak merrieveulen, 1ste premie 1ste plaats en KAMPIOEN! De moeder van dit veulen is mijn bruin panterbonte 1ste premie kampioens merrie MaBelle van 1,32. Emmy is mijn veulen. MaBelle kreeg deze keuring ook weer een 1ste premie 1ste plaats!

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Mijn hengstje heeft goed zijn best gedaan als vader van al deze toppers :# :# :#

trollenranch

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-13 22:06

Zoooo, Manda, wat zal jij glimmen van trots. Een geweldige prestatie met prachtige veulens van Clever! Gelukkig heb je genoeg afstammelingen van Clever kunnen laten zien. En allemaal 1e premie en kampioen ook nog.
Van harte gefeliciteerd met deze topresultaten!!

Guusch

Re: Mijn Clever veulens, allemaal 1ste premie en een kampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-13 22:11

Wauw, wat een plaatjes! ben er maar super trots op!

NathalietjeB

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-13 22:13

manda wat super zeg gefeliciteerd...
t zijn ook wel allemaal knappe snoetjes

LS_fotos

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-13 11:33

Gefeliciteerd met die toppers! Emmy is ook wel echt een showkikkertje!

ijsklontje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-13 11:39

Allemaal erg leuke een aansprekende pony's.

Van harte met de premies en de kleine kampioen.

maj0

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-13 11:56

Geweldig fotos van je paardjes.

Gefeliciteerd wat zul jij trots zijn!

Ik zal temmen voor uitgelicht

Dustinlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-13 13:04

Gefeliciteerd! Echt een super prestatie!!

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-13 13:06

super !vooral de laatste is erg chique ! *D
maar bij het vosje zie ik echt geen appaloosa kenmerken..

Manda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-13 15:52

Bedankt voor de reacties!

Het vosje heeft een paar stippen gekregen op haar kont, een mensenoog en witte haren op haar halsje en tussen de manen, dus wie weet kleurt ze appaloosa door in de loop der jaren :), zo niet ook geen probleem, ze heeft haar vader geholpen met zijn goedkeuring op veulens en ik heb haar nog nodig voor de levensgoedkeuring van haar vader als ze als drie jarige voor stamboekopname gaat, daar maakt kleur niet voor uit.

Stippen:
Afbeelding

Mensenoog:
Afbeelding

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-13 16:33

das wat duidelijker.
doorkleuren zal ze wel niet. ik mis de gevlekte huid, en de gestreepte hoeven.
maar het is ook een chique dingetje. je hengst veredelt goed !

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-13 16:39

Mooie foto's en geweldige resultaten, daar mag je inderdaad trots op zijn zeg :)
Ik denk ook niet dat Emmy nog doorkleurd, ik heb zelf precies hetzelfde met mijn merrie, ook enkele spots op dr lichaam en een mensenoog, maar geen gestreepte hoeven en alleen in de liezen en lippen iets gevlekt, maar zij is inmiddels 20 jaar dus die kleurt zowiezo niet meer door :D
Buiten dat vind ik haar wel erg sprekend tonen!

Manda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-13 17:27

Emmy is de shabrak bruine, emmelie is het vosje, verwarrende namen hè haha. Maar zoals je ziet heeft emmy ook (nog) geen gestreepte hoeven of gestippelde huid op bv mondje en dat is een duidelijke appaloosa :-), ze hoeven niet alle kenmerken te hebben, enkele zijn al genoeg om appaloosa genoemd te mogen worden en je moet dat op 5 meter afstand kunnen zien :-), dat is bij emmelie nu dus niet zo maar kenmerken en doorkleuren kan nog altijd later komen, dat is altijd een verrassing als een van de ouders een appie is, bij de geboorte had ze die paar stippen ook nog niet en ineens waren ze er :D. We zullen het in de loop der jaren wel zien allemaal, er was in ieder geval al een jurylid die het opviel dat ze een paar stippen op de kont had haha

Emmy is ook giga doorgekleurd in 8 weken tijd, ze is zo geboren:

Afbeelding

En nu met 8 weken is ze al zo en zelfs stippen zichtbaar op haar hoofdje! Ik denk dat ze volledig panterbont gaat worden terweil toen ze net geboren was en nog nat was ik dacht dat ze eenkleurig bruin was :D

Afbeelding

9jinte9

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-13 18:34

Gefeliciteerd met de behaalde resultaten *\o/*

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-13 19:01

Bedoelde inderdaad emmelie, sorry haha.
Klopt inderdaad, wie weet kleurt ze wel door, blijft een verassing, mijn merrie heeft beide ouders met appie kenmerken incl stippen maar mocht helaas bij mijn merrie niet zo zijn, erg jammer want ben gek op stippen :D

Al heeft mijn merrie wel ooit een veulen gehad die wel echt appie is, een panterbont hengstje.
Emmy vind ik trouwens super mooi doorgekleurd!

Knakker

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-13 19:03

Emmy is echt een lekker ding!

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-13 22:02

Ja dat was voor jou een heerlijke dag...ik heb stiekem ook meegenoten, als fokker voel je toch grote betrokkenheid!

Heerlijk gewoon, die prestaties!

DendroFleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-13 22:12

Gefeliciteerd en top dat deze hengst bij zo'n serieuze liefhebber terecht is gekomen.
En als er een wit voetje is, heb je ook geen gestreepte hoeven. Naar mijn idee komen de strepen door de vlekkentekening op de koot erboven (of deze wel of niet zichtbaar is).
Emmy is wel heel chique geworden. Op de nog niet uitgevouwen foto zag ik dat er nog niet in.

paardjes123

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-13 22:13

Ze zijn stuk voor stuk prachtig!

Manda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-13 22:15

Bedankt!

Leuk om als fokker zo betrokken te zijn! Ik heb ook echt genoten van de prestaties van de twee veulens die niet van mij zijn, het voelt gewoon een beetje als je eigen omdat ze van je eigen hengst zijn :).
Ik ben vorig jaar ook direct na de geboorte van een veulen op bezoek gegaan bij de mensen van wie het veulen is, en voelde me net zo trots alsof het veulen bij mij geboren was, heerlijk toch :). Ik verheug me nu al op de veulens van volgend jaar, alleen direct op bezoek komen is ietsie minder aantrekkelijk bij jou haha, ben ik gerust 4,5 uur onderweg voor :P, maar ik kom zeker op bezoek als de eerste twee geboren zijn!! (de derde mag wel bij mij bevallen :D)

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-13 15:53

Haha....Ebonny moet als laatste...dus als dat veulentje er is, kun je ze allemaal in 1 keer komen bewonderen.
Susanne woont hier ca 15 min. vandaan, dus dat is lekker makkelijk

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-13 07:21

Emmelie heeft wel een mooi kapje op haar hals zeg voor een merrietje!

Knappe baby's! <3

abba

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-13 12:03

Gefeliciteerd! Wat een geweldig resultaat! Maar toen je je hengstje én je merrie(s) kocht, sommige nog maar veulens, heb je al laten zien dat je er 'kijk' op hebt :j Geniet ervan en volgend jaar met 'onze' Mellow naar de NWPCS keuring voor stamboekopname én hopelijk het sterpredikaat :-) Haar halfzus was dit jaar heel succesvol op de shows en keuringen dus dat lukt Mellow ook vast wel met zo'n fanatieke bazin. Top!!

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-13 14:03

Mooie collectie hoor mag je wel trots op zijn, met als absolute uitschieter natuurlijk je veulen Emmie! :)

Babsding

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-13 14:43

Heel mooi hoor! Wat een prijzen! Trots mag jijzeker zijN!