Omdat ik wel weer even een topicje wilde maken hier alvast een overzichtstopicje van het eerste half jaar van dit brutale schatje. 
Nevaeh Ddu is een Welsh NWR merrieveulen van Brouwershaven's Diamond Hit. Haar moeder is Heidehof's Heaven.
Neaveh vertelt...
"Eerst is mijn mooie moeder aan de beurt, in de tijd dat ik nog bij haar in de buik zat heeft ze me verschillende keren flink door elkaar geschud. Een wasmachine is er niks bij!
Maargoed, ik heb het overleefd!"
"Ik weet het nog als de dag van gisteren... De dag dat ik geboren werd, 25 april dit jaar. Wat een belevenis zeg, jeetje! Maar wat was ik blij met een lieve mama en een lieve baas en een stalbaas die m'n moeder direct goed verzorgde. Een dag later heeft hij ook geholpen mij naar buiten te brengen, want dat ging niet zomaar met mijn lange stelten. Met een beetje hulp, want dat 'grote licht' buiten was ook wel scherp, ben ik gelukkig buiten gekomen!"

"Omdat mijn baasje ook paardenfotograaf is ben ik direct opgeleid tot model. Je ziet, mijn moeder is professional, ik heb nog een boel te leren, maar voor zo'n eerste keer doe ik het toch bést goed!"

"De volgende dag eens gekeken wat ik meer kan met die benen... Mama heeft me verteld dat ik maar liefst 3 versnellingen heb, de eerste en de laatste gaan me vrij goed af, maar tjonge wat is die tweede moeilijk. Daar moet nog flink aan gesmeed worden, maar deze poging ging me al goed af!

"Nu doet m'n moeder zo nu en dan nog al iets vreemds, ze stort neer op de grond, gaat liggen en rolt alle kanten op! Zou ze dat ook hebben gedaan toen ik nog in haar buik zat? Ze gaat liggen kreunen en steunen en veegt met haar hoofd op de grond, vreemd. Zonde ook als je net je vacht mooi schoon hebt! Ik vind het dan ook belachelijk en doe er alles aan om haar weer staande te krijgen, maffe moeder!"

"Toen ik een paar weken oud was kwam de baas opeens met een vreemde grote blauwe bal... Mama vertelde dat ze 'm al kende en zei dat het wel goed was dat ik er kennis mee ging maken. Dat heb ik dan ook gedaan en weet je wat gaaf is? Als je er tegenaan komt gaat hij vanzelf rollen! Zou 'ie leven?! Nouja, in elk geval is het vet leuk, want als je er op land is het ook nog eens zacht!"

"Behalve ballen ben ik me intussen ook gaan richten op 'het serieuze werk'. Mama is verzot op die groene stengels. Ik snap dan ook niet dat ik zulke lange stelten heb, ik kan niet bij die korte plukjes hoor! Maar ik heb het nu voor elkaar gekregen een lange stengel te pakken en lekker dat het is!"

"Ik kom trouwens nog even terug op de bal, weet je hoe handig! Als veulen heb je nog al wat slaap nodig heb ik gemerkt. Op de grond slapen is zo 'normaal', dus heb ik bedacht dat de bal ook een prima hoofdkussen is!"

"Wist je trouwens dat we hier grasmonsters hebben? Ze hebben veren, snavels en hele aparte voeten. De baas noemt het eenden, maar ik vind het echt grasmonsters! Zo nu en dan vallen mijn ogen uit m'n oogkassen, wat een creeps!"

"Over monsters gesproken, volgens mama ben ik ook een monster aan het worden... Nu dacht iedereen vast dat ik een schatje ben, maar toch heb ik wel een 'evil' kant hoor... Als het moet lust ik je rauw!"

"Een tijdje heb ik met mama en alle andere pony's van stal buiten mogen slapen. Het was hier toen zó warm! Zo konden we rustig afkoelen in het avondzonnetje en de wereld ook eens in het donker bekijken, dat was een hele leuke belevenis!"

"Kijk, daar is de bal weer, inmiddels ben ik naast professioneel fotomodel ook professioneel voetballer! Zie deze move dan, kicken of niet dan?!"

"In augustus was mijn baasje jarig, jullie snappen dat dat een groot feest was en mama en ik mochten ook meedoen! Als verrassing had ik een leuk kunstje ingestudeerd, doe mij dat maar eens na!"

"Inmiddels is het alweer oktober en ben ik alweer 6 maanden oud! M'n vachtje is klaar voor de winter, wel fijn, want we hebben al wat frisse dagen gehad. Brr!

"Hmm, ik mocht maar 15 foto's kiezen voor mijn topicje, daar ben ik inmiddels aan toe. Heel erg bedankt voor het kijken en ook lezen natuurlijk. De baas zei tegen mij, save the best for last, dus dat heb ik gedaan. Mijn gaafste foto!"

© www.jw-fotografie.nl