Curly Horse veulentje op komst

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

HCRanch

Curly Horse veulentje op komst

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-11 00:46

Begin December hebben we 2 curly's horses gered via de rescue. Een merrie van 17 en een hengstje van 3. Ze hadden beide dikke buiken en de botten staken eruit echt heel zielig. Dus een ontwormingsprogramma opgezet en voerplan.
Na enkele weken zag je ze beide opknappen en weer beter in hun vel komen. Maar de merrie haar buik werd maar dikker en ze kreeg een uier. En jawel hoor ze is drachtig. Arme schat ze is nog steeds ondervoed maar over het algemeen gaat het goed. Heb de mensen gebeld waar ze tijdelijk stond en die bevestigde dat ze bij een hengst heeft gelopen.....hoe stom kan je zijn maar affijn. De hengst is ook een curly dus we krijgen in ieder geval een curly veulen.
Vind het erg spannen en ik hoop dat alles goed gaat met moeder en kind. Het is ongelovelijk hoe snel je een band met ze krijgt. Kayla is haar leven lang als fokmerrie gebruikt en weinig in handen geweest dus erg schuw. Maar ze vertrouwd ons al goed en is erg makkelijk in omgang. Ze heeft echt het Curly karakter, aanhankelijk, nieuwsgierig, en zeer vriendelijk.

Hier is Kayla

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

xElienx

Re: Curly Horse veulentje op komst

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-11 00:57

ach jee arme merrie. fijn dat ze nu in goede handen is. helemaal in deze toestand. :(:)
op naar een gezond klein krulletje :)

hoe zit het eigenlijk met de dominantie van krulletjes?

Nicam

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-11 11:23

Onder de ondervoede toestand en met de wetenschap dat jij heel goed voor haar bent, zie ik een mooie krullie *D . Ben heel benieuwd naar de mini-krullie...weet je bij benadering wannneer ze uitgerekend is?

akoene

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-11 14:24

Jaatje wat sneu! Ik heb deze vacht nog nooit gezien, heel apart! Weten jullie ongeveer wanneer ze uitgerekend is?

Tjinta

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-11 14:29

Oeii ik ben erg benieuwd naar een Curly veulen.
Wat een gave vacht hebben die paarden.
De merrie ziet er ook hartstikke lief uit.

fijn dat ze bij jullie een goed tehuis hebben gevonden. Kan ze gerust haar beeb op de wereld zetten.
Dat ze je vertrouwd ondanks argwaan zegt al genoeg toch??

Wat hebben jullie daar voor ophangsysteem waar de merrie aan vast staat?
Ik zie allemaal lussen maar weet niet hoe wat waar. Puur nieuwsgierigheid.

caboclo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-11 15:36

aag goss hopelijk gaat en blijft het allemaal goed gaan..
ze is nou in goede handen..

igg veel succes de komendetijd..

pubelia

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-11 15:42

Pff zielige merrie, gelukkig is ze in goede handen!

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-11 15:47

kaotictjinta schreef:
Oeii ik ben erg benieuwd naar een Curly veulen.
Wat een gave vacht hebben die paarden.
De merrie ziet er ook hartstikke lief uit.

fijn dat ze bij jullie een goed tehuis hebben gevonden. Kan ze gerust haar beeb op de wereld zetten.
Dat ze je vertrouwd ondanks argwaan zegt al genoeg toch??

Wat hebben jullie daar voor ophangsysteem waar de merrie aan vast staat?
Ik zie allemaal lussen maar weet niet hoe wat waar. Puur nieuwsgierigheid.

Ja inderdaad zeg!
Volgens mij kun je dan aan al die lussen een pony vastbinden?
Vind het wel een handig systeem! Totale vrijheid, maar toch beperkt.
En niets geen gezijk met een touw!

HCRanch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-11 16:48

Dank jullie voor de leuke berichtjes. Ze is ergens in April uitgerekend. Vind het moeilijk wat ik moet doen omdat ze in de stal niet erg op haar gemak is. Heb gehoord dat ze in het verleden niet wilde bevallen in de stal, en toen ze uiteindelijk deed was het veulen dood. Weet niet of dat kwam omdat ze het doodgedrukt heeft tijdens de bevalling of wat er precies is gebeurd. Buiten bevallen doe ik het liefs maar er zijn hier veel coyotes ook een beetje eng. Wil het toch ook een beetje in de gaten houden en er lopen nog 2 meries bij haar.

Het vastzetsysteem werkt ideaal. Ze kunnen niet gaan hangen of achtelijk doen. Vooral met jonge ongeduldige paarden werkt het super. Ik laat ze soms een tijdje eraan staan gewoon om te oefenen dat ze soms nu eenmaal moeten wachten. Ze kunnen evengoed een rondje lopen en om zich heen kijken. Dat is vaak waardoor ze ook wat paniekerig raken omdat ze niet overal heen kunnen kijken. Nu kunnen ze in de richting gaan staan die ze willen. Je moet wel weer je training uitbreiden want uiteindelijk moeten ze wel blijven staan met bijv opzadelen en hoeven uitkrabben. Nu kunnen ze in principe weglopen. Maar ze hebben al snel in de gaten dat, dat geen nut heeft.

Nicam

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-11 18:26

De manier waarop je dit doet is niks mis mee...ik vind het wel een handig systeem lijken. Dat je haar in de gaten houdt voor de coyotes....brrrr... moet er niet aan denken dat ze gegrepen worden of iets.

Tjinta

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-11 18:39

:j Lijkt me een goed systeem.
Gewoon van a naar b een koord met daaraan de lussen die op de foto te zien zijn???

Coyotes! eakkss.
Kan me voorstellen dat je dan twijfelt om haar op de weide te laten bevallen.
En op stal heeft ook zo zijn twijfels. :(:)
Lastige beslissing.

pubelia

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-11 18:52

En heb je niet een kleine paddock waar ze buiten onder toezicht kan bevallen?

HCRanch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-11 23:18

ja heb ik wel maar dat is prut zie ik ook niet zo zitten. Nou we hebben nog even om te kijken hoe het allemaal loopt. Gister liepen er 5 varkens van de buren een stuk verderop opeens bij ons het land op....nou die werden even vakkundig door de dames weggejaagd, dus ik denk dat coyote(s) weinig kans maakt tegen 3 boze merries :-)

M_aris

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-11 12:01

Hoe is het met de merrie? Is ze inmiddels al bevallen.?? :o :o

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-11 15:31

Nou je het zegt..... heb dit topic ook gezien en was erg benieuwd naar update's eigenlijk....... maar niets meer van TS gehoord?

Neem aan dat het veulen er inmiddels al wel is?

lissisanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-11 15:41

wow spannend, arme moeder!
Gelukkig heeft ze nu een beter huisje

HCRanch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-11 03:53

nee hoor veulen is er nog steeds niet :-( elke dag vol verwachting uier ed checken maar niks nog. We lekker buikie en uier is wel vol maar er gebeurd verder nog weining. Nu waren die mensen waar ze stond nou niet bepaald paardenmensen al dachten ze van wel. Dus ze zullen zich waarschijnlijk in de datum hebben vergist ofzo..ik weet het niet, maar er zit wel wat in LOL

We wachten rustig af, bedankt voor jullie meeleven

balance
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-11 04:41

Ik zit een beetje met hetzelfde probleem hier met coyotes. Toch kun je haar zo te horen het beste buiten laten, kun je geen uitloop maken die je makkelijk in de gaten kunt houden bij je huis of zo? Ik kan buiten zo uit het raam mijn grote uitloop zien en heb een stal met cam voor degenen die er geen moeite mee hebben om binnen te bevallen. Ik denk dat jouw andere dames in de buurt samen met jou een oogje op de coyotes houden.

Lusitano

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-11 14:04

spannend! Zet je foto's op bokt als ze bevallen is? Ik vind die Curly horses toch heel apart om te zien.
Het is toch een bepaald gen dat die haren laat krullen? Of is het echt een erkend ras? Wat zit er achter? Quarter?

HCRanch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-11 05:08

ok update, heb toch besloten de mensen weer te benaderen of ze niet wat nauwkeuriger met de dekdatum kunnen zijn. Blijkt dat het eind juni begin julie was....dus we hebben nog even :-)

De coytes zijn weggetrokken heb ze een tijdje niet gehoord of heeeel ver in de verte. Misschien omdat ik nu 4 honden in de stallen heb lopen s'nachts die aanslaan als ze coyotes horen.

Ze blijft dus buiten. Alleen hebben we steeds heel slecht weer gehad tornado's windhozen mega regenbuien dus heb haar wel een paar nachten (en nu ook) binnen. Maar laat haar buiten bevallen durf het risico niet te nemen.

Lusitano, de oorsprong van de Curly is nog steeds een mysterie. Er zijn al veel (en nog steeds lopende) onderzoeken gedaan via DNA en bloedmonsters.
Er zijn wel verschillende lijnen die ze helemaal terug hebben getraceerd maar waar en hoe het nu echt begint is nog steeds een raadsel
Er worden nog steeds curly's gevangen cq gespot in het wild bij de mustang en die worden dan ook curly mustangs genoemd maar hun DNA komt niet in zijn geheel overeen....

Ze dragen wel een gen wat de krullen doorgeeft, maar net zoals een kleur en je hebt ook nog verschillende soorten krullen....en dan nog het hypoallergeen verhaal ..
ik kan wel uren over ze doorkletsen zijn zulke bijzondere en leuke paarden ;-)

Lusitano

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-11 11:13

Bedankt voor de update! Ik blijf nieuwsgierig! Volgens mij is zo'n veulen nog schattiger als het er gekruld uitkomt :-)
Ennuh...Tornado's....dan ben ik toch weer blij dat we hier zo'n gematigd klimaat hebben...

Vincy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-11 11:27

Oeh, heel spannend allemaal. Dit blijf ik zeker even volgen. Vind de Curly Horse echt helemaal geweldig!
Hoop dat de coytes weg blijven. En idd, wat lusitano ook zegt, wel blij met ons klimaat hier.. Moet er toch niet aan denken dat zo'n tornado alles vernietigd. :n
Succes met het ooh zoo lange wachten ;)

Manderyntjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-11 15:54

oh spannend zeg, hoop dat de merrie ook lekker op knapt als het veulen er een maal is!

ik blijf volgen! succes met alles...

lauraax

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-11 12:35

Hee,
wat super van jullie dat jullie die dieren gered hebben.
Ik hoop dat er een mooi gezond veulen uitkomt en dat het met moeder ook helemaal goed komt.
Ik ben wel erg benieuwd wat voor een veulen daar uit komt.
Veel succes alvast!

HCRanch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-11 14:51

ben ook steeds nieuwsgieriger, ben er wel inmiddels achter dat de hengst een Palomino is (het andere curly hengstje wat we hebben gered is daar ook een zoon van) dus wie weet. Zijn extreme curly dus een hoop krullen :-).....Kayla krijgt het wel moeilijk ze is hartstikke dampig en we krijgen weer heet weer. Na een week rond de 10 graden worden het nu opeens weer 30....