En wat voor een, meet CATOOTJE..

Vorige week maandag had Amelle kleine harspuntjes aan het uier, de banden waren toen al redelijk slap. Vanaf dat moment 3 keer per dag naar stal om te kijken hoe het ging.
Woensdag ochtend zat het hars duidelijk aan het uier en zat het ook aan Amelle haar benen, ik had goede hoop!

Zaterdag middag was Amelle erg onrustig toen ze uit het land kwam, 's avonds dus ook tot vrij laat gebleven maar er gebeurde niks.. Zondag ochtend was Amelle ineens zo anders maar lastig te omschrijven. Ik zag iets aan haar maar kon het niet echt plaatsen.
Zondag middag uit het land vond ik haar nog steeds vreemd en ben thuis gaan eten en daarna terug naar stal. Gauw kijken naar het uier, en ja hoor, Melk!

Mijn zusje en ik zouden dus op stal blijven om te waken. Amelle was wat onrustig maar geen echte duidelijke tekenen. Van 20.00 tot 00.00 gezeten maar ze leek wel rustiger te worden ipv aanstalten te maken om te bevallen. Even over 12 kwam de staleigenaar langs, zij gaf mij het advies naar huis te gaan. Ik ben zelf namelijk ook zwanger en de staleigenaar vond het niet verstandig dat ik bleef voor mijn eigen gezondheid. Volgens haar was Amelle ook rustig en zou er voorlopig niks gebeuren. Ook zou haar man vanacht gaan kijken en mij bellen als er wat was.
Mijn zusje en ik ruimde onze spullen op en wilden naar huis gaan. Ik zei tegen mijn zusje; jeetje wat balen, ik wil eigenlijk niet naar huis, ik voel dat het vanacht komt en ben zo bang dat het dan mis gaat. Ze zei, kijk dan nog 1 keer onder het uier.. Ik kijken en ja hoor, de melk spoot er zowat uit.
Toch weer gaan zitten en binnen 3 kwartier ging Amelle liggen, vanaf dat moment ging het heel snel!!
Amelle ging liggen en begon binnen 5 minuten te persen. Kort daarna zag ik de pootjesblaas, Amelle kwam overeind en ging op een andere plek liggen. Helaas met haar kont tegen de stalwand aan! Ik keek even en zag 2 beentjes en een hoofdje, gelukkig lag het veulen goed. Ze begon flink te persen maar al gauw was mij duidelijk dat dit niet ging, ze lag echt te dicht tegen de muur. Ik heb haar toen op laten staan (dit was nog erg moeilijk) en ze plofte ergens anders neer.
Na 5 minuten persen kwam het veulen ter wereld! Helaas was Amelle inmiddels uitgeput en bleef plat liggen. het vlies was niet kapot gegaan dus ik heb het open gescheurd en het veulen ademde gelukkig vrij gauw!!

De achterbenen lagen nog in de merrie en even later probeerde het veulen zelf uit de merrie te spartelen, Amelle lag nog steeds plat en reageerde nergens op.

Ja, het is me gelukt! Ik ben er uit! Toen de benen er uit kwamen, lag de nageboorte er ook gelijk achter. Amelle keek eindelijk even om naar haar veulen, gelukkig..

Daarna ging Amelle weer plat liggen dus ik heb het veulen een beetje droog gemaakt met een handdoek. Even kijken naar het geslacht, een merrie! De kleine spartelde richting het hoofd van mama. (Amelle ook even een halster omgedaan die ik af had gedaan toen ik naar huis zou gaan)

Het veulen deed binnen een half uur pogingen te gaan staan maar Amelle bleef liggen met het hoofd plat. Heel af en toe keek ze een keer op. Na 45 minuten stond het veulen bijna maar moeders lag nog. Ik heb haar toen toch maar overeind proberen te krijgen en een bak krachtvoer gegeven. Gelukkig kwam ze toen een beetje bij! De kleine probeerde al een paar keer te gaan staan en rolde zo van de ene kant naar de andere kant van de stal.

En voor het eerst in de benen!

En droog!!

De melkbar vinden heeft een tijd geduurd, ze zocht tussen de voorbenen, aan het hoofd en aan de staart.. Uiteindelijk zat ze goed en toen vond Amelle het niet grappig en gaf een schop. Dit ging steeds weer zo dus na 2 1/2 uur Amelle een praam op gezet. Met praam was ze heel braaf maar het veulen wilde niet meer proberen. Toen heb ik Amelle wat gemolken zodat de druk er af was en de praam weer af gedaan, een kwartier later probeerde het veulen weer en het lukte!
Een voldaan gevoel, maar ooh wat waren we moe! Gauw naar huis en proberen wat te slapen.
Bedankt voor het lezen!!