De geboorte is vlot verlopen. Toen wij om half 11 gingen kijken lag hij net in het vlies. Ik had meteen mijn moeder opgebelt en die heeft de vergadering afgebroken om naar huis te komen.
Om half 12 lag het veulen nog steeds. Toen hebben we geprobeert het veulen op te laten staan. Wat erg lastig was. De merrie liet zich na het opstaan van de veulen vallen. Hierna liet het veulen zich ook weer vallen. Gelukkig is bij haar de na-geboorte er goed afgekomen.
Rond half 1 lag ik op bed. Maar het veulen had nog niet gedronken.
Vanochtend nog even wezen kijken. Maar rond 7.00 had het diertje nog steeds niets binnen. Uiteindelijk had mijn moeder de vee-arts opgebeld en die was er om 8.00. Ik en de VA hebben geprobeerd het veulen te laten drinken. Hij zoekt wel, maar de tepel kan hij gewoon niet vinden. Toen heeft de VA het veulen erbij "gedrukt". Maar dit was ook geen succes. Hij had de tepel 2 sec in de mond, maar er was geen zuigreflex. Verder had Faust wel een goede hartslag en hij oogde fris.
Toen hebben we de merrie maar even gemolken en de biest in een flesje gedaan. Ook toen nam de veulen de speen aan, maar hij dronk niet.
Rond 9.15 heeft het veulen uiteindelijk de fles leeggedronken. Maar nog steeds vind hij de tepel niet. Gelukkig heeft hij nu wat binnen.
We laten ze nu even met rust in de hoop dat het veulen toch doorzet. Rond half 11 nemen we weer contact op met de VA.
Hier de foto's van gisteravond:
Het eerste contact

En hier ging de merrie net liggen.

Wat nou? Opstaan? Pff, ik lig zo lekker. Hoezo een eigenwijse kruimel?

Ik hoop zo dat het veulen wel drink.. Het is bijna half 11 dus wel gaan zo weer met de VA bellen. Ik zie er erg tegenop, stel dat hij straks helemaal niet meer zoekt naar de tepel. Heb geen zin in een flessenveulen.
En [***]: Wat vind je van het nieuwe veulentje?
Wij thuis blijven gewoon duimen in de hoop dat er niets aan de hand is.
Was het even vergeten te melden: Het veulen heeft gemest en er is duidelijk darmgeruis. De vee-arts is er van overtuigd dat hij wel wat heeft gedronken. Maar helaas hebben onze ogen dat nog niet kunnne bevestigen.