Kletstopic veulens 2022!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

goldenarrow

Re: Kletstopic veulens 2022!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-23 21:20

Afbeelding
Afbeelding

Knappe Galaria mocht vandaag mee naar het NK voor Arabische Volbloeden (keuring). Hier werd ze 2e in haar jaarling-klasse, dus ze mocht door naar het Junior Kampioenschap. Daar deden alle nummers 1 en 2 mee van de jaarlingen, twenters en 3-jarigen. En ze deed het zo goed dat de jury haar beloonde met de zilveren medaille *\o/*

Vorig jaar werd ze Nederlands Kampioen merrieveulens en nu dus gewoon Reserve Nederlands Kampioen van de Junior Merries! Echt bizar, wat ben ik toch gek met dit beest <3

wortel115

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-23 22:52

Mariska leuke merrie, wat zijn je plannen met haar als ze straks groot is?
Atari drinkt ook nog hij is 11 maanden nu maar ik wil hem wel afspenen. Ik had hem eigenlijk al een paar weken geleden apart moeten zetten want ik wil niet dat hij dekt, hij staat met 2 merries.

Goldenarrow goed gedaan op de keuring! Gefeliciteerd.

Atari vind geduldig zijn trouwens helemaal niet leuk. Gisteren stond hij op de wasplaats naast mama Jazz en hij moest wachten tot Jazz klaar was om te gaan rijden.
Afbeelding

juniper

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-23 06:11

Hij staat tussen de cross ties! Tulip vindt wachten ook helemaal niks, vooral niet als er gras in de buurt is. Dan gaat ze naar links en rechts draaien in de hoop dat ik haar laat eten.

wortel115

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-23 08:29

Hij staat inderdaad in de cross ties. Hij vind het eigenlijk van begin af aan prima. Behalve gisteren toen hij even geduldig moest zijn. Toen was hij ook heen en weer aan het lopen, op een gegeven moment stopte hij en stond heel boos met zn oren in zn nek te wachten tot ik hem kwam halen.

Isabel_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-23 19:07

Gefeliciteerd met het keuringsresultaat! Prachtige merrie.

Haley is ook naar de keuring geweest afgelopen zaterdag. Vorige keer (als veulen) kregen we het commentaar dat ze veel te klein was. Ze is van mei en al haar rubriekgenoten waren een stukje ouder dus wij dachten dat het daaraan lag. Zaterdag kwamen we tot de conclusie dat mevrouw niet de ambitie heeft om een grote maat shetlander te worden :+ Ze is 'maar' 94cm en zou al boven de 97cm moeten zijn. Dat betekend dat ze met alleen maar grote maats shetten in haar directe familie tóch een middenmaatje gaat worden. We zijn ook direct overgeschreven naar een andere rubriek waar ze een keurig resultaat haalde. Toen ze daartussen liep zagen wij ook dat ze veel beter pastte. Ze heeft een keurige premie gekregen met goed commentaar dus ik ben tevreden.

En ik die vorig jaar zei dat ik alleen maar een grote maats wilde heb nu toch een middenmaat :+ Heel grappig om te zien dat ze niet alleen een tandje kleiner is maar ook nét wat chiquer en smaller.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Kimmsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-23 14:39

Mariska_28 schreef:
Ahh leuk een topic voor leeftijdgenootjes van mijn jaarling Sugar. Ze is denk ik wel één van de jongere hier, ze is van eind juli.

[ [url=m/wzUbGY.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/sgJxSr.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/ngLcMK.jpg]Afbeelding[/url] ]

Enige is, ze drinkt nog steeds bij haar moeder.. :=
Ze lopen in een kleine gevarieerde kudde, en ik kan ze eigenlijk niet scheiden zonder dat er iemand door de draad gaat. Nog meer mensen hier met jaarlingen die nog drinken?

Jazeker, de mijne is niet afgespeend. Zie nog geen reden, gaat zo prima. :D

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-23 23:30

Hoe is de keuring gedaan Isabel? Edit: gefeliciteerd! Is ze voor de fokkerij? Kan best dat ze dan wel grote maat fokt, leuk experiment :)

Wortel, lente…. Pfff… de tijd om jaloers te zijn op het weer aan de andere kant van de wereld komt er weer aan.

Kimmsel, wat leuk, gefeliciteerd!! Ik vind het zo leuk en hilarisch om te zien hoeveel kleine trekjes de kleine van hun ouders hebben. Heb jij dat ook?

Sugar <3
Mijn jaarling drinkt niet meer omdat haar mamma niet meer in mijn kudde is. Maar mijn inmiddels 3-jarige loopt wel nog bij haar moeder. Die heeft heel lang gedronken; ik kon ze zonder gedoe beide meenemen voor wandeling/ritje en merrie zag en top uit, dus ik vond het prima. Deels omdat ander veulen van dezelfde leeftijd de merrie echt als tweede moeder zag na het overlijden van haar echte moeder. Wilde ze vanwege het mentale liever niet scheiden. Heb nu een heerlijke 3-eenheid

Gefeliciteerd Goldenarrow!! Ze is ook echt een plaatje!

Mag ik even trots zijn? Ik heb vandaag 15 kilometer gewandeld met mijn kleuter! Was nog nooit eerder zo ver geweest met een jaarling. Haar voorgangers deden deze route allemaal pas nadat ze 2 jaar waren. Maar Megan is zo braaf en makkelijk met wandelen, vindt het ook echt leuk. Dus samen met haar grote zus, die deze route ook nog nooit gedaan had, zijn we “even” op en neer naar het ‘strand’ gelopen. Fantastisch hoe braaf ze was, veel gezien onderweg ook.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Dametje ook nog even gemeten; 1.52/1.53 ongeveer. Blijf het bizar vinden en hoop dat ze niet te hard door schiet qua hoogte.

Isabel_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-23 14:50

@Caily het was wel de bedoeling inderdaad. Ooit een veulentje voor eigen gebruik, maar helaas heeft ze zomereczeem ontwikkeld en daar weiger ik mee te fokken. Daarnaast ook een hele kleine navelbreuk (nadat er al 1 operatief verwijderd is) dus ik vind haar niet geschikt :-)

En wat leuk dat jullie zo'n eind zijn wezen wandelen. Het water ziet er ook echt leuk uit.

juniper

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-23 21:36

Knap hoor Caily, zo'n stuk wandelen! (En voor jezelf ook :P). Heb je dan een ouder paard mee voor moral support, of alleen je jaarlng? Ik wil graag met mijn jaarling gaan wandelen maar ik ben bang dat ze dat niet ziet zitten.

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-23 23:07

In dit geval was er een 16-jarige merrie mee. Maar die is pas een maand bij ons en ging voor de 5de keer van het erf. Denk dat mijn jaarling een groter stuk van de route kende dan zij. Heb bij mijn gup ook minder spanning gezien, al waren ze beide echt super braaf.

Ik neem haar ook wel alleen mee, en heb het gevoel dat dat gisteren ook wel had gekund, maar vind daar zelf ook niks aan.

Maar ik steek ook wel heel veel tijd in vertrouwen en plezier, en grondwerk natuurlijk.

En zulke dingen is echt paar keer per jaar, want eigenlijk vind ik dit wel erg jong voor zo’n afstand; was ook nog nooit zo ver met zo’n jonkie geweest, meestal pas als ze 2 zijn.

juniper

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-23 07:20

Achja, een paard is toch gemaakt om lange afstanden te lopen? Als je dit af en toe een keer doet dan worden ze daar alleen maar mooi mak van. Onze stal heeft een stuk bos op eigen grond, wat toegankelijk is vanuit de achterste wei. Ik ga alleen liever niet alleen, ik vind dat een beetje te spannend voor een jaarling. Misschien binnenkort eens vragen of een van mijn stalgenoten mee wil.

Even afkloppen, maar Tulip heeft na de les van een paar weken geleden weinig spanning meer laten zien. Als er nu een schrikmoment is kan ik haar gedachten beter omleiden, waardoor zij minder aan enge dingen loopt te denken. Daarom heb ik haar vorige week kennis laten maken met een dekje en vandaag aan de longeersingel. Ze heeft hem nog niet om gehad, maar ik heb haar aan het geluid en de geur laten wennen. Misschien had ik hem om kunnen doen, maar het leek me beter om de emmer niet over te laten lopen. Uiteindelijk gaf ze er niet zo veel om (maar dat komt denk ik omdat ze al winterdekens gewend is, niet omdat ik nou zo'n speciale techniek toepas :P)

Ze keek er in ieder geval heel blij bij.
Afbeelding

Isabel_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-23 08:54

Ik zou zo'n stuk ook wel durven lopen inderdaad. Ze staat 24/7 in een groep en loopt daar al redelijk wat en daarnaast zijn paarden inderdaad gemaakt om stukken te lopen. Ik heb alleen een blessure dus op onze rondjes van een uurtje ongeveer sleept ze me de laatste meters naar huis :+

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-23 09:24

Brave Tulip!

Oh qua lopen is dit het probleem ook niet. Ze staat al haar hele leven op een paddock paradise met 20 hooipunten, top basis conditie.

Het is vooral mentaal; enorm veel nieuwe prikkels en bepaalde stukken van de route zijn best druk. Langs de weg moet ze bij stal ook, maar een brug/sluis over met lopende watergang, op een plek waar de bus ook rijdt (en geen aparte fiets/wandelstrook), 4 vlaggen wapperen en een golfterrein langs ligt; mwah, nadat je al ruim 1,5 uur van huis bent. Dat doen ze echt niet allemaal hier op die leeftijd. En zo zijn er meer dingen. Maar ze is overtuigend mijn braafste jaarling. Ze kan best eens Diva doen qua gedrag thuis, maar met dit soort dingen is ze echt een heel fijn dier. Hopelijk blijft dat zo :+

wortel115

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-23 09:39

Fijn toch als ze zo makkelijk zijn!

Ik ga meestal niet ver of lang want terwijl ik de paarden doe zijn de kinderen er vaak ook. Soms zijn ze in tuin of in huis maar wel alleen en dat is lastig met jongste.

wortel115

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-23 08:16

Ik kan mijn laatste post niet meer bewerken dus dan maar zo. Vandaag zijn we bij net net geperste hooi wezen kijken. Atari vond het erg gezellig. De eerste keer over de weg ook.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

JameyDL

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-23 09:42

Vraagje! de winter komt in aantocht en ik ga die van mij verhuizen naar een plekje waar ik haar dichterbij heb, waar ze ook door de winter op de wei (met schuilstal) kan en in een kleiner groepje. Nu zit ik maar een beetje te speculeren en denk ik oke mischien moet ze een regen dekentje op "hartje winter" vind ik persoonlijk gewoon fijn, ik weet dat de meningen hierover verdeelt zijn. Maar ik zat zelf van ik weet mijn god niet wat voor maat ze heeft? ze is een vrij groote warmbloed holisteiner/trakhener van 1,5 en groeit als kool dus als je wat suggesties hebt laat me het weten!.

Ook had ik een foto gemaakt van haar moeder en vader en dan het veulen wat eruit is gekomen vond het wel een leuke vergelijking! als anderen dit willen doen super graag vind het heel leuk om te zien wat voor leuke combinaties er zijn gemaakt <3

Afbeelding

Isabel_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-23 11:45

Het makkelijkste antwoord is gewoon meten :') Van het borstbeen naar de zitbeenknobbels. En als je dan kiest voor een deken die redelijk te verstellen is komt dat wel goed.

Ik vond het ook lastig afgelopen zomer met de vliegendeken, maar meten is echt weten.

Libera

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-23 15:48

Mijn jaarling heeft al een deken op… hij draagt een 69” en heeft nog wel iets ruimte om te groeien. Maar ik heb ook nog een 72” liggen van vorig jaar dus als hij eruit groeit krijgt ie die. Heb ondertussen zo ongeveer alle maten liggen na een paar jaar jonge paarden :')

Maargoed ik weet zo uit mijn hoofd niet welke cm maat dat is.

juniper

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-23 16:05

Mijn jaarling heeft afgelopen winter een deken op gehad omdat het onverwachts een stuk kouder werd. Die werd halverwege de winter wel te klein, maar ik weet niet wat de groeicurve is na het eerste jaar. Ik zou hem tegen die tijd opmeten en het gewoon in de gaten houden. Mocht het nodig zijn dan is zo'n deken toch zo gekocht?

Libera

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-23 17:09

Net even gekeken met buiten zetten, het is 125cm

JameyDL

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-23 20:45

Super bedankt iedereen met het meedenken! Had deze foto gemaakt vandaag en kwam erachter dat ze appeltjes begint te krijgen in haar vacht vond het wel schattig.

Afbeelding

goldenarrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-23 21:10

Ik heb ook dekens voor ze. Meestal past 165/175cm wel voor onze Arabiertjes, maar die worden natuurlijk ook niet heel groot :)

Libera: 72" komt ongeveer overeen met 185cm.

wortel115

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-23 23:30

Mijn jaarling krijgt geen deken op en had er afgelopen winter ook geen op. Maar goed de winters hier zijn mild. Een enkele keer nachtvorst maar verder blijft het tussen de 5-10 graden. En ze gaan zelf in de stal als het regent.

Mariska_28

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-23 05:44

Mijn jaarling was één bos haar van de winter, die had haar eigen deken gemaakt :D
Afbeelding

Fijn te horen dat er meer zijn die nog drinken bij mama.

Libera

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-23 05:54

goldenarrow schreef:
Ik heb ook dekens voor ze. Meestal past 165/175cm wel voor onze Arabiertjes, maar die worden natuurlijk ook niet heel groot :)

Libera: 72" komt ongeveer overeen met 185cm.

Ja ik denk dat de 125cm de bovenlengte is :)