info over het gebruiken van ggk new fores

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

keona

info over het gebruiken van ggk new fores

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-15 08:39

Ik ben wel eens benieuwd hoe het bij dit stamboek zit,als je een ggk hengst gebruikt van het stamboek op een papier loze merrie.
bij het nrps krijg je bv als het veulen via de ggk vader 12,5% arabische of anglo arabische bloed voert een register a papier en kan het veulen als 3jr stamboek opgenomen worden.
bij het welsh stamboek krijg je welsh partbred papier,en kan het veulen naar de keuring gaan.

hoe zit dit bij het new forest stamboek eigenlijk,kan dit helaas niet vinden alleen dat veulen dan nfx ingeschreven word.maar kun je naar de keuring of dat niet.
dus iemand die er meer over weet graag.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-15 13:14

Bij het NF stamboek kun je een dier met minimaal 25% NF bloed inschrijven in het wedstrijdregister. Die krijgt nooit een "vol stamboekpapier" in ieder geval, omdat het een stamboek is met raszuivere pony's. Op de keuring is er een rubriek voor dieren in het wedstrijdregister.
NRPS is geen ras-stamboek, dat is het grote verschil met NRPS.

keona

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-15 20:16

Neonlight schreef:
Bij het NF stamboek kun je een dier met minimaal 25% NF bloed inschrijven in het wedstrijdregister. Die krijgt nooit een "vol stamboekpapier" in ieder geval, omdat het een stamboek is met raszuivere pony's. Op de keuring is er een rubriek voor dieren in het wedstrijdregister.
NRPS is geen ras-stamboek, dat is het grote verschil met NRPS.

Oke ik heb het stamboek ook even gemaild en snel antwoord terug.hun zeggen dat zo,n veulen in het nfx register word opgenomen en daar geen keuringen vor zijn.er word niks gezegt over een sport register en dat zo,n pony naar een keuring zou kunnen?

want zo,n sport register vind ik oke,als het veulen dan naar een keuring kan,maar dat blijkt binnen het stamboek van new forest niet te gaan schijnt.

van het nrps snap ik dan wel ,het verschil met new frest.maar het welsh stamboek is ook een ras zuiver stamboek,maar waar half bloed pony,s of met 12,5% welsh bloed wel in een register kunnen en ook naar een keuring.

ik zou graag een new forest nemen dit omdat ik er bijna zeker van ben dat deze beste aansluit op deze merrie,maar als ik er verder niks mee kan. Ja dan kijk ik verder bij het welsh en vind ik daar echt niks kan ik uit wijken naar nrps.
maar bij nrps vind ik zelf weet je niet meer met welk bloed en rassen je aan het kruisen bent.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-15 20:51

Ik zie dat het inderdaad is veranderd, en dat het wedstrijdregister ook een geregistreerde moeder tegenwoordig moeten hebben:

Citaat:
Artikel 10.1
Niet worden ingeschreven in één der registers, behoudens het wedstrijdregister:
a pony’s waarvan de vader een hengst is met een wedstrijdregister deklicentie en dat de moeder
staat ingeschreven in het veulenboek of importveulenboek, of stamboek of importboek of Fregister
of wedstrijdregister

Artikel 10.2
Tot inschrijving in het wedstrijdregister zal niet worden overgegaan zolang geen zekerheid is omtrent
de Myotonie-status, niet goedgekeurde hengsten en ruinen uitgezonderd.
Artikel 11.1.
Tot inschrijving in het NFX –register zal worden overgegaan, als gebleken is dat de pony niet voldoet
aan de criteria die gelden voor een van de overige registers maar wel aan de criteria dat:
a) De vader een goedgekeurde hengst bij een erkend Europees stamboek is.
b) De moeder een merrie is welke is geregistreerd met een paspoort van een erkende paspoort
uitgevende instantie.
c) De pony minimaal 25% aantoonbaar New Forest bloed voert.
d) De Myotonie-status kan worden gegeven, niet goedgekeurde hengsten en ruinen uitgezonderd.
Meer in het bijzonder kunnen in het NFX-register worden ingeschreven
• Zgn. “bonte” dieren zoals omschreven in artikel 11.4.
• Pony's met een zeer lichte creme-kleur, haarkleed en duidelijke blauwe ogen (i.c. met een
dubbele verdunde kleurfactor) zogenaamde cremello's alsmede albino's en waarbij sprake is
van een lichte huid.
• Pony's met witte aftekeningen aan de benen, waarbij voor de voorbenen geldt dat de witte
aftekeningen niet boven het haakbeen en de lijn recht over de voorknie mag komen en voor
het achterbeen geldt dat de lijn loopt vanaf de hak recht over het spronggewricht.
• Pony’s die bij inschrijving een stokmaat van 148,1 cm of hoger hebben.
Doet zich bij de toepassing van dit artikel twijfel voor, dan beslist het bestuur.
Artikel 11.2
Pony´s geregistreerd in het NFX –register kunnen niet worden ingeschreven voor door het stamboek
uitgeschreven keuringen en kunnen derhalve geen predicaten verwerven.
Artikel 11.3
Nakomelingen van ponies welke geregistreerd staan in het NFX –register worden ingeschreven in het
NFX –register.

4 jaar geleden heb ik nog wel een veulen uit een niet New Forest moeder (NAS stamboekmerrie) in het wedstrijdregister ingeschreven (en die kon ook naar de keuring), inmiddels is er het NFX register bijgekomen.

keona

Re: info over het gebruiken van ggk new fores

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-15 06:48

Ja ik vind het jammer,want een new forest is een mooie allround pony.ik kan misschien eens bij de belgen kijken hoe het daar nog is.maar ik vind het erg jammer.wel bedankt om mee te kijken

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-15 09:31

Ik denk hetzelfde, omdat ze onder hetzelfde moederstamboek vallen. Je zou nog eens kijken of het veulen dan BRP ingeschreven kan worden, hoe het daar zit.

Maar waarom perse naar een keuring kunnen? Het is maar een evenement, als je al een hengstveulen hebt is het echt maar 1 keer.

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-15 09:38

Mocht je je papierloze merrie dekken met een ggk NRPS hengst waarbij het veulen voldoet aan de bloed eis krijg je bij het veulen volledig papier.
Dus geen register A maar een veulenboek papier
Maar bij een NF hengst kom je waarschijnlijk niet aan de bloedeis en voldoe je dus niet aan de eisen en krijg je een hulpboek papier

keona

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-15 10:11

ponyparadijs schreef:
Mocht je je papierloze merrie dekken met een ggk NRPS hengst waarbij het veulen voldoet aan de bloed eis krijg je bij het veulen volledig papier.
Maar bij een NF hengst kom je waarschijnlijk niet aan de bloedeis en voldoe je dus niet aan de eisen en krijg je een hulpboek papier

Wat je schrijft is niet waar ik heb pas een nrps gekocht met bijna 50%arabische bloed waar de moeder dus stamboomloos van is.en dan krijg je register a papier en kun je ze als 3jr oplaten nemen in het hoofdstamboek.
maar het gaat hier over de new forest die ik dus graag zou gebruiken,maar wat dus helaas hem niet gaat worden.

keona

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-15 10:12

Neonlight schreef:
Ik denk hetzelfde, omdat ze onder hetzelfde moederstamboek vallen. Je zou nog eens kijken of het veulen dan BRP ingeschreven kan worden, hoe het daar zit.

Maar waarom perse naar een keuring kunnen? Het is maar een evenement, als je al een hengstveulen hebt is het echt maar 1 keer.

Oke dat is dan jammer

keona

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-15 10:18

Effe gekeken en belgie heeft wel het sport register voor half bloed new forest pony,s

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-15 10:29

keona schreef:
ponyparadijs schreef:

Wat je schrijft is niet waar ik heb pas een nrps gekocht met bijna 50%arabische bloed waar de moeder dus stamboomloos van is.en dan krijg je register a papier en kun je ze als 3jr oplaten nemen in het hoofdstamboek.
maar het gaat hier over de new forest die ik dus graag zou gebruiken,maar wat dus helaas hem niet gaat worden.

Welk deel is niet waar naar jou mening?

keona

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-15 11:57

Dat je een veulenboek papier krijgt,want ik heb register a papieren.maar dit is iets dat hier niet thuis hoort

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-15 12:12

Ja maar wie is de vader?
Een volbloed arabier begrijp ik
En deze is niet ggk voor het NRPS
Ik heb het over het feit dat als je met een ggk NRPS hengst dekt je veulenboek papier krijgt met een papierloze merrie. Mits het veulen aan de bloed eis voldoet

keona

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-15 14:51

ponyparadijs schreef:
Ja maar wie is de vader?
Ik heb het over het feit dat als je met een ggk NRPS hengst dekt je veulenboek papier krijgt met een papierloze merrie. Mits het veulen aan de bloed eis voldoet

Vader is picasso van knedo

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-15 15:13

In Belgie zou je dus ook in het X-register komen:

Citaat:
REGISTRATIE:
Het stamboek kent de hiernavolgende registers:

Het hoofdregister of A-register: register waarin alle zuivere NF-pony's geregistreerd
worden in zoverre zij voldoen aan de internationaal gestelde eisen.

Het F-register: tot 01/01/2013 ingevoerde pony's, die het 6,25 % GW overschreden en
aldus internationaal niet als zuivere NF-pony's geaccepteerd werden, of als Fgeregistreerd
werd in het buitenland. Pony's verwekt in het jaar van aanhouden van de in
België goedgekeurde hengst.

Het ruinenregister: register van de geruinde pony’s, melding van de castratie is verplicht.

Het Sportregister of S-register: register waarin alle in België geboren pony’s met
tenminste 50 % NF-bloed geregistreerd worden en/of deze die in het buitenland
geaccepteerd zijn als sportregisterpony.

Het X-register: register waarin alle pony's geregistreerd worden, geboren uit de paring
met een niet-gekeurde NF-hengst; pony’s waarvan de afstamming niet traceerbaar is.
Het hengstenregister: alle zuivere NF-hengsten die toegelaten zijn tot de dekdienst: ( zie
technisch reglement hengstenkeuring )

Afstamming met een moeder met onbekende afstamming is niet traceerbaar, dus X-register.

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-15 15:37

keona schreef:
ponyparadijs schreef:
Ja maar wie is de vader?

Vader is picasso van knedo

Picasso van Knedo is niet ggk voor het NRPS daar krijg je dus inderdaad een register A papier bij het veulen.
Waar overigens helemaal niets mee mis is.
Zou je je merrie echter nu laten dekken door bijvoorbeeld Flint Fortuna
Dan zou het veulen uit die combinatie een vb papier krijgen

keona

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-15 17:24

Oke bedankt pony paradijs

keona

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-15 17:25

Dit geld voor de hengst,ik heb belgie gemail dus ben benieuwd,
Neonlight schreef:
In Belgie zou je dus ook in het X-register komen:

Citaat:
REGISTRATIE:
Het stamboek kent de hiernavolgende registers:

Het hoofdregister of A-register: register waarin alle zuivere NF-pony's geregistreerd
worden in zoverre zij voldoen aan de internationaal gestelde eisen.

Het F-register: tot 01/01/2013 ingevoerde pony's, die het 6,25 % GW overschreden en
aldus internationaal niet als zuivere NF-pony's geaccepteerd werden, of als Fgeregistreerd
werd in het buitenland. Pony's verwekt in het jaar van aanhouden van de in
België goedgekeurde hengst.

Het ruinenregister: register van de geruinde pony’s, melding van de castratie is verplicht.

Het Sportregister of S-register: register waarin alle in België geboren pony’s met
tenminste 50 % NF-bloed geregistreerd worden en/of deze die in het buitenland
geaccepteerd zijn als sportregisterpony.

Het X-register: register waarin alle pony's geregistreerd worden, geboren uit de paring
met een niet-gekeurde NF-hengst; pony’s waarvan de afstamming niet traceerbaar is.
Het hengstenregister: alle zuivere NF-hengsten die toegelaten zijn tot de dekdienst: ( zie
technisch reglement hengstenkeuring )

Afstamming met een moeder met onbekende afstamming is niet traceerbaar, dus X-register.

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-15 17:27

Met een new forest hengst kom je met je papierloze merrie mogelijk niet aan de bloed eis van het NRPS
Want naar mijn mening zit er niet bij de NF hengsten minimaal 25% arabisch of anglo arabisch bloed.

Wat trekt je in de NF hengsten. Want ik denk dat je binnen het NRPS best een hele goede match kan vinden

keona

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-15 17:32

ponyparadijs schreef:
Met een new forest hengst kom je met je papierloze merrie mogelijk niet aan de bloed eis van het NRPS
Want naar mijn mening zit er niet bij de NF hengsten minimaal 25% arabisch of anglo arabisch bloed.

Wat trekt je in de NF hengsten. Want ik denk dat je binnen het NRPS best een hele goede match kan vinden

Ik heb deze pony zelf gefokt uit mijn merrie vader was ook van het type new forest helaas geen papier.dus zelf zou ik binnen dat bloed willen blijven omdat het type goed aansluit op de merrie ik ook een mooie hengst zag die goed zou passen,ook kwa maat.
het nrps zou ik zelf als 3de keuze nemen.mijn 2de keuze zou welsh bloed zijn omdat ze dit van moeders kant voert.
zelf heb ik nu dan een nrps gekocht,waar de vader niet meteen zo ras typische arabische is,omdat ik dat zelf niet mooi vind.en volbloed bloed vind je maar weinig in de kleinere mt.

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-15 17:34

Met een welsh heb je mogelijk nog wel kans op voldoende bloed
Maar bij het Welsh kan je ook part-bred inschrijven

keona

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-15 17:46

ponyparadijs schreef:
Met een welsh heb je mogelijk nog wel kans op voldoende bloed
Maar bij het Welsh kan je ook part-bred inschrijven

Ja inderdaad.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-15 17:59

Keona, geldt niet voor de hengst, het geldt voor pony's waarvan de afstamming niet traceerbaar is, en voor pony's geboren met als vader een niet gekeurde New Forest hengst.
Van een New Forest hengst is de afstamming altijd traceerbaar, anders is het geen New Forest hengst. New Forest is een zuiver ras namelijk.

keona

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-15 18:57

Oke dan denk ik dat ik niet voot een new forest zal gaan,wat erg jammer is.maar het zei zo

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-15 18:58

Vindt het overigens wel heel verstandig dat je voor het dekken kijkt hoe het met papieren zit.

Mag ik vragen waar je voor fokt?
Fok je voor jezelf?
Of voor de verkoop?