info over keuring gevraagd

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

idylle

info over keuring gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-15 20:42

Hallo,

Wie kan mij vertellen hoe een keuring precies in z'n werk gaat. Moet je ergens lid van zijn? Wat kost deelname, waar schrijf je je in voor een keuring. Hoe gaat het voor brengen in z'n werk? En welke 'stempels' kan een merrie krijgen? Hoor wel een keur of ster of 1e of 2e premie vallen, maar in welke volgorde kun je ze krijgen en hoe krijg je ze en wat houden ze in?
Alvast bedankt!

astrea

Re: info over keuring gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-15 21:34

Op de site van het New Forest pony stamboek kun je alle info vinden.

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-15 21:37

Je moet lid zijn van het stamboek, dat kost 75,- per jaar. Deelname aan een regionale keuring kost 14,50. Voorbrengen in het wit, eerst opstellen, daarna van de jury af stappen en naar ze toe, daarna rondje draven. Later worden alle pony's weer de ring ingeroepen en dan moet je stappen, dan kan er nog wat geschoven worden kwa plaatsing, soms blijft het zoals je binnenkwam. Dan opstellen en dan hopen op een 1e premie. Bij sommige stamboeken is een 2e premie ook nog goed, maar bij foresters heb je door - 1e premie Niet door - 2e premie.
Een merrie moet eerst naar de regionale keuring, daar moet ze een 1e premie halen om door te mogen naar Ermelo. Daar kan ze ster worden.

Een merrie kan Ster, Kroon, Preferent, Elite en Prestatie fokmerrie worden.
Voor preferent heb je nakomelingen nodig die een bepaald aantal punten hebben, voor elite nog meer en prestatie fokmerrie gaat ook om de nakomelingen die de Z gehaald hebben.

Edit; De punten van nakomelingen voor preferent zijn bijvoorbeeld meestal 12 punten. Een 1e premie is 3 punten, stermerrie 4 punten, kroonmerrie 5 punten en goedgekeurde zoon ook 5 punten.

idylle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-15 05:48

Bedankt voor je uitleg! Dus als ze 2e premie worden, kunnen ze geen 1e premie meer worden als ik het goed begrijp?

cobiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-15 06:22

idylle schreef:
Bedankt voor je uitleg! Dus als ze 2e premie worden, kunnen ze geen 1e premie meer worden als ik het goed begrijp?

Volgens mij kan je haar dan het jaar erop weer aanbieden. Maar dan moet ze wel duidelijk beter eruit zien/ ervoor staan om een hogere premie te krijgen.

idylle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-15 06:46

Dus dan zou daphne bedoelen dat ze dus iet 2e premie hoeven te behalen om 1e premie te kunnen worden, maar dat ze dus meteen 1e premie kunnen worden? (Ik heb soms moeite met begrijpend lezen, vandaar)

cobiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-15 06:51

idylle schreef:
Dus dan zou daphne bedoelen dat ze dus iet 2e premie hoeven te behalen om 1e premie te kunnen worden, maar dat ze dus meteen 1e premie kunnen worden? (Ik heb soms moeite met begrijpend lezen, vandaar)

Dat heb je inderdaad goed begrepen.

idylle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-15 10:27

Thanks

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-15 22:31

Klopt idd! Ze mogen 1x per jaar meedoen aan de regionale, maar het volgende jaar mag je gewoon weer terugkomen. Dat geld ook voor de ster en kroon. Als je een 1e premie krijgt, maar de pony in Ermelo geen ster word of voorlopig kroon, dan kun je volgend jaar gewoon opnieuw proberen. Wel vervalt je 1e premie, waardoor je weer eerst naar een regionale moet en dan weer naar Ermelo.
Al krijgt je pony 10 keer een 2e premie, als jij het toch nog een 11e keer wilt proberen, dan kan dat.

idylle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-15 22:52

Ok super bedankt voor alle info!