Het zadelmak maken van een forester!!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

_KiMbErLeY_

Het zadelmak maken van een forester!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-12 12:14

Hallo,

Ik heb ongeveer 5 foresters zadelmak gemaakt en ze waren eigenlijk allemaal heel erg braaf!

Ook heb ik vaak andere ponys zadelmak gemaakt maar die waren niet allemaal even makkelijk!!! :')

Ik weet dat je niet alle foresters over 1 kamp kan scheren maar ben benieuwd hoe jullie ervaringen zijn met het zadelmak maken van een forester!!!

Het lijkt me leuk om in dit forum onze ervaringen met zadelmak maken te delen en elkaar op de hoogte te houden! Volgend jaar zijn er bij ons weer 2 aan de beurt, 1tje daarvan, weet ik nu al zal denk ik wel wat eigenwijzer worden!!!

Ook voor vragen kunnen we hier bij elkaar terecht!! :j

Groetjes! Kimberley

_KiMbErLeY_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-12 12:15

Zal ik maar beginnen dan....

KCT's Igor spant toch wel de kroon!!!! 1e x zadel erop en hij heeft een kwartier alleen maar gegallopeert en gebokt maar daarna was hij ZO braaf, toen we het zadel er voor de 2e keer op hadden gaf hij ons ZO'N vertrouwd gevoel dat we zijn gaan hangen, hier stond hij SUPER relaxed bij, echt niet normaal, we waren van plan om het rustig op te pakken, maar de volgende keer was het nog een keer hangen en die keer erna er bovenop!!! Zijn 3e x met iemand er boven op gelijk los in de grote bak en inmiddels (5e x) snapt hij been, sturen en loopt hij lekker op het bitje te kauwen!!!! Hij is zo verschrikkelijk koel in zn kop dat we zelfs al buiten hebben uitgestapt, het engste vond hij de ezels die een gek half uurtje kregen en balkend als een gek door de wei heen scheurde :') we doen het nog steeds rustig aan met hem, op een normale week (school voor ruiter en voor mij werk) doen we hem alleen in het weekend. Inmiddels heeft hij 1 bokje onder het zadel gegeven met aangalloperen, maar voor de rest hebben we nog 0,0 % spanning gezien bij deze pony *\o/* als ze nou allemaal zo makkelijk gingen!!!!

WORDT VERVOLGD!!!
We zijn vandaag een buitenritje van plan!!!! :j

Wie volgt??

evelien1000

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-12 12:46

Ik rijd nu een new forest pony in, het eerste paardje wat ik inrijd. Ze is echt een lieverd en doet het tot nu toe geweldig. Ze nam het bit meteen aan en reageerde al snel op het been. We kunnen nu eigenlijk al gewoon rijden. :o

_KiMbErLeY_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-12 18:16

Ah, ook zo braaf dus!! Hoe oud is die van jou???? Je eerste pony die je zadelmak maakt blijft speciaal!!! Heb je wel hulp gehad van iemand die er wel ervaring mee had??? Hoelang ben je nu bezig?

evelien1000

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-12 01:03

Ik ben nu ongeveer 3 maanden bezig denk ik, maar ze is niet van mij dus ik kwam er pas later bij. Degene die haar het grondwerk hebben geleerd, helpen mij nu met het inrijden. Het is echt super leuk om te doen! Ze is nu 3 jaar.

_KiMbErLeY_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-12 10:18

Ah nice!! Heb je ook een foto, ben wel benieuwd!!! Heb je nog wel problemen met haar gehad of was het gewoon opstappen en wegrijden?? Leuk hoor!!

evelien1000

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-12 16:59

Onze knappe Celine.
Afbeelding
Eigenlijk was het wel opstappen en wegrijden. Eerst nog een beetje draaien en wankelen, maar we hebben wel meteen gestapt aan de longeerlijn.

_KiMbErLeY_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-12 20:13

Wauw, dat is zeker een knappe pony!!!!
Geweldig dat ze het zo goed doet!!!

Die van ons was vandaag eigenwijs!!! Tijdens de galop stopte ie ineens in een hoek, eerste x ging nog goed, 2e x was ze hem al flink aan het bijtikken om te voorkomen, maar stopte hij weer en viel ze dr af.... Heeft ie dat ook weer meegemaakt hahaha daarna dr weer op en was er niks aan de hand -O-

evelien1000

Re: Het zadelmak maken van een forester!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-12 20:49

Dat is niet best. Hopen dat hij het niet al te leuk vond om haar door de lucht te zien vliegen, en dat het bij 1x blijft. Maar elk paard heeft zo nu en dan zijn streken. :o

_KiMbErLeY_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-12 03:46

Haha, naja het was niet echt vliegen, hij draaide zich vanuit volle galop om vanuit halt de andere kant op ;) we waren al aan het wachten tot er een x wat ging gebeuren, het KAN gewoon niet dat ze zo braaf zijn haha, maar afgezien van dit doet ie het nig steeds VOOOORBEELDIG!! Gister zelfs eerste buitenritje gedaan!! *\o/*

evelien1000

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-12 03:52

Laten we hopen dat dat vliegen wegblijft dan :D Wat leuk van die buitenrit! Was hij erg kijkerig?

_KiMbErLeY_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-12 11:05

Buitenrit was idd erg leuk en nee hij was niet kijkerig, heeft zich geweldig gedragen!!! Een andere 3 jarige waar ie mee op is gegroeid was mee en dat is ook al zon mak schaap, dus daar had hij heel veel steun aan!!! Hij is niet 1 x geschrokken ofzo!! Is wel lekker om naar buiten te gaan om de galop lekker te oefenen op grote zandpaden!! :j

evelien1000

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-12 11:21

Ohh wat leuk. Wat n geweldige beestjes. Zit je aan het bos?

Pippelinos

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-12 13:43

Ik heb 3 pony's zadelmak gemaakt en 2 daarvan waren Foresten. De eerste was echt opstappen en weg rijden dat ging echt heel gemakkelijk. De 2e dat ging iets minder makkelijk en heeft echt veel moeite gekost maar dat bleek ookal bij der moeder een probleem te zijn ( ik ken de moeder verder niet) maar deze Forest heb ik nu nog steeds en is nu een jaar onder het zadel met een tussenstop van een paar maanden wegens dracht. Nu ze alles echt begint te kennen is het een super pony die alles voor je wil doen en echt voor je door het vuur gaat! We zijn nu ook wedstrijden aan het rijden en na 5 wedstrijden in de B gaan we nu over 2 weken ons L1 debuut maken ook zijn we begonnen met springen wat heel goed gaat ze leert echt snel! Leren jullie Foresten ook zo snel?

_KiMbErLeY_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-12 14:41

@evelien: jaa, zijn echt super ponys!!!! *\o/* in mn onderschrift staat een link naar de facebook, kun je kijken hoe braaf ze zijn, staan ook filmpjes op van eerste buitenrit! ;) kct's imke en kct's igor zijn de 3 jarigen! We zitten idd aan het bos, een paar passen over een drukkere weg en dan zit je zo op zandpaden en dan in het dwingelderveld waar je echt alle kanten op kan, echt super!!! *\o/*

@esmee: kenmerkend, opstappen en wegrijden haha, wat voor moeite heeft het gekost bij die andere??? Meestal zijn ouders wel een goede afspiegeling van hoe het veulen is! Igor geeft soms een bokje met aanspringen galop, dat had zn moeder ook gedaan!

Wat leuk he om je pony zelf op te leiden en dan zo te zien groeien, dat is het mooiste wat er bestaat aan zadelmak maken vind ik!!!! En je hebt geen getrek ofzo van andere ruiters, lekker naar je eigen hand zetten!! Heb jij ook een foto??? Ben benieuwd hoe ze eruit ziet, zal zo je profiel ff afspeuren haha :Y)

Opzich vind ik wel dat ze snel leren ja! Igor gaat echt elke dag vooruit! Met die andere 3 jarige stagneert het nu een beetje, maar daar doe ik het mooi rustig aan mee nu, lekker braaf lopen en dan int voorjaar echt gaan rijden!!

Pippelinos

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-12 15:20

@kimberley ze wilde heel graag haar eigen zin hebben, maar dat bokje nageven met aanspringen in de galop wil die van mij ook nog wel eens doen haha

_KiMbErLeY_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-12 15:35

Leuke ponys heb je trouwens!! Dominique stond te koop toch?? Kan me herinneren dat ik die gezien hebt! Zijn ze alle 2 van jou??? Ach ja, de ponys met een karakter zijn meestal de beste!! Ach ja, als een vokje alles is ben ik allang tevreden haha :Y)

Pippelinos

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-12 15:38

Ja Dominique staat te koop, maandag komen mensen kijken. Ze zijn alle 2 van mij ja ze hebben ook alle 2 een veulentje die we houden :) dat wordt over 3/4 jaar weer 2 Foresten inrijden :D

evelien1000

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-12 15:51

@kimberley Wat een leuke facebook pagina, naar dat soort paginas kan ik uren kijken! :D Wat moet dat heerlijk zijn, bijna aan het bos met je paarden. Dat is iets waar ik nu alleen nog maar van kan dromen. Gelukkig loop ik nu ergens waar we met de trailer in het voorjaar naar de veluwe worden gebracht als we willen. :o

_KiMbErLeY_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-12 16:45

@esmee: jammer dat ze te koop staat of is daar een goede reden voor? ;) leuk hoor 2 zelfgefokte veulens!!! :) leuk om ze op te zien groeien en al helemaal zelf te rijden later!!!

@evelien haha, thnx dat je hem leuk vind, ik vind hem zelf ook erg leuk geworden, vind het wel grappig om er ook filmpjes opmte zetten zodat je echt kunt zien hoe braaf ze zijn!!! Is inderdaad heerlijk zon bos in de buurt, we proberen minimaal 1 x in de maand met alle ponys naar buiten te gaan, leuk voor de afwisseling en worden ze mooi braaf van!! En de galop trainen is heeeerlijk haha. Dat is wel tof dat jullie naar de veluwe worden gebracht, mooi gebied of niet???

Pippelinos

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-12 16:48

Ik zit nu in 3 atheneum en dan 2 pony's rijden gaat echt veel tijd inzitten en ik wil straks ook de overstap naar de paarden gaan maken maar dat gaat nu nog wel even duren ik ben pas 14 en blijf voorlopig nog bij de pony's

evelien1000

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-12 16:53

@kimberley Ja de veluwe is een prachtig gebied. Ik kan dan ook niet wachten tot het voorjaar! :j Ben er nog niet eerder te paard geweest aangezien ik sinds begin herfst daar ben begonnen. Mijn andere verzorgpaard (ergens anders) mag ik van de eigenaar ook meenemen, maar dat is helaas niet zo'n schatje. Zodra zij een trailer ziet wil ze het liefst heel hard wegrennen. |o

Pentax

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-12 16:56

Ja met totaal 1,5 uur (steeds 10min maar dan samengeplakt), was die van ons zadelmak. Het ruitergewicht leren accepteren duurde het langst, de rest was zo gepiept, stap draf galop stuur etc.
Ik vind het super paarden, heel erg braaf en echt geschikt voor het gezin. Alleen vind ik ze wel (vast niet allemaal hoor), een beetje langzaam van geest :o

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-12 17:01

Ik heb hier een kruising NF, zij heeft bij het inrijden ook nooit een stap verkeerd gezet, net als haar broertje :D Maar ze kan wel koppig zijn af en toe.

_KiMbErLeY_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-12 17:56

@esmee, okee, ja school gaat voor!!! :') hoe vervelend het ook is haha, wat rijd je voor wedstrijden?? Dressuur dus, maar ook springen?? Ik wou dat ik op mn 14e de kans had gehad om te rijden zoals ik nu rijd, helaas zitten wedstrijden er voor mij niet meer in. Vind paarden echt wel heeeeel anders rijden dan ponys, persoonlijk niet fijn haha :')

@evelien: in de herfst kun je ook buiten rijden hahaha maar kan begrijpen dat je niet gelijk gaat met nieuwe pony enzo!jammer van dat andere paard, deze dus maar mooi mak maken!

@Pentax hahaha, grappig hoe je dat zo berekent!!! Zeker zijn het leuke ponys!!! Idd echt voor gezin en vind het ook gouden kinderponys, natuurlijk ook niet allemaal!! Hoe bedoel je dat met langzaam van geest, kan me er wel iets bij voor stellen...

@antje: haha, gaaf!!! Zie dat ze gekruist is met een nrps...! Wel 2 totaal verschillende rassen bij elkaar! Leuk te horen dat zij het ook goed heeft gedaan!