peesblessure, fokmerrie?? (new forest)

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

darinka

peesblessure, fokmerrie?? (new forest)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-11 10:57

Mijn pony make myday 1.48. (justice hr x carlo) is een jaar geleden door ombekende reden(ws in de paddock raar gedaan waren hele zware paddocks en ze stond daar omdat ze veel te dik was) licht kreupel geraakt ze bleek na onderzoek in emmeloord een peesblessure te hebben bij de aanhechten van beide voorbenen links erger dan rechts.

Na revalidatie van rust stappen aangepast beslag zijn w ena 1 jaar weer aan het opbouwen gegaan half uurtje stappen en dan elke week een rondje draf erbij helaas is dit de 4de week en ze is weer onregelmatig (ik moet het nog met eigen ogen zien maar hun het al kunnen zien , dit was vorige keer ook al moelijk dat loopt ze toch echt niet goed)

Ik wil de benen weer laten scannen over een week of 2 a3 en tot die tijd weer op rust.
Ze heeft geen pijn

Maar heb er een hard hoofd in ze heeft een jaar stil gestaan en dus kunnen herstellen maar nu is t al snel weer mis.
Ik ben bang dat dit slecht af gaat lopen ze is nog maar 8jaar (voglende week 9)
Het zou toch zonde zijn t is een goede pony met een leuk papier maar helaas door tijd gebrek is ze nooit op genomen in het stamboek en heeft alleen een veulen papier wel 1ste premie.

Zou ze geschikt zijn als fokmerrie?niet voor mijzelf want ik heb daar de middelen en tijd niet voor.

petraaken

Re: peesblessure, fokmerrie?? (new forest)

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 14:35

F-AM --> NF. Topic verplaatst omdat het om een New-Forest pony gaat.

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 19:02

Ik neem aan dat het om deze http://www.allbreedpedigree.com/make+my+day7 pony gaat?
Kan het kloppen dat ze al 2 nakomelingen heeft gehad, Hetrijmis Ashley en Hetrijmis Dancer (of zijn deze van de gelijknamige hengst en is de ABP verkeerd ingevuld?)?] ?. Zo ja, als deze op een keuring zijn geweest, dan heeft Starlet hier op bokt er misschien wel foto's van, om je inzicht te geven hoe de merrie fokt, wat voor een premie de veulens behaald hebben.

Ik vind wel dat je eerlijk naar je merrie moet zijn. Als ze zó kreupel is dat ze niet met goed fatsoen achter haar jonge veulen aan kan rennen, kan ze paniekerig worden omdat ze haar veulen niet meer kan beschermen. In dat geval zou ik haar persoonlijk niet laten dekken.

darinka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-11 20:21

Het is idd die pony maar ze heeft nog geen nakomelingen ze is al mijn bezit sinds ze veulentje is.

Ze is pas weer licht onregelmatig gaan lopen nu ze bereden word het afgeopen jaar heeft ze gewoon buiten gestaan en op het weiland met anderen en gewoon gerent en niets aan de hand.
Nu pas de laatste 3 a 4 weken weer onder het zadel en nu loopt ze licht onregelmatig.
Ik laat haar ook eerst nog scannen of het de oude plek is die opspeelt of dat het een nieuwe was me sterkt lijkt omdat ze eigenlijk niet zwaar belast word.

IK hoop het beste maar ben bang dat ze niet meer echt bereden kan gaan worden.
Vandaar mijn idee als fokmerrie.

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 20:42

Ik had al zo'n idee dat de ABP verkeerd was ingevuld ;) . Als je eens een goed oordeel over de merrie zelf zou willen hebben, zou je ook eens met haar naar een keuring kunnen gaan.

Akhal_Teke

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 20:49

Een keuring waarbij ze niet op de gangen beoordelen dan? Want ze is onregelmatig. Dan zou je meteen gedisqualificeerd worden.

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 21:17

TS schrijft dat er met de pony aan de hand niets te zien is van onregelmatigheid.

Akhal_Teke

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 21:35

gem schreef:
TS schrijft dat er met de pony aan de hand niets te zien is van onregelmatigheid.

Waar staat dat dan?

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 21:45

darinka schreef:
Ze is pas weer licht onregelmatig gaan lopen nu ze bereden word het afgeopen jaar heeft ze gewoon buiten gestaan en op het weiland met anderen en gewoon gerent en niets aan de hand.
Nu pas de laatste 3 a 4 weken weer onder het zadel en nu loopt ze licht onregelmatig.

okee, ik geef toe dat er idd niet staat dat er met de pony aan de hand gerend is.

darinka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-11 21:57

Ik ga haar morgen aan de hand laten lopen om te zien hoe zee loopt

ben10

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-11 00:08

ik zou advies vragen aan de d.a. die ze kent en behandelt heeft