Zou uitstel verrichtingsonderzoek niet beter zijn?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Neonlight
Moderator Over Paarden

Zou uitstel verrichtingsonderzoek niet beter zijn?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-11 19:44

Het verrichtingsonderzoek van het NNFPS dient te worden voltooid in het jaar van de goedkeuring, dit betekend dat de hengsten de verrichtingen lopen in het najaar dat ze 3 zijn.
De jonge hengsten krijgen daarvoor flink wat voor de kiezen, ze zijn eerst klaargemaakt voor de hengstenkeuring, vervolgens een dekseizoen en ingereden worden, en dan moeten ze ook direct onder het zadel presteren.
Feit is dat de meeste dieren ten tijde van het inrijden mindere bewegingen laten zien. Ze gebruiken andere spieren, ze moeten balans zien te vinden. Maar ze worden wel hierop beoordeeld, en de punten voor deze mindere gangen die ze op dat moment tonen blijven hun hele leven genoteerd bij hun naam staan.
Neem nu dit jaar, de cijfers waren bijzonder matig. Afgelopen zaterdag kwamen er al wat betere cijfers tijdens de verplichte gebruikerspresentatie, maar toch blijven de cijfers van het najaar bij de hengst staan in het boekje, levenslang.

Bij de KNHS mag een pony vanaf 1 oktober van het jaar dat ze 3 zijn, een dressuurproef lopen. Vanaf 1 januari in het jaar dat ze 4 zijn een springparcours, en een cross pas vanaf 1 augustus in het jaar dat ze 4 lopen.
De New Forest hengsten moeten deze 3 onderdelen vanaf september laten zien in hun 3de levensjaar.

Bij het NRPS stamboek is er een mogelijkheid tot een jaar uitstel, wat door veel hengstenhouders ook dankbaar aangegrepen wordt. Voor het welzijn van de hengst is dit beter, ze krijgen wat meer tijd om ingereden te worden, en de hengsten kunnen het ook beter in hun hoofd verwerken. Bovendien zijn de cijfers dan niet zo geflatteerd.

Zou het NNFPS niet beter in navolging van het NRPS ook niet het verrichtingsonderzoek kunnen uitstellen?

Peelie

Re: Zou uitstel verrichtingsonderzoek niet beter zijn?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-11 19:49

kan je er anders niet als hengstehouder er voor kiezen ipv in de 3e levensjaar, in het 4e levensjaar naar het HK te gaan?

Dan heb je die problemen toch ook niet meer?

en anders zou het idd wel een goede oplossing zijn om het verrichtingsonderzoek uit te stellen.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-11 20:06

Als hengstenhouder zou je daar inderdaad voor kunnen kiezen, maar het is niet heel praktisch. Een hengst van een jaar ouder moet weer heel wat meer in zijn mars hebben tijdens de bezichtigingen. Je fokt zo'n hengst een aantal jaar op voor de hengstenkeuring, en wanneer zo'n hengst er niet doorkomt wordt ie vaak als sportpony verkocht. Voor de handel is het ook beter om als 3-jarige te verkopen. En dan hebben we het nog niet over de kosten die er zijn van een jaar meer opfokken. En de misgelopen inkomsten mocht de hengst goedgekeurd worden, van het eerste dekjaar. Financieel is dat niet heel handig dus. En je ziet toch veel hengsten in eigendom van commerciële hengstenhouders, waar dat financiële plaatje toch meespeelt, het is tenslotte hun boterham. :)

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-11 20:14

er word dan idd wel heel veel verwacht zeg!
zwaar jaar zo je 3e jaar ...

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-11 00:03

Neonlight schreef:
Zou het NNFPS niet beter in navolging van het NRPS ook niet het verrichtingsonderzoek kunnen uitstellen?

absoluut!

Ik begrijp de (economische) redenen waarom een hengst als 2,5 jarige wordt voorgesteld. Zou dat een jaar later gebeuren, dan zouden vele goede pony's al verkocht en geruind zijn voor aanvang van de JHK.

(Dat wil overigens niet zeggen dat ik een voorstander ben van een 2,5 jarige op de JHK, o.a. vanwege het risico "uit de maat groeien" in het jaar erna, maar dat is een andere discussie)

Om de druk op de hengst niet te groot te maken, zou ik er voorstander van zijn als een hengst rustig de tijd krijgt om het jaar daarna uit te groeien, zowel fysiek als mentaal, zowel als dekhengst als onder het zadel. Vergeet niet dat sommige hengsten pas in juli, augustus of september geboren zijn en dus feitelijk pas tijdens de CHK 2,5 jaar oud zijn.

Ook ben ik het met Neon eens dat deze jonge hengsten in hun tweede jaar (dus het jaar na hun eerste goedkeuring) vaak tegenvallen in beweging, juist doordat ze hun balans nog moeten hervinden. Niet alleen onder het zadel, maar juist door het inrijden, ook aan de hand.

Op 4,5 jarige leeftijd verrichtingsonderzoek, wat zou er nou op tegen kunnen zijn. Waarom zou je het risico op blessures verhogen, waarom is de tijdsdruk / prestatiedruk soms zo hoog dat er hengsten flippen, nog voor hun dek - en sport-carrière goed en wel begonnen is.

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-11 10:44

Neonlight, dat punt snap ik idd wel, daar had ik nog niet echt over nagedacht...

Maar aan de andere kant snap ik ook dat het stamboek hengste wil die kunnen presteren (ookal zijn de meeste hengsten pas 2,5 als ze ingereden worden)

Ik denk dat je dan als hengstehouder zelf de keuze moet maken. Kies je er voor het beest in de rijden met 2,5. Of ga je een jaar later en word er nog meer verwacht van het paard, maaaaar wel een paard wat de druk beter aan kan, en de hengst zal dus in een beter licht verscheinen.

Ik denk niet dat een stamboek zomaar de regels voor een verrichtingsonderzoek zal omgooien, ookal zou dat beter zijn voor de cijvers.
Dan moet er ook een andere manier van keuren komen om de jonge hengsten toch een deklichentie te geven ondanks ze nog niks van de hengst hebben kunnen zien.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-11 11:32

Die deklicentie krijgen ze toch? Afgelopen zaterdag zijn er 10 goedgekeurd, die mogen dit voorjaar dekken en moeten het najaar verrichtingen laten zien. Het is echt niet zo dat ze nu niet mogen dekken. De jury heeft ze al beoordeeld op 2 hengstenkeuringen, heeft ze al gezien.
En presteren, ik weet bijna zeker dat dit juist prestaties tegen houdt. Ik ken dieren die gewoon helemaal geflipt zijn in hun kop omdat ze het eigenlijk niet aan konden, het was teveel voor ze om te verwerken. Die zijn weer helemaal back to basic gemoeten. En dit zijn zeer getalenteerde dieren geweest, en van eentje weet ik zeker dat die anders wel eerder hoger in de sport liep.

En nee, het stamboek zal echt niet zomaar de regels omgooien, maar het is toch niet verkeerd om hierover te discussiëren en te kijken wat de mening is van de stamboekleden? :)

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-11 11:37

volgens mij vat je mijn bericht verkeend op. Ik ben het juist met je eens.

Het stamboek wil hengsten die presteren, maar de hengste presteren minder doordat ze nog zo jong zijn. En dat is zonde.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-11 12:34

Ik vat het inderdaad verkeerd op. :)
Wat je ook zegt van die keuze, dat is hetgeen het NRPS stamboek nu heeft. En veel hengstenhouders kiezen ervoor om hun hengst een jaar later aan te bieden, juist vanuit dit oogpunt. En die hengsten presteren goed in de sport. Mooi voorbeeld is in ieder geval de NRPS-hengst First Stayerhof Ramzi H, die is bewust een jaar later aangeboden om de hengst tijd te gunnen (ik meen zelfs dat hij pas ingereden werd vlak voor het verrichtingsonderzoek waar hij dus niet voor aangeboden is), de eigenaren zijn zeer begaan met hun hengst en er heel zuinig op. En deze hengst is zo'n beetje de topper van het NRPS-stamboek op dit moment, dat jaartje laten staan heeft helemaal niet verkeerd uitgepakt. Qua fokkerij maakte het weinig uit, de eerste nakomelingen deden het zeer goed op de keuringen, en in de sport doet deze hengst het momenteel uitmuntend. Hij is fris in het koppie, nooit overvraagd.

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-11 12:47

nee maar dat bedoel ik dus. Als je je hengst een jaar laat staan, dan heetf hij meer tijd.
Ja, hij had een jaar eerder kunnen dekken, máár... Hij had ook niet goedgekeurd kunnen worden omdat hij teveel puppy is. Nog niet goed genoeg ondwikkeld is ed.

dan heeft het alleen maar heel veel voordeel je hengst een jaar bij je te houden. Het is ook zo stom als je dan naar de keuring gaat met het 3e levensjaar en hij word niet ggk (of net aan) Dan staat de hengst gelijk in zo'n duister licht. Terwijl ze zo'n mooie glanzende start kunnen hebben en veel beter in de media staan als ze een jaar wachten!

Dan komt het financieele plaatje te veel te overheerzen bij fokkers. Ze denken soms te veel aan het geld, en te weinig aan de roem die een hengst kan behalen/hebben, en dus uiteindelijk ook zoveel meer dekkingen per jaar als hij gelijk goed begind. En dus meer money in de pocket...

Maar ik ben bang dat alleen mensen van de zijlijn dat zien, of mensen die echt begaan zijn met hun hengst en het meer voor 'fun' doen dat voor het geld.

Zo heb ik zelf een hengst (dat weet je) en ik zit er nogsteeds over te twijfelen met hem naar de keruing te gaan. Maar dan ga ik pas met 4 jaar zodat hij lekker uit kan groeien. Ze moeten daar een trekproef doen ed. dus lichamelijk heel zwaar voor een jong dier. Dat wil ik hem niet aandoen en dat hij dan door de druk helemaal verknipt raakt...

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-11 12:59

Maar zoals ik zeg zouden ze wel een jaar eerder kunnen dekken. :) Ik bedoel, de hengsten die nu afgelopen zaterdag genomen zijn, die moeten in september/oktober 2011 hun verrichtingen lopen, maar mogen dit voorjaar wel dekken. Bij het NRPS mogen de hengsten die deze winter genomen zijn, hun verrichtingen in het najaar van 2011 of 2012 lopen, maar ze mogen vanaf nu wel dekken. Dus geen verloren dekjaar.
Voor commerciele hengstenhouders, waar het de inkomstenbron van is, is zo'n optie een hele goede optie, beter dan een jaar later voorstellen op de hengstenkeuring. Dat die denken aan meer money in de pocket is logisch, voor hun is het geen hobby die geld mag kosten. En het zijn toch meer en meer de professionals die de hengsten voorstellen en goedgekeurd hebben.

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-11 13:09

2,5 jaar JHK, 3 jaar CHK, een jaar deklicentie, volgende CHK weer verschijnen en verrichtingen op 4,5 jaar; ik zou niet weten wie hier nou op tegen zou kunnen zijn. De hengst mag in dat geval de sport ingaan na goedkeuring als de eigenaar dat ambieëert, maar moet niet.

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-11 14:11

Gem, zoals jij het voorsteld is heel logies en zou imo ook gewoon zo moeten...

Stal_Fiore

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-11 17:04

Ik ben het met jullie eens. Het is behoorlijk wat wat een jonge hengst zo voor zijn kiezen krijgt.
Wat Gemma hierboven zegt kan ik me helemaal in vinden.

supertammy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-11 20:32

Ik vind het idee van Gemma ook wel aantrekkelijk klinken. Je kunt beter een een goede aanloop hebben en misschien wat hogere verwachtingen waar moeten maken, dan als groentje de hele mikmak goed moeten uitvoeren.