Welk merken dressuurzadels liggen het best op een Forester?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Gem

Welk merken dressuurzadels liggen het best op een Forester?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-10 19:41

Nu mijn jeugd-amazone dressuurmatig wat vorderingen begint te maken met mijn New Forest-merrie, blijkt zij overduidelijk beter te zitten op het ene als op het andere zadel (overigens verschillende pony's / paarden)
Momenteel ligt er een oud, maar goed Hubertus-zadeltje, 16,5 inch en een smalle boommaat, op de merrie. Past op zich netjes, maar draagt niet erg bij aan een nette houding van de amazone.

Ik heb al verschillende keren een ander zadel op haar rug gelegd (o.a. een Ainsley), maar alles lijkt (?) zo groot te vallen!
De instructrice heeft er tijdens de les een keer een Barefoot - zadel opgelegd, waarvan de beugelophanging verder naar achteren is, en direct was de zit van de amazone beter. Maar om nu met zo'n zadel de dressuurring in te gaan :? . Wel goed, niet "chic" :o .

De amazone is nu 14 jaar, slank met lange benen, momenteel ca. 1.60 m groot.
(Ongeveer de lengte van de (volwassen) amazone op de foto in mijn profiel, maar dan nog in de groei :+ . Op de foto staat tevens het Hubertus-zadeltje.)
Wegens haar groei, zal er iig een 17 inch zadel op moeten en met een smalle boommaat, dat haar houding uiteraard verbetert. Dwz in haar geval: met een diepe zit en veel kniewrong.

Ik had mijn oog laten vallen op een Euroriding Luxor (17 inch, boommaat 1), maar na e-mail contact blijkt dat dit zadel gebruikt wordt op een paard van 1.72 m :oo !

Wat gebruiken jullie voor een dressuurzadel voor jullie NewForest D-maat pony? Ik vind het zooo lastig!

ponymens

Re: Welk merken dressuurzadels liggen het best op een Forester?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-10 20:53

Ik heb 2x een stubben en een passier voor de Foresters

lesleygjof

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-10 20:56

mss een kent en masters, is met verwisselbare boom, en niet heel erg duur. 900 euro, een fijn zadeltje, al vind ik zelf

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-10 21:53

Ponymens: welke types :) ?

Lesleygolf: jij hebt een ijslander..... een heel andere bouw dus als een Forester.

ponymens

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-10 22:02

een stubben vz, weet even geen type, boommaat 32 en een stubben avalon dr ook boommaat 32. De passier is de grand gilbert, weet geen boommaat want die hebben we laten versmallen.

Mijn pony's hebben allemaal een vrij platte schoft en zijn rondgeribt. Voor 1 van de NRPers met ook weinig schoft en robgeribt hadden we een Anky (oud model) en die lag ook wel goed.

Auroraluna

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-10 22:08

Ik heb ook een Kent & Masters dressuurzadel op mijn Connemarapony, dus met een andere bouw dan de IJslander ! Het zadel kan helemaal aangepast worden aan de bouw van de pony, en de prijs is heel netjes. Mijn zadel is aangemeten door Helen van Happy Horse Advies. Kan ik je zeker aanraden, prima service.

Succes !

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-10 22:21

Lieve mensen....... ik zoek een passend zadel voor een New Forester.
Bij mijn weten is dit een NF subforum (correct me if I'm wrong :o? ) , en ik stel een vraag specifiek hier, en niet in de rubriek Harnachement, OMDAT ik een Forester heb, met bijbehorende Forester-kwaliteiten, Forester-tekortkomingen, Forester-eigenaardigheden en Forester-problemen!

Ik heb niets aan adviezen over IJslanders, Connemara's, Shetlanders, Friezen, Belsen, Hackney's en whatever!

Oww.... en btw: aanmeten is voor mij geen optie. Te duur; ik wil tweedehands, moet het van mijn eigen zakgeld kopen :+ .

Ponymens: dankjewel!

conny47

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-10 23:44

een wintec 500 heb ik op mijn newforest' <3

Cahill

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-10 08:15

Ik gebruik 2 passier zadels van 17inch. Een dressuur 'Beran' en een spring 'Paragon'.
Passier is mijn favoriete merk qua tuig. Het is zacht, soepel leer. De 'Beran' is een super zadel maar...KASSA!
Ik kan je Passier zeker aanbevelen. Op mijn Foresters hebben de zadels een heel gemakkelijke pasvorm. Ook vind ik dat ik zelf heel comfortabel op deze zadels zit en dat vind ik het grootste +punt!

Het ligt aan je budget maar ik denk dat je een Kieffer ( Europe ?) ook zou kunnen proberen. Of heb je dat al gedaan?

:wave:

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-10 10:09

Cahill: dank voor je uitleg! Ik heb veel Kieffer Wien's gehad (vond ik vroeger een fijn type, totdat ik de Ainsley kreeg) en in mijn herinnering hadden die behoorlijk lange zweetbladen. De Europe heb ik geen ervaringen mee, maar zo aan het model te zien denk ik dat deze teveel ruimte geeft aan de amazone om een stoelzit aan te nemen. En dat is nu net waar het om gaat (anders volstaat het Hubertusje ook.)
Een Passier is misschien nog wel een idee, dat heb ik zelf vroeger ook gereden, en was idd niet zo'n enorm zadel.

Conny: Wintec vind ik op zich een fijn merk, maar ze slijten me veels te hard (ervaring mee). De amazone is zeker 4 keer per week met de pony bezig, dus het moet toch wel een slijtvast zadel zijn.

Mylady_E

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-10 10:14

Ik heb er ook een Wintec op liggen (volgens mij ook 500 zoals Conny -> die 'lederlook'versie). Heb dit zadel nieuw gekocht, ondertussen 3 jaar oud, gemiddeld gebruik 4 à 5 keer per week (ook al mee gesprogen, gaan crossen, ...) en ik ben er héél blij mee. Mijn ervaring is dat als je de stijgbeugelriemen onder het zadel hangt, je amper slijtage hebt ;-)

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-10 10:59

evih: de lederlooks heb ik idd geen ervaring mee ;) , maar de kunststof-versie zit erg snel vol gaatjes, scheurtjes in de kniewrongen, kapotte singelstoten, verkleuringen. Daarnaast denk ik dat de amazone te weinig baat heeft bij de 500 versie, maar misschien dat de Pro - versie (iets meer rechtop zitten) nog wel een uitkomst zou zijn. Ik ben op zich wel gecharmeerd van de pasvorm van Wintecs (lag zelfs goed op de moeilijke rug van de volbloed bij ons op stal), hoewel nog niet op deze pony geprobeerd.

Mylady_E

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-10 12:08

Ik ben allesinds heel tevreden van mijn lederlook versie. Indien de amazone veel "steun" nodig heeft, is de pro-versie misschien wel het proberen waard ;-)

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-10 14:01

gem schreef:
Ik had mijn oog laten vallen op een Euroriding Luxor (17 inch, boommaat 1), maar na e-mail contact blijkt dat dit zadel gebruikt wordt op een paard van 1.72 m :oo !

Ik zag vanmorgen trouwens dat een stalgenoot een Euroriding Anatomica heeft, ook 17 inch (boommaat weet ik niet), voor een niet al te breed paardje van 1.60 m .
Morgen maar vragen of ik die eens op haar rug mag leggen. De Luxor en de Anatomica schelen niet veel, geloof ik.

supertammy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-10 15:44

gem schreef:
Wegens haar groei, zal er iig een 17 inch zadel op moeten en met een smalle boommaat, dat haar houding uiteraard verbetert. Dwz in haar geval: met een diepe zit en veel kniewrong.

Een smalle boommaat neem je toch vanwege het passen op de pony en niet vanwege de amazone?

Ik heb een Kieffer Lech profi van 17 inch voor de pony's, normale boommaat. Het zadel lijkt niet groot op de pony's. Dit zadel heeft alleen geen hele diepe zit of dikke wrongen. Wel zit ik er veel rechter op dan op mijn andere zadels.

Als het gaat over wintecs. Ik heb een Wintec Pro Isabelle Werth liggen, ook 17 inch en een normale boommaat. Dat zadel zit echt veel breder dan m'n kieffer. :? Best apart eigenlijk. Heb ook altijd stijve liezen als ik daar op gereden heb.

Succes met de zoektocht Gemma!

2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-10 15:57

gem schreef:
Lieve mensen....... ik zoek een passend zadel voor een New Forester.
Bij mijn weten is dit een NF subforum (correct me if I'm wrong :o? ) , en ik stel een vraag specifiek hier, en niet in de rubriek Harnachement, OMDAT ik een Forester heb, met bijbehorende Forester-kwaliteiten, Forester-tekortkomingen, Forester-eigenaardigheden en Forester-problemen!

Ik heb niets aan adviezen over IJslanders, Connemara's, Shetlanders, Friezen, Belsen, Hackney's en whatever!

Oww.... en btw: aanmeten is voor mij geen optie. Te duur; ik wil tweedehands, moet het van mijn eigen zakgeld kopen :+ .

Ponymens: dankjewel!

Toch kan iedere Forester een ander zadel nodig hebben. Ik heb alle zadels die op Friezen 'horen' gepast en er lag er geen een echt goed. Het zal toch passen blijven.
Maar goed, ik het zelf goede ervaringen met de oude Kieffers, die zijn ook niet zo lang en de zweetbladen mistonden niet op mijn d-pony. Enige nadeel voor jou, er zit weinig kniewrong op en de zit is niet heel diep. Maar aan de andere kant, als het zadel goed ligt op de pony is het een heel goed zadel om goed op te leren zitten. Op een andere D-pony heeft een Knight Rider dressuurzadel gelegen (die uit mijn onderschrift). Was wel geen New-Forester, maar het zadel was met maat van de pony mooi in verhouding.
Euroriding vind ik zelf niks, te lang, echt een paardenzadel om te zien. Maar dat is persoonlijke smaak. Een boommaat 1 is wel smal, denk dat het paard waar hij op lag een heel hoge schoft had?

Myca

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-10 16:04

Laura_89

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-10 16:16

Ik heb een knightrider colonel, rij hier altijd mee en ligt vrijwel altijd goed op new forest pony's.
Volgens mij is die ook 17 inch.

xMaud

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-10 16:21

Ik kan je een echt een Knightrider aanraden ! :D
Het is een zadel met een diepe zit en je kan ze in 17 inch. krijgen en met smalle boommaat :P
Ik vind het zadel er persoonlijk heel chic uitzien ;)

Ik heb ook een knightrider zadel (foto's in profiel) alleen ik heb boommaat Wide en geen Small. ;)
Maar wel 17" inch.

Auroraluna

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-10 16:47

[quote="gem"]Lieve mensen....... ik zoek een passend zadel voor een New Forester.

Even als reactie... volgens mij zijn er nog steeds geen zadels specifiek per ras uitgevonden. Het is hierboven ook al gezegd, ieder paard of pony heeft eigen kenmerken en ieder zadel ligt anders. Het zadel wat op de ene Forester prima ligt zal op een andere Forester misschien helemaal niet goed liggen. Volgens mij kun je dus niet zomaar zeggen welk merk zadel prima op jouw pony zal liggen. Het is een kwestie van veel passen en uitproberen, en goed advies van een deskundige !

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-10 19:20

supertammy schreef:
gem schreef:

Een smalle boommaat neem je toch vanwege het passen op de pony en niet vanwege de amazone

Ja, ik vreesde al dat dit verwarring zou veroorzaken. Ik had beter neer kunnen zetten "..., en daarbij met een smalle boommaat" ;)

Citaat:
2005: Maar goed, ik het zelf goede ervaringen met de oude Kieffers, die zijn ook niet zo lang en de zweetbladen mistonden niet op mijn d-pony. Enige nadeel voor jou, er zit weinig kniewrong op en de zit is niet heel diep. Maar aan de andere kant, als het zadel goed ligt op de pony is het een heel goed zadel om goed op te leren zitten.

Dan voldoet het Hubertusje ook. De volwassen amazone uit mijn profiel vindt het een prima zadel, dat de pony prima past, maar zij heeft van nature een rechtere houding dan mijn jeugd-amazone.

2005 en Auroraluna: ben overigens natuurlijk met jullie eens dat het toch een kwestie van passen blijft.
Geen enkele pony van 1 ras is hetzelfde, maar daarom was ik juist zo benieuwd in de verscheidenheid in zadels die jullie gebruiken voor een Forester :)

Ik heb overigens vanmiddag de Euroriding Anatomica even op haar rug gelegd (kreeg toestemming van de bijrijdster ;) ): je hebt gelijk 2005, het is echt een paardenzadel.... enorm groot op haar rug dus :?. Zal voor de zekerheid de instructrice morgen ff vragen.

Overigens, lieve meedenkers: liever geen zadels in dit topic te koop aanbieden maar evt per pb, anders vrees ik dat mijn topic gezien wordt als een "te koop gevraagd" advertentie, terwijl ik juist wil dat hij in de subrubriek New Forest blijft :o .

Wat ik jullie dus vraag is niet wat het ideale zadel is voor een New Forester (dat bestaat uiteraard niet), maar welke merken, rekening houdend met mijn wensen, er goed bij Foresters passen qua "formaat". Hoop dat het zo iets duidelijker is :) ?

Boelles

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-10 19:23

Ik heb erg goede ervaring met de JC zadels, misschien een optie?

maranx

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-10 19:25

Wintec dressuur zadel (cair).
Zit erg fijn.
Als je met cair neemt ( dat is lucht kussens) verdelen de kussens zich netjes over de rug ! Heel fijn heb het zelf ook!

Myca

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-10 19:43

Je kan niet elke Forrester over dezelfde kam scheren. Als jij aangeeft dat de jouwe een smal zadel nodig heeft kunnen we niet anders dan daarop varen. (ook al zou het niet juist kunnen zijn).

Generaliserend blijft staan dat het exterieur van een New Forest Pony een sterk gebouwde pony is die in het rechthoeksmodel hoort te staan. Dus als je de pony van de zijkant bekijkt vormen de lijnen langs de boeg, rug, billen en de bodem een rechtboek.
Nou hangt af van de ruiter wat voor inchmaat zadel nodig is, dat hangt nl af van de lengte van de bovenbenen.

Dan moet je een combinatie zoeken voor wat voor zadel binnen die twee criteria past.
Misschien helpt dit je t.o.v. het paard:
http://www.youtube.com/watch?v=40WzB00NhF8
En deze icm de ruiter:
http://www.videojug.com/film/how-to-fit-a-saddle

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-10 20:34

Myca schreef:
Je kan niet elke Forrester over dezelfde kam scheren. Als jij aangeeft dat de jouwe een smal zadel nodig heeft kunnen we niet anders dan daarop varen. (ook al zou het niet juist kunnen zijn).

Generaliserend blijft staan dat het exterieur van een New Forest Pony een sterk gebouwde pony is die in het rechthoeksmodel hoort te staan. Dus als je de pony van de zijkant bekijkt vormen de lijnen langs de boeg, rug, billen en de bodem een rechtboek.
Nou hangt af van de ruiter wat voor inchmaat zadel nodig is, dat hangt nl af van de lengte van de bovenbenen.

Dan moet je een combinatie zoeken voor wat voor zadel binnen die twee criteria past.
Misschien helpt dit je t.o.v. het paard:
http://www.youtube.com/watch?v=40WzB00NhF8
En deze icm de ruiter:
http://www.videojug.com/film/how-to-fit-a-saddle

punt is dus, dat de lange(r wordende) benen van de amazone dus een inchmaat van 17 vragen, terwijl haar kippek*ntje :+ gemakkelijk op een 16 inch past. Breedte van de lepel is dus niet zo belangrijk. De Anatomica vanmiddag is 17 inch, maar toch lijkt (of is) het zadel enorm op de merrie's rug.... maar misschien komt dat omdat ik het vergelijk met het 16,5 inch Hubertusje :o . Wat kan hier toch, zo op het oog, een enorm verschil in zitten.

Filmpjes zijn wel informatief +:)+ .