Welke lijn kiezen voor een sportpony

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

robeer

Welke lijn kiezen voor een sportpony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-09 16:21

Volgend voorjaar ga ik voor mijn 10 jarige dochter op zoek naar een leuke New Forest. Ik heb zelf al een 'halve' waar ik heel erg tevreden mee ben. Wie kan mij vertellen binnen welke (hengsten)lijn ik het beste een pony voor haar kan zoeken.

Wat zoek ik dan:
D pony, hoef niet boven in de maat te zitten
Braaf en vooral cool in het koppie
Niet te fel cq te veel 'bloed'
Goede gangen
Zowel dressuurmatig als springgericht

Ik weet dat het nogal wat is. Vandaar ook dat ik jullie ervaringen vraag met nakomelingen uit bepaalde lijnen. Zoek dus eigenlijk een lijn waar sport/kinderpony's uit voort komen.

LadyDaily

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-09 18:20

Ik heb een nieuwmoeds patrick
en wat me bij haar opvalt is dat ze zeker cool in dr koppie is!
ze moet alleen goed weten wie de leider is.
Ik zie ook veel ponys van nieuwmoed's patrick in de sport zowel dresuur als spring.

voor de rest heb ik eigelijk weinig ervaring met andere hengsten

naomi_s

Re: Welke lijn kiezen voor een sportpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-09 20:57

vaak zijn pony's met Golden Wonder in de lijn goed in de sport. ook merrie moscan kom je redelijk vaak tegen, kantjes ronaldo en nog meer.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-09 08:36

Kantje's Ronaldo bloed doet het erg goed in de springsport, maar het schijnen pony's met een eigenzinnig karakter te zijn (uitzonderingen nagelaten, mijn eigen merrie heeft daar geen last van).
Zelf zie ik graag Valentino ergens in de lijn, die levert veelzijdige pony's. Als je een jonge pony zoekt, nakomelingen van Woodrow Carisbrooke zijn ook bijzonder veelzijdig, hebben een goede sprong en beste gangen, met een sterk en goed onderbrengend achterbeen, ook belangrijk voor de dressuur. Verhoudingsgewijs doen de Corso's het ook erg goed, maar die heeft maar weinig gedekt in Nederland en veel nakomelingen zijn er dus niet van te vinden (maar gezien het aantal nakomelingen en het aantal pony's wat M+ loopt staat hij erg hoog).

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-09 08:59

Qua "kinderpony" ben ik erg gecharmeerd van de Foresters van Stal Sulaatik. Braaf, welwillend, cool in het koppie, en echte allrounders.
Wij (vriendin en ik) hebben vorig jaar enkele pony's van deze stal voor hen beleerd, dus ik kan uit ervaring zeggen dat het echt superfijne, eerlijke, gezonde, kwaliteits-pony's zijn. Bij verkoop zijn ze echter pas 3,5 jaar (of jonger, maar dan natuurlijk nog onbeleerd), dus je zou ze na inrijden wel eerst zelf een tijdje "mee" moeten rijden voor je een kind van 10 jaar er zelf mee aan de gang kan laten gaan.

Valentino (idd wat NL zegt: veelzijdig) is van Stal Sulaatik, en komt dus vaak in de lijnen voor.

ben10

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-11 23:16

ik denk dat je beter naar de pony zelf kijkt dan naar de vaderafstamming, wil je toch op afstamming een selectie doen is het volgens mij belangrijker naar de moederlijn te zien

pietsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-11 23:30

ik heb een nieuwmoeds patrick merrie die ontzettend heet is voornamelijk met springen, mijn dochter mocht er van mij dus ook niet mee starten , terwijl ze met een andere forest hengst Z springen is.
ik ga met Ben10 mee dat de moederlijn net zo zo niet belangrijker is

mammaslamma

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-11 11:06

Wij hebben een Brummershoeve Boss,die all round inzet baar is, hij loopt hier 2 span voor de wagen, heeft enkelspan klasse 4 gelopen(internationaal) en heeft mega gangen voor de dresuur, terwijl we er hier sinds een half jaar mee springen, en daar doet hij het ook met gemak.

Jammer voor ons, is dat hij beter loopt in enkelspan dan 2 span, en daar ligt onze interesse niet, hij zal een dezer dagen dan ook de verkoop ingaan en gaan we verder met een andere NF pony.

We hebben Kantjes Carlando/Waterfof Pretendent/Marnehoeves Everest'pony;s gehad, alle 3 prima, maar de WP (kantjes Ronaldo) vond ik voor een jonge ruiter erg heftig.....

pietsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-11 11:12

mammaslamma volgens mij hebben jullie een pony die mijn dochter nog gereden heeft

mammaslamma

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-11 11:22

pietsie schreef:
mammaslamma volgens mij hebben jullie een pony die mijn dochter nog gereden heeft

Dat zou goed kunnen. Melle zeker?

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-11 11:25

Ik denk dat de Kantje's bloedlijn over het algemeen (uitzonderingen daargelaten)
net teveel "sportbloed" hebben. Had ook een Kantje's vroeger. Hele eerlijke pony,
maar vrij fel in het parcours.. vond ze ook heeeelemaal geweldig. In de dressuur
presteerde ze ook heel goed.. dan was ze wel wat rustiger (zij vond dressuur niet
zoveel aan maar ik wel) maar het was wel een heel eigenaardig diertje...... :P
Die was niet heel "cool" in haar hoofd. Ze was wel braaf hoor, maar kon wel graag
op nieuw terrein zo heftig naast je dribbelen dat iedereen dacht dat merrielief een
hengst was :') En ponylief was toen al 14....

Nieuwmoed's zijn leuke pony's.. vaak met een wat rustiger karakter (ook niet allemaal)
en doen het ook goed in de sport.

loriene

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-11 11:42

Wij hebben ook een Kantjespony hier op stal staan.
Moederlijn allemaal Kantjes en V: Brummershoeve Boss.
Heel fijne pony.Start aankomend weekend voor het eerst M2 en we zijn net begonnen met springen.Pakt dit ook heel fijn op.Is nu net 5 jaar.Wel wat vlug in het parcours maar heeft ook nog maar 1 keer een oefenparcours gelopen.
Onze dochter is nu 17 dus de pony komt volgend jaar te koop.Kan zeggen ...degene die deze pony straks op stal krijgt heeft er een hele fijne pony aan.

pietsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-11 11:54

mammaslamma schreef:
pietsie schreef:

Dat zou goed kunnen. Melle zeker?

nee binc , is van mijn buurmeisje geweest , mijn dochter ging er mee springen en heeft ook nog de verkoopfoto's gemaakt

mammaslamma

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-11 12:06

mammaslamma schreef:

Nee binc , is van mijn buurmeisje geweest , mijn dochter ging er mee springen en heeft ook nog de verkoopfoto's gemaakt[/quote]

Hee leuk, die is hier goed op zn plek hoor!!'
Heerlijke pony, super voorwaarts en doet het zowel onder de man als voor de wagen erg goed.

Hij wordt doorgereden door mijn instructrice, hij springt al serie's om de 3, en is voor mijn dochter van bijna 11, een fijne pony om te rijden.

Hij is dus ook de vlotste van het 2 span, omdat er teveel temperament verschil is, hebben we dus een nieuw spangenootje gekocht , we zijn benieuwd hoe Binck en Cody het samen gaan doen....

Het springen is helemaal zijn ding, vond je dochter wrs ook leuk om te doen met hem, nooit stoppen en lekker braaf.

pietsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-11 12:19

mammaslamma schreef:
mammaslamma schreef:

Nee binc , is van mijn buurmeisje geweest , mijn dochter ging er mee springen en heeft ook nog de verkoopfoto's gemaakt

Hee leuk, die is hier goed op zn plek hoor!!'
Heerlijke pony, super voorwaarts en doet het zowel onder de man als voor de wagen erg goed.

Hij wordt doorgereden door mijn instructrice, hij springt al serie's om de 3, en is voor mijn dochter van bijna 11, een fijne pony om te rijden.

Hij is dus ook de vlotste van het 2 span, omdat er teveel temperament verschil is, hebben we dus een nieuw spangenootje gekocht , we zijn benieuwd hoe Binck en Cody het samen gaan doen....

Het springen is helemaal zijn ding, vond je dochter wrs ook leuk om te doen met hem, nooit stoppen en lekker braaf.[/quote]

ja een fijn dier , ik hoor van ellen dat hij het zo goed doet aangespannen ,leuk
wat heb je er bij gekocht?

silverbrumby

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-11 12:25

Ik denk dat je niet specifiek en alleen maar naar bloedlijnen moet kijken, maar zoeken naar een brave NF. Of is het de bedoeling dat er een jonge onbeleerde pony komt?
We hebben er meerdere op stal gehad van Molenaar's golden king, die waren in het begin met zadelmakmaken e.d wat vlug maar eenmaal goed bereden waren het allemaal pony's waar ieder kind mee weg kon rijden en zowel springen als dressuur (die kwamen uit moeders van Sulaatik's benji, Sweet William, Anydale nico). Ik heb een Elshofs otto gehad, een heel vlug ding, beetje sensibel en niet de makkelijkste maar wel een die als hij je vertrouwd alles voor je deed.
Ook 3 uit Nieuwmoeds Patrick, allemaal superlieve kinderpony's en fijne sportpony's die allround worden gebruikt. Ook afstammelingen van Kantjes Ronaldo heb ik hier gehad, waarvan er 2 grote rotzakken bijwaren en 1 superbrave. We hebben nu nog een Anydale nico x Fivelingo's robijn, dat is al een oudje van 21 maar nog steeds een erg pittige dame die nog steeds dagelijks meeloopt in de manege van een vriendin van mij. Daar kan niet iedere ruiter mee overweg want ze is erg sterk en blijft lopen, liefst ieder rondje iets harder en is gek op springen. En met gehandicapte ruiters op haar rug is het juist een mak lammetje die bij iedere pas de ruiter in de gaten houdt. Ze heeft veel veulens gehad van NF en nrps hengsten.
Er staat daat nog een Anydale nico en dat is echt een allrounder die voor elk kind geschikt is, die liep hiervoor L dress en M spr.
Ook een Klootwijkhoeve's Walter staat er en dat is een schat waar ieder kind op leert rijden.

Fidele

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-11 15:39

gem schreef:
Qua "kinderpony" ben ik erg gecharmeerd van de Foresters van Stal Sulaatik. Braaf, welwillend, cool in het koppie, en echte allrounders.
Wij (vriendin en ik) hebben vorig jaar enkele pony's van deze stal voor hen beleerd, dus ik kan uit ervaring zeggen dat het echt superfijne, eerlijke, gezonde, kwaliteits-pony's zijn. Bij verkoop zijn ze echter pas 3,5 jaar (of jonger, maar dan natuurlijk nog onbeleerd), dus je zou ze na inrijden wel eerst zelf een tijdje "mee" moeten rijden voor je een kind van 10 jaar er zelf mee aan de gang kan laten gaan.

Valentino (idd wat NL zegt: veelzijdig) is van Stal Sulaatik, en komt dus vaak in de lijnen voor.

Je hebt helemaal gelijk, wij hebben een Sulaatik's Versace x Sulaatik's Benji, en dat is een geweldig dier.

Alrissa123

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-15 18:47

Ik zelf ook een Kantje's pony . Dressuur gaat goed , springen vrij pittig maar ze kan het goed de vader is 2 keer in de ZZ gebracht

ponymens

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-15 21:12

Ik heb zo'n beetje uit alle lijnen nf pony's op stal gehad en de lijnen die zonder uitzondering fijne en brave pony's geven zijn Valentino, Sweet William en Queenswood Solomon.zijn oude lijnen dus het wordt wel goed zoeken:)

Er zijn ook bloedlijnen waar ik zonder uitzondering alleen dramatisch vervelende pony's van heb gezien. Ga hier geen namen van de lijnen noemen;)

Sunneva

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-15 21:22

Orchid's is erg goed sportbloed, niet altijd volledig nf.
En Zodiak geeft echt toppers maar das ook geen nf.
Nrps en welsh bloed kan ook goede pony's geven!
Tipje is Stal Koetsiershoeve, die heeft vaak erg goede en fijne foresters te koop :)

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-15 21:27

Niet nodig om diep op in te gaan........ topic is uit 2009 ;)