Hoe zit dat precies met die hengsten keuringen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

carien13

Hoe zit dat precies met die hengsten keuringen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-09 17:45

Hallo,

Ik mijzelf even wegwijs maken met die hengstenkeuringen.
heb er nog niet veel verstand van maar wil die mij er misschien naar toe doen.
Je hebt dus een voorronde (regionale) die kosten bedragen 72 euro.
En als hij daar goed doorgekomen is gaat hij naar de centrale hengstenkeuring. Wat betaal je daar nog voor?
Stel dat hij helemaal goed gekeurd word dan moet je hem nog 2 jaar hengst laten?

iemand die mij kan helpen en meer informatie kan geven?

Zou er blij mee zijn.

gr

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-09 17:56

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-09 23:19

Wat je voor de centrale keuring betaalt weet ik niet. Maar voordat je aan de keuring deelneemt zul je hem zelf toch al een keer thuis veterinair laten keuren, dan weet je of het wel de moeite waard is. Ben je serieus, dan laat je hem voorstellen en klaarmaken door ervaren mensen. Stel dat hij goedgekeurd wordt, dan komen er sowieso de kosten voor DNA en sperma-onderzoek bij, dit is zo'n 250 euro (weet niet of het NF-stamboek daar nog een bijdrage aan geeft). Als het sperma-onderzoek niet goed is, moet er nog een sperma-onderzoek gedaan worden.
Na de hengstenkeuring komt het verrichtingsonderzoek. Je zult de hengst professioneel voor moeten stellen, en professioneel laten inrijden en doortrainen, ook hier zijn de nodige kosten aan verbonden.
Een hengst moet geen hengst gelaten worden, maar wat heb je er aan om hem goed te laten keuren en hem daarna te castreren?

In ieder geval, tel voor een hengst die het traject doorloopt maar zo maar 2500 tot 3000 euro aan extra kosten die je niet zou hebben als je het traject niet doorloopt. Wil je dit terugverdienen met een dekgeld van zeg maar 225 euro zul je toch een stuk of 20 merries moeten dekken. En pony's dekken niet die aantallen, je mag blij zijn als het er tussen de 5 en 10 zijn.

carien13

Re: Hoe zit dat precies met die hengsten keuringen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-09 10:21

dankjewel!
Poeh dat is veel geld zeg! Eigenlijk niet de moeite waard.

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-09 12:45

Ja... maar als iedereen er zo over zou denken, zouden we geen ggk dekhengst meer overhouden! Blij dat er blijkbaar hobbyisten zijn die er toch voor gaan, anders gaat het ras verloren.

Ik zou iig je pony eens laten bekijken door een hengstenboer / kenner, net wat Neon zegt. Als die er al geen heil in ziet, weet je dat je geen spijt hoeft te hebben als je er vanaf ziet.

Vorig jaar had ik ook een erg mooi hengstveulen. Volgens de veulenschetser opfokwaardig (tbv de hengstenkeuring), hij was er erg gecharmeerd van, maar aangezien zijn moeder geen predikaten heeft, is het een kansloze missie.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-09 15:26

Het is ook niet voor niets dat heel vaak hengsten uit de dekdienst genomen worden om de sport in te gaan. ;)
Maar als je het voor het geld doet, dan kan ik je wel uit die droom helpen. Heb zelf een goedgekeurde dekhengst, geloof me, daar moet alleen maar een hoop geld ingestoken worden.

carien13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-09 15:34

Nee gaat niet om het geld. Meer om de eer en de ervaring haha. maar denk dat ik het maar laat waaien.. laat hem nog wel even hengst mocht ik me nog bedenken

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-09 16:22

De eer is natuurlijk wel heel leuk. Ik ben ook megatrots op mijn hengst. Maar ik heb hem ook zelf gefokt, het is mijn eerste fokproduct.

carien13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-09 16:25

ohja zie hem in je profiel want een leuk krentebroodbeest haha