leeftijd inrijden NF

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

marjox

leeftijd inrijden NF

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-09 17:44

Dag allemaal,

Ik merk dat veel NF's ( die te koop staan ) al worden bereden op 3-jarige leeftijd. Zelf zou ik niet snel op een pony die minder dan 4 is gaan zitten, vanwege het feit dat ze nog in de groei zijn. Is dat bij NF's wel gebruikelijker? Wat zijn jullie ervaringen hiermee?

Mijn vraag is dan ook hoe intensief je een pony van 3 kan berijden?

marjox

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-09 19:36

niemand?

maanou

Re: leeftijd inrijden NF

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-09 20:09

Ik weet niet of het gebruikelijk is maar ik denk dat als ze al ingereden zijn de pony's beter verkopen, veel mensen kunnen dat niet namelijk

n_twinkel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-09 12:53

ik weet niet anders of paarden worden beleerd op 3jarige leeftijd op de stal waar ik werk ook

idylle

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-09 13:47

3 jaar is inderdaad de minimale leeftijd waarop een paard of pony wordt beleerd.
Maar 4 jaar (of zelfs t/m 6 jaar) is mooier omdat ze dan niet meer zo veel groeien(of uitgegroeid zijn).
Mijn eigen NF pony heb ik beleerd toen ze 4 was.

Nob4enIk

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-09 20:22

jaa dat kan, ik heb zelf ook een welsh/new forest. Ik kocht hem op 3 jarige leeftijd. Toen hij net 3 jaar was geworden was hij al ingereden. Door een paarden massage mvr. haha:P Dus die zou het denk ik wel verstandig vinden om dat zo te doen.
Want die weet alles van spieren enz. enz. en dat zou slecht zijn geweest voor paarden als ze te jong zijn om ingereden te worden. Juist vroeg inrijden is het best denk ik, dan leren ze het meest. Mijn pony is ook heel erg braaf, al zou je dat niet zeggen van zo'n jong beest. (= nu 4)

Dokusje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-09 17:18

ik heb geen idee, weet alleen dat de new forest die ik heb pas later is ingereden (geloof dat het op 5-jarige leeftijd was) aangezien haar gedrag erg jeugdig was.
Denk dus dat het per paard verschilt.

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-09 17:19

nine99 schreef:
Dag allemaal,

Ik merk dat veel NF's ( die te koop staan ) al worden bereden op 3-jarige leeftijd. Zelf zou ik niet snel op een pony die minder dan 4 is gaan zitten, vanwege het feit dat ze nog in de groei zijn. Is dat bij NF's wel gebruikelijker? Wat zijn jullie ervaringen hiermee?

Mijn vraag is dan ook hoe intensief je een pony van 3 kan berijden?

Een pony van vier is ook nog niet uitgegroeid hoor.

Stal_Fiore

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-09 21:12

Ik denk dat dat niet zo zeer met het ras te maken heeft, tegenwoordig zie je heel veel dat pony's met hun 3e worden ingereden, terwijl dat vroeger pas met 4 jaar was.
Pony's moeten nu al vroeg veel bereiken, tenminste dat is wat de sportwereld wil. Een zo jong mogelijke pony met een zo hoog mogelijk resultaat.

Ik hou daar persoonlijk niet van. Geef de pony een jaar langer om lekker te groeien, spelen en leren.
Want wat maakt het nou uit of je pony met 5 jaar in de M zit of met 6 of 7 jaar.

geesjelove

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-09 00:06

ik heb nu ook net een newforest in gereden wie 3 jaar oud is die staat nu ook te koop ze heeft er helemaal geen last van met 3 jarige leeftijd kunnen ze al bereden worden hoor vind ik

keeslover2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 16:24

mijn pony is ingereden toen hij 3 was maar ik heb daarna nog wel een jaartje heel rustig aan gedaan. vooral dressuren en veel korte buitenritjes. ik heb hem toen niet vaker dan 2/3 keer per week gereden. met 4 rustig opgebouwd en het is helemaal goedgekomen met hem. wat betreft het groeien had hij er helemaal geen last van. hij is namelijk 1.53 geworden *D had eigenlijk maar ongeveer 1.47 moeten worden *D