Waarom een New Forest?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

hafjelinger

Waarom een New Forest?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-09 16:54

Hey!!

Wij zijn op zoek naar een nieuwe pony. Voor het mennen. Ik men namelijk SGW's en marathon én dressuur. Mijn andere pony is namelijk 16 jaar dus er moet vervanging komen. Ook wil ik er op kunnen rijden, niet echt dressuur ofzo, maar gewoon lekker even naar buiten als ik niet kan mennen. Een New Forest sprak ons wel aan.

Nu de vraag: Is een New Forest geschikt voor wat wij er mee willen doen? Het moet een lekker pittige, beetje brutaal paardje zijn. Nu heb ik ook gehoord dat de New Forest gekruist wordt met Arabieren, wat zijn dat dan voor pony's?

groetjes hafjelinger

ponymens

Re: Waarom een New Forest?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-09 00:29

Ik heb/fok zowel volle Foresters als kruising Forest Arabier (NRPS). Mijn ervaring is dat een volle Forester nuchter en allround inzetbaar is, mijn Foresters kennen ook geen paniek en doen-kunnen alles, zowel dressuur, springen als aangespannen. Daartegen zijn mijn kruisingen minder nuchter en voornamelijk dressuurmatig heel fijn. Springen gaat ze wat minder makkelijk af als de Foresters. Wel zijn de kruisingen doordat ze minder nuchter en gevoeliger zijn heel fijn te rijden en lopen altijd terwijl de Foresters iets meer aanmoediging nodig hebben. Ook als de kruisingen ergens van overstuur raken slaan ze er soms in door en gaan echt in paniek. Ik heb dan ook geen kruisingen gefokt of staan die geschikt zijn voor het aangespannen werk. (Ze zullen uiteraard vast wel te vinden zijn)

Ik denk dat een Forester voor jouw doeleinden heel geschikt is en dat je het met een kruising net moet treffen.

hafjelinger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-09 11:23

Dankjewel ponymens!!!

Zepjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-09 11:12

new foresters zijn vaak heel braaf en rustig en niet snel onder de indruk van enge dingen. een kruising dat weet ik niet want daar heb ik verder geen ervaring mee.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-09 09:22

Pb Liberty eens. Zij rijden menwedstrijden (SGM, dressuur en vaardigheid) met hun foresters, en hebben er behoorlijk wat op goed nivo lopen.

sanneveenma

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-09 13:18

Arabieren zijn niet voor beginners of voor de kar. Als je een Forester voor de kar doet moet je wel weten wat het voor een Forester is. Sommige New Forest pony's kunnen niet voor de kar maar zijn alleen geschikt voor de sport ofzo. Je moet dus goed kiezen wat voor beestje je wilt, want niet alle Foresters willen graag voor de kar. Als je echt graag een New Forest pony wilt hebben en je hebt er eentje gevonden overleg dan even met die eigenaar/eigenaresse of die pony graag voor de kar wilt of niet.
Foresters zijn prachtbeesten om op buitenrit te gaan. Mijn New Forest pony vind het echt geweldig om op buitenrit te gaan. Dan wil hij altijd graag crossen

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-09 12:53

sanneveenma schreef:
Arabieren zijn niet voor beginners of voor de kar. Als je een Forester voor de kar doet moet je wel weten wat het voor een Forester is. Sommige New Forest pony's kunnen niet voor de kar maar zijn alleen geschikt voor de sport ofzo.

Wat een kul.
Of een pony geschikt is om mee te mennen, hangt niet zozeer van het ras af, alswel van het karakter / temperament, en van de evt. opgedane ervaringen (goed of slecht).
Met Arabieren kun je wel degelijk mennen, maar je dient bij het beleren wel rekening te houden met het temperament. Dus ervaring vereist, maar dat geldt voor alles dat met "beleren" te maken heeft.

donkey87

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-09 12:58

ik heb zelf ook een arabiertje van 4 gereden en die was ook zeer geschikt voor beginners!
ze was zeer sociaal en erg lief voor kinderen!
zelfs mijn kleine zusje van 8 heeft er een keer alleen opgezeten!
dus het ligt inderdaad vooral aan karakter en temperament en niet zozeer aan het ras als je het mij vraagt :)

agee

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-09 13:12

Ik ken de New Forest als DE IDEALE SPORTPONY, zowel voor onder het zadel als voor het aangespannen werk. Over het algemeen zijn ze sterk, werklustig, koel-in-de-kop, en braaf. Ook kunnen ze goed dressuren en heel goed springen. Ik ken weinig nadelen aan deze ponys. Natuurlijk heeft ieder ras z'n uitzonderingen in positieve en negative zin.

robin_hood

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-09 21:30

Ik heb jarenlang met Mérenspaarden gereden en heb sinds oktober 2008 een grote NF pony van 1.54 m. Ik ben er helemaal weg van en zou op dit moment geen ander ras meer willen. Ik rijd dressuur, springen, buitenritten ( alles op recreatief nivo) en momenteel wordt hij met succes betuigd voor de wagen. Een echte allrounder dus. En ik ben het helemaal met de woorden van Agee hierboven eens.
Het is geen slome sul maar gewoon een brave werklustige allround pony.
Overigens zijn de meeste manegepony's bij ons op de manege ook new foresters vanwege hun gelijkmatige brave en toch werkwillige karakter.