Draagt Kantje's Ronaldo een gen van de ziekte Myotonie?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

trishvm

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-12 22:44

annastasia schreef:
Duurt wel lang zeg voordat jullie uitslag krijgen. En als ze dan iedereen nog om toestemming moeten vragen voordat het in de Forester gepubliceerd wordt is het fokseizoen al lang en breed begonnen.

het schijnt dat bern een heel klein lab heeft en maar 3 hengsten per keer kan testen,voordat alle testen van 1 hengst klaar zijn ben je een paar dagen verder.als je dan ook nog eens 60 moet doen??en er was van een aantal hengsten geen goed dna beschikbaar via de haren,daar hebben ze nog bloed van opgestuurd.dus ook dat duurt weer langer.merk wel dat de echte fokkers er niet wakker van liggen.

Tatt_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-12 22:10

Ik heb een jonge hengst van Popping's Macho x Kantje's Ronaldo, dus ik hou m'n hart vast :s

ponymens

Re: Draagt Kantje's Ronaldo een gen van de ziekte Myotonie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-12 10:10

De uitslagen van allen hengsten zijn inmiddels bekend. Ik ben vanochtend gebeld dat Sweet Forest Wizard vrij is:))

annastasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-12 10:15

ponymens schreef:
De uitslagen van allen hengsten zijn inmiddels bekend. Ik ben vanochtend gebeld dat Sweet Forest Wizard vrij is:))

Super!!

ponymens

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-12 10:21

Ik ben erg benieuwd naar alle uitslagen

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-12 12:04

ponymens schreef:

Super, hoewel dat wel te verwachten was. :)
Ben benieuwd of er nog meer hengsten drager zijn.

trishvm

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-12 19:18

en Lex is ook myotonie VRIJ!!!!!!!

ponymens

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-12 19:30

Jij ook gefeliciteerd!

annastasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-12 19:32

trishvm schreef:
en Lex is ook myotonie VRIJ!!!!!!!

*\o/*

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-12 22:14

trishvm

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-12 22:25

ponymens schreef:
Jij ook gefeliciteerd!

jij ook,was toch wel een opluchting vandaag....je weet immers nooit!

trishvm

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-12 22:27

Neonlight schreef:
ponymens schreef:

Super, hoewel dat wel te verwachten was. :)
Ben benieuwd of er nog meer hengsten drager zijn.

Ja er waren een aantal hengsten die drager zijn is mij verteld.

annastasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-12 22:29

Toch wel.....
Afstamming van KR of toch een geheel onverwachte hengst?
Ben benieuwd of iedereen toestemming geeft tot publicatie.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-12 22:35

Jammer dat er nog meer dragers zijn, het zou makkelijk zijn geweest als geen hengsten drager zijn.
Ik ga ter zijner tijd in ieder geval mijn merrie ook testen, hoewel ik niet van plan ben om op KR lijnenteelt te doen. Zit mij te kort in de lijn bij mijn merrie.

annastasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-12 22:37

Jouw merrie is toch een KR? Dan zou ik het risico iig niet nemen.
Als het 1 a 2 generaties verder weg had gezeten had het wel een mooie terugkruising kunnen worden.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-12 23:00

Ja, mijn merrie is een Kantjes Ronaldo x Sonny af Hojmark x Sonny af Hojmark, en nu zie je direct waarom ik zeker geen lijnenteelt wil doen, ook niet met een achterkleinzoon of zo van Kantje's Ronaldo (mocht er die eentje ter dekking komen). Op dit moment fok ik wel terug op Merrie Moscan (ze is drachtig van Bovenheigraaf's Camillo en heeft daar ook eerder een veulen van gehad en eerder 3 veulens van Lamento), maar Merrie Moscan zit dus al ver weg in de lijn.

trishvm

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-12 23:09

Heb niet gevraagd om welke hengsten het gaat en wat voor bloedlijnen,dat vond ik niet beleefd.Wel heb ik dus gevraagd of er meer hengsten zijn met het gen en dat bevestigde hij dus aan de telefoon.We moeten via een brief toestemming geven voor publicatie,het zal genoeg zeggen als er hengstenhouders zijn die van hun hengst niets willen publiceren.Heb ook begrepen dat van een aantal hengsten nog geen uitslag was omdat er (nog) niet 100 % zekerheid was.

annastasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-12 23:13

Zou dan netjes zijn van het stamboek om te wachten met publicatie wanneer alles uitslagen bekend zijn. Anders worden sommige hengsten welicht onterecht een stempel opgedrukt.

trishvm

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-12 23:24

annastasia schreef:
Zou dan netjes zijn van het stamboek om te wachten met publicatie wanneer alles uitslagen bekend zijn. Anders worden sommige hengsten welicht onterecht een stempel opgedrukt.

misschien is dat wel zo ja....er werd mij gezegd dat ze toch graag wilden beginnen met bellen omdat het dekseizoen nu echt in aantocht is en voor sommige misschien al begonnen.

trishvm

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-12 14:10

gisteren is mij verteld door iemand die naar de vergadering is geweest dat het nu vanuit Justice komt.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-12 14:10

Alleen vanuit Justice en niet vanuit KR of is Justice ook drager?

annastasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-12 14:16

Dat zijn weer andere berichten. Waren toch meerdere hengsten drager? Ben benieuwd wanneer alles gepubliceerd wordt

annastasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-12 19:00

Citaat:
De algemene ledenvergadering stond voornamelijk in het teken van Myotonie. Er werd een lezing gegeven betreffende dit onderwerp door Inge Wijnberg (Universiteit diergeneeskunde Utrecht) en de heer Wim van Haeringen (DNA onderzoek). Voor diegene die op de site wist je dat bij hebben gehouden kwamen er geen nieuwe feiten naar boven.

Alle hengsteneigenaren hebben een schrijven ontvangen van het hoofdbestuur en zijn persoonlijk gebeld door de heer Ebbens. De brief was opgesteld met de vraag om toestemming voor het publiceren van de uitslag Myotonie. Dit schrijven moest voor 14 april 2012 ondertekent retour gezonden worden naar kantoor. De heer Ebbens wist te melden dat er van ongeveer 30 hengsten nog geen retourmelding is ontvangen. Voor de hengsteneigenaren die nog geen schrijven hebben ontvangen is een tweede test aangevraagd. Dit is een gebruikelijke gang van zaken binnen de medische wereld om zeker te zijn van een juiste diagnose.
Er moet rekening gehouden worden dat meerdere hengsten drager zijn van de aandoening Myotonie.
Het is niet aan mij om deze namen bekent te maken. Als het onderzoek is afgerond zal zo spoedig mogelijk tot publicatie worden overgegaan.

U kunt u pony inmiddels laten testen in Nederland bij van Haeringen: http://www.vhlgenetics.com/vhl/webcard.php?artnr=P882

Mocht u pony's willen laten testen, laat altijd door een erkende dierenkliniek/veearts monsters nemen en het chipnummer controleren en laat een verklaring schrijven dat deze het monster opgestuurd heeft naar van laboratorium van Haeringen. Pas dan is de uitslag wettelijk aanvaardbaar. Mocht u uit nieuwsgierigheid over u eigen pony meer willen weten kunt u natuurlijk ook zelf opsturen.

Als ik dit zo lees dan betekent dit dat de hengsten welke in 1ste instantie positief getest zijn nogmaals gecontroleerd gaan worden om de Myotonie daadwerkelijk vast te stellen.

trishvm

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-12 19:21

er waren hengsten waarvan het dna van de haarzakjes toch niet goed genoeg was om een goed oordeel te geven.daarom wordt er van sommige hengsten opnieuw dna getrokken.

trishvm

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-12 19:22

en ik weet niet of het en van Justice is en van KR.het kan 1 van de twee zijn of allebei,dat weet ik ook niet.denk dat we de volgende forester moeten afwachten om het zeker te weten!