Centrale Hengsten Keuring 19 februari Ermelo ,wie gaat??

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

creabea

Re: Centrale Hengsten Keuring 19 februari Ermelo ,wie gaat??

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-11 21:17

Vond er wel meer die zich niet zo goed lieten zien, bijvoorbeeld Paddington O'malley en Lex

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-11 21:23

Ik vind dat Lex zich nooit heel erg goed laat zien op de hengstenkeuring, maar Trish zei al hier eerder in het topic dat hij altijd veels te druk was. Het viel me ook op dat ie helemaal opgetrokken stond en liep, en zijn hele bekken stijf hield. Vorige week nog recente foto's van hem gezien van de dressuur, dat is dan toch een hele andere hengst die je ziet. Wel jammer dat hij zich anders voordoet op de hengstenkeuring als dat hij echt is.

creabea

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-11 21:26

Ja, inderdaad, want ik zit daar om mijn hengstenkeuze te maken en niet van een foto van een wedsrtijd...
Dus voor mij valt hij af tijdens zo'n dag. Maar aan de hand zou ik nooit voor Francois hebben gekozen, maar nu ik hem daar onder het zadel heb gezien... Super fijne springpony met veel vermogen en een goed techniek.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-11 21:33

Francois is een hele fijne pony met een fantastisch karakter. Ik heb hem van redelijk dichtbij meegemaakt toen hij nog in Belgie stond en daar zijn verrichtingen liep. Werkelijk amper geoefend, amper beleerd, jonge ruiter erop en hij doet alles voor je. <3 Echt fantastisch. :j
Wel zag hij er toen ook een stuk beter uit, ik schrok ervan toen ik hem nu zag, herkende hem eigenlijk niet. En qua maat die ze hem gegeven hebben geloof ik het ook niet zo. :o Maar bij meerdere hengsten had ik zo mijn twijfels bij die meetstok.

trishvm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-11 21:38

creabea schreef:
Ja, inderdaad, want ik zit daar om mijn hengstenkeuze te maken en niet van een foto van een wedsrtijd...
Dus voor mij valt hij af tijdens zo'n dag. Maar aan de hand zou ik nooit voor Francois hebben gekozen, maar nu ik hem daar onder het zadel heb gezien... Super fijne springpony met veel vermogen en een goed techniek.

Ik vindt het jammer dat je dan zegt dat ie dan af valt.....Lex kruipt in Ermelo altijd erg in zijn schulpje.Wat dat betreft moeten ze de keuring in de andere bak doen,even daarvoor hadden we hem in de andere bak en dan draaft ie als een grote.we vinden het zelf ook erg jammer dat ie het in de grote bak niet doet en we hebben ons suf geoefend maar het is niet te doen.Heeft misschien ook met het eerste jaar te maken dat ie is aangeboden op de keuring in Ermelo als 2 1/2 jarige(toen nog niet in ons bezit en de diehards onder ons weten wel waarom)

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-11 21:48

Maar ik moet zeggen, hij zou voor mij ook direct afvallen als ik niet beter wist. Het is dat ik de verhalen van jou en de ruiter ken, en weet dat dit niet de Lex is zoals ie normaal is, maar er zijn veel fokkers die alleen maar op de hengstenkeuring de hengsten zien en daar hun mening vormen over de hengsten.
En ik ben niet diehard genoeg om te weten wat er toen is geweest, volgens mij kwam ik in 2006 voor de eerste keer op de hengstenkeuring, of wellicht wel al in 2005, maar voor mij was alles toen nieuw en toen was ik nog zeker geen diehard.

creabea

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-11 22:04

Ik krijg in mei een kleine Francois.....En ik moet zeggen dat ik daar erg blij mee ben.
En mbt Lex zoals Neonlight al aangeeft, die verhalen van jou Trish of van de ruiter (heb hem alleen in het echt gezien onder Fred van Straaten in Etten Leur eenpaar jaar geleden....)die kan ik dus niet meenemen in mijn hengstkeuze aangezien ik ze niet ken.

trishvm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-11 22:24

Ik begrijp ook wel dat als je de keuze daar maakt,niet voor Lex zullen gaan.Helemaal als je dan Orlando voor je in de groep hebt....Ik vindt altijd fokken is een gevoel,je moet een bepaald gevoel bij een hengst hebben en de plussen en minnen op elkaar afwegen en als het gevoel dan nog goed is heb je je keuze gemaakt.
Heb iig een mooie dag gehad, nu volgende week op naar het Kampioenschap in Wanroij met Lex.

Vonden jullie het trouwens ook drukker als andere jaren???

En wb de polo,dat hebben we bewust publiekelijk laten doen om kenbaar te maken dat ze nieuw in de PR wagen zijn.

pietsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-11 22:31

wat betreft Orlando , dat is dus een hengst die ik persoonlijk absoluut niet zou gebruiken !
Ik heb lex onlangs gezien met Iris en ik vond hem heel aansprekend, sommige hengsten tonen beter onder het zadel.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-11 22:39

Tja, Lex en Orlando vind ik niet te vergelijken, als je twijfelt tussen die 2 hengsten met een hengstenkeuze weet je niet wat je fokdoel is. :o
Zelf vind ik Orlando wel een geweldige hengst, zou er toch wel graag een veulen van willen, maar helaas past hij absoluut niet bij mijn merrie. En zolang ik alleen Neon als fokmerrie heb zal ik hem dus niet gebruiken. Denk dat Raymond me ook voor gek verklaart als ik zeg dat ik er een kwakkie Orlando in wil hebben, want ook hij vindt Orlando niets voor mijn merrie.

pietsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-11 22:44

nee hoor ik twijfel niet tussen deze twee , ze zijn idd heel verschillend ! Maar buiten exterieur en beweging vind ik een goed karakter ook een belangrijke factor en dat laatste vind ik bij orlando wel ver te zoeken.

trishvm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-11 22:54

dank je pietsie,en over dat laatste.....dat karakter.....Lex fokt zijn super fijne karakter door aan al zijn kinderen.Geen een uitgezondert.vanmorgen btw het eerste veulentje van 2011 gezien van Lex,mooi veulen mooi koppie en het eerste wat de fokker zei was:ze heeft een heel lief en makkelijk karakter....zo herkenbaar voor ons!

pietsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-11 23:01

de forester is beroemd om dat het een vriendelijke werkwillige veelzijdeige kinderpony is , dus dat wil ik er graag inhouden.
Zo ben ik ook geen kantjes ronaldo fan , vind ik ook vaak moeilijke pony's met moeilijke karakters, enne ......ze springen ook niet allemaal fantastisch hoor zoals ze doen voorkomen, maar heb je een goed springende dan heeft hij wel dat beetje extra.
Ik ben dan weer meer gecharmeerd van zijn zoon Justice ,die geeft wat betere karakters door.

pietsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-11 23:07

trish gefeliciteerd met jullie kleinkind.

Neon , dit is natuurlijk mijn persoonlijke bescheiden mening.

pietsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-11 23:11

pietsie schreef:
trish gefeliciteerd met jullie kleinkind.

Neon , dit is natuurlijk mijn persoonlijke bescheiden mening.

waar ik wel weer een voorstander van ben is om binnen de rasstandaard een wat luxere pony te fokken maar het moet wel een typische forester blijven maar iets meer lengte en hoogbeniger dan 30 jaar terug.
Ik denk dat we dat als ras wel nodig hebben om te blijven meedraaien.
Daar vind ik orlando wel weer een voorbeeld van.

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-11 23:16

Ik ben er dit jaar niet bij geweest, maar ben het er mee eens dat een hengst aan de hand soms heel anders toont dan onder het zadel.
Twee of drie jaar terug liep er eentje mee (ik twijfel welke het was, dus ik ga me niet wagen aan namen), die ik aan de hand zo'n ongelooflijke etterbak vond. Bijten, flikkerende ogen, met voorbenen slaan naar de voorbrenger..... maar later tijdens het springen zo ontzettend braaf was met een jong meisje erop, dat ik mijn vooringenomen mening toch heel snel heb moeten herzien ;).

Maar nogmaals: welke van het jonge spul vonden jullie er echt uitspringen?

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-11 23:18

Hihi, en ik vind het karakter van Orlando juist een heel groot pluspunt, ik vind hem een fantastisch karakter hebben, de rust zelve, en als ie er moet zijn dan is ie er ook. Ook als ik kijk naar alle hengsten op de hengstenkeuring, ik heb van de in Nederland goedgekeurde hengsten maar 2 hengsten zien stappen, echt zien stappen. Dit waren Esse Golden Bigwig en Orlando, en laatstgenoemde heeft een fantastische stap en heeft ie ook goed laten zien op de hengstenkeuring. Hij was echt ontspannen in de rug, als enige hengst. Zo relaxed tussen andere hengsten, dat vind ik echt een grote pre in het karakter. Bovendien is hij op stal en in de omgang ook heel fijn.

Kantjes Ronaldo nakomelingen, ik heb ook gehoord dat het vaak draken zijn. Heb ik geen ervaring mee, ik ken er maar eentje en ik geloof dat dat de grootste uitzondering is.
Tja, en karakter.....Lamento III is ook een hengst met een geweldig goed karakter, daar kan ik alleen maar lovend over zijn. Ik heb 3 nakomelingen van hem, gelukkig zijn die ook goed van karakter (tenminste, Devdan wel, Cantate van wat ik hoor ook en van Ravindra weet ik het niet) maar ik ken toch ook een aantal rotzakken van pony's tot zelfs gevaarlijk voor kinderen aan toe. Gelukkig is er dus ook nog een merrie.

pietsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-11 23:28

[quote="Neonlight"]Hihi, en ik vind het karakter van Orlando juist een heel groot pluspunt, ik vind hem een fantastisch karakter hebben, de rust zelve, en als ie er moet zijn dan is ie er ook. Ook als ik kijk naar alle hengsten op de hengstenkeuring, ik heb van de in Nederland goedgekeurde hengsten maar 2 hengsten zien stappen, echt zien stappen. Dit waren Esse Golden Bigwig en Orlando, en laatstgenoemde heeft een fantastische stap en heeft ie ook goed laten zien op de hengstenkeuring. Hij was echt ontspannen in de rug, als enige hengst. Zo relaxed tussen andere hengsten, dat vind ik echt een grote pre in het karakter. Bovendien is hij op stal en in de omgang ook heel fijn.

Goh neon hebben we het over dezelfde pony !!

ik ken toch ook een aantal rotzakken van pony's tot zelfs gevaarlijk voor kinderen aan toe.

Daar valt orlando voor mij dus onder!

ellepelle27

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-11 23:29

Ik heb niet heel erg veel gezien,ik had mijn dochtertje van net 1 jaar mee,en die was het,zoals te verwachten snel zat.Die wilde ze alleen maar aaien.
Wat mij erg opviel was dat de pony's ook vaak de kans niet kregen om normaal te lopen,zoals er met zwepen en rammelbakjes gestrooid werd.
De rust was daardoor ver te zoeken.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-11 23:39

Kan het me niet voorstellen Pietsie. Ik heb Orlando zelf vaak gezien, ook toen hij nog door Laura gereden werd, op wedstrijden, op keuringen, en op stal, maar ik herken daar niets van. Ook de nakomelingen die ik ben tegengekomen zijn braaf. Heb ik toch andere dieren gezien dan jij denk ik.

pietsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-11 23:52

Neonlight schreef:
Kan het me niet voorstellen Pietsie. Ik heb Orlando zelf vaak gezien, ook toen hij nog door Laura gereden werd, op wedstrijden, op keuringen, en op stal, maar ik herken daar niets van. Ook de nakomelingen die ik ben tegengekomen zijn braaf. Heb ik toch andere dieren gezien dan jij denk ik.

ja erg grappig , hij liep voordat ik verhuist ben vorig jaar bij ons in de kring en kwam hem dus met grote regelmaat tegen, dit zegt voor mij genoeg.
En heb je hem 2 jaar geleden op de sportdag
gezien ?? Levensgevaarlijk en al helemaal voor het meisje wat hem toen reed.
De jury kwam zelfs uit de auto!!

Nu is hij idd. Wel te rijden...... als je hem een stang in zijn bek drukt en een paar flinke sporen doen ook wonderen.
Het is in de forestwereld algemeen bekent dat hij anders niet te handelen is.

Dit neemt niet weg dat hij idd een goede beweger is, dat ben ik met je eens maar de discussie gaat over zijn karakter

liberty

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-11 23:59

Jammer dat Lex zijn eigen niet liet zijn, Yago had daar ook altijd last van, die stond meer op zijn achterbenen :+ Leuk dat Diddly Do een eerste permie heeft, kan ook niet anders met zo'n mooie papa!

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-11 00:14

Ik was 2 jaar geleden niet op de sportdag dus dat heb ik ook niet gezien. Ik heb hem wel vaak gezien onder het zadel bij Laura, en daar was ie de rust zelve en zette hij geen pas verkeerd. Ook op stal, aan de hand en dergelijke is hij ontzettend braaf, dit heb ik niet alleen gezien maar ook zelf ondervonden. Op zijn eigen stal, maar ook in Ermelo en Den Bosch op grote evenementen, zowel indoor als outdoor, winter, voorjaar, zomer en najaar.

Hij wordt nu sinds kort gereden met stang omdat hij Z bij de paarden start, maar de stang wordt ter verfijning gebruikt, geen geruk of gepluk, niets van gezien. Ook niet van vreemd spoorgebruik. Orlando werd erg vriendelijk voorgesteld.

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-11 00:24

pietsie schreef:
Nu is hij idd. Wel te rijden...... als je hem een stang in zijn bek drukt en een paar flinke sporen doen ook wonderen.
Het is in de forestwereld algemeen bekent dat hij anders niet te handelen is.

Dit neemt niet weg dat hij idd een goede beweger is, dat ben ik met je eens maar de discussie gaat over zijn karakter

nou nou nou, een beetje minder kan ook wel :roll: .
Heb hier op bokt diverse oude itp-topics gezien uit 2005 en 2006, waarin hij heel netjes gereden werd en geen onvertogen woord over zijn karakter.

pietsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-11 00:34

wat zal de keus van raymond zijn geweest om hem door een volwassene bij de paarden te laten starten ??
Ik denk toch dat hij de pony liever in het kader opgenomen zag, want die potentie heeft orlando wel.
Heeft hij geen 14,15 jarig meisje dat goed kan rijden ?? Volgens mij wel.
Als hij internationaal bij de pony's loopt heeft hij meer vraag naar dekkingen als tussen de paarden.

Dit is natuurlijk speculatie van mij zelf.