Draagt Kantje's Ronaldo een gen van de ziekte Myotonie?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

annastasia

Re: Draagt Kantje's Ronaldo een gen van de ziekte Myotonie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-12 11:22

Ook al zou zo'n test 50,- zijn, dan vind ik dat ook nog wel een prijs die te overzien is.
Ze weten immers dat het op chromosoom 7 zit, dus dat scheelt al de helft.

Het stamboek zal echt niet zomaar iets roepen over een hengst zonder echt gegronde redenen. Zeker niet over zo een bekende hengst als deze.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-12 11:23

Als er bij een hengst die zoveel heeft gefokt nu 2 veulens met deze afwijking zijn gevonden is de kans echt miniem dat het bij de hengst wegkomt.. Waarom niet even een testje van de hengst doen voordat ze dit soort paniek berichten de wereld in sturen?? Of heb ik wat gemist?

annastasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-12 11:31

De hengst zelf is al overleden.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-12 11:35

Test 4 kinderen van vier verschillende moeders en je kunt aardige inschatten hoe het zit..

annastasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-12 11:39

De veulens waarbij het nu geconstateerd is waren een KR x KR, en dus eigenlijk inteelt. Maar stel dat KR het gen bij zich droeg, dan hoeft dit niet aan alle nakomelingen zijn doorgegeven.
Kan dan maar zo zijn dat de 4 nakomelingen die worden getest, dat daar helemaal niets uit komt.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-12 11:41

Troi, toen het eerste geval bekend was zijn er steekproefsgewijs dieren getest, verwante en onverwante. Daarna is er een 2de geval bekend geworden, die ook op KR was ingeteeld.

DNA-testen moeten nog verder gedaan worden, op KR en de ouders van KR, alleen kost dat veel geld en de vraag is wie kan en wil dat betalen.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-12 12:07

Duidelijk, wel shocking hoor voor zo'n bekende hengst. Ik weet niet zo super veel af van new foresters maar ken deze naam erg goed.

trishvm

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-12 15:38

hanny_jelke schreef:
wat ik mij dan afvraag, komt het echt door KR of door de moeder dier.
hoeveel merrie dekt zo een hengst per jaar wel niet en dan zijn het maar 2 veulens.
en dan zou de betreffende hengst een afstameling van KR zijn?
want ook die kan het via zijn moederlijn hebben gerkregen.
ben niet thuis in de new forest, maar om nou meteen KR de schuld tegeven vind ik wel ver gaan eigenlijk

wij geven KR ook niet de schuld,maar er heeft een groot stuk in het verenigingsblad de Forester gestaan en het gaat om 2 veulens van KR.en de moeders van deze veulens zijn weer van een jonge KR hengst.
En het is niet veel,het gaat om 0,33% van wat hij gedekt heeft,maar het moet toch uitgezocht worden.Daar zijn ze bij het stamboek nu mee bezig.

Buster

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 15:50

Al ben ik niet zo druk bij de NF, ik schrok toch ook even van dit bericht.
Zeker dus omdat het zo'n stempelhengst is waar het om gaat.
Ik vind het ook goed dat er verder onderzocht wordt...
Ik wil het graag even volgen, daarom de reactie in dit topic.

annastasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 23:49

Citaat:
Myotonie, de stand van zaken

In ons verenigingsmagazine De Forester (aflevering 6 jaargang 2011) berichtte het bestuur al eerder over myotonie.
Het algemeen bestuur kan u nu de volgende ontwikkelingen melden:

- DNA-monsters van al onze op dit moment in Nederland goedgekeurde hengsten zijn voor onderzoek opgestuurd naar het laboratorium in Bern. Het doel van dit onderzoek is om vast te stellen of het gen wijder is verspreid dan de enkele bloedlijn waarin het nu is geconstateerd.

- DNA-monsters van Kantje's Ronaldo en van zijn beide ouders zijn voor onderzoek opgestuurd naar het laboratorium in Bern. Het doel van dit onderzoek is om te beoordelen of de oorsprong vastgesteld kan worden of dat er verder terug in de bloedlijn moet worden gekeken.

- In samenwerking met de Universiteit Utrecht en het laboratorium in Bern wordt op dit moment onderzocht of het Nederlandse laboratorium Van Haeringen de gen-test in de toekomst ook kan gaan uitvoeren.Gelijktijdig worden prijsafspraken gemaakt over dit onderzoek. Zodra hierover meer bekend is, informeren wij u.

- Tegelijkertijd met het verschijnen van het artikel "Myotonie ontdekt bij New Forest pony's" zijn ook ons moederstamboek en onze zusterstamboeken op de hoogte gesteld. Zij beschikken over een Engelse vertaling van het artikel.

Tot slot: wij hebben mevrouw Dr. I. Wijnberg en Dr. W.A. van Haeringen, ieder vanuit hun vakgebied, bereid gevonden om een presentatie te houden over Myotonie tijdens onze Algemene Ledenvergadering op 18 april in het KNHS centrum in Ermelo. Er is dan ook gelegenheid tot het stellen van vragen.
Als u meer informatie wenst, neemt u gerust contact op met het algemeen bestuur.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 23:54

Kijk, dat is goed nieuws. :) Waar heb je deze informatie vandaan? Ik ben ook zeer benieuwd of het onderzoek bij Van Haeringen gedaan kan worden. Stamboek heeft dus op eigen initiatief DNA monsters naar Bern gestuurd? (Aangezien trishvm eerder nog van niets wist?)

ponymens

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-12 00:02

Hoe het stamboek aan het DNA materiaal komt is mij een raadsel. Wizard is ook in het onderzoek meegenomen maar er is niemand geweest om DNA materiaal af te nemen.

annastasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-12 00:08

Info komt van de stamboeksite ;-)

Lijkt mij dat het stamboek van iedere goedgekeurde hengst DNA materiaal in het bezit heeft.
Hetzij haar, hetzij bloe of sperma.
Dat zal tijdens goedkeuring wel verzameld zijn.
Aangezien bij chippen ook standaard haar wordt verzameld.

DNA onderzoek wordt in Bern uitgevoerd.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-12 00:19

Is er van Wizard geen DNA bekend dan? Lijkt me wel toch? En is er nooit eerder DNA-materiaal afgenomen? Meestal hoeft DNA niet opnieuw afgenomen te worden. Er zijn nu ook monsters van KR en beide ouders opgestuurd, dat is ook wat er ergens opgeslagen ligt.
Van mijn merrie zijn afgelopen zomer ook haren getrokken voor het stamboek (NAS-merrie met wedstrijdregister veulen), denk maar niet dat ze daar DNA van bepalen, dat wordt gewoon ergens opgeslagen.
En dan ben ik ook nog zo'n hork om niet te melden dat haar DNA-profiel allang bekend is en opgeslagen ligt en heb de schetser niet verwezen naar het paspoort, want al eerder toen ik die voor het gezicht wapperde wilde hij die niet zien. :=

ponymens

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-12 00:21

Ze zullen dan wel manen bewaard hebben

annastasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-12 00:22

Lijkt me dan ook. Anders had je als hengstenhouder wel moeten weten dat ze DNA onderzoek gingen doen.

trishvm

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-12 11:05

dit bericht had ik gisteren ook gelezen op de new forest site.
ben wel blij dat ze alle hengsten gedaan hebben,het kan ook uit 1 van zijn ouders komen.
ben wel verbaasd over het stukje wat gelijk weer op brummer word gezet dat het in strijd met de regels is en dat het DNA hier niet voor bedoeld is.
Why not!!!!!zo weten we allemaal (hopelijk voor het dekseizoen begint)waar we aan toe zijn.fokkers en hengstenhouders.Als ze eerst iedereen om toestemming hadden moeten vragen ben je zo weer een paar week verder.Ik ben er wel content mee dat ze het zo hebben gedaan,tis de kortste klap.
En nu maar duimen dat het allemaal mee gaat vallen :=

supertammy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-12 14:20

Goed dat ze het bij alle hengsten natrekken.
Bij de site van brummer denk ik ook wel eens 'erger u niet, verwonder u slechts'. De bewuste pagina wordt voornamelijk gebruikt door iedereen om eens lekker te klagen en met gal te spuwen. Hoe het stamboek het ook doet, er is altijd wel iemand die klaagt.

trishvm

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-12 14:35

ja ,hoe ze het ook doen,er is altijd wel iemand die klaagt.denk in dit geval dat ze het goed overwogen hebben om het zo te doen en dan maar niet volgens de regels.so what?ik zou het wel fijn vinden dat we zsm weten waar we met elkaar aan toe zijn.als je iedereen persoonlijk om toestemming moet gaan vragen,duurt het alleen maar langer.

annastasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-12 14:48

Hengst royeren als houder niet mee wil werken? Het is toch in ieders belang dat er duidelijkheid komt?

Eekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-12 16:03

Ik ga er vanuit dat de uitslagen wel eerst met evt betrokken hengstenhouders worden besproken. Op deze manier zijn,in,ieder geval de gegevens beschikbaar. Als je moet wachten op medewerking is het dekseizoen alweer begobben.

trishvm

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-12 18:00

Eekie schreef:
Ik ga er vanuit dat de uitslagen wel eerst met evt betrokken hengstenhouders worden besproken. Op deze manier zijn,in,ieder geval de gegevens beschikbaar. Als je moet wachten op medewerking is het dekseizoen alweer begobben.

dat hoop ik toch wel,en dat zullen ze ook vast wel doen.
vind ik ook hoor,nu weten iedereen hopelijk snel van hoe en wat.

annastasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-12 18:39

Zag net dat in ieder geval de volgende 3 hengsten VRIJ zijn van het myotonie gen.

- Brummerhoeve Boss A/A (free)
- Noordhof's Surprise A/A (free)
- Brummerhoeve's Levi A/A (free)

Van de andere hengsten heb ik nog niets gelezen.

trishvm

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-12 23:29

annastasia schreef:
Zag net dat in ieder geval de volgende 3 hengsten VRIJ zijn van het myotonie gen.

- Brummerhoeve Boss A/A (free)
- Noordhof's Surprise A/A (free)
- Brummerhoeve's Levi A/A (free)

Van de andere hengsten heb ik nog niets gelezen.

nee dat klopt rianne,brummer heeft zijn eigen hengsten voordat het stamboek had beslist al getest.helaas zijn de resultaten van de 60 NF hengsten nog niet binnen.

annastasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-12 23:59

Duurt wel lang zeg voordat jullie uitslag krijgen. En als ze dan iedereen nog om toestemming moeten vragen voordat het in de Forester gepubliceerd wordt is het fokseizoen al lang en breed begonnen.