Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
hanny_jelke schreef:wat ik mij dan afvraag, komt het echt door KR of door de moeder dier.
hoeveel merrie dekt zo een hengst per jaar wel niet en dan zijn het maar 2 veulens.
en dan zou de betreffende hengst een afstameling van KR zijn?
want ook die kan het via zijn moederlijn hebben gerkregen.
ben niet thuis in de new forest, maar om nou meteen KR de schuld tegeven vind ik wel ver gaan eigenlijk
Citaat:Myotonie, de stand van zaken
In ons verenigingsmagazine De Forester (aflevering 6 jaargang 2011) berichtte het bestuur al eerder over myotonie.
Het algemeen bestuur kan u nu de volgende ontwikkelingen melden:
- DNA-monsters van al onze op dit moment in Nederland goedgekeurde hengsten zijn voor onderzoek opgestuurd naar het laboratorium in Bern. Het doel van dit onderzoek is om vast te stellen of het gen wijder is verspreid dan de enkele bloedlijn waarin het nu is geconstateerd.
- DNA-monsters van Kantje's Ronaldo en van zijn beide ouders zijn voor onderzoek opgestuurd naar het laboratorium in Bern. Het doel van dit onderzoek is om te beoordelen of de oorsprong vastgesteld kan worden of dat er verder terug in de bloedlijn moet worden gekeken.
- In samenwerking met de Universiteit Utrecht en het laboratorium in Bern wordt op dit moment onderzocht of het Nederlandse laboratorium Van Haeringen de gen-test in de toekomst ook kan gaan uitvoeren.Gelijktijdig worden prijsafspraken gemaakt over dit onderzoek. Zodra hierover meer bekend is, informeren wij u.
- Tegelijkertijd met het verschijnen van het artikel "Myotonie ontdekt bij New Forest pony's" zijn ook ons moederstamboek en onze zusterstamboeken op de hoogte gesteld. Zij beschikken over een Engelse vertaling van het artikel.
Tot slot: wij hebben mevrouw Dr. I. Wijnberg en Dr. W.A. van Haeringen, ieder vanuit hun vakgebied, bereid gevonden om een presentatie te houden over Myotonie tijdens onze Algemene Ledenvergadering op 18 april in het KNHS centrum in Ermelo. Er is dan ook gelegenheid tot het stellen van vragen.
Als u meer informatie wenst, neemt u gerust contact op met het algemeen bestuur.
Eekie schreef:Ik ga er vanuit dat de uitslagen wel eerst met evt betrokken hengstenhouders worden besproken. Op deze manier zijn,in,ieder geval de gegevens beschikbaar. Als je moet wachten op medewerking is het dekseizoen alweer begobben.
annastasia schreef:Zag net dat in ieder geval de volgende 3 hengsten VRIJ zijn van het myotonie gen.
- Brummerhoeve Boss A/A (free)
- Noordhof's Surprise A/A (free)
- Brummerhoeve's Levi A/A (free)
Van de andere hengsten heb ik nog niets gelezen.