Inderdaad, klein, dik en kort wat vaak al snel robuust genoemd
Yank
Geplaatst: 12-05-11 18:05
jes_sira schreef:
Ik heb ondertussen een fokker gevonden die ook de "robuuste" New Forrest nog fokt.
In elk geval heel erg bedankt voor het meedenken!
Zou jij mij de gegevens van die fokker kunnen sturen?
trishvm
Geplaatst: 12-05-11 19:13
tegenwoordig wordt er meer voor de sport gefokt en dan wil je wel een lengtepony fokken.vroeger werden er meer korter modellen gefokt,al zie je die nu nog wel bij de foresters.
Ik beschik over een "ouderwets" type kleine maat merrie. In combinatie met een "ouderwets" type kleine maat hengst is er afgelopen jaar een "ouderwets" type kleine maat hengstveulen uit gekomen.
Ik heb ook een 'ouderwets' type van 31 jaar! Vind het jammer dat er zo luxe word gefokt. Sommige zijn echt plaatjes! Maar mis toch wel die 'verschrikkelijke lekkere dikke koele knuffelpony's die zich nergens druk om maken!'
Gem
Geplaatst: 22-05-11 21:51
HRE: je hebt het over mijn pony , maar daarmee is ze nog steeds niet robuust
jes_sira
Geplaatst door de TopicStarter: 23-05-11 12:07
Jeetje, het topic is nog hard gegaan zie ik nu.
Gelukkig worden de Robustere nog wel gefokt. Het zou zonde zijn als ze verdwijnen.
Nog anderhalve week en dan ga ik het met eigen ogen bekijken.
Yank
Geplaatst: 23-05-11 17:09
Wat verstaan jullie dan onder 'robuust'? Ik ben wel benieuwd naar een definitie van die term.
jes_sira
Geplaatst door de TopicStarter: 24-05-11 10:21
Robuust betekend, stevige/grovere benen, bredere borstkas/bouw en kortere rug. Ik noemde het "het ouderwetse type" in mijn mail naar een fokker en ze kwam met deze term.
Tegenwoordig worden de NF vaak gefokt met slankere benen, slankere bouw en met een langere rug voor de sport.
Ben geen kenner, maar dit is zoals ik het begrepen heb. Correct me if I am wrong.
Tegenwoordig worden veel langgelijnde hoogbenige pony's gefokt. Het 'ouderwetse' type is korter in de rug en staat minder hoog op de benen. Deze pony's zijn steviger gebouwd. Dat is waar ik aan denk bij het 'ouderwetse' type.
nou dan hadden ze 30 jaar geleden niet meer zoveel ouderwetse pony's...want ook toen leken het mini KWPNers....in mijn beleving zijn het altijd echte sportpony's geweest.
In mijn beleving niet Hoewel ik toen pas 2 was . Maar ik denk idd dat het 'sporttype' toen wel in opkomst was hoor!
Leuk dat je wat op het oog hebt! Ben benieuwd! Er komen wel foto's als je wat hebt toch?
Daphne__
Geplaatst: 25-05-11 11:42
Wij fokken met een ouder type
12 jarige kroonmerrie, heeft al meerder stermerrie's op de wereld gezet. (Ze is te koop trouwens )
supertammy
Geplaatst: 25-05-11 13:49
Maar heeft het ouwerwetse type niet juist een lange rug? In mijn beleving hebben de echte bospony's in Engeland ook een lange rug.
Gem
Geplaatst: 25-05-11 14:08
Supertammy: in de Forester van maart 2010 staan bij de rubriek Exterieur een aantal mooie voorbeelden van Foresters door de decennia heen .
Om de verschillen eens goed te zien: tik eens een willekeurige NF pony in op www.allbreedpedigree.com en dan Photo's aanklikken. Je krijgt dan foto's vanaf ca 1920 te zien . Dan kun je toch wel zien hoe het ras geëvalueerd is....
Fidele
Geplaatst: 25-05-11 14:15
Die van ons lijkt idd wat lang met te korte benen, grove botten en enorme hoeven, een grote bos met wilde manen, een grote kop met ook hele grote ogen en een hele dikke staart. Wij hebben er een van stal Sulaatik tenmnste zijn vader en de vader van de moeder zijn van die stal
Volgens mij is hij het type wat jullie bedoelen
Gem
Geplaatst: 25-05-11 18:44
Lekker robuust dus . Pony die wij hier (in opdracht) aan het beleren zijn, zie mijn onderschrift, komt ook bij hen vandaan . Een lekkere robuuste, maar toch elegante pony .
Favourite hier op bokt heeft een ouder type stermerrie die dit jaar een echt ouder type veulen heeft dat voor de verkoop beschikbaar komt. Het gaat om het veulen van Dawn.