En ook Polsbury Pirelli geruind voor de sport

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Neonlight
Moderator Over Paarden

Re: En ook Polsbury Pirelli geruind voor de sport

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 11:50

Ah, maar dat stond ook gewoon in het artikel op de stamboeksite.

capriole

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 12:00

Neonlight schreef:
Ah, maar dat stond ook gewoon in het artikel op de stamboeksite.

Klopt, maar GEM gaf reactie, en opende min of meer de discussie (zonder eigenlijk informatie over de amazone/ruiter van Pirelli) dat ouders/kinderen misschien meer geduld moeten hebben - of dat ze misschien gebrek aan kennis hebben, om ermee om te leren gaan. Het punt is...veelal gaat het om leeftijd van ruiter/amazone dat hengsten gecastreerd worden, niet eens altijd om het gedrag. Dus soms handig om niet gelijk een mening te vormen zonder alle informatie.

Overigens, ben het met GEM eens dat het wel jammer is voor de fok, maar helaas...het is afwegen en soms kun je dus niet echt anders.

pietsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 12:06

het gaat idd wel erg hard zo

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-11 12:27

capriole schreef:
[Het punt is...veelal gaat het om leeftijd van ruiter/amazone dat hengsten gecastreerd worden, niet eens altijd om het gedrag.

nou.... ik denk niet dat er veel ouders zijn die voor hun, nog geen 12 jarige, kind een ggk D-maat dekhengst kopen om die direct op concours uit te willen brengen :roll: .

capriole

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 12:46

Citaat:
nou.... ik denk niet dat er veel ouders zijn die voor hun, nog geen 12 jarige, kind een ggk D-maat dekhengst kopen om die direct op concours uit te willen brengen

Nou, ik ken er dus 2 ;-)
En zoals je leest ... Saladin en Jacodi's Anja's Adino dus beide we naar jongere kids, de ene D en de ander C) dus het komt regelmatig voor.... :D

Saladin is niet zo groot in de D maat en tegenwoordig zijn er veel lange kids, dus moet je bijna al. In dit geval dus ook....meisje misstaat totaal niet, is echt niet te klein, helaas voor de fok, wel te jong.
Daarbij is bv Saladin al zo ervaren, een goede ruiter (ook als is die jong) kan dat idd direct mee starten. Aankoopprijzen liegen er ook niet om dus kan me voorstellen dat je dan niet wacht tot het kind 12 is en misschien alweer aan de lange kant voor de pony.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 13:01

Mensen die willen dat hun kind in de hogere dressuursport komt gaan voor de betere pony's, en de sportpony's van de toekomst zijn meestal de toppony's van een stamboek. Merries hebben vaak een niet zo stabiel karakter, en de beste mannelijke dieren zijn vaak de sterhengsten/ruinen of de goedgekeurde hengsten.

capriole

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 13:05

Conclusie is natuurlijk wel dat het jammer is voor de fokkerij. Ook al is de beslissing vanuit sport oogpunt logisch.

Helaas neemt de KNHS niet eens verzoeken voor dispensatie in behandeling. Enerzijds logisch omdat de leeftijdsgrens vanuit veiligheids oogpunt is genomen voor zowel mens als dier (en voor alle deelnemers) maar anderzijds...sommige hengsten zijn braver en makkelijker dan bv een ruin of merrie...dus het is wel jammer.

Dubbel gevoel altijd.

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-11 15:04

Neonlight schreef:
Mensen die willen dat hun kind in de hogere dressuursport komt gaan voor de betere pony's, en de sportpony's van de toekomst zijn meestal de toppony's van een stamboek. Merries hebben vaak een niet zo stabiel karakter, en de beste mannelijke dieren zijn vaak de sterhengsten/ruinen of de goedgekeurde hengsten.

Ik denk daar dan toch anders over ;) . Hoeveel opfokwaardige hengstjes (t.b.v. hengstenkeuring) worden er wel niet gecastreerd als 2 jarige, gewoon omdat de eigenaren meer zien in een sportcarrière dan in een combi van dekdienst en sportcarrière? En zien dus nooit een keuring, worden geen ster, omdat de eigenaren daar geen belang bij hebben?
Persoonlijk vraag ik me wel eens af tot in hoeverre de eergevoeligheid van ouders meespeelt bij de koop van een dekhengst t.b.v. de sport.

Overigens: een kleine maat hengst om deze reden castreren kan ik me wel meer in vinden.

violente

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 16:03

Ik vond het ook wel apart om te horen. Zeker nu hij net zijn nakomelingen heeft laten zien. Daar heb je als hengstenhouder toch flink moeite voor gedaan en dan nu dus uit de dekdienst. Neemt niet weg dat ik denk dat een ruin inderdaad in de kinderponysport vaak beter past en ik het een groot pluspunt vindt dat ze dan sociaal kunnen genieten van het ponyzijn! Ikzelf zou mijn zoon niet gauw op een hengst laten rijden, zeker niet een die dekt. Wat betreft de papa's en mama's... Het klinkt wel leuk dat je kind een voormalige goedgekeurde dekhengst rijdt :+ .

Ikzelf vind Pirelli een prachtige hengst om te zien, al is zijn hals wel errrrug zwaar, maar ik was minder onder de indruk van wat ik van zijn nafok heb gezien :o Prachtige exterieurs, maar in beweging konden ze me onvoldoende overtuigen. Bij het horen dat Shardon gecastreerd werd moest ik ook even slikken. Gelukkig hebben we in de grote maat meer aanwas die de pijn wat kan verzachten.
Laatst bijgewerkt door violente op 23-02-11 16:07, in het totaal 1 keer bewerkt

violente

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 16:07

Mee eens! Er lopen gruwelijk goede tweejarigen rond die we in Ermelo nooit te zien krijgen. Bij de laatste voorkeuring werden er door kennissen van mij op het laatste moment nog jonge pony's uit een koppel gekocht die anders nooit op de keuring waren geweest!

[/quote]
Ik denk daar dan toch anders over ;) . Hoeveel opfokwaardige hengstjes (t.b.v. hengstenkeuring) worden er wel niet gecastreerd als 2 jarige, gewoon omdat de eigenaren meer zien in een sportcarrière dan in een combi van dekdienst en sportcarrière? En zien dus nooit een keuring, worden geen ster, omdat de eigenaren daar geen belang bij hebben?
Persoonlijk vraag ik me wel eens af tot in hoeverre de eergevoeligheid van ouders meespeelt bij de koop van een dekhengst t.b.v. de sport.

Overigens: een kleine maat hengst om deze reden castreren kan ik me wel meer in vinden.[/quote]

capriole

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 16:54

?
Laatst bijgewerkt door capriole op 23-02-11 16:58, in het totaal 1 keer bewerkt

capriole

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 16:57

?
Laatst bijgewerkt door capriole op 23-02-11 16:58, in het totaal 1 keer bewerkt

capriole

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 16:57

gem schreef:
Persoonlijk vraag ik me wel eens af tot in hoeverre de eergevoeligheid van ouders meespeelt bij de koop van een dekhengst t.b.v. de sport

Persoonlijk vraag ik me af of die mening niet voorkomt uit afgunst.

Want wederom, net als je eerdere post en commentaar en vooral gissingen zonder daadwerkelijke feiten, is het commentaar leveren zonder dat je het hoe en waarom weet.

Prima om een mening te hebben, maar het komt nogal afgunstig over. Iedereen die een dier koopt doet dat met een overweging, en gezien de bedragen zal er echt wel goed over nagedacht zijn hoor.

Soms hebben mensen gewoon een grote klik met een dier of voorliefde voor een bepaalde pony of paard. Komt het net toevallig zo op je pad en ben je er niet eens bewust naar op zoek. Misschien willen die mensen er niet eens echt mee te koop lopen hoe of wat en is het zeker niet voor het 'pronken' maar voor een passie. Misschien kun je het ook vanuit dat oogpunt bekijken zonder direct te (ver)oordelen.[/quote][/quote]

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-11 17:05

capriole schreef:
Want wederom, net als je eerdere post en commentaar en vooral gissingen zonder daadwerkelijke feiten, is het commentaar leveren zonder dat je het hoe en waarom weet.

Ik heb geen namen genoemd, en niemand veroordeeld. Ik stel dit ter discussie omdat ik het zonde vind van de niet al te grote populatie dekhengsten die we hebben in NL.

En waar jij die afgunst vandaan haalt? Ik heb geen ponyrijdende kinderen, heb een prachtig hengstje gefokt die ik direct verkocht heb, en houd alleen merries aan; ik heb alleen belang bij een mooie selectie dekhengsten om uit te kiezen en vind het jammer dat een hengst omwille van een kind dat vanzelf 12 wordt (en sneller dan je denkt) gecastreerd wordt!

edit: weer eentje die zijn tekst tussentijds wijzigt :+

capriole

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 17:11

Mwah...is mijn persoonlijke mening.

Kinderen van 10 die al lang zijn die groeien nog hard door, dus als je moet wachten tot ze 12 worden, wat in dit geval om 2 jaar gaat...dan is het kind alweer te lang voor het mooie. Dus dan heeft zo'n kind nooit de mogelijkheid nog leuk een tijd wedstrijden te kunnen rijden op een pony. Hoe vaak zie je niet dat een kind net leuk gaat rijden op zijn of haar pony en dan weer te lang is, dan is het toch prettig dat, als je iets tegen het lijf loopt, je niet onnodig gaat vertragen. Er zijn nu eenmaal kids die gewoon echt fanatiek sporten, en dan echt geen 2 jaar wachten. Daar maak je ook niemand blij mee (nou ja...wel degene die alleen aan fok denken).

Fok en sport gaat gewoon niet altijd samen, dat is wel jammer, dat is het enige punt waarop ik het dan met je eens ben denk ik. Alleen ik snap de overwegingen en besluiten wel.

En als je het zonde vindt, is er maar 1 manier om het te voorkomen, ze zelf kopen...en dan hengst houden.
Overigens, je hebt zelf een prachtig hengstje gefokt en verkocht...dan loop je dus ook het risico dat die een keer de sport ingaat en dus....gecastreerd wordt...

Ps. ik heb wel kids, en sneller dan je denkt worden ze niet alleen 12, ze worden nl. ook veel sneller langer dan je denkt ;-) in 2 jaar tijd....!

capriole

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 17:16

gem schreef:
edit: weer eentje die zijn tekst tussentijds wijzigt :+

Op taalfouten!! Ook al zo ontzettend fout he....hoe bedoel je vol met oordelen :-)

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 22:39

Capriole, dat komt door een eerdere discussie dat ze dat zegt. :) Daar werden berichten niet vanwege taalfouten aangepast.

Tja, in het verleden vond ik het ook jammer en snapte ik het ook niet, nu ik zelf een goedgekeurde hengst heb gehad weet ik meer hoe moeilijk het is om een dekhengst te houden en snap ik de verkoop voor de sport ook goed.
Inmiddels is mijn hengst niet meer goedgekeurd maar mag nog wel dekken, veulens krijgen ook vol papier, en ik heb ook dekaanvragen voor komend jaar. Toch begin ik er niet meer aan. Het vergt gigantisch veel werk, organisatorisch is het lastig, de kosten zijn hoger dan de baten, bovendien is het een en al stress in het seizoen.

capriole

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-11 09:29

Neonlight schreef:
Capriole, dat komt door een eerdere discussie dat ze dat zegt. Daar werden berichten niet vanwege taalfouten aangepast.

Bedankt voor de toelichting Neonlight ;-) maar zo zie je maar...er was snel een mening klaar. Feit dat er dan kennelijk soms om andere redenen werden aangepast wil niet zeggen dat iedereen het om die reden doet. Proves my point...dat er soms wel heel snel (onterechte) conclusies worden getrokken.

Maar okay, dat is offtopic.

Wij hebben zelf ook een tijdje een hengst bij ons op stal gehad en dat is toch altijd intensiever. Beperking, konden hem niet in het land zetten want ging door elk hek en sloot heen. En een kind van 12 met een hengst op wedstrijd is dan wel toegestaan maar ook niet altijd ideaal. Het ene dier is het andere niet. En soms is de hengst braaf maar reageren de merries wel heel heftig , dat is ook om gek van te worden. Dat is toch in de sport voor jongeren (er rijden tenslotte op het wedstrijdveld ook kinderen die nog erg jong zijn) echt best heftig.

supertammy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-11 19:35

capriole schreef:
Ps. ik heb wel kids, en sneller dan je denkt worden ze niet alleen 12, ze worden nl. ook veel sneller langer dan je denkt ;-) in 2 jaar tijd....!

Jammer dat die pony's niet mee blijven groeien hè?!

Ik vraag me af hoeveel merrie's een Foresthengst ongeveer moet bedienen om uit de kosten te komen. Heeft iemand hier enig idee van?

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-11 19:50

Ik las pas geleden op de site van de Brummerhoeve dat ze minimaal 10 dekkingen per jaar moeten verrichten om kostendekkend te zijn.

supertammy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-11 18:53

Oké, ja dat aantal zullen ze niet allemaal halen.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-11 20:17

En als je de dekcijfers ziet die ieder jaar gepubliceerd worden haalt het grootste gedeelte van de hengsten dit niet.

ponymens

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-11 21:26

Om compleet kostendekkend te zijn, dus ook het onderhoud van de hengst meerekend en niet alleen de dek, advertentie en alles wat daarbij hoort, zit je al snel op 20 dekkingen.

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-11 23:47

Dan haalt alleen de top 6 de kosten eruit, nevenactiviteiten niet meegerekend (bron: New Forester maart 2010) ;) .

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-11 09:25

Je hebt hem door Gem. En dan kun je misschien ook begrijpen waarom er zoveel hengsten uiteindelijk geruind worden en als sportpony weggaan, want als sportpony zijn ze vele malen meer waard.