Welk merken dressuurzadels liggen het best op een Forester?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Myca

Re: Welk merken dressuurzadels liggen het best op een Forester?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-10 20:39

Een zadel zonder keilkussens is in ieder geval korter voor de NF en kan toch de pasvorm voor iemand met langere benen aan. Deze tonen ook niet zo enorm.

_Michelle__

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-10 09:46

Ik had eerst een Knightrider Colonel op mijn NF liggen, maar dat was een 17,5 inch ennet iets te lang voor zijn rug.
Nu heb ik een Euroriding Diamant 17 inch boommaat 2 op zijn rug liggen en die past goed.
Boommaat 1 was bij hem te smal.

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-10 09:58

Michelle: zou er dan toch zoveel verschil in grootte zitten tussen de Diamant en de Luxor of Anatomica? Weet jij dat toevallig?

_Michelle__

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-10 10:05

Durf het niet te zeggen.
Volgens mij is de Luxor/Anatomica wat meer voorzien van kniekussens en over het algeheel wat luxer. Maar qua maten zal het niet overdreven veel schelen denk ik...

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-10 13:37

Ik zal morgen eens een foto maken van de merrie met de Anatomica....

Dit is ze iig met het Hubertusje, en met de jeugd-amazone. Ik vind wel dat ze het zadel hier iets te ver naar voren heeft gelegd

Afbeelding

Fidele

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-10 13:48

Hier een NF, een ronde EN een kind van net 13, 1.72 lang

We hebben 2 zadels die prima passen op de pony de een is een Euroriding Diamant 16 inch boom 32. Maar die is voor de pony wel goed maar voor het kind eigenlijk te klein, haar benen zijn gewoon te lang

De andere een Prestige topdressage 17 inch, ligt super op de pony en is voor het kind ook erg prettig, beetje gedwongen zit maar dat is voor het kind juist wel prettig als je foto's wilt zien, hoor ik het wel!

pietsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-10 13:58

FunkyMistiC schreef:
Ik heb erg goede ervaring met de JC zadels, misschien een optie?

alle foresters hier worden met een jc zadel veelzijdigheid zadelmak gemaakt en ligt op bijna alles vrijwel perfect, in de sport word ook gereden met een jc dressuurzadel, ligt ook goed op een beetje rondgeribte new forester.
Ik vind het een qualitatief zeer goed merk, het gaat hier van de ene op de andere pony en is qua prijs een goede middenklasser

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-10 14:27

Rondgeribt is ze nou net niet echt, meer eivormig met de punt omhoog (incl. hooibuik) :+ .
We hebben hier op stal enkele foresters van Stal Sulaatik ingereden met een oud, 16 inch Barnsby-zadeltje dat prima paste. Die pony's waren echter veel ronder (en ruin, misschien scheelt dat ook nog iets).

Maar goed, als ik een JC tegenkom, zal ik hem er ook eens opleggen. Ik zou een 17 inch Jaguar overigens ook wel eens willen proberen, hopelijk kom ik er in de buurt eens eentje tegen.

Condesa

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-10 20:41

Ik heb een Rossner amerika, echt een heerlijk zadel en je zit er ook goed op.
Ligt goed op mijn NF, ook al is die van mij wel een brede boommaat nodig ;)

Stal_Fiore

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-10 21:01

Dressuur zit meestal wel goed op mijn pony, spring of veelzijdigheid heb ik problemen mee...

Stal_Fiore

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-10 21:02

Heb overigens een wintec dressuur, moet wel een nieuwe... want sinds de dracht is madame een beetje van postuur veranderd.

Bokkie21

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-10 17:27

Ik gebruik voor mijn new forest pony die 1.45 is een euroriding dressuur zadel, dat zadel is eigenlijk een paardenzadel en het is al iets van 30 jaar oud ofzo en het ligt perfect :D
Ik had hiervoor een wintec maar die schoof steeds weer naar voren als me pony een bok geeft of als je gaat springen lag het steeds op nek.
Ik denk dat je voor een euroriding zou kijken mis is het wat voor je pony.

groetjess.
Doei!

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-10 18:01

Bokkie21 schreef:
Ik gebruik voor mijn new forest pony die 1.45 is een euroriding dressuur zadel, dat zadel is eigenlijk een paardenzadel en het is al iets van 30 jaar oud ofzo en het ligt perfect :D
Ik had hiervoor een wintec maar die schoof steeds weer naar voren als me pony een bok geeft of als je gaat springen lag het steeds op nek.
Ik denk dat je voor een euroriding zou kijken mis is het wat voor je pony.

groetjess.
Doei!

Zie eerdere posts, ik heb van Euroriding de Anatomica gepast. (Vergeet echter steeds een foto te maken als ik op stal ben :o )

Bokkie21

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-10 18:10

ja maar er zijn natuurlijk denk wel meerdere soorten in euroriding anders moet je miss even iemand laten komen die er verstand van heeft en miss kan die je helpen?

succes nog! ;)

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-10 18:16

ja...... maar dan zit ik vast aan een nieuwe *= kassa* :+ .

2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-10 19:20

Bij Divoza (en volgens mij ook bij Van Rijs) mag je tweedehands zadels een week meenemen, uit proberen en dan terugbrengen als het niet bevalt. Divoza is volgens mij wel wat strenger hiermee geworden dus dat moet je nog een keer extra vragen. Dat je niet verplicht dan een ander zadel moet nemen ofzo :+ .
Je moet wel zelf passen, maar het is een heel fijne manier van uitproberen.
Veel winkels komen wel met tweedehandszadels passen, als ze maar boven de 500,- zijn.

Amiigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-10 15:50

hier een wintec :)

shampy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-10 21:56

Wintec, Rossner, Pagony, Thorowgood

_Daniquee

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-10 16:24

Euroriding. :)

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-10 16:32

Ik volg dit even. Heb zelf sinds kort een veelzijdigheids Wintecje.
Maar door de korte rug van de NF (en ik als volwassene die dus echt 17 inch nodig heeft) twijfel ik of het echt wel goed ligt.
Ik vind (en dat zie ik helemaal op jouw foto) dat de mijne wat weinig schoudervrijheid heeft.. zadelmaker komt dus weer terug (3e keer).
Mogelijk ligt dit wel aan de NF-bouw? Of mogelijk hebben bijna alle pony's dat..
Stalgenootje heeft met haar NF exact hetzelfde. Mogelijk dat je met een dressuurzadel wel meer schoudervrijheid hebt hoor..

starlet

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-10 18:03

Ik volg het ook. Ik ben zelf ook op zoek naar een dressuurzadel voor mijn NF. Begin november komt een zadelmaker en verkopen hier het nodig passen. Als er wat bij zit, laat ik het zeker weten!
Op dit moment rijd ik op een Ainsley veelzijdig, maar meer richting dressur dat springen. Het heeft steeds redelijk gepast, nu wordt het wat minder. En ik wil graag een echt dressuurzadel, eentje waar ik wat dieper in kan zitten. Op de Ainsley zit ik zo bovenop. Als jullie begrijpen wat ik bedoel.

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-10 18:18

Starlet: ik begrijp het helemaal :j , in een Ainsley zit je niet opgesloten en ben je tamelijk vrij in je bewegingen. Nu is Ainsley 1 van de merken waar ik er veel van heb gehad (vind het ontzettend fijne, makkelijk passende of passend makende zadels), maar voor Ster zijn ze te groot. O.a veel te lange zweetbladen.

IMJ: ik neem aan dat je mijn foto bedoelt van pony met Hubertus-zadeltje? Nu is het wel zo dat het zadeltje eigenlijk van achteren wat opgevuld zou moeten worden (dan komt het zowiezo al wat rechter te liggen), en dat ik vind dat mijn amazone het iets te ver naar voren heeft gelegd. Het zadeltje heeft echter niet heel veel invloed op de bewegingen van de pony, anders zou de instructrice dat in de lessen wel aan hebben gegeven.

Ik ga misschien ook maar eens kijken richting boomloos. Er zijn diverse merken / types die ook gebruikt mogen worden in de basis dressuursport.

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-10 18:25

Dat het opgevuld zou moeten worden en te ver naar voren ligt scheelt natuurlijk!
Mijne lijkt er ook niet veel last van te hebben. Maar als ik een nieuw zadel aanschaf, verwacht ik gewoon dat het goed ligt.
Ben me er nu steeds in aan het verdiepen. Had ik beter vooraf wat meer kunnen doen maar vertrouwde op de deskundigheid van de zadelmaker. ;-)!

Succes!

merel_gomez

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-10 12:02

.
Laatst bijgewerkt door merel_gomez op 07-03-24 17:39, in het totaal 1 keer bewerkt

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-10 02:02