Nakomelingen Nieuwmoed's Patrick zomereczeem?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Ann_moi

Re: Nakomelingen Nieuwmoed's Patrick zomereczeem?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-10 21:33

Ik heb ook een pony van Nieuwmoeds Patrick gehad met exzeem, maar haar moeder was ook een excemer.

Dus met zekerheid kan je natuurlijk niet zeggen of het aan de hengst ligt...

naomi_s

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-10 23:33

LadyDaily schreef:
het kon trouwens ook wel eens wezen dat ik niet op new forest forum had gezien maar een aantal op verkoops site zoals marktplaats en speurders :o

je zaait een hoop onrust die dus gebaseerd is op...niets?

LadyDaily

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-10 13:51

Hoeso onrust gezaaid dan?
Wat maakt het uit als het op marktplaats staat of op het new forest forum?
Eczeem ik hoe dan ook een hele vervelende aandoening!

http://newforestpony.messageboard.nl/vi ... ght=exceem

Hier staan ook 2 in met zomereczeem 1 heeft het niet meer de ander nog wel.
Allebei van brandy XIII en hij is een half broer van nieuwmoeds patrick.

Ik zoek dit allemaal op omdat ik graag met mijn merrie een veulentje wil fokken alleen ik wil de kans op erfelijkheid zo klein mogelijk maken.
Dus ben opzoek naar een geschikte hengst zonder zomereczeem (nakomelingen).

Ik zou graag een veulentje berkhof's higgledy piggledy willen :9 . Wie heeft of weet een pony die nakomeling is van hem en eczeem heeft? :P

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-10 14:38

LadyDaily schreef:
Ik zou graag een veulentje berkhof's higgledy piggledy willen :9 . Wie heeft of weet een pony die nakomeling is van hem en eczeem heeft? :P

ik denk dat dit een offtopic vraag is.
Kun je beter een nieuw topic voor openen, en je vraagstelling veranderen in: "Wie heeft er een nakomeling van HP met Z.E., wiens moeder geen Z.E. heeft?" Anders leg je bij een bevestigend antwoord automatisch de "schuld" al bij HP neer, terwijl het Z.E. dus net zo goed van moederskant gekomen kan zijn ;) . Lijkt me dus niet helemaal fair.

(vraag me trouwens af of HP nog actief in dekdienst is, hij is inmiddels 29 jaar :D )

LadyDaily

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-10 15:23

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-10 15:37

Ja, maar daar staan er wel meer tussen die niet meer dekken of reeds overleden of verkocht zijn.

naomi_s

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-10 22:35

LadyDaily schreef:
Hoeso onrust gezaaid dan?
Wat maakt het uit als het op marktplaats staat of op het new forest forum?
Eczeem ik hoe dan ook een hele vervelende aandoening!

http://newforestpony.messageboard.nl/vi ... ght=exceem

Hier staan ook 2 in met zomereczeem 1 heeft het niet meer de ander nog wel.
Allebei van brandy XIII en hij is een half broer van nieuwmoeds patrick.

Ik zoek dit allemaal op omdat ik graag met mijn merrie een veulentje wil fokken alleen ik wil de kans op erfelijkheid zo klein mogelijk maken.
Dus ben opzoek naar een geschikte hengst zonder zomereczeem (nakomelingen).

uit meerder van je topic's komt naar voren dat je wel vaker "de klokken heb horen luiden, maar niet weet waar de klepel hangt" nergens staat dat het een bewezen feit is dat Patrick zijn nakomelingen ZE hebben en dit van hem vererven. ja Brandy's hebben het wel vaker, maar ook Brandy heeft een moeder.
dus misschien moet je je er iets meer in verdiepen?

je eigen pony kan zelf ook wel een overgevoeligheid hebben voor bepaalde allergenen, jij zoekt nu naar een hengst die niet vererft(andanks dat ZE niet alleen maar een erfelijke aandoening is) terwijl jouw eigen merrie mss ZE doorvererft.

LadyDaily

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-10 13:50

ik vraag alleen of er meer nakomelingen zijn die het hebben

Evaaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 19:27

Wel intressant topic dit!
Ik wist niet dat foresters vaak last hadden van zomer exceem. Ik heb nu ook 2jaar een new-forest in bezit. Hij heeft geen last van exceem. Heel soms in de zomer schuurt hij wel eens zijn staart een beetje.. maar geen erge vorm. Hij is geen nakomeling van Nieuwmoeds Patrick.
Ik hoor ook om me heen dat het wel erfelijk kan zijn. Maar had Patrick zelf ook zomerexceem of weet je dat niet?

Melvern

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 19:37

Ik heb 1 pony met lichte exceem... een Valentino. Verder heb ik nog een heel aantal newforesters ( gehad ) die geen exceem hadden. Mijn 2 pony's van nieuwmoeds patrick hadden nergens last van. Verder heb ik nog een jasper een Orlando een Aladin een Major En die hebben ook geen van alle zomerexceem. De andere foresters van allerlei verschillende hengsten hebben bij mij ook nooit last gehad van exceem. alleen de Valentino merrie in lichte vorm en die is bij ons gefokt. Ook moeder ( de Jasper ) heeft geen zomerexceem.

naomi_s

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 19:37

Patrick leeft gewoon nog hoor...staat bij de familie Jurrius op stal en wordt nog voor de dekdienst gebruikt.

ik vraag me af wat de link is die je maakt tussen foresters en zomerexceem?
elke pony kan zomerexceem hebben/krijgen. ongeacht waar op de wereld het dier staat. het ene dier is gewoon allergie-gevoeliger dan de ander.
het is(geloof ik) niet bewezen erfelijk te zijn, omdat er juist altijd gedacht wordt dat het door kleine vliegjes komt.
en niet zoals elke allergie van binnen uit.
(maar dat is een andere discussie.)

maar Ladydaily, wat is nu daadwerkelijk de reden dat je dit topic geopend hebt? je wilt een hengst en veulen zonder ZE, dan had je beter het topic kunnen noemen: Welke NF hengst heeft geen ZE en vererft dit ook niet door?

dan rust jou alleen nog uit te zoeken of je merrie er niet eoelig voor is of het vererft, want anders is je zoektocht al voor niets.

naomi_s

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 19:42

@ladydaily: zie dit in jouw profiel staan:

't weikes Patty
Vader: nieuwmoed's patrick
Moeders vader: Corso
Leeftijd: 4 jaar
Geslacht: Merrie

dan klopt het verhaal toch niet dat je dit uitzoekt omdat je een hengst zoekt. je hebt zelf een nakomeling van Patrick.
begrijp je dat je verhaal erg raar klinkt?

Evaaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 19:44

Naomi_s, in haar beginpost staat toch ook dat ze zelf een nakomeling van hem heeft met lichte zomerexceem en ze vraagt of andere nakomelingen dat ook hebben.

silverbrumby

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-10 18:26

Weet niet of dat nou aan de hengst ligt, dat denk ik niet n.l ;) Steeds meer paarden en pony's zijn hier gevoelig voor helaas...
Een vriendin van mij had destijds wel een pony van Nieuwmoed's Patrick met exceem in lichte vorm, wij hadden er 1 staan van Nieuwmoed's Patrick die had gewoon een dikke bos manen en staart