Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
keeslover2 schreef:ik heb ook een grote new forest van hoppenhof's erwin. hij is 1.53 en nu net 5 jaar oud. had eigenlijk een D moeten blijven, ietsje te groot dus. ik ken best veel grote foresters, hij is dus geen uitzondering.
. senna21 schreef:Ehm, ik wil niet flauw zijn hoor.
Maar er wordt in het land van de fokkers nogal eens gesjoemeld en ook vergissingen gemaakt.
Zeker wanneer er niet meer natuurlijk word gedekt. Een rietje is zo verwisseld![]()
Of alle dieren wel zo raszuiver zijn als op het papier staat, valt niet altijd te zeggen.
Maar: Stokmaat hangt ook af van omstandigheden etc.... ik zeg dus níet dat grote pony's niet raszuiver zijn.

Maar daar heb ik geen problemen mee want ik ben zelf bijna 180cm en wil als het kan nog bij de pony's starten, maar als hij echt doorgroeit start ik bij de paarden.
gem schreef:senna21 schreef:Ehm, ik wil niet flauw zijn hoor.
Maar er wordt in het land van de fokkers nogal eens gesjoemeld en ook vergissingen gemaakt.
Zeker wanneer er niet meer natuurlijk word gedekt. Een rietje is zo verwisseld![]()
Of alle dieren wel zo raszuiver zijn als op het papier staat, valt niet altijd te zeggen.
Maar: Stokmaat hangt ook af van omstandigheden etc.... ik zeg dus níet dat grote pony's niet raszuiver zijn.
Golden Wonder is idd een voorbeeld van hengst uit het verleden, waarvan men later "bewijzen" had dat hij geen of geen zuivere NF was. Tegenwoordig wenst het stamboek dus zo min mogelijk GW - bloed in de foklijnen.
Verder ben ik het, gezien de moderne tijden van DNA - onderzoek, niet met je eens dat (zeker de in NL gefokte) NF's misschien niet raszuiver zouden zijn.
Ten eerste omdat er binnen dit stamboek, bij mijn weten, nog veelal natuurlijk gedekt wordt; weinig rietjes dus.
Ten tweede omdat bij verwisseling van rietjes al redelijk snel uit de nafok (is het niet de eerste, dan toch wel de tweede generatie) blijkt dat er iets mis is gegaan. Bijv. kleurencombinaties die theoretisch niet kloppen.
gem schreef:Pivanti: Van Mikel heb ik idd vaak te grote Foresters gezien of van gelezen. Tjonge zeg.... 1.61 m
, daar zou ik zelfs gemakkelijk op kunnen rijden met mijn 1.80 m.
Al is het type qua bouw niet echt zoals een normale maat NF Mijne is heel rank, staat hoog op de benen en mooi hoofdje Je zou zeggen dat er wat arabisch of volbloed in zit als je hem ziet